Kordz hdmi EVX getest.

Started by DVDmartinDVD, January 23, 2011, 13:50:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DVDmartinDVD

Ik ben de uitdaging aangegaan om te zien of de hdmi kabels van  het merk Kordz uit de EVX lijn beter zijn dan andere merken hdmi kabels. Merken die ik zelf heb zijn Supra en VdH, deze kabels zijn in prijs wel wat goedkoper dan de Kordz.
Ik heb even vooronderzoek gedaan naar het merk Kordz omdat ik er eigenlijk nog nooit van ze gehoord of gezien had.

Het bedrijf opereert hoofdzakelijk in Australië en Noord Amerika sinds 2003, Ze hebben een breed scala aan kabels van analoog tot digitaal in allerlei prijssegmenten. Het merk Kordz is naar mijn weten niet gewoon te koop in de winkel maar alleen verkrijgbaar bij de online winkel "high end passion". Deze moet het dus echt hebben van mond tot mond reclame en reviews zoals van HT-liefhebbers zoals mij.
Aangeleverd zijn 3 Kordz hdmi kabels uit de duurste EVX serie, de 10m is een 1.4 high speed kabel die dus ook geschikt is voor 3D met ethernet en de 2 van 2 meter zijn nog de 1.3 versie op de ethernet na zijn ze wel exact het zelfde. Alleen de buitenmantel van de 10m is zonder de krimpkous. Bij navraag waarom dat was kreeg ik als antwoord:  

"Vanaf 5 meter wordt er niet gewerkt met de stoffen mantel. Reden hiervoor is dat langere afmetingen
over het algemeen weggewerkt worden of door een buis gaan. Dan is de kabel met stof bekleed moeilijker te geleiden.  Dan weet je in ieder geval waarom de 10 meter uitvoering er optisch
wat simpeler uitziet."


De gebruikte componenten zijn

Blu-ray spelers;
Denon dvd3800BD
Sony S-5000ES
Versterker;
Onkyo TX-NR5007
Projector;
Epson TW-5500 met isf calibratie, het beeld wordt geprojecteerd op een 106 inch Lumene spanscherm.

Even over de kabels zelf, de kabel zien er erg netjes en stevig uit. De krimpkous moet mij denken aan het merk AudioQuest ze zien er bijna het zelfde uit. Kabel zit ook goed verpakt en netjes opgerold en met klittenband vast gemaakt. Aan de vergulde uiteindes zit een kunststof dopje voor bescherming.
Wat mij ook direct opviel is dat de hdmi kabel erg stevig in de ingangen vast zitten. Omdat de kabels nog nieuw waren ben ik de eerste week maar eens gewoon films gaan kijken, met pen en papier dingen opschrijven wat mij gewoon opvielen en om dit later te kunnen vergelijken met mijn huidige hdmi kabels  ( VdH en Supra ).

CD,

Ook ben ik gaan luisteren naar een cd van Patricia Barber – Modern cool een 20bit uitvoering geluisterd naar het nummer Light my Fire een rustig nummer waar het laag en hoog goed te onderscheiden zijn. De onkyo op pure audio gezet en de Denon op pure.D ik heb een paar keer gewisseld met de kabels en wat mij opviel is dat de EVX Kordz het  laag en hoog meer laat horen een wat dynamischer geluid. Het geluid met films zal dit niet zo snel opvallen ( kom ik later op terug) omdat de subwoofers ook hun werk staan te doen. Maar de kabels geven wel het betere geluid door dus hiermee boek je al winst.

Het beeld,

Zoals gezegd ben ik eerst gewoon een paar films gaan kijken, het beeld leek in het begin dat de gamma instelling iets verhoogd was het wit was te wit geworden. Ik heb contact opgenomen met Dennis en die vertelde mij dat dit gewoon aan de nieuwigheid van de kabels lag ook hdmi kabels hebben een inspeeltijd nodig. Later blijkt gewoon dat de brightness /helderheid veel beter weergeven wordt.
De blu ray van Pixar's UP,
een animatie film is van zich zelf al haarscherp en heeft ook mooie kleuren. De kordz geven toch net even dat beetje meer ook lijkt het contrast breder te zijn.  Ik twijfelde nog of ik met deze film verbetering zag.
Later in de week ben ik eens naar Avatar gaan kijken op blu ray, ben gelijk begonnen met de Kordz kabels. Tjonge wat een beeld en die kleuren, ik kon mij niet zo goed herinneren dat het beeld zo goed was terwijl ik Avatar al 3 keer gezien heb, halverwege de film heb ik de kabels veranderd naar Supra hdmi tja nu zag ik pas duidelijk het verschil. Ik miste de enorme diepte en de kleuren pallet die ik met de Kordz wel had, het geluid was nu toch ook wat platter met minder details en ruimtelijkheid. De twijfel die ik met Up had is nu helemaal weg.

