Review Chord SPM 1200E

Started by garmtz, October 10, 2003, 07:49:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Dat is vaak met die nw koppels, zo verliefd in de regen onder de lantaarnpaal, zonder jas........

;)

Beterschap iig. Ben je wel in staat om nog wat te luisteren, of lig je je dood te vervelen in bed?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

garmtz

Quote from: blue-eyes on October 13, 2003, 15:24:02
Dat is vaak met die nw koppels, zo verliefd in de regen onder de lantaarnpaal, zonder jas........

;)

Ja, zoiets ja... :) Was al wel wat slecht vrijdag, maar door te weinig warme kleren denk ik verergerd. Ben vanmorgen wel lekker verwend door mijn liefje met thee en koekjes e.d. ;)

Quote
Beterschap iig. Ben je wel in staat om nog wat te luisteren, of lig je je dood te vervelen in bed?

Gelukkig is het niet heel erg. Heb me maar warm aangekleed en ga zo weer lekker luisteren.

blue-eyes

Zal het onthouden als ik ziek ben ;) .

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jamoman

sorry  off topic
garmt je hebt pm
.................................

Bart_M

Quote from: blue-eyes on October 13, 2003, 15:24:02
Dat is vaak met die nw koppels, zo verliefd in de regen onder de lantaarnpaal, zonder jas........

Ik dacht dat jij altijd naakt in een portiek lag? ;D

Spacebass

Nou beterschap dan maar Garmt...

Dat je weer snel mag genieten van je nieuwe aanwinst :)

Als je al weer geluisterd hebt...nog review updates voor ons beschikbaar?

garmtz

Update: de versterker klinkt gewoonweg nog steeds grandioos. Kan gewoonweg geen nadeel verzinnen... Hij laat werkelijk alles horen zonder analytisch te worden, hij betrekt je in de muziek zonder opdringerig te zijn en hij klinkt levendig zonder vermoeiend te worden. Verder krijg ik steeds een zeer ontspannen gevoel
van deze versterker. Niets werkt op de zenuwen. :clapper:

garmtz

P.S.: ben weer helemaal beter!

MrPink


Gaeje

klein onbeleefd vraagje misschien: wat kost dit speelgoed?

Groetjes, G.

garmtz

Prijslijst opvraagbaar bij Music Matters: http://www.music-matters.org ... ;)

Harry HT

Quote from: garmtz on October 10, 2003, 07:49:23
Chord SPM 1200E

Dit was een vrij technische beschrijving, maar hoe zit het met de 'beleving'? Die is als volgt: totaal onspectaculair. Dat klinkt gek, maar er er gewoon niet echt iets dat de aandacht trekt. Er is geen sprake van 'effect'. Binnen dat onspectaculaire echter een extreme rust en ingetogen spanning, die de muziek een soort lading meegeeft die je met mooie muziek totaal mee kan zuigen. Als je je ogen sluit, zit je echt helemaal in de muziek en verdwijnen de speakers volledig. Je bent deel van de muziek, alsof je in de studio zit. Het wordt je echter niet opgedrongen, de weergave is eerder ingetogen. De muzieksoort maakt werkelijk niets uit, de versterker heeft werkelijk geen voorkeur.

Conclusie
Tja, wat mij betreft werkelijk een vrijwel perfecte versterker... In ieder geval beter dan alles wat ik tot nu toe heb getest, inclusief de Theta Dreadnaught (hoewel dat absoluut de een na beste is die ik hoorde). Is deze versterker voor iedereen? Dat blijft toch een kwestie van smaak. In de loop der jaren neig ik steeds meer naar een weergave die zo neutraal mogelijk is. Dit geeft de Chord mij absoluut. Verder geeft het uiterlijk en de bouw van de versterker een enorme voldoening. Het belangrijkste pluspunt vind ik echter wel de betrokkenheid die de versterker heeft in de weergave en het gebrek aan eigen klank/karakter van de versterker: sluit je ogen en je wordt getransporteerd naar de performance.

Hoi Gramtz,

Allereerst nog gefeliciteerd met de Chord.  8)
Ik dacht dat het sterke punt van deze versterker de dynamiek was. Hierover heb je nog niet echt enthousiast geschreven, maar je heb het wel gemeld.
Misschien een meer dynamischere cd draaien een keer.

Hoe klinken dvd's, dvda's en Logic-7 ? Is de versterker dan nog steeds neutraal en dynamisch? Bij welk nummer van je muziek ging je uit je dak, stond je te juichen?

Gegroet,

Harry

p.s. Niet te veel rommelen met kabels, eerst genieten en veel spelen.  :)


De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

garmtz

Quote from: Harry HT on October 15, 2003, 17:57:49
Allereerst nog gefeliciteerd met de Chord.  8)
Ik dacht dat het sterke punt van deze versterker de dynamiek was. Hierover heb je nog niet echt enthousiast geschreven, maar je heb het wel gemeld.
Misschien een meer dynamischere cd draaien een keer.

