Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

tonus

Quote from: morca on August 30, 2017, 19:05:06
Heb je de dsp vd plateamp al ingesteld?

daar was ik mee bezig, alleen snap ik gedrag van de filters niet. Ik zal binnenkort de sub alleen meten, dan doe ik dat met een andere versterker. Suboptimaal natuurlijk  O0 Maar vooral benieuwd naar de invloed van akoestiek en eventuele wisselwerking fronts en sub.

Is er trouwens ook een manier om de fase instelling van de sub met REW vast te stellen?

N1v3K

Ik heb de Antimode 8033 Sii en volgens de handleiding moet je bij dual subs de ene sub op phase 0 zetten en de andere op phase 180. Is dat echt noodzakelijk? Wanneer ik mijn subs zonder correctie inmeet, krijg ik namelijk een iets minder grillige respons met de ene sub op phase 90 en de andere op phase 180.
De Antimode zou in dit geval iets minder hoeven te corrigeren. In hoeverre doet AM iets met de phase en timing van de subs? Op elkaar afstemmen of helemaal niets?

Staaled

Quote from: N1v3K on September 14, 2017, 19:09:07
Ik heb de Antimode 8033 Sii en volgens de handleiding moet je bij dual subs de ene sub op phase 0 zetten en de andere op phase 180. Is dat echt noodzakelijk? Wanneer ik mijn subs zonder correctie inmeet, krijg ik namelijk een iets minder grillige respons met de ene sub op phase 90 en de andere op phase 180.
De Antimode zou in dit geval iets minder hoeven te corrigeren. In hoeverre doet AM iets met de phase en timing van de subs? Op elkaar afstemmen of helemaal niets?
De meeste gladde respons kiezen en daarop inmeten.
Phase bij subs kun je niet per handleiding bepalen , maar enkel ter plaatse.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

Met als toevoeging: de meest gladde response kiezen zonder zelf aan de fase te draaien. Beide subs op bypass of fase 0 zetten. Met de plaatsing van de subs kan je de response beïnvloeden. Daarna het volume nog wat aanpassen. En dan de inmeten met de DSP.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Dat bij de 2e de fase 180 om moet om ze beide op 0 te zetten klopt wel dacht ik.

Maar... met inregelen is dit afhankelijk van de beste response in jouw ruimte en afhankelijk van je plaatsing.

Bovenstaande tips zijn  :thumbs-up:

N1v3K

Ik heb ze gisteren ingemeten met de ene op fase 0 en de andere op 90.
Viel me tijdens de sweeps van de AM op dat de toonhoogte veel geleidelijker opliep.
Verder heb ik Wide Area Correction toegepast. De eerste indrukken zijn goed.


Niek007

Hallo

Graag jullie hulp en advies wat betreft m'n metingen. Ik was niet zo tevreden over m'n XTZ speakers, het klonk in het hoog wat rommelig en in het laag bij sommige frequenties erg overheersend. Normaal gesproken speel ik muziek zonder Audyssey correctie en film met Audyssey L/R bypass. Muziek met Audyssey vind ik vooral in het hoog te erg aangezet. Nadeel zonder Auydssey is dat het laag te veel aanwezig is.

Ik heb vandaag per speaker gemeten en adhv de metingen de positie van de speaker steeds aangepast. Zo heb ik nog niet eerder de positie van de speaker bepaald, dus ik ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken.

Metingen li + re (zonder sub) zonder Audyssey:





Met de subwoofer erbij zonder Audyssey:





Met de subwoofer erbij en met Audyssey ingeschakeld:





Full range met Audyssey aan (rood) en uit (groen)



De speakers staan nu op ongeveer een halve meter van de muur af met ongeveer 2,5 meter er tussen. Het geluidsbeeld verbetert wanneer ik de speakers dichter bij elkaar zet, maar helaas is deze plaatsing niet mogelijk vanwege het projectiescherm (ik projecteer dan op de speakers).

