SF Cremona M: geïntegreerde amp

Started by Idefix, November 17, 2010, 09:18:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Idefix

Hallo,

Nieuw op dit forum, maar ik kijk/lees al een tijdje mee.

Ik ben op zoek naar een geïntegreerde amp voor de SF Cremona M (vloerstaander).

Aangezien de speaker een nom. imp. van 4 Ohm heeft, maar dipt tot ergens 2,3 Ohm rond de 120 Hz,
vermoed ik dat de versterker wel wat stroom moet leveren.

Ik heb geen idee of een buizenamp (vb primaluna dialogue 2) deze speakers kan aansturen.
Geeft dit dan wollige, flabby bas, of net helemaal geen bas?

Budget +/- 3000 EUR.

Gezocht geluid: mag warm zijn, zeker niet analytisch, geen scherpte (ik vind het niet zo erg als de hoge tonen wat afgerond zijn),
voldoende body en fundament. bas mag strak zijn, moet vooral vol zijn.
Buizengeluid vind ik ok.

kandidaten:
- PL dialogue 2
- Audia flight two
- Electrocompaniet ECI 5
- krell s300i
- unison research unico secondo

heeft iemand ervaring met deze versterkers icm met SF CM?

Dankjewel

Idefix





ajbeefde

Ik heb een heel mooie combinatie gehoord met Naim....

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

garmtz

Hallo Idefix,

Een PL Dialogue 2 is een kleine ramp op een Cremona M. Je zult zeker bas horen, maar deze zal houterig, slecht getimed en zonder controle klinken. De Audia Flight vind ik zelf wat 'soft' en heeft niet genoeg vermogen. De Unison ken ik niet, dus kan ik geen commentaar op geven. De Electrocompaniet en Krell zijn goede kandidaten, maar als je geen analytische versterker wilt en geen scherpte, valt ook de Krell af. Mijn keuze zou dus de ECI 5 zijn. Dat is overigens nog steeds op het randje van te weinig vermogen (ja, het is ECHT een moeilijk aan te sturen speaker), maar in een kleinere kamer moet het gaan. De beschrijving van wat je zoekt in geluid is precies zoals deze versterker klinkt.

garmtz

Quote from: ajbeefde on November 17, 2010, 09:23:02
Ik heb een heel mooie combinatie gehoord met Naim....

Dat zal dan geen 'instap' zijn geweest. Ik vind de CM eigenlijk pas echt goed spelen op NAP300 en hoger. Daaronder gaat het wel, maar het probleem is dat weinigen de CM horen zoals hij echt kan klinken, omdat hij bijna altijd met te weinig vermogen wordt aangestuurd.

ajbeefde

Quote from: garmtz on November 17, 2010, 09:27:55
Dat zal dan geen 'instap' zijn geweest. Ik vind de CM eigenlijk pas echt goed spelen op NAP300 en hoger. Daaronder gaat het wel, maar het probleem is dat weinigen de CM horen zoals hij echt kan klinken, omdat hij bijna altijd met te weinig vermogen wordt aangestuurd.

Klopt, was een vrij kostbare maar erg aangename set.....  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Audia

Quote from: garmtz on November 17, 2010, 09:26:52
Een PL Dialogue 2 is een kleine ramp op een Cremona M. Je zult zeker bas horen, maar deze zal houterig, slecht getimed en zonder controle klinken. De Audia Flight vind ik zelf wat 'soft' en heeft niet genoeg vermogen. De Unison ken ik niet, dus kan ik geen commentaar op geven. De Electrocompaniet en Krell zijn goede kandidaten, maar als je geen analytische versterker wilt en geen scherpte, valt ook de Krell af. Mijn keuze zou dus de ECI 5 zijn. Dat is overigens nog steeds op het randje van te weinig vermogen (ja, het is ECHT een moeilijk aan te sturen speaker), maar in een kleinere kamer moet het gaan. De beschrijving van wat je zoekt in geluid is precies zoals deze versterker klinkt.

Hallo Idefix,

Ik kan bovenstaande wel onderschrijven. Audia Flight 2 heeft te weinig vermogen deze speaker goed aan te sturen.
De Krell vind ik zelf erg mooi en de scherpte vind ik meevallen. Deze zou ik zeker gaan luisteren.
Succes met de zoektocht.
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

