Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

morca

Quote from: ikkeenjij36 on April 11, 2015, 16:45:22
vwb de meting met db meter dat was met de losse db meter en van het 5.1 bij elkaar gemeten.
Heb nog even met de sub geschoven en een betere plek gevonden.
Nu betere bass gehoor/gevoel.
Alleen met een sweep erachter gekomen dat de sub pas op +30HZ mee gaat doen en dat klopt ook wnt op de sub staat 32 hz -102hz.
Mooi dat hij het al beter doet.
Door goeie plaatsing of dsp zou hij lager door kunnen lopen ,ligt er even aan hoe hun dat gemeten hebben.

Quote from: ikkeenjij36 on April 11, 2015, 16:45:22

Moet nu ook de sub wat minder hard zetten anders wordt het to much,ook gemerkt dat er op 70hz een dip/probleem zit want dan komt er minder gevoel van bass door en gaat er iets trillen in de kamer op 80hz klinkt het wel weer goed maar ja kan nog goed meten dus......
Nu toch maar eens nadenken of upgraden naar een svsv pb2000 wel door de waf kan krijgen,en of het beter gaat klinken misschien dat de taga van 200 watt rms nu te hard moet werken?
Je moet de sub zachter zetten zeg je,dan staat hij ook niet zo hard te werken.
Een betere sub zou je misschien wel wat meer laag brengen onder die 32 hz.

ikkeenjij36

Ok dan binnenkort toch maar eens die 45 try van lsound uitproberen😆.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Kingpin

Nou daar gaat ie dan ... m'n eerste meting met de miniDSP DDRC-22D.
Ik zal deze nog een keer overdoen met exacte afmetingen qua plaatsing van de mic. aangezien ik op een plaats heb gemeten met de relaxstoel in de "gewone" stand, aangezien ik vergeten ben dat ik altijd in de "relax"stand luister en dat scheelt een paar centimeters  :)

Anyway, de resultaten van de 2.1 set (monitoren met sub).

Zonder correctie:



Met correctie:



Impulse zonder correctie:



Impulse met correctie:


Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack


Kingpin

Quote from: morca on April 19, 2015, 10:05:08
Deze meetkit ken ik niet.
Ik vraag me af is die groene de voorspelde curve of actueel gemeten curve?
De blauwe is de gemeten curve, de oranje is de gewenste curve en de groene de gecorrigeerde actuele curve.

De oranje curve kun je aanpassen naar wens door punten op de as te leggen en dan verslepen.
De miniDSP doet dan een multi-filter process waarbij niet alleen de frequentie wordt gecorrigeerd maar ook het tijdsdomein waardoor je in tegenstelling tot de meeste DSP's een fullrange correctie kunt doen (heeft volgens mij ook met fases te maken).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Joske007

Dat ziet er behoorlijk netjes uit  :clapping:
Belangrijker dan mooie plaatjes, hoe klinkt het  :music:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


jvanhambelgium

Enig idee waarom die impuls-respons zo in de tijd verschoven is ?
De eigenlijke "impuls" is toch de het startpunt ? Waarom moet die bij de ongecorrigeerde meting bij +-10ms beginnen en bij de groene curve op 25ms ofzo ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)


Kingpin

Quote from: morca on April 19, 2015, 10:05:08
Deze meetkit ken ik niet.
Ik vraag me af is die groene de voorspelde curve of actueel gemeten curve?
De voorspelde curve.
Volgens mij hebben ze dat toch allemaal?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: jvanhambelgium on April 19, 2015, 10:25:32
Enig idee waarom die impuls-respons zo in de tijd verschoven is ?
De eigenlijke "impuls" is toch de het startpunt ? Waarom moet die bij de ongecorrigeerde meting bij +-10ms beginnen en bij de groene curve op 25ms ofzo ?
Ik denk dat het komt door de toepassing van de gebruikte filters, deze blijken vrij complex te zijn.
Wil je dan alles gelijk laten lopen dan zal dat een verschuiving in tijd opleveren , denk ik.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jvanhambelgium

Quote from: morca on April 19, 2015, 10:28:20
Ik vermoed door toepassing van dsp filters.

Dat zou wel kunnen inderdaad, X aantal milliseconden erbij is niet ongewoon.
Ik dacht dat beide grafiek mischien zou "vertrekken" vanaf dezelfde referentie maar hij zal dan op t=0 zijn effectief impuls geven die dan :

=> zonder filters doorkomt op t=+9ms (delays vanwege eventuele AD stappen etc)
=> met filters doorkomt op t=+26ms (delays vanwege AD-stappen + DSP-filters etc)

Zal wel zoiets zijn zekers ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Dat is het .
Daarom word dsp niet toegepast door veel leden,die verschuiving is hoorbaar.
Ik heb het zelf nog niet ervaren maar het zal vast wel zo zijn.
Gezien bv de nieuwe dsp oplossing van Trinnov en de kosten daarvan.