Ik weet nu even niet wat een volgende stap is om het geluid te verbeteren.
1. Situatie accepteren
2. Op zoek naar een receiver met Dirac Live (betere correctie tov Auddyssey?)
3. Vloerstaanders vervangen door monitors (de vloerstaanders geven te veel laag naar mijn mening)
4. Kijken naar een andere sub
5. Akoestische aanpassingen in woonkamer (maar dit kan maar erg beperkt vanwege esthetisch oogpunt)
6. ??

Alle tips zijn welkom!
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

GPO

Quote from: NiekS on November 13, 2017, 19:21:53
Hallo

Graag jullie hulp en advies wat betreft m'n metingen. Ik was niet zo tevreden over m'n XTZ speakers, het klonk in het hoog wat rommelig en in het laag bij sommige frequenties erg overheersend. Normaal gesproken speel ik muziek zonder Audyssey correctie en film met Audyssey L/R bypass. Muziek met Audyssey vind ik vooral in het hoog te erg aangezet. Nadeel zonder Auydssey is dat het laag te veel aanwezig is.

Ik heb vandaag per speaker gemeten en adhv de metingen de positie van de speaker steeds aangepast. Zo heb ik nog niet eerder de positie van de speaker bepaald, dus ik ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken.

Metingen li + re (zonder sub) zonder Audyssey:





Met de subwoofer erbij zonder Audyssey:





Met de subwoofer erbij en met Audyssey ingeschakeld:





Full range met Audyssey aan (rood) en uit (groen)



De speakers staan nu op ongeveer een halve meter van de muur af met ongeveer 2,5 meter er tussen. Het geluidsbeeld verbetert wanneer ik de speakers dichter bij elkaar zet, maar helaas is deze plaatsing niet mogelijk vanwege het projectiescherm (ik projecteer dan op de speakers).

Ik weet nu even niet wat een volgende stap is om het geluid te verbeteren.
1. Situatie accepteren
2. Op zoek naar een receiver met Dirac Live (betere correctie tov Auddyssey?)
3. Vloerstaanders vervangen door monitors (de vloerstaanders geven te veel laag naar mijn mening)
4. Kijken naar een andere sub
5. Akoestische aanpassingen in woonkamer (maar dit kan maar erg beperkt vanwege esthetisch oogpunt)
6. ??

Alle tips zijn welkom!

ADSY vind ik persoonlijk niet geweldig en is erg afhankelijk van hoe je het inmeet en hoe je ruimte in elkaar zit.

Ik zou ADSY helemaal niet gebruiken en bv een miniDSP gaan gebruiken. Dat is een parametrische equalizer (PEQ) die je zelf kunt instellen. Die DSP zet je voor je subwoofer ingang, als je dan de hoofdspeakers een crossover instelt van bv 80 Hz, dan laat je het meeste laag over aan de subwoofer die je met zo'n PEQ dan inregelt. Het laag zal dan veel gecontroleerder zijn verwacht ik.

https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4

Welke crossover gebruik je nu tussen de fronts en de sub? En ik neem aan dat je de fronts op 'small' hebt staan?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Ziet er herkenbaar uit, erg vervelend.
Persoonlijk zou ik kijken wat je met DSP kunt bereiken, veel andere opties zijn er niet denk ik, zeker niet in de woonkamer waar het allemaal nog een beetje netjes moet blijven.

Met je huidige setup zou je een Audyssey Pro meting kunnen overwegen, geeft je een instelbare curve. 2 nadeeltjes, beetje aan de prijs en als je wat veranderd, zit je weer aan dezelfde kosten vast. Je kunt ook zelf een kit aanschaffen, ben je meen ik rond de €400 kwijt.

Persoonlijk zou ik voor een andere avr gaan met aanpasbare DSP, is hier ook gebeurd en ik ben zeer content. Als je content met de Denon bent, kun je voor de nieuwe serie gaan. Audyssey Pro is hierin vervallen en heeft plaats gemaakt voor een multeq app. Hierin kun je erg veel zelf instellen, o.a. het punt waarop Audyssey moet stoppen met corrigeren. Ik ben hier heel content mee. Het laag is onder controle en boven 400Hz wordt er niet gecorrigeerd --> foetsie aangezet hoog.
Dirac is natuurlijk ook een optie, maar die AVR's zijn vele malen prijziger.