JeroenGRT

De SF Cremona M heb ik destijds gehoord op ik dacht een Krell S300-i , of het was nog het oudere model de 400xi. Stond toen opgesteld bij de Hifistudio in Weerdinge. Vond de Krell toen eigenlijk helemaal niet analytisch klinken, eerder (te) warm. Er was wel veel controle, bas was strak. Maar vond de combinatie een beetje 'saai' klinken.  De Electrocompaniet lijkt me ook de beste keus! Of toch een Primaluna voorversterker met de bijpassende monoblokken..maar je zocht een geintegreerde versterker he....
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

audionut

Ik ken Sonus faber alleen van de plaatjes dus van de klank kan ik niets zeggen. Heb zelf een KW500 versterker van Musical Fidelity die, naar mijn idee, wel doet wat jij omschrijft dus als je die tegen het lijf loopt zou ik hem eens beluisteren. Het voorversterkergedeelte maakt gebruik van buizen, de eindversterkers maken gebruik van transistoren.
(hij bestaat wel uit 2 behuizingen dus misschien valt hij daardoor bij jou al af, voeding en versterker zijn apart van elkaar uitgevoerd).
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

VlaFlip

Heb zelf de gewone Cremona's staan met de volgende amps:

-Cayin a-88t
-Krell 300r
-Emotiva xpa2

de Cayin geeft een heel erg warm geluid met een zijdenzacht hoog, maar voor mij te wollig.
de Krell doet wat hij moet doen netjes alles onder controle een tikkeltje analytisch dus het soms scherpe hoog.
Op hogere volume's wat verlies aan dynamiek.
en dan de de Emotiva gewoon mijn beste eindversterker heeft de Cremona's perfect onder controle zelfs op hoge volume's.
Geen schel hoog, geen lompe bas. Fantastische versterker. maargoed niet geintegreerd

Hoop dat dit je enigsinds op weg helpt.

aMUSEd


Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

S@m


Idefix

Hello,

Dank voor de vele en snelle antwoorden!!

Als ik even resumeer:

- Wat betreft Naim: in combinatie met SF volgens velen een mooie combinatie, maar net doordat de SF Cremona zo lastig aan te sturen is,
moet weer naar een zwaardere NAP teruggegrepen worden -> budget is dan ontoereikend, en ik wil (zeker gezien de WAF) enkel een goede geïntegreerde stereo
versterker.

- Primaluna: ook hier is er weer nood om voor de SF C  te gaan naar een 3 voorversterker en de 6 of 7 (monoblokken). Dit zal ongetwijfeld ook prachtig klinken,  maar is weer geen geintegreerde...

- Audia flight two: ik lees weinig over deze geintegreerde Italiaanse versterker. Volgens Garmtz en Audia te soft en ontoereikend voor de SF C.

Blijven over:

- Krell S 300i: gemengde gevoelens bij deze versterker, zal voldoende power hebben, maar is het niet te analytisch/scherp? Is de Krell S300i nog een "echte" krell (made in china, Dan d'Agostino is wel bij krell,...). Reviews zijn wel lovend, vooral van Ken Kessler in hifi news (is dit niet iets té lovend?)....

- Electrocompaniet ECI 5: is misschien wel de meest geschikte amp voor de SF C. Ik zag dat er nu een nieuwe ECI 5 Mk II uit is.
Garmtz, heb jij hier meer info over? Deze Mk II heeft 80 000 microfarad capaciteit tegenover 70 000 vroeger. En hij zou 20 kg wegen i.p.v. 16 voor de gewone ECI 5. En iets meer vermogen op 2 Ohm lasten.

Nog meer ervaringen?

Dank,
idefix

Idefix

Quote from: aMUSEd on November 17, 2010, 23:06:52
Ook mooi op Accuphase.

Dank voor de tip.

Accuphase valt voor mij af, ik zou al minstens naar een E 350 moeten gaan, en die is helaas te duur,
en die champagnekleur spreekt mij en mijn vrouw niet echt gaan...


S@m

Quote from: Idefix on November 19, 2010, 08:35:00
Dank voor de tip.

Accuphase valt voor mij af, ik zou al minstens naar een E 350 moeten gaan, en die is helaas te duur,
en die champagnekleur spreekt mij en mijn vrouw niet echt gaan...



Champagne gaat het dus niet worden, maar anders...waarom niet de E-250? 

Peerless Monster

Quote from: Idefix on November 19, 2010, 08:33:10
- Audia flight two: ik lees weinig over deze geintegreerde Italiaanse versterker. Volgens Garmtz en Audia te soft en ontoereikend voor de SF C.
Nog meer ervaringen?

Dank,
idefix

Heb je mijn review niet gelezen?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Idefix

Quote from: Peerless Monster on November 19, 2010, 09:19:36
Heb je mijn review niet gelezen?

Hallo Peerless Monster,

Ik heb jouw ervaringen gelezen, hartelijk dank voor de link ernaar.
Maar ik meen te begrijpen dat je toch duidelijk de voorkeur geeft aan de Plinius.

quote uit je vergelijking tss Audia Flight 2 en Plinius 9200:

"De baslijn (van de plinius) is heel goed te volgen, ipv de brij die de Audia er van maakt. Wat zompiger en gesapiger. Het zijdeachtige waar over wordt gesproken bij de Audia in reviews, vind ik juist meer terug in de Plinius dan in de Audia. De Audia is wat toegeeflijker, maar het lijkt net of deze de confrontatie met plaatsing totaal niet aandurft. Daarnaast mis je ook kracht.
Kracht in het laag, maar ook in het hoog en midden bij de wat hogere volumes.
Het lijkt net of de Audia wat rustiger in het hoog is, maar schijn bedriegt. Na het aansluiten van de Plinius is het geluid rustiger geworden na het draaien van dezelfde CD van Nathalie Merchant. "

Als ik dit lees, leeidt ik hieruit af dat de bas van de Audia toch niet zo bijzonder is, en het hoog iets feller...

Wat ik bedoelde met het feit dat ik van AUdia weinig lees, is dat ik zeer weinig gebruikersreviews ervan terugvind, ook wordt er niet zoveel over gesproken op andere (buitenalandse) fora...

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Peerles heeft (als ik me niet vergis) uiteindelijk andere speakers gekocht. Buiten dat: De ruimte waarin je speakers staan zijn meer bepalend voor je geluid dan de versterker. (Ik vind trouwens dat een versterker helemaal niets aan warmte/scheldheid/breedte ed toevoegt, maar dat is een ander verhaal). Laten we ervan uitgaan dat dit wel het geval is, dan nog is de ruimte waarin je speaker staat belangrijker dan de versterker.

Raar overigens dat je aangeeft dat de bas strak mag zijn.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

S@m

Quote from: Idefix on November 19, 2010, 13:28:10
Maar ik meen te begrijpen dat je toch duidelijk de voorkeur geeft aan de Plinius.

Peerless heeft het idee opgevat zijn Plinius als beste geïntegreerde versterker te benoemen. Ondanks dat de Plinius een erg goede versterker is zijn er zeker mooier/anders klinkend/betere...

Zoals voor de meningen van vrijwel een ieder hier geldt (ook de mijne) neem 'm met een

Peerless Monster

Quote from: S@m on November 19, 2010, 13:47:54
Peerless heeft het idee opgevat zijn Plinius als beste geïntegreerde versterker te benoemen. Ondanks dat de Plinius een erg goede versterker is zijn er zeker mooier/anders klinkend/betere...

Zoals voor de meningen van vrijwel een ieder hier geldt (ook de mijne) neem 'm met een

Dank je Dick.
Ik heb in mijn geval gewoon geen betere gehoord.
Geintegreerd dan.

En ik geloof dat we jouw meldingen ook maar moeten nemen met een korrel zout.
Dank voor je integriteit zo op het forum om zo mensen onderuit te kegelen.
Het is een eerlijk vergelijk en waaropm zou ik bij de Plinius houden als er WEL beter zou zijn dan dat? Lijkt me een mening en dat hoef ik er niet doorheen te drukken. Bovendien gaat het niet om de Plinius, maar om het vergelijk tussen een 2 geintegreerde versterkers die qua prijs elkaar niet ver uiteen lopen.

Zo nu zijn we weer vriendjes Dick ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

S@m

Quote from: Peerless Monster on November 19, 2010, 14:08:23
Dank je Dick.
Ik heb in mijn geval gewoon geen betere gehoord.
Geintegreerd dan.


Daarom bovenstaande post, zoals geschreven ook mijn postings met een zak zout nemen  ;)

Je zult begrijpen dat het één en ander cynisch is bedoelt met uiteraard een ondertoon...

Peerless Monster

Quote from: S@m on November 19, 2010, 14:14:28
Daarom bovenstaande post, zoals geschreven ook mijn postings met een zak zout nemen  ;)

Je zult begrijpen dat het één en ander cynisch is bedoelt met uiteraard een ondertoon...


;D

Wij begrijpen elkaar.
Ik vermoed ook dat Hans niet eens ver van een goede (doch kort door de bocht) conclusie heeft getrokken. Neemt niet weg de zoektocht van de TS naar de juiste versterker en met de handvaten die wij kunnen bieden, zal hij uiteindelijk een beslissing kunnen nemen...

Snap dus ook nog niet waarom hij een 9200 nog niet in zijn uiteindelijke lijstje heeft staan ;D ;D ;D...

Fijn weekeinde alvast jongens! ;D Ik heb net goed nieuws gehad.

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

garmtz

Uiteindelijk is natuurijk op een forum vragen naar goede combinaties niet echt de manier om iets te beslissen. Beter kan Idefix gewoon bij ons op de zaak ZELF komen luisteren naar de ECI-5 en de Cremona M... ;)

Peerless Monster

Quote from: garmtz on November 19, 2010, 14:23:11
Uiteindelijk is natuurijk op een forum vragen naar goede combinaties niet echt de manier om iets te beslissen. Beter kan Idefix gewoon bij ons op de zaak ZELF komen luisteren naar de ECI-5 en de Cremona M... ;)

Volgens mij een erg gelikte combinatie...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler