welke video-editing software raden jullie aan voor Windows 7 64 bits?

Gestart door Charlemagne, december 7, 2010, 00:00:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charlemagne

Pas geleden heb ik een bloedsnelle Toshiba Qosmio X500 L laptop gekocht. Deze heeft een i7-quadcore processor en 8 GB werkgeheugen en een ssd-harddisk als opstartschijf en een full HD scherm met een fraaie videokaart. Mijn Windows 7 64 bits-versie draait als een tierelier. Omdat ik ook een bluray-brander aan boord heb wil ik HD filmpje gaan editen.

Met het enigszins verbeterde ingebakken Windows Moviemaker lukt dat redelijk, maar de opties zijn wat beperkt.

Ik heb Adobe Premiere Elements 9 geprobeerd, maar dat loopt voor geen meter met HD. Het is een 32 bits-applicatie die kennelijk niet lekker loopt onder het 64 bits besturingsprogramma. Het loopt telkens vast als er een bevestigingsscherm opduikt (wilt u dit of dat  met een 'ja'- of 'nee'-button) Wat ik ook klik de boel loopt dan vast Het kan ook maar 3 GB aan geheugen aanspreken als 32 bits-applicatie. Doe ik iets verkeerd of draait het gewoon niet onder 64 bits Windows?

Zijn er betaalbare en gebruiksvriendelijke varianten voor video-editing voor mijn setup? Van dien aard dat ik niet bij voorbaat overspannen word? Aan mijn setup zal het toch niet liggen.

Wie geeft me raad? Charlemagne

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Kingpin

Met jou systeem zou zelfs Premiere CS5 vloeiend moeten lopen in HD editing.
Dus elk pakket will do the job, ligt meer aan je skills waar je je in thuis voelt en wat wil je uiteindelijk aan editing doen met je films?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

roeleken

premiere cs 5 loopt goed op m'n mac :)
Je kunt nog aan sony vegas denken. Ziet er wellicht wat gebruiksvriendelijker uit.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

donaldk

Heeft deze laptop een nVidia kaart met CUDA? Dan eens een CS proefversie downloaden en de cs5 hack instellingen gebruiken om de cuda toegang te gebruiken op een niet gtx285 kaart. ATI wordt door adobe niet gebruikt voor hd versnelling.

Kingpin

Citaat van: donaldk op december  9, 2010, 04:47:55
Heeft deze laptop een nVidia kaart met CUDA? Dan eens een CS proefversie downloaden en de cs5 hack instellingen gebruiken om de cuda toegang te gebruiken op een niet gtx285 kaart. ATI wordt door adobe niet gebruikt voor hd versnelling.

Mocht je een ATi kaart hebben misschien is dit dan een optie, maar met 8Gb zal realtime ook geen probleem zijn hoor, alleen als het heel complex wordt en bij grote projects.

ATI Stream Plug-In for Adobe Premiere Pro



http://www.amd.com/us/products/technologies/stream-technology/Pages/stream-technology.aspx
Volgens mij moet je dan gewoon de laatste Catalyst Drivers installeren, deze ondersteunen GPU acceleration.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

donaldk

Staat wel twee maal in het clipje dat het om de ouwe 32 bits CS4 gaat, niet om CS5, dus...

tiptop

Hoi Karel,

Mooie laptop! :)

Je hebt een NVIDIA® GeForce® GTS 360M met CUDA™ technologie.

Als het goed is moet het soepel verlopen.

De grote tegenhanger van Adobe is Pinnacle. Die heb ik ook besteld bij mijn nog te krijgen laptop.

Pinnacle studio ultimate.

