Mordante's Strictly Stereo

Started by Mordante, November 16, 2010, 11:23:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Denon Focal

Dank voor de link, maken mooie speakers met een passend prijskaartje. Ik ga ze zeker een keer in levende lijve meemaken
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Mordante

Update:

Een foto met mijn nieuwe speakers.


chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mordante

Quote from: Denon Focal on March  1, 2011, 23:36:54
Dank voor de link, maken mooie speakers met een passend prijskaartje. Ik ga ze zeker een keer in levende lijve meemaken

Als je niet te ver weg woont ben je van harte welcome om een keer langs te komen. Dit geld ook voor andere op dit forum. Als je een keer wilt komen luisteren ben je welcome.

Jumping Jack

Mooie set hoor! Wat voor element heb je in de Scout zitten en merk je veel verschil met die masterbase-blokjes onder de draaitafel? Ik heb m'n oog een beetje laten vallen op een VPI, vandaar mijn vragen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Mordante

#30
Quote from: Jumping Jack on September 28, 2011, 10:08:21
Mooie set hoor! Wat voor element heb je in de Scout zitten en merk je veel verschil met die masterbase-blokjes onder de draaitafel? Ik heb m'n oog een beetje laten vallen op een VPI, vandaar mijn vragen...

Ik gebruik zelf een Lyra Dorian element. Zelf vind ik dit een erg fijn element, de Dorian geen element dat overdonderd. De belangrijktste concurent de Benz Ace geeft wat meer laag maar geeft IMHO ook minder detail, wat minder levendig. Echter als ik jou was zou ik zeker kijken naar een Soundsmith Zephyr. Dit element is speciaal ontwikkeld voor en VPI armen. Het heeft bovendien als "voordeel" dat het een MI element is. Een MI element kan op een MM phono versterker worden aangesloten. Dit kan een voordeel zijn want een MM phono versterker is meestal wat minder duur dan een MC phono.

Als je budget voor een element beperkt is.  Zeg onder de €800 zou ik eerder kijken naar een MM of MI element dan MC.

Over de Masterbase. Ik weet het niet. Ik heb ze nu onder mijn versterker en speakers. Of het echt een verbetering is weet ik niet. Het is wel makkelijker om te stoffen onder de apparatuur als ze op masterbase staan. Voor speakers vind ik ze zelf praktischer dan spikes.

Jumping Jack

de tafel die ik op het oog heb (een tweedehandse Classic), heeft een Grado Prestige Gold... Momenteel heb ik in mijn huidige tafel (Project RPM6.1) een MC element (Ortofon Samba), mijn phono-pré is een Lehmann Black Cube Decade dus dat is geen issue.
Bedankt voor de info!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Mordante

Quote from: Jumping Jack on September 28, 2011, 11:31:37
de tafel die ik op het oog heb (een tweedehandse Classic), heeft een Grado Prestige Gold... Momenteel heb ik in mijn huidige tafel (Project RPM6.1) een MC element (Ortofon Samba), mijn phono-pré is een Lehmann Black Cube Decade dus dat is geen issue.
Bedankt voor de info!

De Clasic is wel een heel fraaie platenspeler. Deze verdient zeker een beter element dan de Grado Prestige Gold. De Lehmann Black Cube Decade is zeker een goede phono versterker met zo te zien zowel MM als MC mogelijkheden. Zou zeker de Zephyr niet uitsluiten kijk maar eens op audiogon wat ze er van vinden.

Jumping Jack

Dat eerst even bijsparen worden dan  :D (forumsponsor levert de Zephyr, goed om te weten)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Mordante

Van de week de set anders neergezet en geprobeerd een foto te maken van mijn nieuwe element.








Xander32

Welcome back. Wat zijn dat voor speakers, ik herken deze niet?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mordante

Dat zijn Master One, gebouw door Rick Paap van Dynamic Solution.

Hier wat meer info over de Master One

De nieuwere modellen van Master zijn naar mijn mening ook erg goede luidsprekers welke zich best met de grote internationale name kunnen meten. Naar mijn mening.

Xander32

Dank :thumbs-up:. Een bijzonder ontwerp, geen allerdaagse speaker.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mordante

Quote from: Xander32 on November  3, 2013, 11:37:03
Dank :thumbs-up:. Een bijzonder ontwerp, geen allerdaagse speaker.

Dank je. Ik ben er ook erg blij mee. Ze gaan voorlopig ook niet weg. Maar als iemand vraagt over ik ze wil ruilen tegen een set Raidho D2 zal ik geen nee zeggen. 8)


garmtz

Man, wat een supergave foto van een supergaaf element!!



Xander32

Quote from: Mordante on November  3, 2013, 13:18:30
Dank je. Ik ben er ook erg blij mee. Ze gaan voorlopig ook niet weg. Maar als iemand vraagt over ik ze wil ruilen tegen een set Raidho D2 zal ik geen nee zeggen. 8)
De wat? Ook vast geen MediaMarkt speaker 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mordante

Quote from: Xander32 on November  3, 2013, 13:58:44
De wat? Ook vast geen MediaMarkt speaker 8).