Monitoren is natuurlijk ook een optie, zal de boel wat temmen, maar wat DSP zul je nog steeds wel willen dan denk ik.

Optie 1 is geen optie natuurlijk ;)

Losse dsp op de sub en de crossover omhoog wat GPO aangeeft kan ook, is wat bewerkelijker en de minidsp gaf hier wat ongewenste aardlussen in de opstelling. Uiteindelijk wel op kunnen lossen, maar was toch blij toen ik naar een all-in-one oplossing was gestapt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Jouw klacht ken ik .
Ben ook geen fan can adsy.
De eq handmatig instellen brengt me altijd verder.

En idd voor de sub een losse mini dsp bv en een umik erbij en dan gaan meten en tweaken.

RalphH

Quote from: morca on November 13, 2017, 20:46:58
Jouw klacht ken ik .
Ben ook geen fan can adsy.
De eq handmatig instellen brengt me altijd verder.

Die geldt echt niet meer Marco (en GPO ;)), de huidige versie veegt (zeker voor de gemiddelde gebruiker) de vloer aan met een minidsp.
Handmatig instellen geeft je en forse beperking in het aantal banden, die dingen zitten in iedergeval voor mij nooit op de juiste plek. In de AVR dan, heb het niet over een losse minidsp of behringer.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: RalphH on November 13, 2017, 20:52:13
Die geldt echt niet meer Marco (en GPO ;)), de huidige versie veegt (zeker voor de gemiddelde gebruiker) de vloer aan met een minidsp.
Handmatig instellen geeft je en forse beperking in het aantal banden, die dingen zitten in iedergeval voor mij nooit op de juiste plek. In de AVR dan, heb het niet over een losse minidsp of behringer.

Een miniDSP geeft genoeg banden om correctie te doen. Als je meer banden nodig hebt dan is het wel heel erg mis met je ruimte en kun je beter een andere oplossing verzinnen (andere ruimte, andere zitplek, meer subs, etc).

ADSY XT32 kan soms heel goed inregelen dat heb ik ook meegemaakt, maar je bent een beetje aan de grillen van het systeem overgeleverd en ik vind ADSY ook vrij aggressief bijregelen in het ultra laag.

In de loop der jaren ben ik er ook wel achter gekomen dat veel bijregelen ook niet het gewenste effect geeft; teveel vlak trekken geeft een kil en dun geluid. Mensen gaan dan weer die DynamicEQ functie aanzetten om nog iets van het laag te maken. Eigenlijk is het beter om alleen de pieken wat te dempen en de sub(s) dan iets harder te zetten.

En kijk eens naar het laatste plaatje hierboven van NiekS.... Kan niet echt zeggen dat dat netjes bijgeregeld is door ADSY...  :-X  :blink:  ::)

Wat wel beter is is dat de huidige nieuwere generatie receivers ADSY meer handmatige bijregeling kent, waardoor je ook daadwerkelijk alleen het laag kan laten inregelen en niet het hele freq gebied. Zoals ook bij NiekS het probleem is.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Quote from: GPO on November 13, 2017, 21:12:06
Wat wel beter is is dat de huidige nieuwere generatie receivers ADSY meer handmatige bijregeling kent, waardoor je ook daadwerkelijk alleen het laag kan laten inregelen en niet het hele freq gebied. Zoals ook bij NiekS het probleem is.

Ik heb het ook over de laatste generatie, de vorige trok het hier ook niet.
Denk overigens dat als je in een giga-galmbak zit, je nagenoeg met geen enkele DSP wegkomt, beetje vulling van de ruimte is naar mijn idee altijd wel noodzakelijk.

Quote from: GPO on November 13, 2017, 21:12:06
Een miniDSP geeft genoeg banden om correctie te doen.

