Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: GPO on February 13, 2016, 13:08:23
Absoluut gelukt. Jumpers stonden verkeerd. Meteen na aansluiten veel meer output.

Meteen die avond wezen tweaken. Het resultaat is super. Heb geen ADSY meer nodig.

Ik zal later wel ff details en grafieken laten zien..... :)
Ik dacht al niet anders  ;)

Mooi dat het resultaat zo bevalt.
Daarom wil ik ook altijd zelf controle houden.
ALs je eens gewend ben alle vervelende dingen ,of missende dingen zelf bij te regelen wil je niet zonder meer.
Dat lees ik sterk in je woorden.

Grafiekje is leuk maar gaat erom hoe het klinkt ,ben wel benieuwd wat er meetbaar anders is.

Kan je mij binnenkort even korte uitleg doen als ik er ook 1 koop.
Die 1124 geeft nu helemaal geen geluid meer door,heb hem ertussen uit gehaald.
Gelukkig was hij voor me filmsub,
als het voor me gesloten sub,s was had ik een groot probleem nu.
Want dan moest ik liefst vandaag een vervanger .

GPO

grafiekjes.

1. LFE zonder miniDSP EQ



2. LFE met miniDSP EQ



3. Zelfde als 2, maar nu met de target setting. Zoals je ziet heb ik een house curve op de subs toegepast.



4. Full range fronts zonder subs (blauw), fronts op small (80 Hz) en dan subs uit (geel), fronts small + subs met EQ aan (paars) ==>



5. LFE waterfall zonder EQ



6. LFE waterfall met EQ


Het laag is beter dan met ADSY, omdat de diepere bassen meer geaccentueerd worden dan de midbas. Dat is met films goed hoorbaar.

Voor stereo is het laag ook beter, ik gebruik nu een iets lagere crossover dan op de plaatjes (60 Hz) voor stereo. Voorheen kon ik dat niet doen zonder heel veel midbass slam te verliezen. Ik kon in de miniDSP de polariteit omzetten voor beide subs en toen had ik mijn midbass slam op eens weer terug op lage crossover settings. Je ziet op plaatje 4 dat de subs de fronts heel mooi aanvullen en het laag doortrekken waar de fronts het niet meer kunnen.

Voorlopig erg tevreden. Nu ff film kijken...  O0

GPO

PS: sorry voor de grote foto's geen tijd meer om ze te resizen... :)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Beter dat je sound er zo van opknapt.
Over de polariteit, 180 gr fase bedoel je dan toch?
Kan je die ook per graad instellen?

Dat van die diepere bassen herken ik wel,die regel ik er ook extern beter in .
Top man  :thumbs-up: filmpje kijken dan maar  :popcorn:

GPO

Quote from: morca on February 13, 2016, 21:50:38
Beter dat je sound er zo van opknapt.
Over de polariteit, 180 gr fase bedoel je dan toch?
Kan je die ook per graad instellen?

Dat van die diepere bassen herken ik wel,die regel ik er ook extern beter in .
Top man  :thumbs-up: filmpje kijken dan maar  :popcorn:

Nee die polariteit blijkt niet hetzelfde effect te geven als wanneer ik 180 graden de fase  verdraai achterop de subs. Dit geeft echt een ander effect. Klinkt iig beter zo.

Nou weer verder kijken naar Everest.... :)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Quote from: GPO on February 13, 2016, 22:22:07
Nee die polariteit blijkt niet hetzelfde effect te geven als wanneer ik 180 graden de fase  verdraai achterop de subs. Dit geeft echt een ander effect. Klinkt iig beter zo.

Nou weer verder kijken naar Everest.... :)
ALs je de polen van het signaal omdraaid zou hij theoretisch 180 gr om moeten staan.
Maar goed als het anders klinkt, doet de mini dsp mischien net iets anders als de theorie.