De versterker klinkt niet dynamisch, hij klinkt compleet vanzelfsprekend! Dat betekent dat het gewoon niet opvalt dat de versterker heel dynamisch is. Als je het analytisch zou beschrijven zul je echter inderdaad merken dat de versterker eigenlijk bijna niet aan zijn dynamische grenzen te krijgen is en dat er zeer goed wordt omgesprongen met dynamische contrasten. Maargoed, hij is niet 'dynamisch' zoals veel Amerikaanse versterkers. Zie het als een dikke Jaguar of Rolls Royce: heel veel vermogen en behoorlijk sportief, maar niet perse merkbaar, tenzij je erom vraagt. Een Amerikaanse versterker is dan eerder een muscle-car.

Quote
Hoe klinken dvd's, dvda's en Logic-7 ? Is de versterker dan nog steeds neutraal en dynamisch? Bij welk nummer van je muziek ging je uit je dak, stond je te juichen?

DVD's, Logic-7 etc. klinken minder dan toen ik nog mijn 5-kanaals had, want er is nu verschil tussen de fronts en andere kanalen, hoewel de integratie lang niet zo slecht is als ik had gevreesd. Het gekke is wel dat mijn fronts er nu als het ware uitspringen bij een mooie soundtrack, zowel in betrokkenheid als in openheid en levendigheid. Het verschil is subtiel, maar wel merkbaar. Snel maar een 5-kanaals kopen... :)  Ik ga eerlijk gezegd bij elk nummer uit mijn dak, als de muziek daar om vraagt. Kick niet zozeer op de klank met deze versterker, maar op de muziek. Klinkt als een clichee, maar het is waar.

Quote
p.s. Niet te veel rommelen met kabels, eerst genieten en veel spelen.  :)

Doe ik ook niet. Mijn 'kabeltest' duurde ongeveer 10 minuten en was echt puur uit nieuwsgierigheid hoe de versterker zou reageren.

Ik ga vanavond trouwens langs met de SPM 1200E iemand met een paar B&W Nautilus 803, ben erg benieuwd hoe dat gaat op de Chord. Hij heeft al Spectral, Mark Levinson en Bow uitgeprobeerd. Array moet nog worden uitgeprobeerd en dus vandaag Chord.

Spacebass

Je bent dus blij met "niets" ;)

(lees extra toevoeging)

garmtz

Ha die Space! Ja, een kinderhand is snel gevuld... ;)

Gisteren de Chord op een Nautilus 803 gehoord en ik moet echt in alle eerlijkheid zeggen: het is een werkelijk perfecte combinatie. NIETS, maar dan ook NIETS valt in negatieve zin op, er is sprake van een PERFECT klankbeeld. Ik kan het niet helpen, het is gewoon opmerkelijk... Hoe uitte zich dit alles ongeveer in technische termen? Ten eerste viel een extreem overzicht van alle instrumenten op, compleet ongeacht hoe druk de muziek werd. Ten allen tijden blijft het beeld open. Klankkleuren zijn super-realistisch en alles klinkt zeer subtiel, luchtig en levendig. De dyamiek waarover werd gesproken was compleet duidelijk, maar trad dus niet op de voorgrond. Alles is er zonder op te vallen. Dit maakt het mogelijk DIRECT in de muziek te zitten en je niet meer af te vragen hoe dat dan tot stand komt. Het klankbeeld is vanzelfsprekend en eigenlijk dus ook weer onspectaculair.

Val vast in herhaling, maar kan er verder weinig aan beschrijven. Wat mij betreft zeer dicht komend bij perfect.

Harry HT

Quote from: garmtz on October 17, 2003, 09:10:16
Hoe uitte zich dit alles ongeveer in technische termen? Ten eerste viel een extreem overzicht van alle instrumenten op, compleet ongeacht hoe druk de muziek werd. Ten allen tijden blijft het beeld open. Klankkleuren zijn super-realistisch en alles klinkt zeer subtiel, luchtig en levendig.
Is het zo dat de klankkleur van ML speakers minder beinvloedbaar is? Dat deze klank zeer specifiek is en daardoor ook dominant is of niet?
Staan confessionele speakers meer open voor klankkleur van een versterker?
Is met deze versterker meer resultaat te halen met ML speakers of met confessionele speakers?

QuoteDe dyamiek waarover werd gesproken was compleet duidelijk, maar trad dus niet op de voorgrond. Alles is er zonder op te vallen. Dit maakt het mogelijk DIRECT in de muziek te zitten en je niet meer af te vragen hoe dat dan tot stand komt. Het klankbeeld is vanzelfsprekend en eigenlijk dus ook weer onspectaculair.
Eigenlijk is het gewoon "logisch" zoals het klinkt. Past volgens mij wel bij je.  ;)

QuoteVal vast in herhaling, maar kan er verder weinig aan beschrijven. Wat mij betreft zeer dicht komend bij perfect.
Geeft niet dat je in herhaling valt, dit soort conclusies horen we graag. :)
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Robbo

#41
Quote from: garmtz on October 17, 2003, 09:10:16
Ha die Space! Ja, een kinderhand is snel gevuld... ;)

Gisteren de Chord op een Nautilus 803 gehoord en ik moet echt in alle eerlijkheid zeggen: het is een werkelijk perfecte combinatie. NIETS, maar dan ook NIETS valt in negatieve zin op, er is sprake van een PERFECT klankbeeld. Ik kan het niet helpen, het is gewoon opmerkelijk...

Leuk om te horen.  Ik heb al vaker gehoord dat de Chord/Nautilus combinatie erg goed werkt.  

De N802 opstelling bij Skywalker Studio draait dacht ik ook met Chord amps.

Trouwens waarmee ga je de andere 5 kanalen mee aandrijven ?   Had Chord niet enkel multichannel amps met max. 4 kanalen ?


garmtz

Quote from: Harry HT on October 17, 2003, 10:32:55
Is het zo dat de klankkleur van ML speakers minder beinvloedbaar is? Dat deze klank zeer specifiek is en daardoor ook dominant is of niet?
Staan confessionele speakers meer open voor klankkleur van een versterker?
Is met deze versterker meer resultaat te halen met ML speakers of met confessionele speakers?  

Iedere speaker reageert weer anders op een bepaalde versterker, maar de kwaliteiten van een versterker zijn duidelijk met iedere luidspreker denk ik, ongeacht klankkleur. De ene luidspreker kan wel meer verschil laten horen dan de ander. Een MartinLogan Aeon laat heel veel verschil horen op detaillering en dynamiek, een B&W Nautilus 803 meer op ruimtelijkheid en basweergave.

garmtz

Quote from: Robbo on October 17, 2003, 10:56:22
Leuk om te horen.  Ik heb al vaker gehoord dat de Chord/Nautilus combinatie erg goed werkt.  

Sterker nog, kan me heel moeilijk voorstellen hoe het beter kan. Kreeg echt een gevoel gisteren van: dit klopt gewoon. Zou er bijna zelf Nautilus door kopen...  ;D

Quote
De N802 opstelling bij Skywalker Studio draait dacht ik ook met Chord amps.

Klopt.

Quote
Trouwens waarmee ga je de andere 5 kanalen mee aandrijven ?   Had Chord niet enkel multichannel amps met max. 4 kanalen ?

De bedoeling is de SPM 1900. Deze heeft 5 kanalen, net als de SPM 3005.

jaco

Ga je uit je DAK, of uit je DAC   :)

Fijn dat hij zo goed bevalt. Kom je er nu achter hoe slecht zo'n parasound is, of die Chord zo veel beter ?

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Bart_M

Jaco, ga jij je nu maar hoeden voor die schapen.
Pas op met die Parasound opmerkingen.  ;D

garmtz

De Parasound hoeft zich absoluut niet te schamen, zeker niet voor de prijs en hij heeft zich altijd staande weten te houden naast veel duurdere versterkers, slecht zou ik de Parasound dus absoluut niet willen noemen, maar de Chord is inderdaad echt zoveel beter. Ben heel benieuwd wat er gebeurt met Chord op alle kanalen.

thommy

Quote from: garmtz on October 17, 2003, 11:50:43
De Parasound hoeft zich absoluut niet te schamen, zeker niet voor de prijs en hij heeft zich altijd staande weten te houden naast veel duurdere versterkers, slecht zou ik de Parasound dus absoluut niet willen noemen, maar de Chord is inderdaad echt zoveel beter. Ben heel benieuwd wat er gebeurt met Chord op alle kanalen.

Wow :o

Kan haast niet meer wachten om eens te horen wat hij op de N-802 teweeg brengt.
Wie weet wordt de HCA-3500 ook vervangen door een Chord ???
Wanneer kom je nog eens richting belgie, ben echt reuzebenieuwd geworden hoor.

Mvgr
Yves.

garmtz

Ik hoop zo snel mogelijk eens Yves, ben namelijk net zo enthousiast als jij. Hoop dat hij aan je dynamiek-eisen kan voldoen, want hij gaat hier anders mee om dan een Parasound.  

thommy

Quote from: garmtz on October 17, 2003, 13:30:46
Ik hoop zo snel mogelijk eens Yves, ben namelijk net zo enthousiast als jij. Hoop dat hij aan je dynamiek-eisen kan voldoen, want hij gaat hier anders mee om dan een Parasound.  

Daar hou ik je echt aan hé ;)

Inderdaad, die ongelimiteerde dynamiek van de Para bevalt me toch enorm.

Hopelijk tot zeer weldra ;)

Mvgr
Yves.