Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

morca

Quote from: Christiaan S on May  1, 2016, 23:45:58
Marco: heb je nog steeds problemen om een plaatje te posten?
Ik heb het net geprobeerd, en dat ging goed?
Oh sorry Christiaan, ik had je even PM moeten sturen,
Toen het forum weer in de lucht was heb ik meteen de juiste metingen kunnen posten.
Bedankt voor jouw en Jeroen ze moeite  :thumbs-up:

Metingen waren goed,ik had me werk goed gedaan  :music:
Set is een verademing om naar te luisteren nu.
Kan altijd beter natuurlijk,maar ik kijk ook een beetje naar de kosten en het resultaat.
Die kosten zijn belangrijk hier jammer genoeg  ;D
Maar ik mag zeker niet klagen.


VlisChris

Geen probleem hoor :)
Viel me op dat het weer lukte omdat ik zelf een plaatje wilde posten ;) Dus moest meteen aan dit topic denken.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

morca

Quote from: Staaled on May  1, 2016, 15:06:04
Op die sub20 dip na heb je het laag lekker opgekrikt. :)

Naar mijn smaak wat te hot , maar knallen zal het zeker. :D :devil:
Deze had ik nog gemist.
Je hoort het toch niet,maar de energie door de vloer is zeker wel aanwezig en de luchtdruk ook.
Juist die film,s die 10-20 hz plotjes hebben in dat gebied van mijn dip, doen echt gek...druk en energie golft door de vloer.
Verkijk je niet op die afval,daar waar hij dipt krijg je juist extra schoppen onder je kont  :headbanging:


Quote from: Christiaan S on May  2, 2016, 00:49:59
Geen probleem hoor :)
Viel me op dat het weer lukte omdat ik zelf een plaatje wilde posten ;) Dus moest meteen aan dit topic denken.
Plaatjes zijn gelukt,heeft Jeroen snel gemaakt waarvoor dank  :worship:

DofN

Quote from: Witalik on May  2, 2016, 00:00:23
Mooi dat het scheelt. Maar ik dacht dat Goergen zelf ook al die positie had geprobeerd ? Maar de DSP heeft dan de boel opgekrikt ? Of mis ik iets  ::)  Hij had zelf niet gemeten natuurlijk maar het was opzich wel ok dan ? Welke DSP is er gebruikt ?

Dat zijn goede vragen. De dsp zit in zijn versterker. Ik weet niet welke software dit was.  We hebben de sub teruggeplaatst, gemeten, crossover, fase en volume aangepast tot ik een redelijke meting had en toen de dsp opnieuw ingesteld.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Quote from: morca on May  2, 2016, 00:53:59
Deze had ik nog gemist.
Je hoort het toch niet,maar de energie door de vloer is zeker wel aanwezig en de luchtdruk ook.
Juist die film,s die 10-20 hz plotjes hebben in dat gebied van mijn dip, doen echt gek...druk en energie golft door de vloer.
Verkijk je niet op die afval,daar waar hij dipt krijg je juist extra schoppen onder je kont  :headbanging:


Plaatjes zijn gelukt,heeft Jeroen snel gemaakt waarvoor dank  :worship:
Die dip zal dan ook enkel op de LP zitten.
De rest van de ruimte is lekker actief. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

goergen

Quote from: Witalik on May  2, 2016, 00:00:23
Mooi dat het scheelt. Maar ik dacht dat Goergen zelf ook al die positie had geprobeerd ? Maar de DSP heeft dan de boel opgekrikt ? Of mis ik iets  ::)  Hij had zelf niet gemeten natuurlijk maar het was opzich wel ok dan ? Welke DSP is er gebruikt ?

Ik had die positie inderdaad al geprobeerd, en ik kon op het oor bepalen dat het daar beter klonk. Maar het mistte ook daar de impact waar ik op hoopte . Zoals Doorofnight ook al schreef, toen we gingen luisteren nadat we hadden gemeten mistte het nummer van Grace Jones bijvoorbeeld het zware randje.