Have fun,ik zet nu me 2e film aan  :popcorn:

martien

plaatje twee geeft een mooie verbetering aan bij de subs, mooi dat je er zo tevreden over bent.


morca

Quote from: Staaled on February 11, 2016, 15:07:42
Daarmee bevestig je toch het betoog van GPO ? :)
Je mixt ze niet echt , het is eerder stapelen.
Toch nog even aanvulling over dat stapelen.
Voor wie denkt dat ik geen meerdere plaatsingen geprobeerd heb:

Er is al getest met 3 losse gesloten woofers door de kamer in het begin.
Daar werd het niet beter van,me kamer heeft gewoon een akoestiek probleem.
Boel tijd gestoken in iets wat als roomode een naar effect blijft geven.
Elke hoek geeft bijna dezelfde roomode(dip) ,wat logisch is.
REW voorspelt wat ik meet op diverse plekken.

En een sub zo plaatsen dat hij in die dip van 50 /70 hz wat aan vulde was meet technisch beter.(mid lange muur)
Maar dan hoorde je dat gebied 50/70 hz weer erg aanwijsbaar met een nare midbas overheersen,met gevolg zover dempen dat ik hem er net zo goed niet neer kan zetten.
Akoestiek/afmetingen vd kamer.
Ik kan er een boel aan doen,maar die dip gaat toch pakken steenwol kosten ,en daar heb ik geen zin aan.

Dus maak ik er zo het beste van omdat dit in mijn kamer zo het beste resultaat geeft.
Ideaal is anders ,maar dan kan ik het beter weer boven zetten.
Maar goed om altijd boven te gaan zitten .........

GPO

Quote from: RalphH on February 13, 2016, 13:15:28
Waar merk jij de verbeteringen GertJan?

Zoals gezegd, met ADSY had ik veel midbas, dat klonk met LFE geweld soms niet erg mooi. Bv die THX demo op de HT super demo disc met die paddestoelen: met ADSY klinkt de hogere bas veel harder dan de diepe bas. Met miniDSP heb ik voor mijn oren weer de juiste balans in dat demo stukje en klinkt de diepe bas juist beter door.

In deze grafiek van het LFE kun je verschil ook wel zien:



En hier het effect van de polariteit. Dit zou misschien bij jou ook nog wel wat gaan doen, aangezien ik je midbass slam nogal miste toen ik afgelopen dinsdag bij je was Ralph.



En hier het verschil met phase achterop de subs tov polariteit in miniDSP. Als ik phase achterop de subs 180 graden wegdraai, dan heb ik dus geen subbass meer over.... :)



note: alle grafieken hebben 1/12 smoothing om het effect beter te laten zien.

Gisteren Everest gezien, niet alleen een indrukwekkende film, maar ook prachtig sounddesign. Voor zowel surround als een paar rake LFE klappen een aanrader!

GPO


thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Ook maar ff de grafiekies van hier (beetje te hard gemeten zag ik, maar t gaat om t idee, heb de y as wat aangepast):

Hieronder enkel de fronts, heb hier dus wel enig kick-drum effect als audyssey uit staan, met audyssey aan is het een "plok" geworden. Misshien net dat piekje tussen 70 en 80?


Fronts op full range samenwerkend met subs (double bass) Klinkt rommelig, hoe je het ook bekijkt en audyssey gaat hier de mist in.


Enkel de subs. Je ziet dat er boven de 80Hz weinig overblijft, complete suckout. Als ik de crossover even op 200 zet, komen ze er boven de 150Hz weer een beetje bij.


Filmstand, niet onaardig, maar ook hier bij muziek geen bass-drum.


Als ik wat tijd en energie heb ga ik ook eens met een paar pakken steenwol aan de gang.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

frankp

Na ruim 100 uur inspelen en de hele set opnieuw afstellen heb ik ook maar eens metingen gemaakt van de Klipsch R-115SW.
Allereerst aan de rechterkant tussen de center en rechter front in:





Was er niet helemaal tevreden over, dus heb ik de sub naar de linkerkant gesleept (ja gesleept, want dat ding is niet te tillen :D )
De volgende metingen zijn dus met de sub tussen de center en linker front:





Ik was aangenaam verrast door de 2e meting en heb gisteravond een filmpje gekeken (Limitless) en het klonk erg goed. Sub was ook niet te
plaatsen, wat ook mooi meegenomen is.
Ik laat 'm hier maar eens een tijdje staan en dan maar eens kijken hoe het bevalt.


frankp

Ja ik vond die 2e plaatsing ook echt top.
Ik heb zelfs de usb soundcard en REW opnieuw geïnstalleerd en de metingen opnieuw gedaan omdat ik niet
geloofde dat de metingen juist waren.

