Stroomkabels vervangen... beste optie?

Started by HuubF, December 29, 2010, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

S@m

Bovenstaand is leuk geschetst. Maar...

...betreffende geleiders twist je stevig in elkaar (daar kan je een auto mee aanslepen). En als extraatje voorzie je het geheels desnoods van soldeertin. Mooie krimpkous eroverheen en klaar is S@m. Desnoods een 'mooie' lasdoos om het af te maken...

Heb je het juiste gereedschap dan is zo'n adereindhuls natuurlijk prachtig, maar het probleem van twisten en solderen zie ik niet.


HuubF

Quote from: S@m on January  2, 2011, 14:26:14
Bovenstaand is leuk geschetst. Maar...

...betreffende geleiders twist je stevig in elkaar (daar kan je een auto mee aanslepen). En als extraatje voorzie je het geheels desnoods van soldeertin. Mooie krimpkous eroverheen en klaar is S@m. Desnoods een 'mooie' lasdoos om het af te maken...

Heb je het juiste gereedschap dan is zo'n adereindhuls natuurlijk prachtig, maar het probleem van twisten en solderen zie ik niet.


Omdat alle kinderen plus mijn vriendin er vandaag niet zijn heb ik me maar eens gestort op een spin-experiment.

In een stevige Attema lasdoos 2 keer 3 kabels uit en 1 kabel in.

De uitgaande kabels zitten per 3 zeer stevig geklemd in een wartel; in de binnenkomende kabel zit een knoop. Trekvast.

De 7 uiteinden heb ik zo stevig mogelijk getwist. Vervolgens door en door gesoldeerd. Op de punt heb ik een lasdop geschroefd. Daarna nog wat isolatieband voor het gevoel.

Hoe het klinkt? Op dit moment minder goed dan de vorige constructie (kabeldoos met losse stroomsnoeren): beetje stroevvig, ongemakkelijk. Niet lekker. Alsof het niet ingespeeld is.


Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

S@m

Quote from: HuubF on January  2, 2011, 15:28:42
Hoe het klinkt? Op dit moment minder goed dan de vorige constructie (kabeldoos met losse stroomsnoeren): beetje stroevvig, ongemakkelijk. Niet lekker. Alsof het niet ingespeeld is.




Grappig...

Ben benieuwd hoe het na wat (in)spelen gaat klinken, hou je het even zo?

HuubF

Quote from: S@m on January  2, 2011, 15:39:30
Grappig...

Ben benieuwd hoe het na wat (in)spelen gaat klinken, hou je het even zo?

Ja, totdat het stroomkabelpakket van Erik komt. Zal wel in de loop van komende week zijn. Ik ben natuurlijk ook benieuwd of het nog een beetje bijtrekt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

S@m

Quote from: HuubF on January  2, 2011, 15:50:02
Ja, totdat het stroomkabelpakket van Erik komt. Zal wel in de loop van komende week zijn. Ik ben natuurlijk ook benieuwd of het nog een beetje bijtrekt.

Daar zal je vast een post aan spenderen...!?

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kjelt

#81
Quote from: HuubF on January  2, 2011, 14:23:52
Thanks, je steekt er erg veel energie in. ;)
Nou ja ach het is ook hobbie en ik vind het ook leuk om te leren en te doen dus als ik er naast zit hoor ik het ook graag.
Alleen ben ik eigenlijk meer een man van de praktijk, als het in theorie nog zo mooi is maar in de praktijk niet klopt dan heb je er (vind ik) niet veel aan.
Daarom net maar eens de theorie in praktijk gebracht. Ik heb twee 2,5mm2 koperen installatiedraad (niet massief) met een ruime soldeerverbinding ertussen gemaakt en twee samengeknepen in een adereindhuls van 6mm2 (had zo even niets anders liggen).

De weerstand is zo laag dat ik naar een andere meetmethode dan de ohmmeting moest grijpen. Aangezien de wet van Ohm (U=I*R -> R=U/I oftewel spanning is stroom maal weerstand, dus weerstand is spanning gedeeld door stroom) opgaat heb ik een DC voeding 2Ampere door beide mogelijke verbindingen laten lopen. De resultaten:

Adereindhuls:  U= 49.6589mV I=2.00133A ->  R=0,02481 Ohm oftewel 24,8mOhm
Soldeerverbinding: U= 103.768mV  I=2.00378A -> R=0,05179 Ohm oftewel 51,8mOhm

Dat is dus een factor 2! Echter de eerlijkheid gebied me wel om te zeggen dat als je eerst gaat twisten en daarna solderen het een stuk lager zal zijn en dicht bij de adereindhuls in de buurt zal komen. Als ik nog tijd heb dadelijk zal ik daar ook een meting aan wagen  :D
Daarna heb ik de soldeerverbinding met twee tangen even belast en het resultaat zie je op de laatste foto, niet echt lekker en zeker niet als je daar 230V op hebt staan ;)

HuubF

#82
Zo, dat pak je gedegen aan!  :worship:

De treksterkte vind ik niet zo belangrijk omdat het nog een experiment is. In mijn spinconstructie is losraken misschien mogelijk als je erg hard rukt, maar niet aan de kant van het stroomsnoer (vanwege De Knoop).

M.b.t. de weerstand: ik heb de aders 2 cm gestript, zo strak mogelijk om elkaar gewikkeld en daarna het uiteinde tot vlak voor het begin van de plastic mantel verzadigd met soldeer.

Edit... het op die manier aan elkaar solderen van draadeinden moet m.i. behoorlijk sterk zijn. De las tussen de draden is dan een 'gewapende' constructie, niet zomaar een klodder soldeer.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

phmeijer

Voor de extreme hobbyist, ik heb adereindhulzen in 25mm2, 35mm2 en 50mm2 op voorraad! ;)
(de tang ervoor echter niet!)
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

HuubF

Quote from: phmeijer on January  2, 2011, 17:09:47
Voor de extreme hobbyist, ik heb adereindhulzen in 25mm2, 35mm2 en 50mm2 op voorraad! ;)
(de tang ervoor echter niet!)

Jeetje, die kunnen zelfs gebruikt worden als extreem sex-speeltje!  :omg:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dirk

Quote from: phmeijer on January  2, 2011, 17:09:47
Voor de extreme hobbyist, ik heb adereindhulzen in 25mm2, 35mm2 en 50mm2 op voorraad! ;)
(de tang ervoor echter niet!)
die tang kan ik wel ff uitlenen, en als mensen hulsjes van 75 of 120mm² nodig mochten hebben...die heb ik ook nog  8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kjelt

#86
Ik heb de twist ook even getest en zelfs dubbel getest omdat een resultaat mijn eigen theorie ondergroef echter zoals ik al eerder zei, als het zo is dat het in de praktijk anders is dan in de theorie dan is het zo  :D Oftewel mijn nieuwe conclusie voor dit moment luidt dat twisten vergelijkbare resultaten kan opleveren als een adereindhuls MITS zeer zeer strak aangedraaid en dan dus veel meer dan handvast  ;)

Ik onderscheid twee twist manieren (zie foto):

A. beide kabels om elkaar heen twisten, ik heb hier een tang bij gebruikt om eens maximaal te kunnen aandraaien.

B. beide kabels in hun verlengde in elkaar stoppen en draaien, echter hier kun je niet te hard aandraaien anders schieten de kabels weer los, ze zitten dus max. handvast in elkaar gevlochten en daarna gesoldeerd.

De resultaten:

A. 20.32 mOhm (foto) en 35mOhm dus vergelijkbaar met de adereindhuls en zelfs iets beter (kennelijk meer druk/kracht uitgeoefend op de verbinding dan met de adereindhulstang ?

B. tussen de 33mOhm en 41,49mOhm (foto) oftewel ook hier hangt het weer af van de kracht die je gebruikt om beide kabels met elkaar te verbinden.