Pas nadat ik met een EQ de lage frequenties harder heb gezet is het geluid geworden zoals ik wil. Dat had ik nog niet op die nieuwe plek geprobeerd, door het meten wist ik dat ik het laag zou moeten kunnen horen op positie #2. Op de eerste positie werd het geluid niet beter van een EQ aanpassing, ik had dat niet eens geprobeerd op de tweede plek.

morca

Quote from: Staaled on May  2, 2016, 09:56:10
Die dip zal dan ook enkel op de LP zitten.
De rest van de ruimte is lekker actief. :D
Die dip meet ik op meer plekken voor ,of een meter ernaast ook.
Vreemd genoeg hebben films met zeer veel actie in dat gebied echt een berg impact door die bandpass.


Quote from: doorofnight on May  2, 2016, 08:07:16
Dat zijn goede vragen. De dsp zit in zijn versterker. Ik weet niet welke software dit was.  We hebben de sub teruggeplaatst, gemeten, crossover, fase en volume aangepast tot ik een redelijke meting had en toen de dsp opnieuw ingesteld.
Die bult op 22 hz was idd ook een roommode Abel,en niet de amp.
Dat was een foute stelling van mijn kant die ik nu ook ontkracht heb.

Staaled

Quote from: morca on May  2, 2016, 15:18:56
Die dip meet ik op meer plekken voor ,of een meter ernaast ook.
Vreemd genoeg hebben films met zeer veel actie in dat gebied echt een berg impact door die bandpass.

Die bult op 22 hz was idd ook een roommode Abel,en niet de amp.
Dat was een foute stelling van mijn kant die ik nu ook ontkracht heb.
Gezien de lange golflengte zal deze idd een relatief groot opp beslaan.
Ooit bij de wanden gemeten?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS


DofN

Stel dat je twee subwoofers handmatig inregelt met fase, afstand tot MLP en crossover.

Kan het dan gebeuren dat je een vlakke SPL meet maar dat het toch niet klopt, m.a.g. minder focus, minder strak laag? Dat de delay zo groot is dat geluidsgolven elkaar wel exact overlappen maar in responsetijd achter elkaar aanlopen? Dit lijkt me mogelijk als je bijvoorbeeld ingeeft dat een subwoofer dichterbij of verder weg van de MLP staat dan hij in werkelijkheid doet?






You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Quote from: Ejorne on May  1, 2016, 15:30:20
Die waterfall ziet er goed uit marco!  :headbanging:
Lijkt zo erg op die van boven.
8)
Is wel dezelfde mic,alleen nu is hij echt van mij  ;D
Nog bedankt voor je kado  :thumbs-up:

Tja hoe ik dat voorelkaar gekregen heb,zonder aanpassingen.
Ik heb alleen de sub,s van plek gewisseld.
Dat de midbass beter is komt ook groot deel door anders te plaatsen,en dsp om het af te maken.

Staaled

Quote from: doorofnight on May  2, 2016, 21:53:59
Stel dat je twee subwoofers handmatig inregelt met fase, afstand tot MLP en crossover.

Kan het dan gebeuren dat je een vlakke SPL meet maar dat het toch niet klopt, m.a.g. minder focus, minder strak laag? Dat de delay zo groot is dat geluidsgolven elkaar wel exact overlappen maar in responsetijd achter elkaar aanlopen? Dit lijkt me mogelijk als je bijvoorbeeld ingeeft dat een subwoofer dichterbij of verder weg van de MLP staat dan hij in werkelijkheid doet?
Ik hoor idd een zekere marge , waarbij de respons niet verandert maar het geluid wel minder coherent klinkt.
Het laag klinkt dan nog wel ok , maar de resolutie in de rest van het spectrum daalt.
Dat treedt in mijn geval op indien ik de subs virtueel nog wat meer afstand dus minder delay geef dan de fronts.