Bedoel de banden in de AVR, Marco gebruikt die volgens mij. Die zijn beperkt en ook Q is niet in te stellen. Kan helpen, maar dan moeten de pieken net zitten op de punten waarop je handmatig EQ in kunt stellen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: RalphH on November 13, 2017, 21:17:35
Ik heb het ook over de laatste generatie.
Denk overigens dat als je in een giga-galmbak zit, je nagenoeg met geen enkele DSP wegkomt, beetje vulling van de ruimte is naar mijn idee altijd wel noodzakelijk.

Bedoel de banden in de AVR, Marco gebruikt die volgens mij. Die zijn beperkt en ook Q is niet in te stellen. Kan helpen, maar dan moeten de pieken net zitten op de punten waarop je handmatig EQ in kunt stellen.

ok, maar de meeste receivers hebben geen handmatige EQ voor het laag. Dat is maar bij een paar modellen zo geweest en is bij het gros niet standaard. En idd dan moet je net geluk hebben met de frequenties... haha

Overigens vind ik de full range curve zonder ADSY helemaal niet zo slecht. Er zijn 2 pieken in het laag die gedempt moeten worden. Als je een miniDSP naar de fronts zou kunnen leiden dan heb je maar 2 filters nodig en dan heb je gewoon prima geluid tot onder de 30 Hz zelfs zonder sub.

Die subwoofer erbij (zonder ADSY) maakt het plaatje wel wat raar; ik vraag me af of de fase/afstand wel goed staat ingesteld....  :sadlike:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Niek007

Bedankt heren voor de uitgebreide antwoorden, erg leuk dat jullie zo mee willen denken!
Ik heb de speakers op small staan en X-over op 80 Hz staan. Heb in het begin ook wat geëxperimenteerd met 100 Hz, mogelijk zit er nog een meting tussen met 100 Hz X-over.
Wanneer ik muziek luister met weinig bas op de Direct functie klinkt het heel goed. Het stereo beeld is prima, het geluid uit de middentoners en tweeters klinkt mooi helder en open. Alleen bij nummers met veel bas is de controle weg. Vooral aanhoudende baslijnen met verschillende frequenties klinken wisselend in volume, soms heel overheersend en soms te weinig laag.
Het is jammer dat de Audyssey niet alleen in te stellen is tot bijvoorbeeld 200 Hz. Is dat met de nieuwste versie wel het geval dus?

Ik ga me eens verdiepen in de MiniDSP. Ik heb voordat ik deze set had staan (voorheen B&W + SVS gehad) ooit een Antimode gebruikt. Dat werkte goed, ik was tevreden over de aanpassingen. De reden dat ik hem toch weer heb verkocht is dat ik graag een gebruiksvriendelijke set wil hebben zodat m'n wederhelft (waar ik uberhaupt al mazzel mee heb dat dit allemaal in de woonkamer mag staan) ook alles makkelijk kan bedienen. Met de Antimode kwam het wel eens voor dat deze uit was gegaan en dat zorgde wel eens voor boze telefoontjes als ik van huis was en m'n vriendin geen geluid had tijdens TV kijken ;)

@ GPO, de afstand heb ik laten meten met Audyssey en staat inderdaad op een grotere afstand dan in werkelijkheid het geval is. Ik dacht dat ik normaal was vanwege de actieve versterking van de sub en dus enige vertraging? Wat fase betreft, eerlijk gezegd heb ik de fase niet handmatig afgesteld, wellicht kan ik dit nog proberen. Heb je een tip hoe ik dit het beste kan afstellen?
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

GPO

Quote from: NiekS on November 13, 2017, 21:53:34
Bedankt heren voor de uitgebreide antwoorden, erg leuk dat jullie zo mee willen denken!
Ik heb de speakers op small staan en X-over op 80 Hz staan. Heb in het begin ook wat geëxperimenteerd met 100 Hz, mogelijk zit er nog een meting tussen met 100 Hz X-over.
Wanneer ik muziek luister met weinig bas op de Direct functie klinkt het heel goed. Het stereo beeld is prima, het geluid uit de middentoners en tweeters klinkt mooi helder en open. Alleen bij nummers met veel bas is de controle weg. Vooral aanhoudende baslijnen met verschillende frequenties klinken wisselend in volume, soms heel overheersend en soms te weinig laag.
Het is jammer dat de Audyssey niet alleen in te stellen is tot bijvoorbeeld 200 Hz. Is dat met de nieuwste versie wel het geval dus?