Zoek plaatje,



Welke speakers bedoel ik?  :P

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mordante

Graag zou ik nog een keer mijn huiskamer akoestisch aanpassen mbt van absorptie of diffuser panelen.  Maar het blijft wel een huiskamer dus het moet wel een beetje WAF vriendelijk.

Mordante

Quote from: garmtz on November  3, 2013, 13:33:54
Man, wat een supergave foto van een supergaaf element!!

Ik ben ook erg blij met het element. Denk alleen wel dat de verhoudingen een beetje scheef liggen. Dit element in een VPI Scout met RCM Sensor Prelude phono amp.

frank2

Niet druk om maken, als het goed, zeer goed klinkt.... so what. Ik heb het zelf ook, scheve verhoudingen maar ik zou niet anders willen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Mordante

#47
Disclaimer, de in dit genoemde getallen zijn niet absoluut. Dit is wat ik mij nog kan herinneren, het rapport kan ik over ongeveer een week verwachten.

Vandaag is er iemand van RivaSono geweest om wat metingen te doen. Hij heeft eerst de meetmicrofoon geïnstalleerd waar mijn hoofd ongeveer zit tijd het luisteren. Daarna heb ik samen met hem de versterker op het juiste volume gezet voor de meting. Hierna volgde een drietal sweeps van 20Hz tot 20KHz. Eerst de linker speaker daarna de rechter speaker en als laatste beide speakers. Het meten zelf was zo gedaan. Duurde denk ik 5 minuten. Vervolgens heeft hij de meetresultaten met mij en mijn vriendin besproken.

Eerst de SPL meeting: De speaker beginnen inderdaad op 20Hz. Ik vroeg mij stiekem af of ze inderdaad zo laag zouden gaan. Van 20 tot 40Hz is het redelijk netjes. Dan volgt een behoorlijke bult tussen de 40Hz en 50Hz.  Daarna loopt het redelijk vlak tot 10KHz. Vanaf de 10KHz loopt de grafiek langzaam omlaag. De bult is volgens RivoSound niet direct op te lossen door traps. Beter is het om te spelen met de luisterpositie. Dat de grafiek vanaf 10Khz omlaag loopt ligt voor een deel aan de speakers en voor een deel aan de gevoeligheid voor hoge tonen van de microfoon. Niet iets om zorgen over te maken. Binnenkort dus maar een spelen met de luisterpositie hoewel ik hier niet heel veel aan kan doen.

Als tweede de RT60 grafiek: De nagalm begint bij 200Hz rond de 0.7 seconde en zakt dan af bij 400Hz naar rond de 0.4 seconde. Om vervolgens boven de 4KHz verder te zaken richting de 0.3 seconden en lager. Dit was redelijk goed. Kan iets beter maar zeker niet slecht.

Als laatste de Impulse Response: Hier zit waarschijnlijk het "grootste probleem". Een flink piek tussen de 0 en 5m/s van zowel de linker als rechter speaker en ook nog een piek tussen de 5 en 10m/s alleen hier was de piek van de linker speaker groter dan de rechter speaker. De pieken tussen de 0 en 5m/s zijn plafond reflecties en de piek tussen de 5 en 10m/s zijn zijmuur reflecties. Echter 1 de linker muur is redelijk kaal en de voor de rechter muur staan de CD kastjes welke een beetje werken als een diffuser.

Vervolgens is hij met dempend materiaal aan de weer geweest. Eerst achter de luisterplek. Dit deed volgens mij niet zo heel veel. Had wel effect maar niet veel. Vervolgens twee stukken van 120*60cm tegen beide zijmuren gezet. Dit gaaf een redelijke verbetering. Het geluid kwam duidelijk minder van links en recht van de speakers maar meer uit het midden. Het klonk ook wat minder rommelig.

Volgens RivaSono zou het nog beter werken als ze aan het plafond zouden zitten. Maar dat is wat lastig bij een demonstratie. Over ongeveer een week kan ik het rapport met de offertes verwachten. De offerte zal bestaan uit twee plafond eilanden van 120*120cm en twee staande voor de zijmuren van 120*90cm. Ik ben benieuwd.

lynch1979

Leuk om te lezen wat er precies is gedaan.

Ik heb zelf 4 plafond panelen via Rivasono, zie mijn topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131163.275

Misschien dat dit ook bij jullie thuis mogelijk is, weer natuurlijk niet hoe je vriendin erover denkt  ;)

Mordante

#49
Quote from: lynch1979 on February 28, 2014, 08:11:29
Leuk om te lezen wat er precies is gedaan.

Ik heb zelf 4 plafond panelen via Rivasono, zie mijn topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131163.275

Misschien dat dit ook bij jullie thuis mogelijk is, weer natuurlijk niet hoe je vriendin erover denkt  ;)

Mijn vriendin heeft aandachtig zitten meekijken toen de metingen werden uitgelegd. Ze heeft al aangegeven dat plafond eilanden geen probleem zijn. Afhankelijk van de kosten. Mijn woonkamer is een stuk kleiner dan die van jouw als ik moet gokken. Mijn kamer is 410*650cm. Dus denk dat ik met twee eilanden van 120*120 een heel eind kom. RivaSono gaat ook kijken wat de mogelijkheden zijn om er spotjes in te zetten.