44-16/cd versus 96-24/Hires-studiomaster of dvda.

Started by morca, December 29, 2010, 11:09:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wie hoort er verschil tussen 44khz-16bit en 96khz 24bit

overduidelijk een upgrade voor mijn set
het klinkt iets beter
ik hoor geen verschil
mp3 klinkt net zo goed als 96-24
cd  klinkt beter als welk HD formaat dan ook

morca

Ik zie dat het aantal % toch weer gestegen is sinds de laatse kick:

En de laatste stand volgens ons/de leden:
33 (35.9%)overduidelijk een upgrade voor mijn set
35 (38%)het klinkt iets beter
17 (18.5%)ik hoor geen verschil
3 (3.3%)mp3 klinkt net zo goed als 96-24
4 (4.3%)cd  klinkt beter als welk HD formaat dan ook

73,9 % hoort het verschil waarvan 35.9% overduidelijk een upgrade voor mijn set zegt.


Raphie

JBL PRX Power!

morca

http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=18523

MQA ???
Daar word geen woord over gerept in dit artikel,dus waarom je dat hier weer post...
Daar is het MQA topic voor,voor het weer verzand in een MQA discussie
Het artikel gaat over 96/24 flac tov mp3,en dat past wel percies in dit topic.

Dus als je wat onderbouwends te melden hebt over 96/24 flac tov mp3......

Raphie


Zie je het plaatje niet naast het artikel?!?
Quote from: morca on December  9, 2016, 13:17:49
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=18523

MQA ???
Daar word geen woord over gerept in dit artikel,dus waarom je dat hier weer post...
Daar is het MQA topic voor,voor het weer verzand in een MQA discussie
Het artikel gaat over 96/24 flac tov mp3,en dat past wel percies in dit topic.

Dus als je wat onderbouwends te melden hebt over 96/24 flac tov mp3......
JBL PRX Power!

morca

Je hebt gelijk.
Is las de tekst,zie nu het plaatje,maar goed er staat ook een plaatje over FLAC boven.
Dus om het nou meteen zo te stellen.

Maar goed,van mij mogen ze al die nieuwe formaten wel in een donker gat steken.
Flac 24/96 is al super.
Net als bij bluray,LPCM was in het begin veel verkrijgbaar.
Elke amp ondersteunt dat bijna,waarom al die formaten.......nou ga ik zelf offtopic .... ;D

Nahpets

Rob Nijman van Hifi.nl gaat behoorlijk met het (wetenschappelijke??) artikel aan de haal. Ik haal er een hele andere conclusie uit. Als je maar ver genoeg comprimeerd (tot 32kbs MP3) dan ontstaan artifacts die hoorbaar zijn en emoties oproepen. Niks over slecht zijn voor je gezondheid, en al helemaal niet dat alle lossy muziek slecht is.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Raphie

Quote from: Nahpets on December  9, 2016, 13:38:04
Rob Nijman van Hifi.nl gaat behoorlijk met het (wetenschappelijke??) artikel aan de haal. Ik haal er een hele andere conclusie uit. Als je maar ver genoeg comprimeerd (tot 32kbs MP3) dan ontstaan artifacts die hoorbaar zijn en emoties oproepen. Niks over slecht zijn voor je gezondheid, en al helemaal niet dat alle lossy muziek slecht is.
precies, hautain audiofiel geneuzel.
JBL PRX Power!

morca

Quote from: Nahpets on December  9, 2016, 13:38:04
Rob Nijman van Hifi.nl gaat behoorlijk met het (wetenschappelijke??) artikel aan de haal. Ik haal er een hele andere conclusie uit. Als je maar ver genoeg comprimeerd (tot 32kbs MP3) dan ontstaan artifacts die hoorbaar zijn en emoties oproepen. Niks over slecht zijn voor je gezondheid, en al helemaal niet dat alle lossy muziek slecht is.
Gemis aan emotie toch?
Door gemis aan data die het instrument weergeeft en jouw gehoor en gevoel bespeelt.
Of lees ik weer eens verkeerd

morca

Nee ik lees het goed:

Muziekinstrumenten hebben hele onderscheidende timbrale en emotionele karakteristieken, zo leggen de vier auteurs van het onderzoek hun aanpak uit. Wanneer er met audiodata gesleuteld wordt – bijvoorbeeld om de opname passend in een mp3-jasje te krijgen – worden deze karakteristieken aangetast. Neem bijvoorbeeld een trompet; deze kan hoog of laag klinken, luid of zacht, wat gedompt of heel erg open, en natuurlijk in alle verschillende noten weergegeven worden. Allen geluiden direct herkenbaar als zijnde afkomstig van een trompet.

De verwachtingen van de auteurs bij de start van het onderzoek werden ingelost, zo luidt de korte versie. . Compressie van audiodata gaat aan de haal met de muzikale ervaring door je emotionele betrokkenheid te beïnvloedenMp3 en vergelijkbare bestanden van lage kwaliteit laten een duidelijk effect zien van de timbrale en emotionele karakteristieken van instrumenten: neutrale en negatieve emoties werden versterkt, positieve juist afgezwakt. Specifiek worden emotionele ervaringen als Mysterious, Shy, Scary en Sad aanzienlijk versterkt, terwijl gevoelens als Happy, Heroic, Romantic, Comic en Calm afgezwakt worden. De emotie Angry werd opvallend genoeg nergens beïnvloed. De onderzoekers wijten die bevinding aan het feit dat gevoelens als Mysterious en Scary eerder versterkt worden. Er waren tot slot verschillen tussen de diverse instrumenten. Trompetgeluid is bijvoorbeeld gevoeliger voor compressie dan een hoorn. De bevindingen over de gehele linie zijn echter duidelijk: audiokwaliteit is van invloed op de stemming en het muzikale genot.

Vooral die laatste ervaar ik ook,daarom heb ik dit topic ooit aangemaakt.

Beter lezen heren  ;)

Nahpets

Quote from: morca on December  9, 2016, 13:46:58
Beter lezen heren  ;)



Jij leest het stuk van Rob Nijman op hifi.nl. Die goede man heeft moeite met het lezen van het originele stuk. Of het interpreteren er van. In ieder geval maakt hij er een heel ander verhaal van dan het 'onderzoek'  onderschrijft.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.


morca

Quote from: Nahpets on December  9, 2016, 14:55:28


Jij leest het stuk van Rob Nijman op hifi.nl. Die goede man heeft moeite met het lezen van het originele stuk. Of het interpreteren er van. In ieder geval maakt hij er een heel ander verhaal van dan het 'onderzoek'  onderschrijft.
Wat kan jij boos kijken  :clapping:
Ik lees dat andere stukje ook nog even ,ok  ;)

Ejorne

Quote from: Nahpets on December  9, 2016, 14:55:28


Jij leest het stuk van Rob Nijman op hifi.nl. Die goede man heeft moeite met het lezen van het originele stuk. Of het interpreteren er van. In ieder geval maakt hij er een heel ander verhaal van dan het 'onderzoek'  onderschrijft.

Het lijkt mij toch op een vrij letterlijke vertaling van het stukje waarmee aes zelf het stukje op de website begint.

morca

Ik moet er nog wel aan toe voegen dat ik bij een vriend altijd aardig droevig word van een MP3 ,waar ik zelf thuis de flac van heb.
Dus er zit een kern van waarheid in  ;D
Wel vriend met een redelijke set dan he,

Het viel me vd week bv op met de top 4000 vd radio.
Op de draagbare radio in de keuken klinkt het gewoon,maar op de set  :blink: :crazy: niet om aan te horen vind ik.
Slaat je hele geluidsbeeld opeens zo dood als een pier.
Radio werkt ook met mp3tjes las ik pas,jammer in de oude tijd had je met een goeie tuner best goed geluid.


Raphie

wat een dingen die aan een boom hangen, nu schrijven ze een artikel waarin ze doen alsof hun kop (conclusie) die van de onderzoekers is. Wat een lapzwansen.
JBL PRX Power!

donnysabel23

Quote from: morca on January  3, 2011, 17:55:54
ik ben er ook erg over te spreken
er is zoveel veschil in detail, alle kleine geluidje,s klinken veel beter
en alles komt er mooier uit net of het niet zo druk is als cd,
en je alle instrumenten veel beter los van elkaar hoort spelen met zeer veel detail
Ik wilde laatst ook hier op het forum beschrijven hoe een album klonk afgespeeld via 2 verschillende dacs.  En dit zijn precies de woorden die ik zocht maar niet kon vinden [emoji28] [emoji106]
Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

morca

Quote from: donnysabel23 on January 12, 2017, 15:01:57
Ik wilde laatst ook hier op het forum beschrijven hoe een album klonk afgespeeld via 2 verschillende dacs.  En dit zijn precies de woorden die ik zocht maar niet kon vinden [emoji28] [emoji106]
Met 2 verschillende kwaliteit DAC,s zal dat idd ook wel goed te horen zijn.
Ik hoef niet te vragen welke je gehouden hebt denk ik  ;D

donnysabel23

Quote from: morca on January 12, 2017, 15:12:17
Met 2 verschillende kwaliteit DAC,s zal dat idd ook wel goed te horen zijn.
Ik hoef niet te vragen welke je gehouden hebt denk ik  ;D
Nee indd. Ik ben een groentje in de audio wereld en op dit forum.  Ben er pas een jaar of 2 serieus mee bezig. Dit was de eerste keer dat ik 2 dacs naast elkaar gezet heb om te vergelijken.  Het ging om de: Ifi nano idsd vs Cambridge dacmagic 100. Ik moet zeggen dat ik vrij sceptisch was of ik wel wat zou horen. En als ik überhaupt wat zou horen dan zou de ifi nano idsd als winnaar bij mij uit de bus komen.(omdat deze qua cijfers meer en hogere formaten aan zou kunnen  (Pcm 32bit 384khz) en de Cambridge dacmagic 100 (24bit 192khz). Ik ben er achter dat een cijfer niet altijd alles hoeft te zeggen. In mijn mening en smaak heeft de Cambridge met overtuiging gewonnen.  Dus die ben ik van plan aan te schaffen zodra ik mijn huidige Dac verkocht heb.  ( ik had de Dac van mijn broertje in bezit vanwege installatie problemen zodoende dat ik ben gaan testen nadat ik het installatie probleem verholpen had.
Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