"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

Als ik de ingegeven afstand (dus niet de fysieke afstand) tussen de MLP en een sub verander (in dit geval 2 meter inkort), haalt hij een behoorlijke piek op 40Hz weg. Een piek die mijn RP er nauwelijks uithaalt. Zonder RP meet het dan zelfs keurig. Maar het klinkt wollig terwijl de response best heel goed is.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Ejorne

Ik heb sinds een tijdje een paar Kef LS50 speakers.
De zwarte met de goudkleurige woofer.

Nu heb ik al een subwoofer, een zelfbouw SDX15. Volgens mij niets mis met deze woofer voor filmsensatie en zal mijn ruimte een grote oorzaak zijn van de wat mindere respons en lange galm. Ik denk dat ik deze ooit eens verkoop wanneer ik tegen een mooie JL woofer aanloop. Want ik heb het vermoeden dat ook daar winst te behalen is. Dat zie je maar aan de waterfall grafiek bij Marco. Net zo weinig galm als voorheen op zijn slaapkamer. De woonkamer laat nu ook zo'n superstrakke waterfall zien. Binnen de 200ms dropdead silence.  8) 8)

Ik las laatst ook erg positieve berichten over de subwoofers van Klipsch. De r-112SW bijvoorbeeld. Voor iets meer dan 400 euro volgens mij zo nu en dan te koop. Deze past waarschijnlijk optisch heel goed bij mijn Kef LS50. Het zou wellicht een idee zijn om zo'n klipsch woofer in het zicht te zetten om samen met de LS50 met hun gouden woofertjes te pronken. (er even vanuit gaande dat beide goudkleuren enigszins dezelfde tint hebben.)

En dan de toekomstige JL woofer ergens gebruik te laten maken van de cornergain in mijn ruimte.
Daarbij de Klipsch laten meespelen op de iets wat hogere bastonen. Iets dat nu ook vrij goed gaat nu mijn SDX tussen de frontspeakers staat. Welliswaar rechts uit het midden maar doordat hij tussen de fronts staat is het plaatsbaar zijn van de sub veel minder dan wanneer die verderop in de hoek staat.

Maarrrrr.
Ook heb ik het idee gehad dat het wellicht een goed resultaat geeft wanneer ik 2 kleine subwoofertjes, met bijvoorbeeld 2x een 8" JL woofer bouw. En deze dan onder de LS50 op de speakerstand zet. En dan de SDX te laten staan voor het grove geweld...

Tja...


yorkie13


morca

Quote from: doorofnight on May  3, 2016, 11:14:05
Als ik de ingegeven afstand (dus niet de fysieke afstand) tussen de MLP en een sub verander (in dit geval 2 meter inkort), haalt hij een behoorlijke piek op 40Hz weg. Een piek die mijn RP er nauwelijks uithaalt. Zonder RP meet het dan zelfs keurig. Maar het klinkt wollig terwijl de response best heel goed is.
Dan staan er iets uit fase vermoed ik.
Zou iig je fase / afstand/ timing correct afstellen en dan dsp toepassen.

morca

Quote from: Ejorne on May  3, 2016, 12:32:38
Ik heb sinds een tijdje een paar Kef LS50 speakers.
De zwarte met de goudkleurige woofer.