Conclusie: twisten en adereindhulzen gebruiken kunnen qua elektrische weerstand vergelijkbare resultaten opleveren echter bij twisten is het eindresultaat veel gevarieerder doordat je flink kracht moet uitoefenen op de kabels (veel meer dan handvast dus) om een vergelijkbaar resultaat te verkrijgen.
Twisten is qua mechanische weerstand nog steeds de mindere van adereindhulzen.
De vraag is ook hoe je 5 kabels van 2,5mm2 gaat twisten, dat werkt toch niet echt lekker en je hebt behoorlijke lengtes nodig om dat strak en stevig aan te draaien. Maar goed het is zeker een mogelijkheid.

edit: naam bij de foto's zijn omgedraaid  :-[

S@m


phmeijer

Quote from: Dynky on January  2, 2011, 17:13:41
en als mensen hulsjes van 75 of 120mm² nodig mochten hebben...die heb ik ook nog  8)

audio-grade? Dat zijn de mijne wel tot 50mm2.

www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

phmeijer

Geweldige info, Kjelt, geeft weer aan dat METEN = WETEN hier ook weer opgaat zoals zo vaak!
Bedankt hiervoor!  :worship:  :pompom:  :clapping:  :pompom:  :worship:
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

HuubF

#90
Kjelt, bedankt.  :worship:

Ik denk dat de weerstand nog minder wordt als de draadeinden getwist worden direct na het strippen (dus zonder eerst de afzonderlijke draadeinden te twisten).

De treksterkte is dan overigens prima. Ik heb het met een proefdraadje geprobeerd en ik krijg ze met geen mogelijkheid uit elkaar getrokken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dirk

Quote from: phmeijer on January  2, 2011, 17:23:58
audio-grade? Dat zijn de mijne wel tot 50mm2.


nope, geen audiograde, maar de dag dat ik daar bij 250 of 400A van wakker moet liggen ga ik wel wat anders doen  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

erik s.

Quote from: phmeijer on January  2, 2011, 17:09:47
Voor de extreme hobbyist, ik heb adereindhulzen in 25mm2, 35mm2 en 50mm2 op voorraad! ;)
(de tang ervoor echter niet!)

die kun je weer prima krimpen met een combinatie tang. ik gebruik ze bij sterbedrading.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

erik s.

Quote from: HuubF on January  2, 2011, 15:50:02
Ja, totdat het stroomkabelpakket van Erik komt. Zal wel in de loop van komende week zijn. Ik ben natuurlijk ook benieuwd of het nog een beetje bijtrekt.
het pakket gaat morgen de deur uit.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

phmeijer

Quote from: erik s. on January  2, 2011, 17:36:15
die kun je weer prima krimpen met een combinatie tang. ik gebruik ze bij sterbedrading.

Mocht je er nodig hebben, laat maar weten, ik heb ze op voorraad!
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

erik s.

Quote from: phmeijer on January  2, 2011, 17:41:19
Mocht je er nodig hebben, laat maar weten, ik heb ze op voorraad!

ik heb tot 35mm2 op voorraad,  genoeg voor een ster met 9 kabels.. ;D
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

HuubF

Inmiddels heb ik de zelfbouw-spin er alweer tussenuit gehaald. Ik kon er niet naar luisteren. Nu zit er weer een gewone verdeeldoos tussen met 2 Isotek's voor de eindversterkers, 1 vd Hul voor de dac en een no-name voor de voorversterker. Klinkt een stuk beter.

Kennelijk weegt het bypassen van het blok niet op tegen de kwaliteit van de kabels.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

S@m

Voor de 'spin' heb je onafgeschermde 'dropveters' gebruikt?

HuubF

Quote from: S@m on January  2, 2011, 18:45:38
Voor de 'spin' heb je onafgeschermde 'dropveters' gebruikt?

Ja, ik ga daar mijn goede kabels niet voor verzieken. :bigsmile:

Ik had tijd over, hoopte op een wonder maar dat bleef uit. Wel weer even gemerkt hoe belangrijk goede kabels zijn.

Misschien dat ik in de komende weken nog een keer ga experimenteren maar dan wel met goede kabels. Ik weet nu in ieder geval hoe het moet. Nu wacht ik eerst even de kabelbundel van ErikS af.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)