Ik ga me eens verdiepen in de MiniDSP. Ik heb voordat ik deze set had staan (voorheen B&W + SVS gehad) ooit een Antimode gebruikt. Dat werkte goed, ik was tevreden over de aanpassingen. De reden dat ik hem toch weer heb verkocht is dat ik graag een gebruiksvriendelijke set wil hebben zodat m'n wederhelft (waar ik uberhaupt al mazzel mee heb dat dit allemaal in de woonkamer mag staan) ook alles makkelijk kan bedienen. Met de Antimode kwam het wel eens voor dat deze uit was gegaan en dat zorgde wel eens voor boze telefoontjes als ik van huis was en m'n vriendin geen geluid had tijdens TV kijken ;)

@ GPO, de afstand heb ik laten meten met Audyssey en staat inderdaad op een grotere afstand dan in werkelijkheid het geval is. Ik dacht dat ik normaal was vanwege de actieve versterking van de sub en dus enige vertraging? Wat fase betreft, eerlijk gezegd heb ik de fase niet handmatig afgesteld, wellicht kan ik dit nog proberen. Heb je een tip hoe ik dit het beste kan afstellen?

ok, duidelijk. Ja die afstanden die ADSY instelt zijn vaak wel de juiste. In principe heb je dan je fase ook goed ingesteld. Je zou wat kunnen spelen met de afstand en iedere keer opnieuw meten om te zien wat het effect is. Maar ADSY is meestal wel heel goed in het bepalen van afstand. Dat de afstand vd sub meer is dan werkelijk heeft idd te maken met de interne versterker. Dus dat is normaal.

Vanaf de Denon x4300/6300 is ADSY handmatig bij te regelen, zodat deze bv maar tot 200 Hz inregelt en het midden en hoog ongemoeid laag. Lijkt me vrij ideaal mits ADSY het laag wel goed kan bijregelen.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

broodro0ster

Quote from: NiekS on November 13, 2017, 19:21:53
Hallo

Graag jullie hulp en advies wat betreft m'n metingen. Ik was niet zo tevreden over m'n XTZ speakers, het klonk in het hoog wat rommelig en in het laag bij sommige frequenties erg overheersend. Normaal gesproken speel ik muziek zonder Audyssey correctie en film met Audyssey L/R bypass. Muziek met Audyssey vind ik vooral in het hoog te erg aangezet. Nadeel zonder Auydssey is dat het laag te veel aanwezig is.

Ik heb vandaag per speaker gemeten en adhv de metingen de positie van de speaker steeds aangepast. Zo heb ik nog niet eerder de positie van de speaker bepaald, dus ik ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken.

Metingen li + re (zonder sub) zonder Audyssey:





Met de subwoofer erbij zonder Audyssey:





Met de subwoofer erbij en met Audyssey ingeschakeld:





Full range met Audyssey aan (rood) en uit (groen)



De speakers staan nu op ongeveer een halve meter van de muur af met ongeveer 2,5 meter er tussen. Het geluidsbeeld verbetert wanneer ik de speakers dichter bij elkaar zet, maar helaas is deze plaatsing niet mogelijk vanwege het projectiescherm (ik projecteer dan op de speakers).

Ik weet nu even niet wat een volgende stap is om het geluid te verbeteren.
1. Situatie accepteren
2. Op zoek naar een receiver met Dirac Live (betere correctie tov Auddyssey?)
3. Vloerstaanders vervangen door monitors (de vloerstaanders geven te veel laag naar mijn mening)
4. Kijken naar een andere sub
5. Akoestische aanpassingen in woonkamer (maar dit kan maar erg beperkt vanwege esthetisch oogpunt)
6. ??

