Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

DofN

Wat denken jullie hiervan?

http://www.brander.nl/stukadoor/assortiment/spuitpleister/brander-acoustuc

Zie onderaan de pagina de productsheet.

Ik kan nog slecht inschatten hoe fraai/lelijk het in het echt is. En ik moet nog puzzelen (nameten) of ik de 20% of de 35% variant wil.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

pameijer

Quote from: doorofnight on September 13, 2014, 21:58:57
Wat denken jullie hiervan?

http://www.brander.nl/stukadoor/assortiment/spuitpleister/brander-acoustuc

Zie onderaan de pagina de productsheet.

Ik kan nog slecht inschatten hoe fraai/lelijk het in het echt is. En ik moet nog puzzelen (nameten) of ik de 20% of de 35% variant wil.



In de productsheet zie je dat de demping begint bij 125 Hz, en dan nog uiterst minimaal. De meeste reflecties zijn volgens mij problematisch bij de lagere frequenties, dus voor HT of muziek heeft dit weinig zin. Wel voor de galm van mensenstemmen e.d..

Ook heb je wel heel veel stuc nodig, ze geven zelf aan 15 kg/m2!!! Dan valt volgens mij je plafond naar beneden  :eh:.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

DofN

Voor lage frequenties heb ik voldoende oplossingen, het gaat om galm >500hz! Ik woon in een nieuwbouwflat dus het plafond is van beton met al 1 laag spuitwerk. Dat moet idd niet loslaten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Wim76

Hallo allemaal,

Net wederom een Audyssey meting laten lopen. Nu met behulp van een website via audioholics over waar te plaatsen microfoon.
Ik kwam op de volgende resultaten:
Afstanden:
Front L 3.06m
Front R 3.15m
Center 2.70m
Sub 3.78m (vreemd, staat rechts naast Front L)
Sur L 1.14m
Sur R 1.20m

Niveau:
Front L 0db
Front R -1.5db
Center -6.5db
Sub -3.5db
Sur L -4.5db
Sur R -4.0db

Crossover:
Front voll. band
Center 60hz
Surround 40hz

Ik zag in het handmatig menu bij lage tonen dat de sub op LFE staat en dat LPF voor LFE op 120hz staat.
In het audio menu onder het kopje Audyssey heb ik dynamic EQ op uit gezet.
Nou heb ik met behulp van een db meter op de telefoon al die speakers nagelopen, apart was, dat ze allemaal op ongeveer 46 á 47db kwamen. De telefoon hield ik vlak voor de speaker.

Nou gaat mijn kennis (nog) niet zo ver om te zeggen er klopt hier iets niet. Daarom vraag ik jullie, wat vinden jullie van de resultaten voor zover dat mogelijk is?
Nog bepaalde tips o.i.d.

Mvg
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

Ejorne

Quote from: Wim76 on September 17, 2014, 12:41:01

Sub 3.78m (vreemd, staat rechts naast Front L)


Dit is niet heel vreemd. De sub heeft een eigen versterker en zal doorgaans iets meer tijd nodig hebben om het aangeleverde signaal door de speaker uit te sturen, zeker wanneer er een EQ in of voor zit.

thebest106

Quote from: Ejorne on September 17, 2014, 12:45:04
Dit is niet heel vreemd. De sub heeft een eigen versterker en zal doorgaans iets meer tijd nodig hebben om het aangeleverde signaal door de speaker uit te sturen, zeker wanneer er een EQ in of voor zit.

idd helemaal niet vreemd, de time delay wordt ook wel eens gebruikt om de fase tussen de fronts en de subwoofer juist te krijgen (met name handig als dit niet handmatig via de subwoofer is in te regelen) en bovenstaande kan ik me ook helemaal in vinden. misschien wat meer informatie over de samenstelling van je set

(versterker, speaker, subwoofer).
Quote from: Wim76 on September 17, 2014, 12:41:01

Ik zag in het handmatig menu bij lage tonen dat de sub op LFE staat en dat LPF voor LFE op 120hz staat.
In het audio menu onder het kopje Audyssey heb ik dynamic EQ op uit gezet.
Nou heb ik met behulp van een db meter op de telefoon al die speakers nagelopen, apart was, dat ze allemaal op ongeveer 46 á 47db kwamen. De telefoon hield ik vlak voor de speaker.

Nou gaat mijn kennis (nog) niet zo ver om te zeggen er klopt hier iets niet. Daarom vraag ik jullie, wat vinden jullie van de resultaten voor zover dat mogelijk is?
Nog bepaalde tips o.i.d.

Mvg

Het is niet de bedoeling dat het geluidsniveau vlak voor de speaker wordt opgenomen, dit geeft geen enkel bruikbaar resultaat. Het meten van een gelijk geluidsdrukniveau over de 5 speaker en de subwoofer moet gebeuren op de luisterplaats/sweetspot. Hierbij wordt aanbevolen om een niveau van 75dB te meten zodat omgevingsgeluiden de meting zo min mogelijk beïnvloeden.

Meestal wordt aanbevolen om de crossover op 1,5 x de -3dB frequentie van de speaker te zetten, full band wordt meestal niet toegepast omdat een subwoofer meestal beter instaat is om lage frequentie weer te geven dan een speaker. Dus ik zou in deze de front op 60hz of 80hz zetten (afhankelijk van de specs) en de center en de surrounds op 80hz (maar ook dit is afhankelijk van de specificaties van de speakers).

Voor meer tips, graag even wat meer informatie ;)

fluissie

Quote from: thebest106 on September 17, 2014, 13:20:18
idd helemaal niet vreemd, de time delay wordt ook wel eens gebruikt om de fase tussen de fronts en de subwoofer juist te krijgen (met name handig als dit niet handmatig via de subwoofer is in te regelen) en bovenstaande kan ik me ook helemaal in vinden. misschien wat meer informatie over de samenstelling van je set

(versterker, speaker, subwoofer).
Het is niet de bedoeling dat het geluidsniveau vlak voor de speaker wordt opgenomen, dit geeft geen enkel bruikbaar resultaat. Het meten van een gelijk geluidsdrukniveau over de 5 speaker en de subwoofer moet gebeuren op de luisterplaats/sweetspot. Hierbij wordt aanbevolen om een niveau van 75dB te meten zodat omgevingsgeluiden de meting zo min mogelijk beïnvloeden.

Meestal wordt aanbevolen om de crossover op 1,5 x de -3dB frequentie van de speaker te zetten, full band wordt meestal niet toegepast omdat een subwoofer meestal beter instaat is om lage frequentie weer te geven dan een speaker. Dus ik zou in deze de front op 60hz of 80hz zetten (afhankelijk van de specs) en de center en de surrounds op 80hz (maar ook dit is afhankelijk van de specificaties van de speakers).

Voor meer tips, graag even wat meer informatie ;)

+1 voor thebest106

niks aan toe te voegen en eigenlijk hetzelfde zoals ik je het ook verteld heb  :thumbs-up:

citaat wim: apart was, dat ze allemaal op ongeveer 46 á 47db kwamen....  ,   dat is dus stiekem/per ongeluk al in de goede richting, alhoewel je idd op je luisterplek de db meter moet houden en dan links begint, meten (ruissignaal middels volume knop op 75 db draaien) en dan de rest stap voor stap na meet.
het is dan de bedoeling dat je met iedere speaker 75db meet, en anders corrigeert tot je 75db meet.


Wim76

De set bestaat uit:
Denon x4000
Denon dbt 1713
svs pb12 nsd
infinity kappa 70 front
dali zensor 1 rear
dali lector lcr center

Ok, de reden van de vreemde afstand vwb de sub is duidelijk.
Ik begrijp alleen niet goed hoe anders met de db meter. Het ging er mij om dat alle speakers ongeveer hetzelfde aangaven. Tuurlijk kan ik de volume verder open draaien om de 75db te halen. Is dat de bedoeling?
Kennelijk had audyssey de fronts op large gezet. Die heb ik nu op klein gezet. Weet eigenlijk niet waarom maar dat was omdat het hier geroepen werd.

Het gekke is, als ik handmatig de db van de center speaker op +3 zet, is er veel meer beleving qua vocal. Zelfde geld voor de sub. Staat nu handmatig op +2db. Lage tonen komen nu veel meer uit de verf dan met de audyssey instelling.
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

fluissie

Quote from: Wim76 on September 17, 2014, 15:44:30
De set bestaat uit:
Denon x4000
Denon dbt 1713
svs pb12 nsd
infinity kappa 70 front
dali zensor 1 rear
dali lector lcr center

Ok, de reden van de vreemde afstand vwb de sub is duidelijk.
Ik begrijp alleen niet goed hoe anders met de db meter. Het ging er mij om dat alle speakers ongeveer hetzelfde aangaven. Tuurlijk kan ik de volume verder open draaien om de 75db te halen. Is dat de bedoeling?
Kennelijk had audyssey de fronts op large gezet. Die heb ik nu op klein gezet. Weet eigenlijk niet waarom maar dat was omdat het hier geroepen werd.

Het gekke is, als ik handmatig de db van de center speaker op +3 zet, is er veel meer beleving qua vocal. Zelfde geld voor de sub. Staat nu handmatig op +2db. Lage tonen komen nu veel meer uit de verf dan met de audyssey instelling.

het is de bedoeling ook dat je speakers allemaal dezelfde geluidsdruk aangeven alleen is het wel de bedoeling dat ze dit aangeven op de luisterplek... daar moet immers het geluid zo goed mogelijk belanden. :thumbs-up:

wat betreft de fronts: bijna alle metingen bij bijna alle receivers geven idd large als instelling voor vloerstaanders aan  :crazy:, vraag me niet waarom maar dat is in 99% vd gevallen. dit is echter zelden goed daar er maar heel weinig front speakers zijn die echt large aankunnen (dwz 16hz tot.........) je sub is hiervoor gemaakt en dus is het raadzaam om je fronts ( en de receiver) zoveel mogelijk te ontlasten door deze op small te zetten met een bepaalde crossover (richtlijn 1.5x je -3db punt vd betreffende speakers)

verder: audyssey is niet heilig! helaas...., en het KAN voorkomen dat eigen gemaakte aanpassingen beter klinken/zijn
ikzelf kijk film met audyssey en alle andere gadgets UIT.


gr jeroen

ok124648

Geen idee of ik hier in het juiste topic zit maar voor mijn gevoel wel na het lezen van alle tips en tricks.

Ik heb mijn set al een hele poos op zelfde manier staan daar ik ook weinig keus hierin heb het te veranderen. Mijn gevoel zegt me alleen dat ik hem al die tijd foutief ingesteld heb.

Mijn set bestaat uit een Yamaha RX-V650 reciever
http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/english/re/RX-V650_e.pdf

En de volgende JBL Northridge speakers, Front's E90, Center EC35, Rear's E30 Sub E250P
http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl/Products/ProductRelatedDocuments/en-US/OwnersManual/E30,60,80,90,50,100,EC35%20OM%20FINAL%20REV%208-4-03.pdf
http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl/Products/ProductRelatedDocuments/en-US/OwnersManual/E150P-E250P%20(120V)%20OM.pdf

Allemaal ooit in een opwelling gekocht maar het voldoet nog prima.

Het hele geheel staat zo'n beetje in een vierkant echter is de Front links, samen met de Sub links (en iets gekantelt naar luisterpositie ivm weerkaatsing) ernaast een flinke 1,5 meter dieper gezien van luister positie. Dit omdat daar het trappengat zit dus het staat vanuit luister positie ook nog eens achter een muurtje.

Heb me in verleden ook altijd vergist in small en large maar ben daar al een hele poos achter hoe dat zit. Ook heb ik bij mijn weten alles volgens het boekje afgsteld zoals dat volgens de handleiding van Yamah moet wanneer er gebruik gemaakt wordt van de afstelmicrofoon (YPAO).
Daarnaast heb ik zelf her en der wat kleine gangbare settings veranderd zoals het volume van de rear's wat hoger omdat ik dat prettiger klinken vond.

Eigenlijk is alles nog zo'n beetje volgens het boekje op de default settings, met alle speakers op small, cross-over (welke helaas niet per sectie kan) op 80Hz, LFE op SUB only enz

Nu was ik me aan het verdiepen in de SUB/Cross-over settings maar zie door de bomen het bos niet meer.
Paar keer gelezen dat je 1,5x de -3dB level moet pakken als richtlijn maar hoe doe je dat met verschillende speakers met elk hun eigen waardens voor -3dB? (vandaar dat ik specs bijgevoegd heb)

Ik heb eigenlijk nooit aan losse metingen gedaan aangezien ik altijd gedacht heb dat YPAO voldoende zou zijn en het niet veel beter te maken is zonder de juiste apparatuur. Ben dan ook een leek op dit gebied en vandaar dat het destijds ook in een opwelling gekocht is. Een andere zou deze combi mogelijk nooit kopen heb ik me laten vertellen vanwege de karakteristieken van zowel Yamaha en JBL en dat dan in combinatie.

Alle tips zijn welkom ;)

fluissie

Eigenlijk is alles nog zo'n beetje volgens het boekje op de default settings, met alle speakers op small, cross-over (welke helaas niet per sectie kan) op 80Hz, LFE op SUB only enz

Nu was ik me aan het verdiepen in de SUB/Cross-over settings maar zie door de bomen het bos niet meer.
Paar keer gelezen dat je 1,5x de -3dB level moet pakken als richtlijn maar hoe doe je dat met verschillende speakers met elk hun eigen waardens voor -3dB? (vandaar dat ik specs bijgevoegd heb)



als ik het goed gelezen heb (de handleiding) kun je alleen je crossover voor je sub afstellen, deze zou ik zelf op 120 hz zetten
maar dit kun je gewoon proberen of het geheel wat beter klinkt . opdat alles beneden de 120 hz naar je sub gaat.
de juiste crossover setting voor je speakers hoef je je niet druk om te maken, deze is optie heb je namelijk niet op je reciever enkelt de mogelijkheid om large of small te kiezen voor iedere speaker. dit moet small zijn.

and thats it in dit geval voor jouw, verder fine tunen zal niet gaan helaas middels de receiver

gr jeroen

GPO

Quote from: ok124648 on September 24, 2014, 22:08:38
...
Nu was ik me aan het verdiepen in de SUB/Cross-over settings maar zie door de bomen het bos niet meer.
Paar keer gelezen dat je 1,5x de -3dB level moet pakken als richtlijn maar hoe doe je dat met verschillende speakers met elk hun eigen waardens voor -3dB? (vandaar dat ik specs bijgevoegd heb)
...

Ten eerste : leuke speaker set! Ik heb zelf exact dezelfde JBL's gehad.... zijn prima speakers ik heb er jaren plezier aan gehad...  :headbanging:

Je Yamaha heeft inderdaad geen aparte crossover om per speaker in te stellen, dus je hebt alleen maar een 'globale' instelling. Dat was in die tijd met die receivers heel vaak het geval.

In jouw geval zou ik de setting rond de 80 Hz zetten en alle speakers op small. Het kan zijn dat er dan een klein overgangs dipje is voor met name de center (die geeft niet zoveel bas - weet ik uit ervaring), maar met deze crossover heb je over het algemeen wel het beste compromis. Als je een hogere crossover instel, dan heb je namelijk kans dat de sub lokaliseerbaar wordt (dus je kunt dan beter horen waar de sub staat... het geluid trekt dan een beetje 1 kant op).

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Ejorne

Ik kwam zojuist deze mic tegen van dayton audio
http://www.parts-express.com/dayton-audio-omnimic-v2-precision-measurement-system--390-792

Niet heel goedkoop maar komt wel met allerlei software en, zoals bij de v1 versie, met downloadbare calibratie file. En het is een usb versie dus geen phantom voedingben geluidskaart voor de mic-ingang nodig...

morca

Quote from: Ejorne on October  1, 2014, 19:40:11
Ik kwam zojuist deze mic tegen van dayton audio
http://www.parts-express.com/dayton-audio-omnimic-v2-precision-measurement-system--390-792

Niet heel goedkoop maar komt wel met allerlei software en, zoals bij de v1 versie, met downloadbare calibratie file. En het is een usb versie dus geen phantom voedingben geluidskaart voor de mic-ingang nodig...
Wow dat is makkelijk makker,is die hier ook te koop?

Ejorne

Quote from: morca on October  1, 2014, 19:57:19
Wow dat is makkelijk makker,is die hier ook te koop?

Weet ik niet. Je kunt hem vanaf hier wel op die site bestellen...

RalphH

Weer eens aan het prullen geweest in de HT met REW en ApoEQ. Puur voor stereo, fronts op full range, subs doen full range mee via low level (Onkyo Double Bass functie aan).
Meetresultaten zijn bevredigend, hoe het klinkt weet ik nog niet.

Blauw is zonder, groen is met EQ


Watervalletjes





Het hele verhaaltje:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=89809.msg2690527#msg2690527
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Hierbij nog 2 tips:

1) Check bij verschillende frontluidspreker-instellingen ook de fase van je subs steeds; dus als je bv je fronts op small zet, draai dan eens aan de fase-knop om te zien wat er gebeurd.

Kun je namelijk hele interessante resultaten krijgen. In mijn geval blijk ik in het crossover gebied (60-90 Hz) maximale output te hebben als ik de fase vd subs op 180 graden zet. Echter dit is in het geval ik mijn fronts op small heb staan. Zodra ik ze op large zet en LFE+main aanzet (double bass), dan moet ik de fase juist op 0 graden zetten om maximale output te hebben in het crossover gebied.

Een bijzonder fenomeen, waarschijnlijk door akoestiek in mijn kamer. Ik heb dit met verschillende subs al gemerkt.

2) Corrigeer de subs niet te veel in het crossover gebied waar je fronts & sub overlappen om pieken in dat gebied te temmen.

Vergeet namelijk niet dat bij films, de subs het pure LFE kanaal weergeven en als je bv op 70 Hz een piek van het totale systeem (fronts+sub(s)) probeert te corrigeren met -15 dB correctie op de sub(s), dan heeft dat direct invloed op de impact vh LFE kanaal.

Bij stereo-geluid doen je fronts namelijk ook mee in dat gebied en dan is de correctie prima, omdat dan de fronts & sub(s) tegelijk spelen. Bij LFE is dat dus niet, dan speelt alleen je sub(s) en die spelen dan met een correctie van -15 dB op 70 Hz (in mijn voorbeeld). Dat is dan wss teveel correctie, omdat je fronts dan niets doen. Beetje afhankelijk vd mix, maar toch.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Staaled

Quote from: GPO on November 11, 2014, 11:36:11
Hierbij nog 2 tips:

1) Check bij verschillende frontluidspreker-instellingen ook de fase van je subs steeds; dus als je bv je fronts op small zet, draai dan eens aan de fase-knop om te zien wat er gebeurd.

Kun je namelijk hele interessante resultaten krijgen. In mijn geval blijk ik in het crossover gebied (60-90 Hz) maximale output te hebben als ik de fase vd subs op 180 graden zet. Echter dit is in het geval ik mijn fronts op small heb staan. Zodra ik ze op large zet en LFE+main aanzet (double bass), dan moet ik de fase juist op 0 graden zetten om maximale output te hebben in het crossover gebied.

Een bijzonder fenomeen, waarschijnlijk door akoestiek in mijn kamer. Ik heb dit met verschillende subs al gemerkt.

2) Corrigeer de subs niet te veel in het crossover gebied waar je fronts & sub overlappen om pieken in dat gebied te temmen.

Vergeet namelijk niet dat bij films, de subs het pure LFE kanaal weergeven en als je bv op 70 Hz een piek van het totale systeem (fronts+sub(s)) probeert te corrigeren met -15 dB correctie op de sub(s), dan heeft dat direct invloed op de impact vh LFE kanaal.

Bij stereo-geluid doen je fronts namelijk ook mee in dat gebied en dan is de correctie prima, omdat dan de fronts & sub(s) tegelijk spelen. Bij LFE is dat dus niet, dan speelt alleen je sub(s) en die spelen dan met een correctie van -15 dB op 70 Hz (in mijn voorbeeld). Dat is dan wss teveel correctie, omdat je fronts dan niets doen. Beetje afhankelijk vd mix, maar toch.

GPO
ad 1 : afhankelijk van het soort kan een filter faseverschuiving veroorzaken.
ad 2 : prima advies. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Staaled on November 11, 2014, 14:36:49
ad 1 : afhankelijk van het soort kan een filter faseverschuiving veroorzaken.
ad 2 : prima advies. :)
Ik zal ook nog een kijken binnekort in de range 80 -120 hz.
Kijken hoe dat bij mij staat,want ik vermoed dat ik ook voor film tot 80 hz gemeten heb
Dom dom dom  ;D


DofN

Ik sta voor een raadsel. Ik heb 2 speakersetups ingeregeld.

1. met subs (lowpass filter 40hz (om te beginnen) 4orde filter, en highpass idem).
2. zonder subs en zonder crossover

Bij opstelling 1 staan de fronts uit fase, althans: ze imagen slecht. Stemmen komen niet uit het midden enz. Heb ik een instelling verkeerd staan?

Van de subs staat alleen de gain aan. Fase en Crossover staan op 0.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software


DofN

Ja ik ben lekker bezig.. Had de vraag in mijn eigen draadje geplaatst, toen hierheen verplaatst, inmiddels had StaalEd al gereageerd in mijn draadje.. En ben ik eruit. Vind het maar ingewikkeld.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software


Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)