Kingpin

Quote from: Joske007 on April 19, 2015, 10:17:22
Dat ziet er behoorlijk netjes uit  :clapping:
Belangrijker dan mooie plaatjes, hoe klinkt het  :music:
Het klinkt "schoner" en alles lijkt meer in balans, zijn mijn eerste indrukken.
De sweetspot (ja Jan ;)) is ook breder, net zoals de toename in diepte.
Scheelt ook wel dat ik erg veel met plaatsing bezig ben geweest, daar ga ik ook niets meer aan veranderen, wat denk ik ook wel een goed uitgangspunt is.
Voor mijn kleine "moeilijke" zolderkamer geeft het zeker voordelen.
Na een nieuwe meting zal ik er eens goed voor gaan zitten, ook het uitsterven van pianogeluiden zal ik eens goed voor gaan zitten of dat ook behouden blijft.
Vooralsnog, alleen maar pluspunten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Joske007

Quote from: Kingpin on April 19, 2015, 10:41:26
Het klinkt "schoner" en alles lijkt meer in balans, zijn mijn eerste indrukken.
De sweetspot (ja Jan ;)) is ook breder, net zoals de toename in diepte.
Scheelt ook wel dat ik erg veel met plaatsing bezig ben geweest, daar ga ik ook niets meer aan veranderen, wat denk ik ook wel een goed uitgangspunt is.
Fijn dat de eerste luisterindrukken al positief uitvallen, benieuwd of dit na wat langer en relaxed luisteren ook nog het geval blijft  :music:
Een zeer goede plaatsing van speakers is inderdaad een zeer belangrijk uitgangspunt en begrijpelijk dat je de speakers na al het geschuif nu een vast plekje wil geven.

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: Joske007 on April 19, 2015, 10:49:40
Fijn dat de eerste luisterindrukken al positief uitvallen, benieuwd of dit na wat langer en relaxed luisteren ook nog het geval blijft  :music:
Een zeer goede plaatsing van speakers is inderdaad een zeer belangrijk uitgangspunt en begrijpelijk dat je de speakers na al het geschuif nu een vast plekje wil geven.
Ik heb gisteravond heerlijk geluisterd en moest me dwingen om naar bed te gaan, dat geeft meestal wel een goede indicatie, hopelijk ook op de lange termijn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Joske007

Quote from: Kingpin on April 19, 2015, 10:57:11
Ik heb gisteravond heerlijk geluisterd en moest me dwingen om naar bed te gaan, dat geeft meestal wel een goede indicatie, hopelijk ook op de lange termijn.
Toch wel heerlijk om op deze manier nu van je muziek te kunnen genieten/wegdromen  :music:
Zelf heb ik helaas in het verleden met XT32 maar zeer korte fijne luistermomenten gekend, nu met Audyssey Pro ben ik een meer dan tevreden en relaxed luisteraar.

Eindelijk een lekker breed en fijn klinkend stereobeeld met een zeer grote diepte, enz.. kortom meer dan tevreden  :headbanging:
Ben overigens wel eens benieuwd of dit met Dirac Live "DSP" ook wel zo wordt ervaren.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Quote from: Kingpin on April 19, 2015, 10:57:11
Ik heb gisteravond heerlijk geluisterd en moest me dwingen om naar bed te gaan, dat geeft meestal wel een goede indicatie, hopelijk ook op de lange termijn.
Dat is een goeie indicatie dat je aardig op de goeie weg bent.
Nu genieten dus ,ik zou zeggen veel luisterplezier vandaag  :music:

Kingpin

Quote from: Joske007 on April 19, 2015, 11:42:25
Eindelijk een lekker breed en fijn klinkend stereobeeld met een zeer grote diepte, enz.. kortom meer dan tevreden  :headbanging:
Ben overigens wel eens benieuwd of dit met Dirac Live "DSP" ook wel zo wordt ervaren.
Ja, een breed stereobeeld had ik al, ook vanwege de plaatsing, maar het is nu meer in evenwicht, betere diepte en plaatsing.
Audyssey had ik ook goede verhalen over gehoord, net zoals Dirac. Het concept van miniDSP stond me wel aan, zeker voor puur stereo DSP.

Quote from: morca on April 19, 2015, 11:50:11
Dat is een goeie indicatie dat je aardig op de goeie weg bent.
Nu genieten dus ,ik zou zeggen veel luisterplezier vandaag  :music:
Nou vandaag wordt er naar iets anders geluisterd, veel gillende peuters op m'n dochters verjaardag due vandaag 3 jaar wordt ;D
Vanavond weer lekker relaxen (noodzaak denk ik, haha).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack


Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kingpin

Quote from: Staaled on April 19, 2015, 15:21:55
Da's een stevige housecurve.
Bewust gekozen ?
Housecurve ziet er wel wat anders uit denk ik, als je goed kijkt is bij gemeten waardes 20Hz +15dB, 40Hz +7dB en bij 60Hz nagenoeg vlak, dat valt dus wel mee, zeker als je Blues(rock) muziek luisterd mag er wel wat "fundament" in zitten, een vlakke curve klinkt gewoon niet.
Daarnaast valt het al snel af bij het uiteindelijke resultaat (zie groene curve), vanaf 30Hz is het maar 5dB hoger dan bij 90 a 100Hz.
Ik zou de sub ook wat zachter kunnen zetten of de roommode van de sub wat "neutraler" kunnen zetten.

Dat is ook het mooie van de miniDSP vind ik, je kan eindeloos filters creëren om tot een goed resultaat te komen "naar jouw wens" maar toch gebruik makend van de impulse response filters en roommode, terwijl de magnitude wordt gecreëerd naar jouw "target response".
Er kunnen 4 filtersettings opgeslagen worden, waaronder als je dat wilt een neutrale curve response.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Staaled

+15@20 Hz mag toch wel stevig genoemd worden. ;)

En je curve voldoet aardig aan de criteria: http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/96-house-curve-what-why-you-need-how-do.html

Persoonlijk vind ik een dergelijke curve niet goed klinken.
Zelfs bij HT prefereer ik enkel een shelve + 3dB @ < 80 Hz.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)