Alle tips zijn welkom!

Ik ben afgelopen week volop aan het testen geweest met Dirac Live en dat is echt een top systeem. Veel beter als Audyssey. Zeer strakke imaging zowel met stereo muziek als surround films. De bubble is veel beter met Dirac als met Audyssey.
En bij Dirac kun je een grens instellen tot waar het moet werken. Of je kunt het full range laten weten en dan je curves tweaken zodat ze de natuurlijk respons van jouw fronts volgen ;-)

Ik weet niet welke receiver je nu hebt, maar vanaf 1499euro kan je de NAD T758 V3 in huis halen met Dirac.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Niek007

Quote from: broodro0ster on November 14, 2017, 00:56:02
Ik ben afgelopen week volop aan het testen geweest met Dirac Live en dat is echt een top systeem. Veel beter als Audyssey. Zeer strakke imaging zowel met stereo muziek als surround films. De bubble is veel beter met Dirac als met Audyssey.
En bij Dirac kun je een grens instellen tot waar het moet werken. Of je kunt het full range laten weten en dan je curves tweaken zodat ze de natuurlijk respons van jouw fronts volgen ;-)

Ik weet niet welke receiver je nu hebt, maar vanaf 1499euro kan je de NAD T758 V3 in huis halen met Dirac.

Die NAD receiver lijkt me wel wat, maar ik denk dat ik dan wat vermogen betreft inlever tov mijn Denon X6200W. Ik zag dat begin volgend jaar de NAD 777 V3 uitkomt, wellicht komt deze meer overeen wat aansturing betreft?
De NAD spreekt me daarnaast aan vanwege de Bluesound integratie en upgradable onderdelen. Ik wil deze tzt graag eens beluisteren met m'n set.
Heb afgelopen weekend op de iEar show ook kennis gemaakt met de Arcam receivers met Dirac Live, erg mooi maar wel beperkt wat streaming betreft. Dat vind ik toch wel jammer voor een apparaat in die prijsklasse.

Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

broodro0ster

Quote from: NiekS on November 14, 2017, 04:51:04
Die NAD receiver lijkt me wel wat, maar ik denk dat ik dan wat vermogen betreft inlever tov mijn Denon X6200W. Ik zag dat begin volgend jaar de NAD 777 V3 uitkomt, wellicht komt deze meer overeen wat aansturing betreft?
De NAD spreekt me daarnaast aan vanwege de Bluesound integratie en upgradable onderdelen. Ik wil deze tzt graag eens beluisteren met m'n set.
Heb afgelopen weekend op de iEar show ook kennis gemaakt met de Arcam receivers met Dirac Live, erg mooi maar wel beperkt wat streaming betreft. Dat vind ik toch wel jammer voor een apparaat in die prijsklasse.
Klopt. Je zou een 3 kanaals amp kunnen kopen voor LCR en dan de goedkopere amp nemen. Het is wat zelf verkies natuurlijk :)

De Arcam is een mooi toestel, maar kan maar 1 Dirac curve opslaan. De NAD receivers kunnen er 3 opslaan. Dat is handig om te testen en achteraf om een aparte muziek en film curve te maken.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Niek007

Quote from: GPO on November 13, 2017, 20:18:06
ADSY vind ik persoonlijk niet geweldig en is erg afhankelijk van hoe je het inmeet en hoe je ruimte in elkaar zit.

Ik zou ADSY helemaal niet gebruiken en bv een miniDSP gaan gebruiken. Dat is een parametrische equalizer (PEQ) die je zelf kunt instellen. Die DSP zet je voor je subwoofer ingang, als je dan de hoofdspeakers een crossover instelt van bv 80 Hz, dan laat je het meeste laag over aan de subwoofer die je met zo'n PEQ dan inregelt. Het laag zal dan veel gecontroleerder zijn verwacht ik.

https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4

Welke crossover gebruik je nu tussen de fronts en de sub? En ik neem aan dat je de fronts op 'small' hebt staan?