Nu heb ik al een subwoofer, een zelfbouw SDX15. Volgens mij niets mis met deze woofer voor filmsensatie en zal mijn ruimte een grote oorzaak zijn van de wat mindere respons en lange galm. Ik denk dat ik deze ooit eens verkoop wanneer ik tegen een mooie JL woofer aanloop. Want ik heb het vermoeden dat ook daar winst te behalen is. Dat zie je maar aan de waterfall grafiek bij Marco. Net zo weinig galm als voorheen op zijn slaapkamer. De woonkamer laat nu ook zo'n superstrakke waterfall zien. Binnen de 200ms dropdead silence.  8) 8)

Ik las laatst ook erg positieve berichten over de subwoofers van Klipsch. De r-112SW bijvoorbeeld. Voor iets meer dan 400 euro volgens mij zo nu en dan te koop. Deze past waarschijnlijk optisch heel goed bij mijn Kef LS50. Het zou wellicht een idee zijn om zo'n klipsch woofer in het zicht te zetten om samen met de LS50 met hun gouden woofertjes te pronken. (er even vanuit gaande dat beide goudkleuren enigszins dezelfde tint hebben.)

En dan de toekomstige JL woofer ergens gebruik te laten maken van de cornergain in mijn ruimte.
Daarbij de Klipsch laten meespelen op de iets wat hogere bastonen. Iets dat nu ook vrij goed gaat nu mijn SDX tussen de frontspeakers staat. Welliswaar rechts uit het midden maar doordat hij tussen de fronts staat is het plaatsbaar zijn van de sub veel minder dan wanneer die verderop in de hoek staat.

Maarrrrr.
Ook heb ik het idee gehad dat het wellicht een goed resultaat geeft wanneer ik 2 kleine subwoofertjes, met bijvoorbeeld 2x een 8" JL woofer bouw. En deze dan onder de LS50 op de speakerstand zet. En dan de SDX te laten staan voor het grove geweld...

Tja...
Denk dat de woofer voor de reflectie meting niet zoveel uitmaakt.

Als je links en rechts iets wil toevoegen zou ik de woofers hoger inzetten zodat je slam ook iets aangevuld word.
Welke woofers dan te gebruiken .......
Denk wel diy.

Ejorne

Quote from: morca on May  3, 2016, 13:53:36
Denk dat de woofer voor de reflectie meting niet zoveel uitmaakt.

Als je links en rechts iets wil toevoegen zou ik de woofers hoger inzetten zodat je slam ook iets aangevuld word.
Welke woofers dan te gebruiken .......
Denk wel diy.

Ja inderdaad links en rechts. Ik denk bijvoorbeeld aan 2x een JL 8 inch die ik in een klein gesloten kistje onder de LS50 kan zetten.
Eventueel ontzien in het allerlaagste laag. Een high-pass op 30Hz of zo. En dan de SDX alles onder de 30Hz laten weergeven.

Maar 2x een 8 inch JL woofer is al vrij prijzig. Qua versterking hoeft er denk ik niet al teveel op. Een wat oudere goede stereo versteker is wellicht al voldoende om dergelijke JL subjes aan te sturen van pakweg 30Hz tot, zeg eens ? , 200 Hz.

Staaled

Quote from: doorofnight on May  3, 2016, 11:14:05
Als ik de ingegeven afstand (dus niet de fysieke afstand) tussen de MLP en een sub verander (in dit geval 2 meter inkort), haalt hij een behoorlijke piek op 40Hz weg. Een piek die mijn RP er nauwelijks uithaalt. Zonder RP meet het dan zelfs keurig. Maar het klinkt wollig terwijl de response best heel goed is.
Dan staat het idd uit fase.
Wat ik er van weet stel je fase altijd in op de crossover.
Maxed die ,staat het goed.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ejorne

Quote from: RA SUBS on May  3, 2016, 13:33:09
edit

Wat ik nog wilde vragen, is de goudkleurige tint van de ls50 op het oog gelijk aan die van de klipsch subwoofer?


denoontje

Vandaag weer aan stoeien geweest met dirac en de arcam . Zie mijn eigen ht topic voor update. Wellicht nog feedback van de kenners hier [emoji12]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

morca

Ik kwam erachter dat ik een fout had gemaakt bij de laatste meting.
Het viel me vanavond op,dus bij deze een correcte schaal bij de waterfall die ik al te verdacht goed vond:
Deze is vd fronts en de sub,s ipv alleen de sub,s.