Von Schweikert Unifield Model One reviews

Started by Deleted member, December 7, 2010, 11:40:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted member

Er is een tweetal reviews verschenen van de Von Schweikert Unifield Model One mini-monitor luidsprekers. In Nederland te koop voor circa €5000,-.

HiFi+:
http://www.avguide.com/review/the-von-schweikert-unifield-one-loudspeaker-hi-fi-75

Soundstage review:
http://www.soundstage.com/index.php?option=com_content&view=article&id=143:von-schweikert-audio-unifield-1-loudspeakers&catid=55:full-length-reviews&Itemid=4


yorkie13

Mooie compacte monitor.
Helaas alleen de Unifield 3 kunnen beluisteren, daar de Unifield 2 telkens niet aangesloten stond  8)

Martijn_H

waoh, dat is duur, of vergis ik me?

Zitten volgens mij seas units in. Heb ooit een unit in mijn hand gehad/gehoord die er verdacht veel op lijkt.

B_FORCE

Klopt, is een Seas COAX
Iets van een T18RE/XFCTV2 ofzo.
Kosten normaal 140 euro per stuk.

Sterker nog, er zijn kits te koop et deze driver in BR
Kastjes zien er dan bijna identiek uit.
Betaal je dan iets van 300 euro voor.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

Deleted member

Duur is relatief/subjectief. Veel geld gekeken naar de onderdelen? Ja duh! Dat is met alles als je alleen de losse onderdelen bij mekaar optelt en 't zelf in mekaar prutst. Men vergeet graag dat er research & developmentkosten zijn, er winstmarges gelden voor de fabrikant, importeur en dealers. Ook zijn er transport- en importkosten uit de VS. De prijs inclusief twee zware natuursteen stands als ik 't goed heb begrepen. In de VS kosten ze $4000,-/paar.

De cabinets zijn voorzien van een 'triple wall laminate' demping zoals op onderstaande foto van een Unifield 3 is te zien en de driver is inderdaad een Seas driver maar of 't een standaard model is of een custom made versie is onbekend:
Quote
The 1's single drive-unit consists of a 7" TPX bass/midrange cone developed by the British Broadcast Corporation (BBC) and made by SEAS of Norway, coaxially joined to a 1" silk-dome tweeter mounted at the center of the bass/midrange cone. This tweeter, also designed by the BBC, uses a neodymium magnet in the motor structure for improved clarity and lower distortion. The tweeter is crossed over to the bass/midrange at 2kHz using a fourth-order slope.


B_FORCE

De prijzen die ik noem betaal je als particulier.
Als bedrijf betaal je daar nog geen fractie van.

Hoezo R&D?
De filters kun je her en der vinden op internet voor deze driver of je neemt een meetslaafje die het hele zooitje even meet.
Binnen een dag heb je zoiets in elkaar en filters gesimuleerd en berekend. (daar heb ik (professionele) ervaring in, dus ik kan ook met zekerheid zeggen hoeveel werk het is).

Ook speciale kastmaterialen verklaren niet dat je maar liefst 4400 euro meer moet betalen!!!!
Dan blijven dus nog de zware natuursteen stands over. Of die een paar duizend euro extra waard zijn weet ik niet.

Maar goed, misschien is het inderdaad dat allerlei derden geld willen vangen (hoewel ik deze marge wel echt extreem vind).
Ik, als consument zie enkel het prijskaartje. 600 euro voor een kitje (waar je dus niks meer aan hoeft te doen) of 5000 euro.
Mijn keuze is snel gemaakt dan......

Custom versies verschillen trouwens inderdaad weleens, maar dat is in kleine details. Vaak om beter in een bepaald systeem te passen of om kosten te drukken.
Wezenlijke concept van de driver (denk aan motor constructie, ventilatie, shorting rings etc) veranderen eigenlijk nooit.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

ivo1986

Ze kosten vlgns mij 5500 e.

Maar ik kan je ook vertellen ik heb nog nooit een echte goede kloon gehoord.
En de marges zijn idd extreem.

citac

Stel ze kosten 5500, Von Schw  vangt zelf misschien 1/3 daarvan is zeg maar 1500e.
Als de materiaalkosten ,300 plus kast/filter/stands , zo`n 500 bedragen , dan is de marge van 200% voor Von Schw heel normaal in de bedrijfsleven , en nodig om een gezond bedrijf in stand te houden.
Marges lijken extreem ,maar zo gaat dat bij bijna elke luxe produkt.

En ik spaar liever voor de origineel (2ehands) ,dan zo`n zelfbouwkit .
Logitech Squeezebox Touch / Audio Zone AMP-1 / Chario Academy Millennium 1

Joep

Over de prijs is het alleen maar gissen en twisten. Ik vind het ook wat prijzig overkomen in eerste instantie. Zeker omdat ik de VR-1, VR-2 en VR-4 van dichtbij ken. Maar als je van alles de pure kostprijs weet, wil je echt nìks meer kopen.

Ben niet op zoek, maar dit soort speakers waardeer ik zeer. En het enige wat telt is hoe hij klinkt, toch?  Het concept belooft veel goeds. Taps toelopende wanden, puntbron, zijden tweeter, single wire aansluiting.
Leuk dat deze multi-units-goeroe nu voor een semi single driver gaat. :)

Peerless Monster

Grappig is dat men altijd bezig is of het materiaal het geld waard is...
Wat denk je van de mensen in de R&D afdeling, of marketing, of sales, of aftersales, etc, etc. etc.
Zoveel mensen moeten betaald worden en dan moet er ook nog winst gemaakt worden.
Kom op jongens wat is dit voor discussie of materiaalkosten?
Als de speaker 500 kost aan materiaal, dan vraag ik me nog af wat daarbij komt aan machines en menskracht. Dan hou je geen winst over...

Kostprijs is zo een onwerkelijke prijs...
Dit aangezien het nog goedkoper wordt als je in grote getalen produceert... Schrik je je helemaal lam...

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Robbo

Weinig bekend in Nederland, maar een vergelijkbare fabrikant als Von Schweikert,  Vandersteen heeft al jaren enkele (zeer betaalbare) modellen met deze Seas coaxial.

www.vandersteen.com/

B_FORCE

Quote from: Peerless Monster on December 23, 2010, 07:53:32
Grappig is dat men altijd bezig is of het materiaal het geld waard is...
Wat denk je van de mensen in de R&D afdeling, of marketing, of sales, of aftersales, etc, etc. etc.
Zoveel mensen moeten betaald worden en dan moet er ook nog winst gemaakt worden.
Kom op jongens wat is dit voor discussie of materiaalkosten?
Als de speaker 500 kost aan materiaal, dan vraag ik me nog af wat daarbij komt aan machines en menskracht. Dan hou je geen winst over...

Kostprijs is zo een onwerkelijke prijs...
Dit aangezien het nog goedkoper wordt als je in grote getalen produceert... Schrik je je helemaal lam...


Dan heb je de discussie niet goed gelezen, want die andere punten zijn ook (deels) aan bod gekomen.
Ik blijf er bij dat je zo'n bedrag niet goed kan praten.
En nogmaals, de eerder genoemde prijzen, zijn prijzen die je als particulier betaalt.
Daar zit dus OOK al een flinke winst marge op. Een fabrikant betaalt daar nog geen fractie van.

Over prijzen hoef je helemaal niet te twisten.
Materiaalkosten zijn namelijk allemaal redelijk bekend.
Het enige wat dan overblijft is personeel etc.
Maar als je daardoor een product zoveel duurder moet maken, doe je toch iets fout naar mijn idee.

Anyway, als mensen zoveel willen betalen moeten ze dat helemaal zelf weten natuurlijk :)
Ik vind het bizar veel voor enkel een Seas Prestige Coaxje (buiten het feit dat een COAX ook nog eens flinke nadelen heeft)
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

VlisChris

QuoteIk blijf er bij dat je zo'n bedrag niet goed kan praten.
Simpele oplossing: dan koop je het niet.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

B_FORCE

Quote from: Christiaan S on December 31, 2010, 10:08:17
Simpele oplossing: dan koop je het niet.

Daar gaat het toch helemaal niet om?  :hmmm:
Het gaat mij om het feit dat er bizarre prijzen worden gevraagd.
Zeker als je deze prijs vergelijkt met merken/fabrikanten die ook gewoon Seas Prestige units gebruiken.
Die liggen allemaal in orde van grootte van 1000-2000 euro.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

Ejorne

Ik vind de marge inderdaad, zoals het hier nu wordt geschetst, ook wel bizar.

Neem als tegenpool de subwoofer xxls400 van bk. Wanneer je die zelf in elkaar knutselt kom je op vrijwel hetzelfde bedrag, zo niet nog hoger uit.

yorkie13

Of zet hier tegenover eens een XTZ 99.26 monitor, welke ook een Seas prestige woofer gebruikt
met de kast strak in de pianolak, voor 3750 euro

:google: sorry, 0 te veel >>>> 375 euro per stuk
En in het echt nog mooier als op de foto.
Voor 5000 euro heb ik een complete 5.0  surroundset met subs en DSP amp staan.

Er zal best wel e.a. aan R&D in zitten, maar ruim 4000 euro!!!!!!!!!!

Duck Twacy

Een setje Dayton kabinetjes doet $100-150 per paar bij Parts Express

Zie bouw tekening.
http://www.parts-express.com/pdf/302-703s.pdf

Moet je nog wel de gaten in de baffle zagen en  natuurlijk de afstemming bij een BR is wat lastig (je zit aan een bepaald volume vast).

Nou ja, mooie speakers, maar zouden zeker niet meer dan 1000 per set moeten kosten. imo. Helaas koopt men tegenwoordig nog nauwelijks goede speakers, dus zijn de verkoop aantallen laag.

B.

VS gebruikt relatief goedkope drivers met vreemde aanpassingen, dat is mij al jaren bekend.
De filosofie achter de aanpassingen kan ik ook niet echt volgen... Misschien proberen ze iets recht te lullen..
Pas in de top-end modellen krijg je Excel drivers, terwijl bovengenoemde XTZ speakers deze ook bezit (ja, ook met aanpassingen).

Feit is dat het drivertje VP 140,- euro kost. De kast kost 100,- euro. Het filter +/- 50,- euro.
Bij elkaar 290,- euro en DAT komt overeen met de zelfbouw kits.
Reken 50% van deze VP-en als fabrikant en je komt op 145,- euro inkoop als klein/middengroot fabrikant.

Als je dan 5500,- euro vraagt voor het eindproduct is je marge niet gezond meer. Ongeacht de R&D en merknaam.

Als je dit dan recht wilt breien door te zeggen ''het gaat om de klank'' heb je geen idee hoe de handel werkt.
Een beetje zelfbouwer overtreft dit concept met een factor 10 voor een factor 10 minder in prijs.


B_FORCE

Quote from: RA SUBS on December 31, 2010, 14:53:59
Of zet hier tegenover eens een XTZ 99.26 monitor, welke ook een Seas prestige woofer gebruikt
met de kast strak in de pianolak, voor 3750 euro

:google: sorry, 0 te veel >>>> 375 euro per stuk
En in het echt nog mooier als op de foto.
Voor 5000 euro heb ik een complete 5.0  surroundset met subs en DSP amp staan.

Er zal best wel e.a. aan R&D in zitten, maar ruim 4000 euro!!!!!!!!!!
Met wel een groot verschil, volgens mij is dit namelijk een Seas Nextel.
Wel even een totaal andere klasse als de Prestige lijn.
Evenals die Fountek ribbon.
Maar ik ben het met je eens, voor 5k kun je heel wat groots neerzetten.

Behuizing deed mij inderdaad ook direct aan die kant en klare Dayton dingen denken.
Deze bv: (check ook eens de maten)
http://www.parts-express.com/pe/pshowdetl.cfm?&DID=7&Partnumber=302-727
Geloven is zeker weten dat je twijfelt

yorkie13

Ten eerste heeft xtz geen nextel woofertjes van Seas, heb ze zelf gehad en vergeleken met elkaar.
XTZ gebruikt magnesium conus met een coating.

En de kasten zou heel goed mogelijk zijn, heb hier een paar pianolak zwarte kasten staan .

Maar er worden wel extra dempingslagen in de kast toegepast, dus wel degelijk verschil.

Verder zal het filter wel met mooie mundorf spoelen en condensators zijn gebouwd.

Deleted member

Von Schweikert Audio is een merk dat ze in Amerika een "boutique-brand" noemen, net als een Wilson, Magico, Vandersteen etc. Dat wil zeggen dat het kleine bedrijven zijn die hun waren in kleine oplagen produceren. Dit betekent ook dat de overheadkosten relatief erg hoog zijn. Wat je er voor terug krijgt is een merk dat aandacht besteed aan alle details, hoe klein ook en een duidelijke filosofie heeft hoe iets moet klinken. Of je dit alles de prijs waard vind moet een ieder voor zich bepalen vind ik. In de VS kosten ze 4000 dollar/paar en nogmaals; ja dat is veel geld zeker als je de prijzen van de losse onderdelen beziet maar je krijgt dus meer dan alleen de losse onderdelen en moet je ook bewust zijn van de kosten die zo'n klein bedrijf maakt. Alles wordt met de hand gemaakt in de VS, er is geen productie in China of waar ook zoals bij een XTZ. De wisselfilters van Von Schweikert zijn top-of-the-bill in design en gebruikte onderdelen.

Zelf vind ik overigens (eerlijk is eerlijk) de Unifield lijn ook relatief duur, zeker buiten de VS en ik denk dat Von Schweikert dat ook ziet en ook denkt aan de meer kostenbewuste koper. Zo is er in de VS de VR-33 (http://www.vonschweikert.com/techspecs/1.php) op de markt gekomen (buiten de VS luxer uitgevoerd en VR-35 genoemd) die een stuk voordeliger is in afwerking en gebruikte onderdelen. Introductieprijs was 3750 dollar/paar. Ook wordt er gewerkt aan de VR-22 las ik recent, een kleiner model dat ook vriendelijk geprijsd zal zijn naar verwachting.

solitaire

Quote from: B_FORCE on December 16, 2010, 22:59:58
Hoezo R&D?
De filters kun je her en der vinden op internet voor deze driver of je neemt een meetslaafje die het hele zooitje even meet.
Binnen een dag heb je zoiets in elkaar en filters gesimuleerd en berekend. (daar heb ik (professionele) ervaring in, dus ik kan ook met zekerheid zeggen hoeveel werk het is).

Zo komt er troep op de schappen. Even meten, een filtertje berekenen, en klaar voor gebruik/ verkoop.

Dit is imo. dus zeker niet zoals een goed filter tot stand komt: luisteren naar filterconfiguraties en uitwerking, en vaststellen welke leverancier spullen leverd die de weergave ten goede komen ... en dit kost tijd. Is geld.

En dan heb ik het nog maar niet over aspecten als bv. garantie, waar de EU in het algemeen en de Nederlander specifiek zeer graag zeer strict naar kijkt.

VSA heeft voor dit product de marge wellicht aan de hoge kant, maar dan heb je oa. een mooi afgewerkt product (vergeleken met de meeste DHZ kasten die door afwerkingskwaliteit 2e hands geen cent waard zijn), geen universeel filter in de luidspreker, en een naam achter je garantie die zichzelf niet met de tijd uit zijn verantwoording verwijderd door financieel een korte termijnplanning te hanteren.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Martijn_H

Nu doe je de zelfbouwers wat te kort. Afwerking is vaak budgetafhankelijk. Een paar monitors laat je professioneel afwerken voor maximaal 300 euro. Dankzij de kits die te koop zijn kan je een filter krijgen speciaal op maat gemaakt voor de speaker. Ik heb hier een stel zelfbouwspeakers staan die niet minder sjiek ogen dan een setje van b.v. Avalon en dat voor 1/10e van de prijs. Garantie moet je dan halen bij de zaak die je de units verkoopt.

Overprice to impress lijkt het wel. Xtz is een mooi voorbeeld van hoe het ook kan. 


solitaire

Waar ik op wilde wijzen met mijn post was dat een goed product meer is dan een simpele aaneenschakeling van applications sheets ... Niet voor niets is het overgrote merendeel van de DHZ producten kloon-werk, waardoor het arbeidsintensieve (en dus dure) ontwerptraject tbv. originele producten al snel over het hoofd kan worden gezien. Het is een proces van 'as-built vs. as-designed', compromissen sluiten en vallen en opstaan. Terrein waar de meeste DHZ niet komen, echter waarvoor je bij VSA de prijs betaald.

Een aantal jaren geleden heb ik zelf besloten meer tbv. mijn audio-hobby zelf te ontwerpen en vervaardigen. Ook ik ben tevreden met de bouw- (en afwerk-) kwaliteit, echter weet best dat dat niet zal resulteren in een 2ehands waarde in lijn met vergelijkbare commerciele producten (geen brand-name, geen known-product, geen prof-afwerking, geen after-sales, geen ...). Dit is waar commerciele producenten in investeren, en waar je bij commerciele producten een prijsopslag voor betaald (grofweg hanteer ik voor semi-handarbeid/automatiserings-ondersteund producten $1000 parts&labour > $3000 item direct sale price > $4500 item via retail price, natuurlijk mede afhankelijk van marktsegment, productie/afzet locaties, fysiek volume, ed.).

Dit product is in de markt gezet voor deze prijs, en wordt vlgs. Antoine mogelijk gevolgt door twee kostengunstiger modellen: ziet er doordacht uit imo., als zovele product-ranges die op 'prijs' in de markt worden gezet en waarbij de hoogste in de range de laagste bestaansrecht helpt geven vv. .


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Oud lid

Een Von Schweikert is echt niet beter afgewerkt dan, bijvoorbeeld, een Dynaudio. En de Dynaudio's zijn een stuk goedkoper. (bv S1.4).
Ik heb zowel Von Schweikert als Dynaudio gehad.

Ik vond de Von Schweikert wel goed hoor. Maar een hoop van die zogeheten fancy fabrikanten vragen maar wat. En als iemand dat er voor over heeft vind ik dat prima, maar kom me niet dat het beter is dan...noem maar op.