Nu ben ik op een moment gekomen dat ik eigenlijk niet meer terug wil naar mijn huidige hdmi kabels, wat mij nu tegenhoud is de prijs die ik er voor moet betalen om die beeld en geluid winst te behouden. Als mensen zeggen dat je met een bij de Action gekochte 2,95 kostende hdmi kabel ook beeld en geluid heb moet ik ze gelijk geven. Maar als je echt de tijd neemt om ze met een duurdere kabel te vergelijken zal je tot een conclusie komen dat je toch verschillen hoort en ziet. Het zal misschien met een 40inch tv niet zo snel opvallen maar als je het beeld bekijkt op een in mijn geval 106 inch scherm dan valt het toch wel op.

Wat ik van de Kordz kabel wel jammer vind is dat het een plat model is, als je de apparatuur gestapeld hebt is het geen probleem, maar staan ze naast elkaar dan moet je de kabels wel op een bepaalde manier draaien om ze zonder spanning op de ingangen te kunnen plaatsen. Met gewone ronde kabels heb je hier minder tot geen last van.



Iedereen moet zelf maar uitmaken of een dure kabel het beetje winst in beeld en geluid gerechtvaardigd is. Als de rest van de componenten in verhouding is met de prijs van de Kordz EVX kabels zou ik het zeker aanraden. Je wilt toch immers het uiterste uit je set halen. Een upgrade in je set hoeft niet perse' een nieuwe speler of versterker te zijn een goede kabel doet nu in dit geval ook wonderen. Mij heeft het zeker verbaasd en heel erg aan het twijfelen gebracht om ook deze kabels aan te schaffen.

De verschillen die ik gezien en gehoord heb zijn puur gebaseerd op gevoel en niet met meet apparatuur gemeten.





Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Hans47

Complimenten goed en neutraal geschreven en helemaal eens met je statement over wel/niet verschillen tussen kabels ook al zitten ze in het "digitale" domein.

Hulde en goed om te lezen!

contour3.0

Prima review! ;D
Mag ik uit je opmerkingen omtrent aansluiten ervan uitgaan dat de kabel eigenlijk iets te stug is?

gr
Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

DVDmartinDVD

Quote from: Hans47 on January 23, 2011, 21:14:26
Complimenten goed en neutraal geschreven en helemaal eens met je statement over wel/niet verschillen tussen kabels ook al zitten ze in het "digitale" domein.

Hulde en goed om te lezen!

Hoi Hans,
Bedankt voor je reactie  :thumbs-up:
Ik ging ook met een neutrale gedachten met deze kabels stoeien, maar tegendeel blijkt het heeft nut om ook met hdmi kabels te experimenteren.
Immers met digitale coax kabels is eigenlijk het zelfde verhaal, er moet toch een stroom door de kabels heen. Met een speciale legering van koper en zilver kan toch verbeteringen worden behaald.
De 1 en 0 zullen met een action kabel van 2,95 ook aankomen, toch experimenteren heeft nut. Zeker als het op een manier kan zoals Dennis van H.E.Passion het aanbied. Het kost je immers niets als je besluit het niet te doen.

Ik heb des ondanks de hoge kosten van de kabels toch besloten om tot aanschaf over te gaan.
Ik vond de upgrade dusdanig de moeite waard, ook mede dat de gebruikte apparatuur in lijn ligt met de prijs van de kabels.

Groet Martin.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

DVDmartinDVD

Quote from: contour3.0 on January 23, 2011, 22:25:00
Prima review! ;D
Mag ik uit je opmerkingen omtrent aansluiten ervan uitgaan dat de kabel eigenlijk iets te stug is?

gr
Rob

Hoi Rob,
Stug is niet het woord, maar klem vast.
Je moet wel rekening houden met de ruimte die je achter je apparatuur heb, de brede vorm van de kabel ziet er mooi uit maar verre van ideaal.

Groet Martin.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

contour3.0

Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

tiptop

Leuk verslag. 8)

Feli met je aankoop. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.