Nog even een linkje;
http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/uk/Products/Consumer+Products/Home+Video/Studio+Family/

Werkt volgens de instructievideo erg makkelijk. Standaard staat hij op 720 ingesteld, maar in het menu kan je instellen dat hij standaard full HD 1080 moet verwerken.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

donaldk

Tuurlijk je kunt altijd nog met een intermediate codec gaan werken of uncompressed, dan kun je met bijna elke editor aan de gang, Avid werkt ook zo. Avid heeft Pinnacle opgekocht, voor het lage segment.

celerontje

Dat kan uiteraard.
Maar tegenwoordig schijn je h264 (van bv. een HDSLR of AVCHD camcorder) materiaal uitstekend te kunnen bewerken met Premiere CS5 i.c.m. CUDA, zelfs bij multicameramontage.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Charlemagne

Dank voor jullie antwoorden en aanbevelingen. De videokaart is idd  de NVidia die TipTop noemde met CUDA technology, al heb ik geen flauw benul waar dat goed voor is.

Het is eigenlijk een gamerslaptop, maar ik game alleen nooit. Ik heb hem gekocht omdat ie supersnel opstart vanaf der SSD-harddisk. 1 gig op de videokaart heeft, en 8 gig werkgeheugen en een ingebouwde BluRay-brander. Ook een Express-card slot waardoor ie te upgraden is met USB-3.0. En niet te vergeten een e-Sat-poort voor een snelle externe HD. Wat me bevalt is dat ie de BR-schijfjes fabelachtig mooi weergeeft, met een echte full-HD weergave. Full-HD filmpjes van Youtube en Vimeo speelt ie zonder enige hapering af. Ook eigen filmpjes in full-HD in MOV-formaat worden prachtig weergegeven. Ze komen van mijn Canon Eos 5DmkII digitale spiegelreflex.

Inmiddels heb ik ontdekt dat de vernieuwde en ingebouwde Windows Moviemaker Live een 64-bits applicatie is die goed loopt. Alles laadt vlot en de previews van titel en overgangseffecten zijn meteen te zien zonder gerender en zelfs fullscreen. Kijk daar word ik blij van. Alleen de editmogelijkheden zijn erg beperkt, maar voor zover aanwezig wel bruikbaar. Output gaat naar wmv-formaat. En dat speelt ook weer als een zonnetje in full-HD. Alleen hoe krijg je zoiets dan weer op een BluRaydisk?

Het is me wel duidelijk dat ik naar een 64-bits applicatie moet zoeken als ik meer toeters en bellen wil om te editen. De Adobe Premiere Elements 9, pas uitgebracht, draait voor geen meter. Het is een 32 app die echt niet uit de voeten kan met full-HD in een 64 bits werkomgeving. De ook nieuwe Photoshop Elements 9 draait wel weer als een zonnetje. Ook een 32-bits app. Snap jij het nog?

Ik heb ook nog de Cyberlink Powerdirector Ultra 9 als proefversie gedownload. Die is net uitgebracht en 64 bits. Ik krijg de proefversie niet aan de praat. De app blijft vragen om een activeringscode. De meegeleverde wave-editor doet het dan weer wel.

Heeft iemand het wel aan de praat gekregen? Het lijkt me wel een goed programma. Op Youtube staan de nodige tutorials die me het gevoel geven dat ik daarmee wel uit de voeten kan.

Even off-the-record: laatst was ik bij een vriend met een iMac en daar had ik in een mum van tijd een filmpje gemonteerd terwijl ik nooit met een Mac gewerkt had en evenmin met iMovie. Kijk dat noem ik gebruiksvriendelijk. Bestaat zoiets niet voor het Windows-platform. Ik krijg een beetje koudwatervrees van al die zware applicaties met een ziljoen aan opties.

Is er iemand op het forum die ervaring heeft met het monteren in Full-HD op een PC zonder overspannen te geraken? Laat het me weten. ChM




■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

tiptop

Daarom heb ik dus voor Pinnacle gekozen ;)

Omdat het van alle programma's het makkelijkst werkt. Zelfs voor een noob als ik. :P
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Charlemagne

Citaat van: tiptop op december  9, 2010, 20:21:32
Daarom heb ik dus voor Pinnacle gekozen ;)

Omdat het van alle programma's het makkelijkst werkt. Zelfs voor een noob als ik. :P

@tiptop: op de website van Pinnacle zie ik dat ik een proefversie kan downloaden die twee weken werkt. Ga ik maar eens doen.

Gr/ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Charlemagne

Citaat van: tiptop op december  9, 2010, 21:12:41
Succes!

Hoop dat je het wat vindt. :)

Ben nu aan het downloaden na eerst een serie tutorials te hebben gezien. 1,9 gig download doet ie 9 minuten over. Ik zal het je laten weten. Thanx, ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

papaleo

Citaat van: Charlemagne op december  9, 2010, 21:10:16
@tiptop: op de website van Pinnacle zie ik dat ik een proefversie kan downloaden die twee weken werkt. Ga ik maar eens doen.

Gr/ChM

Wat is het materiaal dat je wil gaan bewerken,is dat 1080i of 1080/50p of anders ?
Want wanneer je bv materiaal van een video-camera (avchd 1080/50p) native zou willen gaan editen dan heb je niets aan Pinnacle,deze kan t/m 1080i prima uit de voeten,met 1080/50p zou wellicht CS5 een keuze kunnen zijn.

Hou er wel rekening mee dat Adobe CS5 (veel) minder laag-drempelig tov Pinnacle is.

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

tiptop

Citaat van: papaleo op december 10, 2010, 07:16:18
Wat is het materiaal dat je wil gaan bewerken,is dat 1080i of 1080/50p of anders ?
Want wanneer je bv materiaal van een video-camera (avchd 1080/50p) native zou willen gaan editen dan heb je niets aan Pinnacle,deze kan t/m 1080i prima uit de voeten,met 1080/50p zou wellicht CS5 een keuze kunnen zijn.

Hou er wel rekening mee dat Adobe CS5 (veel) minder laag-drempelig tov Pinnacle is.


Hoe kom je daar nu bij? Pinnacle 14 kan prima 1080p doen.

edit; Lees net dat de trialversie niet verder gaat dan 575p. Door een gebruiker ervaren.
Ik hoop dat ik de spullen snel in huis krijg, dan weet ik meer.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

papaleo

Citaat van: tiptop op december 10, 2010, 12:14:09
Hoe kom je daar nu bij? Pinnacle 14 kan prima 1080p doen.

edit; Lees net dat de trialversie niet verder gaat dan 575p. Door een gebruiker ervaren.
Ik hoop dat ik de spullen snel in huis krijg, dan weet ik meer.

Omdat ik Pinnacle gebruik(te),het is welliswaar "Studio Plus 12",deze kon niet native omgaan met 1080/50p.

Dus jij beweerd dat versie 14 dit nu wel kan,lijkt me sterk maar met je opmerking van "Hoe kom je daar nu bij" zal je het wel weten.

Zou je mij dan ook aan willen geven waar staat dat Pinnacle , native 1080/50p kan bewerken,ben benieuwd.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

tiptop

Citaat van: papaleo op december 10, 2010, 12:35:26
Omdat ik Pinnacle gebruik(te),het is welliswaar "Studio Plus 12",deze kon niet native omgaan met 1080/50p.

Dus jij beweerd dat versie 14 dit nu wel kan,lijkt me sterk maar met je opmerking van "Hoe kom je daar nu bij" zal je het wel weten.

Zou je mij dan ook aan willen geven waar staat dat Pinnacle , native 1080/50p kan bewerken,ben benieuwd.
Kijk op de site. daar staan filmpjes. En ook op youtube.
Dan laten ze zien wat er allemaal voor opties zijn in het menu. Je kan dan uit verschillende formaten kiezen en binnen die formaten weer de resolutie kiezen. Staat dan gewoon HD 1080p tussen. Ook de optie om naar BD te branden enz...
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Charlemagne

Citaat van: tiptop op december 10, 2010, 14:43:35
Kijk op de site. daar staan filmpjes. En ook op youtube.
Dan laten ze zien wat er allemaal voor opties zijn in het menu. Je kan dan uit verschillende formaten kiezen en binnen die formaten weer de resolutie kiezen. Staat dan gewoon HD 1080p tussen. Ook de optie om naar BD te branden enz...

@tiptop: je hebt gelijk. Zie attachment, een screenshot van mijn prog.

Terwijl jullie kibbelen heb ik nl. de proefversie van Pinnacle Studio HD Ultimate geïnstalleerd en is het me intussen al gelukt een paar fullHD-filmpjes te maken. Zowel een mpeg2 HD1080/50i als een AVCHD-bestand HD1080p. Mijn Oppo 83SE speelt ze moeiteloos af vanaf een usb-stick. Ik ben nog een beetje aan het stoeien met de settings en de workflow, maar daar kom ik wel uit.

@papaleo: ik film met mijn Canon 5D mk II. Die zie ik als 'MOV'-bestand. Is dacht ik avchd/h.264. Ik weet niet of het 'p' of 'i' is. Het ziet er in elk geval adembenemend mooi uit. Het wordt moeiteloos ingelezen en verwerkt. Verder ga ik wat HD-filmpjes van vrienden editen, maar ik weet nog niet wat dat voor bestanden zijn. Pinnacle claimt van alle markten thuis te zijn.

De eerste indruk is positief over deze Pinnacle. Ik kan intuïtief mee uit de voeten, na eerst een aantal tutorials te hebben bekeken op de website van Pinnacle. Het renderen gaat vlot. In AVCHD was een 3 minuten filmpje op mijn Qosmio in 10 minuten geproduceerd. Mag je toch niet slecht noemen.

De gebruikersinterface is gebruiksvriendelijk en intuïtief en veel prettiger dan AdobePE. Dat laatste programma gaat er nu af, want dat loopt toch telkens vast. En die Pinnacle draait als een tierelier. Jammer dat het geen 64-bits prog is. Mijn werkgeheugen wordt nu niet ten volle benut (8 gig). Volgens mij wordt de videokaart wel aan het werk gezet bij het renderen. Dat las ik de help-files. Ik moet wel oppassen dat mijn SSD-schijf niet dichtslibt met allerlei rendertroep en de settings in het prog eens kritisch doornemen.

Grotendeels voldoet het aan mijn verwachtingen is mijn eerste indruk. Je hebt twee videolagen (met de mogelijkheid van beeld in beeld en chromakey) en 4 audiosporen (2 gekoppeld aan de video en twee losse). Audio en video van een videospoor zijn los te koppelen, waardoor je geluid van een scene kan laten doorlopen in een andere, of elders te gebruiken. Daarmee moet je het doen. Is in mijn geval wel genoeg, denk ik.

Gelukkig heb ik twee weken om het allemaal uit te proberen. Charlemagne

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

tiptop

Lekker snel aan het werk gegaan 8)

Fijn dat het bevalt. Vandaag hoorde ik dat de levering voor de 3e keer uitgesteld wordt. Nu naar volgende week.
Hoop dat het nu echt gaat gebeuren. Kan ik ook aan de slag. :)

Veel plezier ermee, Charles. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Charlemagne

Citaat van: tiptop op december 10, 2010, 17:27:33
Vandaag hoorde ik dat de levering voor de 3e keer uitgesteld wordt. Nu naar volgende week.
Hoop dat het nu echt gaat gebeuren. Kan ik ook aan de slag. :)

Welke levering? Je laptop? Die van mij had ik binnen 2 dagen, via het internet. "Als je maar betaalt!"  ;D ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

tiptop

Citaat van: Charlemagne op december 10, 2010, 17:34:10
Welke levering? Je laptop? Die van mij had ik binnen 2 dagen, via het internet. "Als je maar betaalt!"  ;D ChM
Misschien is dat het. ;D

Ze trekken al anderhalve maand rente van mijn geld ;)

De laptop zou eerst op 17 november komen. Daarna wisten ze het niet. Daarna 8 december. Nu volgende week.
Erbij besteld heb ik Pinnacle 14 studio ultimate en Office 2010.

Je hebt een hele mooie. Ook prijzig, maar dan heb je ook wat. ;) 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!