Hallo allemaal!
Hierbij een verslagje van mijn groeiende verslaving.
Het begon allemaal in mijn tienerjaren. Op dat moment had ik nog totaal geen passie voor goed geluid of überhaupt een idee dat er zoiets is als hifi. Ik liep in de stad samen met mijn moeder een elektronicazaak binnen. Daar hadden ze een zogenaamde Sony Powertower staan. Wauw!! Ik was helemaal onder de indruk van het ding. Het was een imposante surroundtoren met passieve subwoofer en Dolby Pro-Logic.
Na veel, heel veel kranten bezorgd te hebben, de kerstbonus te hebben gekregen en een kleine bijdrage van mijn ouders kon ik em na een tijdje gaan halen… En wat was ie mooi. Ik heb er eigenlijk nooit echt lekker surround sound uit gekregen, maar voor het afspelen van cd’s vond ik em heerlijk.
Jaren later (zo’n 8…) zat ik op de avondschool. Daar ontmoette ik iemand die een echte passie had voor audio. Tot die tijd was ik heel tevreden met het geluid van mijn Sony speakers en versterker. Bij hem ging er echter een nieuwe wereld open. Hij had een mooie set staan van Paradigm speakers en een Cyrus torentje met versterkers. Het zag er prachtig uit en klonk nog beter. Het mooie was dat hij zijn eerste set, een NAD versterker met Mission speakers, te koop had staan. Voor een leuk prijsje heb ik deze toen overgenomen. Thuisgekomen de speakers geďnstalleerd en als nooit tevoren genoten van heerlijke muziek. Maar de versterker was een surround versterker. Hiermee kwam een einde aan het Pro-Logic tijdperk. Ik had nooit gedacht dat een thuissetje ook zo goed geluid op de achterspeakers kon projecteren. De sony speakers die ik van m’n set over had deden dienst als center en surrounds. De zuilen van Sony gingen de opslag in. Later nog een subwoorfer(tje) aangeschaft van Boston Acoustics, de HPS 8-Wi. Draadloos, dus makkelijk te plaatsen. Niet heel audiofiel, maar het diende z’n doel.
Nu ben ik sinds kort getrouwd. Vrouwlief had graag andere, iets kleinere en plesanter ogende speakers. SF Toys waren de oplossing, maar nog even buiten het budget gezien de verbouwing die uitloopt. Toevallig had een kennis zijn Monitor Audio RS set in de verkoop staan in de kleur Rosewood. Precies wat de vrouw wilde zien! Nu nog even de verbouwing afmaken en de set degelijk installeren. Ikzelf wilde graag mijn NAD versterker upgraden naar een model met HDMI poorten. NAD heeft deze zelf in de aanbieding, maar helaas boven budget. Dus doorgezocht naar wat anders. Toen zag ik bij de Media Markt een uitverkoop van versterkers, waaronder een Sony STR-DA5400ES. Helaas zonder accessoires (waren ze kwijtgeraakt…), maar daar was de prijs ook naar. Dus het apparaat aangeschaft en neergezet.
Nu het huis wat verder af is bleven we met een zolder zitten waar we eigenlijk niet echt een bestemming voor hebben. Na lang overleg over wat ermee te doen is het erdoor... We gaan een dedicated HT daar bouwen!!
Edit: de zolder gaat het niet worden. Na eens goed passen, meten en over onze toekomstwensen nagedacht te hebben kiezen we ervoor om de zolder te bombarderen tot kantoortje/fitnessruimte. Later kunnen we hier dan gemakkelijk 1 of 2 slaapkamers van maken zodra onze kinderwens in vervulling gaat (planning: over een jaar of 4 a 5).
De filmkamer gaat nu op de slaapverdieping gerealiseerd worden. Onze tweede slaapkamer (4.14m bij 3.55m) gaat omgetoverd worden tot filmpaleis.
Wensenlijst:
* Stands voor de Boston Acoustics VS260 speakers voor beneden DONE!!

* 40m Canare 4s8 voor het HT DONE!!

* 8m Canare 4s11 voor beneden DONE!!

* Akoestische aanpassingen* Subwoofer Velodyne DD18(+) voor in het HT, DD10 dan naar de woonkamer
* Een nieuwe projector (Sony VW95 of Epson TW9000)
* Een 2e zitrij voor het HT (in totaal 5 of 6 zetels)
* Een GT Design zelfbouwscherm met masking of Black Diamond scherm
* D-Box (een mens mag dromen

)
Huidige setsWoonkamerBeeldscherm :Toshiba Regza 42" LCD100" MaxLum Projectiescherm (momenteel zonder vaste beamer)
Receiver :Denon 2808Bronnen :Logitech Squeezebox Touch PlayStation 3Humax IRHD 5000C ziggo tv decoder
Luidsprekers :Boston Acoustics VS260 als fronts
Boston Acoustics VS226 als center
Universele afstandsbedieningen :Logitech Harmony OneBekabeling :Canare 4S11 tussen receiver en speakers
Konig (1,5m) tussen receiver en tv
Konig (1,5m) tussen receiver en humax box
Hifisupply Carbon (1,5m) tussen receiver en Playstation 3
Overige :Norstone Stylum 2 stands
Sparkling CinemaBeeldscherm :Epson TW2000 ISF Full HD beamer
90" Projecta Homescreen vast 16:9 projectiescherm
Receiver :Sony STR-DA5400ESBronnen :LG BD390 bluray speler
Luidsprekers :Monitor Audio RS6 als fronts
Monitor Audio RSLCR als center
Monitor Audio RS1 als rears
Velodyne DD10 subwoofer
Universele afstandsbedieningen :Logitech Harmony OneBekabeling :Audioquest Sub-A (6m) tussen receiver en subwoofer
Canare 4S8 tussen receiver en speakers
GoldKabel Black Connect HDMI(0,5m)) tussen receiver en beamer
GoldKabel Black Connect HDMI(0,5m) tussen receiver en bluray speler
Overige :Atacama Nexus 5 stands voor surrounds
VTI DFC 13" stand voor center
? audiorack