GPO

GPO ik ga je advies ter harte nemen en een MiniDSP bestellen. Voor dat geld is het een leuke test. Mocht het niks zijn kan ik altijd nog eens naar een andere oplossing kijken.
Ik ben vooral benieuwd hoe het klinkt wanneer ik Audyssey uit zet, X-over op 80 of 90 Hz en sub in toom ga houden met de MiniDSP.
Nog wel een laatste vraagje voordat ik ga bestellen: Is de MiniDSP 2x4 voldoende om tussen de receiver en sub te zetten, of heb ik een andere versie nodig? Een UMIK microfoon heb ik al.
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

GPO

Quote from: NiekS on November 17, 2017, 10:48:29
GPO ik ga je advies ter harte nemen en een MiniDSP bestellen. Voor dat geld is het een leuke test. Mocht het niks zijn kan ik altijd nog eens naar een andere oplossing kijken.
Ik ben vooral benieuwd hoe het klinkt wanneer ik Audyssey uit zet, X-over op 80 of 90 Hz en sub in toom ga houden met de MiniDSP.
Nog wel een laatste vraagje voordat ik ga bestellen: Is de MiniDSP 2x4 voldoende om tussen de receiver en sub te zetten, of heb ik een andere versie nodig? Een UMIK microfoon heb ik al.

Ik gebruik ook een gewone 2x4 miniDSP. Werkt eigenlijk wel prima.

Ik weet niet of er veel profijt is om bv voor de HD variant te gaan. Misschien meer filters, maar ik vind dat je sowieso niet teveel moet filteren. Als je (veel) meer dan 5-6 filters nodig hebt, dan heb je een ander probleem en moet je anders oplossen.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Dat word wel geadviseerd.
Maar ik gebruik vaak 9 filters ofzo.
Ivm finetunen ligt wel aan je ruimte .

Maar hoe zou je het dat op willen lossen?
Vaak zit men vast aan een vaste plaatsing.

Een maat van mij ze marantz regelt ong hetzelfde ik als de bescheven klacht hier.
Na inregelen vd eq vd marantz op gehoor, en paar filters in de dsp van de sub was zijn probleem verholpen.
En klinkt het zoals hij wil en wat ik ook voor ogen had.

De minidsp is al een goeie stap .
Hopelijk geven de fronts dan geen laagprobleem.

Verschil met de hd versie is fullrange wel hoorbaar las ik hier als eens . Of dat voor de sub alleen ook zo is?
Ik moet ook aan de minidsp.
Maar ivm 4 kanelen die ik nodig heb en dat geluidsverschil voor full range moet ik voor de hd versie gaan.
Bij mij word hij voor de midwooders 80-800 hz en dan 4 keer.


Niek007

Ik ga het eens proberen, de MiniDSP is net besteld, morgen in huis :D
Ik laat het weten hoe de resultaten zijn!
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

broodro0ster

Quote from: NiekS on November 17, 2017, 10:48:29
GPO ik ga je advies ter harte nemen en een MiniDSP bestellen. Voor dat geld is het een leuke test. Mocht het niks zijn kan ik altijd nog eens naar een andere oplossing kijken.
Ik ben vooral benieuwd hoe het klinkt wanneer ik Audyssey uit zet, X-over op 80 of 90 Hz en sub in toom ga houden met de MiniDSP.
Nog wel een laatste vraagje voordat ik ga bestellen: Is de MiniDSP 2x4 voldoende om tussen de receiver en sub te zetten, of heb ik een andere versie nodig? Een UMIK microfoon heb ik al.

De gewone unbalanced miniDSP heeft maar 0.9V output volume. Dat kan soms problemen als je sub een hoog input voltage vereist.
Zeker als je het input voltage moet switchen naar 2V omdat je receiver net over de 0.9V gaat. Dan heb je vrij veel verlies.

Als dat het geval is, ben je beter af met een balanced MiniDSP of de HD versie. Die kun je op 2-4V output instellen.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV