Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: Staaled on March 12, 2014, 18:32:04
Of lekker veel zachte meubels...... ;D
Jammer genoeg paste ik alleen op die leren bank,dat was niet mijn eerste keus  :clapping:
Achteraf gezien koud in de winter......bij nieuw budget ,....hele grote stoffen bank zoeken  ;D

Ejorne

Quote from: morca on March 12, 2014, 18:53:51
Jammer genoeg paste ik alleen op die leren bank,dat was niet mijn eerste keus  :clapping:
Achteraf gezien koud in de winter......bij nieuw budget ,....hele grote stoffen bank zoeken  ;D

FF de kringloop leeghalen en overal waar je plek hebt banken neerzetten.   :hehe: :hehe:

En de leren bank waar je lekker op ligt, in de winter voorzien van een zacht velletje...

morca

Quote from: Ejorne on March 13, 2014, 16:15:07
FF de kringloop leeghalen en overal waar je plek hebt banken neerzetten.   :hehe: :hehe:

En de leren bank waar je lekker op ligt, in de winter voorzien van een zacht velletje...
Had ik al maar werd toen opeens een beetje statisch......beter gezegd accu.
PETS  ;D

angelo83

dag allemaal .

Weet niet of ik hier goed zit maar heb een vraag mbt center EQ
Hoe stellen jullie center EQ af, of gewoon alles op 0
En belangrijker nog hoe weet je dat het waarheidsgetrouw is als je bv de 1000 3000 of 10000 wijzig.

Ik hoor graag van jullie .

mvg Angelo

morca

Quote from: angelo.deijkers on March 14, 2014, 08:50:28
dag allemaal .

Weet niet of ik hier goed zit maar heb een vraag mbt center EQ
Hoe stellen jullie center EQ af, of gewoon alles op 0
En belangrijker nog hoe weet je dat het waarheidsgetrouw is als je bv de 1000 3000 of 10000 wijzig.

Ik hoor graag van jullie .

mvg Angelo
Ik doe het zelf op het oor,maar meten is beter.
Nieuwste versie van REW ondersteund 5.1 dacht ik......maar weet het niet zeker.

RalphH

Ondersteunt rew al langer dacht ik, je moet wel ff ASIO4All installeren. Die ki. Je vervolgens kiezen in de setup naast flash (als ik me nie vergis).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Clifdon

Vandaag weer van Inuke 3000 naar crown xti geswitcht. Verbaas me toch telkens over dat verschil. Bij de Inuke gaat mn woofer telkens slagen van een cm heen en weer en hoor je niets. terwijl bij die Crown de woofer stil lijkt te staan. De geluidsdruk is echter veel hoger.

Binnenkort maar eens een dbmeter aanschaffen en eens kijken wat de te meten verschillen zijn. Ben benieuwd.



Clifdon

Ja idd Marco de crown lijkt gewoon meer druk te zetten met minder xmax. Bij de crown staat in elk geval dezelfde filter aan als op de inuke alleen staat er bij de inuke nog her en der een boost aan om wat te compenseren. Die ga ik dan ook even uitzetten als ik ga meten. Maar ik vind het wel apart, zou het kunnen zijn dat die inuke gewoon zorgt voor ongecontroleerde beweging? Losse flodders als het ware? Naja zonder meting weet ik niets dus we wachten even af. Moet ik ze natuurlijk ook wel op het zelfde vermogen testen dus heb ik sowieso en dbmeter nodig. (microfoon etc heb ik al wel)

(Het lijkt op het gehoor of gevoel hoe je het ook wilt noemen wel dat de inuke veel lager gaat inderdaad)

Ejorne

Misschien dat de crown ergens onder de 20 Hz affiltert?
Doorgaans is een grote woofer uitslag zonder dat je daarbij wat hoort een frequentie onder de gehoorgrens. Je ziet dat bij platenspelers heel vaak dat de woofer asl een malloot staat te wapperen...

En de boost die je nog actief hebt kan ook zeker bijdragen aan de grotere woofer uitslag. Om een paar db te boosten moet er vaak al behoorlijk wat extra uitslag gemaakt worden om dat te bewerkstelligen.

morca

Quote from: Clifdon on March 18, 2014, 09:54:51
Ja idd Marco de crown lijkt gewoon meer druk te zetten met minder xmax. Bij de crown staat in elk geval dezelfde filter aan als op de inuke alleen staat er bij de inuke nog her en der een boost aan om wat te compenseren. Die ga ik dan ook even uitzetten als ik ga meten. Maar ik vind het wel apart, zou het kunnen zijn dat die inuke gewoon zorgt voor ongecontroleerde beweging? Losse flodders als het ware? Naja zonder meting weet ik niets dus we wachten even af. Moet ik ze natuurlijk ook wel op het zelfde vermogen testen dus heb ik sowieso en dbmeter nodig. (microfoon etc heb ik al wel)

(Het lijkt op het gehoor of gevoel hoe je het ook wilt noemen wel dat de inuke veel lager gaat inderdaad)
Welke boost?
Zet je 20 hz smalbandig omhaag en je onhoorbare wapperen is verklaard.

Ben wel even benieuwd.......



RalphH

Geinig ;D.

Nog een linkje met interessant leesvoer. Breed opgezet verzameltopic mbt HT, met dus ook vanalles mbt akoestiek, plaatsing, spl-meters, test-toontjes etc.

http://www.avsforum.com/t/824554/setting-up-your-home-theater-101
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

fluissie

Setting the Subwoofer / LFE Crossover for Best Performance

interessant stukje, op de meeste sites e.d. roept iedereen LFE op 120hz daar je anders belangrijke bassinformatie van de
desbetreffende soundtrack/film zou kunnen missen :dontgetit:

nou staat mijn svs pb12isd/2 redelijk dicht (2.5 meter) op de luisterplek en is ie best wel te lokaliseren

met het gevolg dat de bass in combinatie met mijn vloerstaanders te bizar en aanwezig is

iemand idee hierover?

alvast dank

gr jeroen

RalphH

Verwar crossover niet met lpf of lfe, de laatst is de max die de sub weer "mag" geven van de receiver. Zet je die lager, dan mis je idd info omdat het .1 kanaal geluid tot zeker 120 Hz uitstuurt.

Crossover is het punt waar je ander speakers af gaan vallen, THX norm is 80 Hz, maar je kunt hier natuurlijk mee spelen. Mijn fronts staan bijv. op 70, de rears op 80 en de center op 60.


Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: fluissie on April 21, 2014, 20:26:09


interessant stukje, op de meeste sites e.d. roept iedereen LFE op 120hz daar je anders belangrijke bassinformatie van de
desbetreffende soundtrack/film zou kunnen missen :dontgetit:

ALs je fronts toereikend zijn om de content tot 80 hz goed weer te geven zie ik het probleem niet.
Crossover van 120 zou ik afraden ,dat maakt je sub vaak goed te lokaliseren.
80 lijkt me een betere setting om mee te beginnen.
Mijn sub,s staan in beide ruimte,s op 80 hz,de rest vd speakers ook op 80.

Former member 78

Het lokaliseren met 120hz lukt je hier niet...
Misschien wat te lomp afgesteld? Waarom zal er anders info tot 120hz in het .1 kanaal zitten?

morca

120 hz is idd niet zo plaatsbaar als je met 4 sub,s werkt bv ,dat klopt wel.
Bij cornerplaatsing in de gemiddelde huiskamer hoor je dan wel sneller waar hij staat.

Waarom tot 120 hz,door die verschillende manieren van plaatsing.
ALs je ruimte,plaatsing hem wel laat horen tot 120 hz,is 80 hz een mooiere basis om te beginnen.

knubbe

Heb zojuist ook maar eens een miniDSP besteld.
Het zit me niet helemaal lekker dat mijn subs een fullrange signaal krijgen dus wil met de miniDSP een crossover instellen.
Naja crossover.. iig de subs afkappen. Moet ik wel even een XLR-RCA kabel in elkaar knutselen.
Later eens testen om ook de fronts door de DSP te laten gaan en dus crossover instellen icm de DSP mogelijkheden. (umik alvast erbij besteld)
Daarvoor zal ik eerst eens wat dieper in dit topic moeten gaan ;p
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Kabel kan je ook zo kopen,kosten de kop niet.
Stuur je nu alles naar de sub zonder crossoverfilter?
Dat is niet goed voor de woofers....

REW staat een mooi filmpje in de startpost,kom je al een heel eind mee.

En als ik het goed heb kan je bij de minidsp ook een bepaalde freq in je meting aangeven.
Dan trekt ie alles gelijk met die freq,soort autostand zeg maar.
Ook nog instelbaar alleen vlakken of ook boosten,maar weet het niet zeker.


knubbe

Neej kabel is het probleem niet. Heb nog stuk vdHul thunderline en 2x RCA pluggen liggen, dus alleen even 2 XLR neutrik halen.

Ik speel nu al een tijdje zonder woofers (sinds ik de AM dc verkocht heb). Maar met de AM kon je geen crossover instellen. Mij was verteld dat dit geen kwaad kon, maar het voelt iig niet goed.

Genoeg info en hulp te vinden hier iig! Mooi topic!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

jeroen_v


Hoi,

Zojuist een twee metinging gedaan met REW icm ECM8000 / SVS PB13. Audyssey aan/uit.

Ben zelf verbaasd over het resultaat met ADSY aan. De grafiek is bijzonder vlak (te vlak?).
Het is overigens XT32 pro ingeregeld. Kan dat nog uitmaken? De resultaten van ADSY pro heb ik ook toegevoegd.


Thanks,
Jeroen