Ik ga van de week nog eens met mijn HSDD testen om eens te kijken hoe het klinkt met de LFE scenes. Ben vooral
benieuwd naar Pulse. Hopen dat m'n garage niet instort  :-X


Witalik

Quote from: Witalik on February 13, 2016, 01:10:52
Ik zit er ook aan te denken om een MiniDSP 2x4 te nemen. Sherbourn heeft 1 subwoofer uitgang, en heeft maar 3 PEQ voor de sub.  En ook omdat ik 1 sub draadloos ga aansturen is het wel handig denk ik dat ik iets van een timing per sub kan instellen.

Daar is deze dan toch ook juist geschikt voor ?   Jammer dat er niet een combo is van 2 analoog (subs) en 5 HDMI voor de andere 5 kanalen.

Ik keek laatst even met REW hoe die de PEQ zou instellen voor UMC-200, zelfde PEQ als dat ik in de sherbourn heb, alleen kon die daar echt een heel klein gebied rond de 110 aanpassen. In het lage gedeelte deed het helemaal niets. Als ik dan de instelling ook lager zet tot zeg 80Hz geeft ie aan dat 80% van de verbetering boven de ingestelde waarde is.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

martien

er stond net een postbode voor de deur met een minidsp, of ik even 43.75 euro contant wilde afrekenen. :nopompom:
is dat gebruikelijk? bij www.invoercalculator.nl staat; tot 150 euro vrij van invoerrechten.

RalphH

Met btw over verzendkosten en apparaat + wat de vriendelijke postbezorger aan inklaringskosten (de ongevraagde """"service"""") die ze aan jou leveren rekent, kan dat toch wel kloppen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

martien

Quote from: RalphH on February 16, 2016, 15:50:56
Met btw over verzendkosten en apparaat + wat de vriendelijke postbezorger aan inklaringskosten (de ongevraagde """"service"""") die ze aan jou leveren rekent, kan dat toch wel kloppen?

ja id ik dacht vrij van invoerrechten, dus er komt niets bij.
maar er komt natuurlijk wel btw en wat kosten. :blush:

RalphH

Maar is wel erg zuur. Vind het vooral een naaistreek omdat het volgens mij niet mogelijk is om zelf je spullen aan te melden bij de douane. Nu doet postNL dat ongevraagd voor jou en rekent daar ook nog kosten voor ook.
Dus zelfs al zou je het zelf vantevoren willen regelen, dan kan dat niet...Correct me if I'm wrong.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Quote from: martien on February 16, 2016, 15:37:48
er stond net een postbode voor de deur met een minidsp, of ik even 43.75 euro contant wilde afrekenen. :nopompom:
is dat gebruikelijk? bij www.invoercalculator.nl staat; tot 150 euro vrij van invoerrechten.
BTW  tot €22  ;)  en niet zo piepen. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

martien

Nee geld moet rollen :clapping:
Alleen was wel handig geweest als je kon pinnen of wisselen, of beter nog een berichtje vooraf.
43.75 heeft ook niet iedereen gepast liggen.

Nu nog wachten op een voorversterker en dan testen :pompom:

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

GPO

Quote from: martien on February 16, 2016, 15:37:48
er stond net een postbode voor de deur met een minidsp, of ik even 43.75 euro contant wilde afrekenen. :nopompom:
is dat gebruikelijk? bij www.invoercalculator.nl staat; tot 150 euro vrij van invoerrechten.

Je hebt hem niet gewoon in NL besteld?

http://shop.speakerenco.nl/minidsp-in-a-box-2-x-in-4-x-uit

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

martien

Au, nee dus.
Dat was ook maar ongeveer 50 euro goedkoper geweest.
Eigenlijk niet aan gedacht om deze in Nederland te zoeken,
Aangezien ik in eerste instantie dacht dat ik er met die 140 euro al was.
Maar goed ik heb er nu 1.

martien

Ik wil graag dit stekkertje gebruiken om in 1 uitgang van de minidsp te pluggen, en dan mijn bestaande rca kabel met line in van de sub te verbinden.
Dus 1 uitgang splitsen eigenlijk.
Kan het zo aangesloten worden?