Meet & Greet @ The Chamber of Dreams (13-11-2010)

Started by CoSo, November 14, 2010, 19:36:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CoSo

Ben  om 8.00uur weg gereden richting Geert (Geert) waar we eerst nog even bakkie hebben genomen. Daarna richting Ad (advr) gereden Waar Marius (Sonic Circle) ondertussen ook al aanwezig was. Bij Ad ook nog een bakkie genomen en  toen met Ad richting Philip gereden.

Rond 12.30 uur stonden we voor het schitterende huis van Philip, Toine (ThingMan) was al aanwezig en bezig met een meting.  Bij binnenkomst kwam Toine ook naar boven waar we ondertussen werden voorzien van koffie en/of frisdrank. Bij de koffie kwamen de heerlijke Bossen bollen ook te voorschijn, we hadden ook nog een bloemetje voor Annet mee genomen.

Na het drankje en hapje zijn we gaan kennis maken met The Chamber of Dreams . Bij binnenkomst van de ruimte heeft Toine eerst nog een meting gedaan met ons in de ruimte. Hier hebben we gelijk de DD18 doop gehad, wat gaat dat ding laag. Als eerste zijn we begonnen met wat muziek te beluisteren, voor we begonnen hebben we Philip een geschenk gegeven "Band of Brother".  Het invullen van de beluisterde muziek laat ik over aan de kenners, zelf had ik niks meegenomen omdat mijn muziek kennis niet zo groot is. Ik had de Avatar op BD meegenomen en mijn Dune. De meegenomen CD's van Ad en Marius zijn ook nog in de Nespa geweest, wat een verschil dit had ik nooit verwacht.

Tijdens het luisteren van het muziek hoor je eigenlijk al hoe goed Philip alles heeft aangepakt. Na het luisteren was het tijd voor een kleine pauze met wat nattigheid, ondertussen heeft Philip vast de projector aangezet om rustig op te warmen. Bij terugkomst in de ruimte zijn we verder gegaan met beeld en geluid, begonnen met The Dark Knight. Ad en Marius hadden ook nog wat muziek DVD's mee genomen die we hebben bekeken, hiervan zijn er ook 2 in de Nespa geweest welke wel verbeterd waren in geluid maar volgens mij niet in beeld. Ondertussen was het al bijna tijd om te eten maar konden we eigenlijk nog niet stoppen om naar U-571 te kijken en luisteren. Nu waren er 2 DVD versies aanwezig en op de Dune stond de BD met HD-master track, helaas was ik de ab vergeten waardoor het niet mogelijk was om de HD versie te bekijken. Een DVD is trouwens ook geen straf, wat een geluid met de diepte bommen.

Toen was het tijd om te eten, Philip had onder U-571 vast de lasagne af gemaakt die Annet had klaar gemaakt. De lasagne was heerlijk, van de 2 gevulde schalen was er slechts 1 stukje over. Na het eten is Toine naar huis gegaan en zijn wij verder gegaan met de hoodfilm " Childeren of Men" http://www.imdb.com/title/tt0206634/
De film kon ik zelf al maar heb hem toch heel anders beleefd door het beeld en geluid.
Halverwege de film hebben we nog een klein drinkpauze gehouden.

Na de Hoofdfilm was al ruim 23.00 uur, wat gaat de tijd toch snel als je het naar je zin hebt.
Ben zeer onder de indruk van deze ruimte en doet zijn naam eer aan " Chamber of Dreams"


Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

advr

ja leuk, ben ook al wat aan het typen. ;D ;D

ik ga me er niet makkelijk vanaf brengen en zeggen dat ik er niets aan toe te voegen heb... :xmas:
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Madhouse

Quote from: advr on November 14, 2010, 21:03:00
ja leuk, ben ook al wat aan het typen. ;D ;D

ik ga me er niet makkelijk vanaf brengen en zeggen dat ik er niets aan toe te voegen heb... :xmas:

Goedzo, ieder zijn eigen verhaal en beleving van die dag! Hebben wij een maand geleden ook gedaan!  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

advr

Verslag bezoek HTip van Philip 13-11-2011

Na, volgens Philip, de snelste realisatie van een M&G ooit was het na een aantal weken wachten ineens het moment bijna daar. Op de donderdag ervoor realiseerde ik me dat het dan eindelijk ging gebeuren. Ik ging een echte thuis bioscoop zien en dan ook nog een van de mooiste van het forum.
Je voelt je dan wel bevoorrecht dat je dan mag komen luisteren en kijken.
Van huis uit een stereo man, blijven hangen bij de LP's, maar ook verregaand gevorderd met streamen is de HT wereld voor mij toch een andere. Door de jaren heen wel een beamer en doekje van 2,40 x 1,40m opgehangen maar meer voor "erbij". Tevens mezelf beschermend omdat als ik het
echt zou willen mij dat enorm veel geld zou gaan kosten.
Vrijdag had ik mijn vrije dag en had lekker de tijd om me voor te bereiden. Na het uitzoeken van cd's en dvd's, eigenlijk meer eigenlijk herbeleven van de dingen die ik heb, ben ik 'smiddags de stad even ingegaan om een paar van die Bossche Bollen te gaan halen. Een beetje uit eigen belang om de zaterdagmorgen niet stervens vroeg op te moeten en dan nog inde rij te moeten staan. Hierdoor had ik tijd om zaterdagmorgen een bloemetje te gaan halen voor Annet, de vrouw van Philip.

Eindelijk zaterdag. De afgelopen weken heb ik de foto's van Philip z'n HT thuis laten zien. Je moet toch even laten zien waarom je zo'n eind gaat rijden. Iedereen was erg onder de indruk. Wij moesten ook maar gaan verhuizen en zoiets gaan bouwen. dat zagen mijn dochters wel zitten.
Nadat Corné, Marius en Geert binnen waren hebben we even koffie gedronken en zijn we gaan rijden. Slecht weer maar ideaal om lekker binnen te zitten.

De ontvangst in zijn prachtige huis was zeer hartelijk en de gesprekken kwamen al snel los. Jammer vond ik het dat we Annet net misgelopen waren. De bloemen voor haar hebben we maar in het water gezet voor later.
Subs, beamers, Stewart doek, receivers, 5.1, 7.1, div HT forumleden gingen over de tafel. Ik heb alle info tot mij laten komen. Interessant waren ook de metingen die Toine aan het doen was en nog ging doen en de uitleg over dB(A) en dB(C). Voor mij met mijn akoestische achtergrond makkelijk te volgen. Het koffie uurtje duurde mij eigenlijk veel te lang, ik wilde naar beneden naar het "hok".

Toen was het dan zo ver. Bij binnenkomst van de HT ruimte valt meteen de akoestiek op. Heerlijk gedempt en, wat later zou blijken, een perfect nagalmtijd. je merkt dat meteen. Na uitleg van Philip over de bastraps, de platen en wand achter het scherm die energie van het laag opnemen en afvoeren, de diffusors  tegen de eerste reflecties van de hoge tonen afkomstig van de fronts, de met vilt bekleedde deur en bijzettafeltje begon Toine met zijn 2e metingen.
De eerste meting had hij al gedaan in een lege ruimte. Nu wilde hij de nagalm meten van lage tonen met 5/6 mensen in de ruimte. De metingen werden gedaan op 95 dB roze ruis dacht ik. Anders was het witte ruis. (zit verschil in, de witte ruis geeft alle frequenties op een gelijk niveau af de roze ruis aangepast aan de karakteristiek van het menselijk oor).  De nagalm bleek in beide gevallen niet ver uit elkaar te lopen. Wij met z'n zessen leken weinig invloed te hebben op de nagalmtijd. Dat was niet verwacht. Schijnbaar waren we niet zwaar genoeg om de lage tonen te kunnen absorberen. Maar Toine zal daar wel een betere verklaring voor hebben.

Na deze metingen zijn we begonnen met diverse muziek cd's die we meegebracht hadden. Dat lijstje moeten we nog even samenstellen maar we hebben naar Mighty Sam McClain en Shotakovitch geluister, naar een rap cd van Toine en Tony Baxter(???) van Marius en nog wat cd's.
We hebben ze ook door de NESPA heen gejaagd en de verschillen waren enorm en zeer makkelijk te ontdekken. Ook in een, voor mij , onbekende set. Het is een vooruitgang. De vraag is nu of een cd met NESPA behandeling ook anders klinkt als ie geript is. Dat ga ik de komende dagen eens beluisteren. Ik had de cd's, net als al mijn andere, een tijd geleden al geript. Vandaag dus de NESPA cd's geript maar helaas nog geen tijd gehad om ernaar te luisteren. Dat gaat komen.

Na de cd's ging het gordijn open, een "Jaap" moment. BD en DVD's gingen de speler van Philip in. De JVC ging aan het werk. Stil werd ik ervan. Ik had al een keer de HD1 van Philip bij BB&G mogen ervaren en nu was het ook weer geweldig. Wat een details, diepte en rust in het beeld, ongehoord. Ook speelt daarbij het Stewart doek een grote rol. De JVC moest iets bijgesteld worden omdat ie tijdens een poetsbeurt van Philip iets uit het lood was gezet.
Details die Philip niet ontgaan. Een kenmerk zoals hij alles aanpakt. Alles is tot in de puntjes doordacht, uitgedacht en uitgevoerd. En niet alleen in de HT ruimte. Ook huis, keuken en andere projecten hebben dezelfde nauwkeurige en grondige voorbereiding. Een aanpak die succes oplevert.

Er zijn ook diverse DVD's door de Nespa heengegaan waarbij ik het geluid wel degelijk lekkerder en beter vond (wat is eigenlijk de definitie van "beter") maar moeilijk kon inschatten of het beeld er op vooruit ging. Dead Can Dance ook nog op DVD gezien. Prachtige muziek met een overenthousiaste drummer terwijl de rest er rustig bij stond.

Na de bombardementen en ontploffingen van de U571 film overleefd te hebben zijn we aan de avondfilm begonnen. Chlidren of Men. Misschien niet het spektakel van een U571 film maar in de HT van Philip zo meeslepend dat je er gewoon stil van werd en de beschietingen en belevenissen zelf aan het meemaken was..

Ineens is zo'n dag dan voorbij. Het was inmiddels 23:00 geweest en we waren er al om 12:30. Het is voorbij gevlogen. De hele dag zijn we door Philip van koffie, bier, limonade en de overheerlijke Lasagne voorzien. Een 5 sterren behandeling door iemand met een oprechte grijns op zijn gezicht. Jaren van voorbereiden, timmeren en optimaliseren van je eigen ruimte hadden zijn uitwerking niet gemist. De metingen van Toine toonden aan dat zijn ruimte perfect was, eh, IS natuurlijk.
Ook de keuze van de luidsprekers (ALSJORDAN Note 5 en 7 en center) met de juiste bekabeling aangesloten op de Marantz receiver vormen een juiste match. Stroom verzorgd door een PPP van PS Audio. De BD speler van Panasonic via HDMI aangesloten op de Marantz en de DVD speler ook van Marantz completeren het geheel.
Je zou nog even de Velodyne DD-18 vergeten.. Wat kan zoiets onvervormd laag gaan... In stereo mode voor mij geen aanvulling maar ik luister natuurlijk heel anders.

De belevenis van een dagje Philip HT is enorm. Films komen helemaal tot leven. Een bezoekje aan de bios is gedegradeerd tot 2e rangs kijken. Het niveau wat Philip in zijn HT haalt is in een bios niet te halen lijkt mij. Het beeld kan nog wat "verbeterd" worden door een JVC HD950(?) waarbij details in donkere gedeelten nog beter te zien zijn. terwijl ik nu ook al zoveel zag...

Hoe moet je zoiets nu afsluiten zonder iets te vergeten? Beeld, geluid, belevenis, het was PERFECT!

Bedankt Philip en natuurlijk ook Annet dat we even in de keuken mochten komen kijken.
Graag kom ik nog een keer terug.



Ad.


(Ik zou bijna het Corné, Marius en Geert vergeten. Zonder hun aanvullingen, verslagen van films, op- en aanmerkingen (positief!!) zou de dag niet compleet zijn geweest.)


Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Sonic Circle

Leuk stukje Corné!

Aangezien ik wat dichterbij Ad woon, kon ik later vertrekken. Om 10.00 zat ik in de auto richting Ad. Vanwege de zin om the Chamber of Dreams voor een 2e keer te gaan ervaren en kennis te maken met forumleden CoSo, Geert1962 en advr, trapte ik flink door op de snelweg. Rond 10.40 stond ik bij hem voor de deur en binnen no time zat ik met een lekkere kop koffie in mijn handen kennis te maken met Ad en zijn gezin. Niet veel later belden ook Corné en Geert aan en was het gezelschap compleet. Even kort kennis gemaakt, koffie gedronken, spullen gepakt en we gingen op weg naar Philip. Iedereen stond te trappelen om te gaan.

Op de achterbank met Geert ging het gesprek al snel over onze hobby.. Wat voor opstelling heb je, waar ligt je voorkeur, waar koop je je spullen.. geheel in het teken van de rest van de dag. Voor we het wisten reden we Maastricht voorbij en begon het bij mij toch wel te kriebelen. Vorig voorjaar had Philip me al ontvangen samen met LittleNinja, Jean Sibelus en Madhouse. Zijn huis, gastvrijheid en ruimte lieten toen al een diepe indruk op me achter. Ook zijn setup deed dit natuurlijk. Enorm gedetailleerd geluid, veel power, een dankzij een prachtige projector ook een fantastisch plaatje op het scherm. Wat me van die dag nog wel was bijgebleven, was dat er in laagweergave en akoestiek nog wat balans miste.

Omdat Philip daar de afgelopen tijd nu juist mee bezig is geweest met upgrade van zijn SVS naar Velodyne sub en het upgraden van de akoestiek, zat ik de laatste kilometers in de auto stiekem al wat over te dagdromen over hoe zijn set nu zou klinken... Niet veel later stonden we bij Philip voor de deur en voor we het wisten leidde hij ons via zijn garagedeur de kelder in. Na een korte twijfel besloot Philip om ons toch maar langs zijn schitterende HT te loodsen ipv er in. En bracht hij ons naar zijn woonkamer voor een kennismaking, rondje koffie en de overheerlijke Bossche bollen die Ad had geregeld (top!). Niet veel later sloot ook Toine aan, die kennelijk al in het HT aan het testen en meten was geweest.  

Het was erg boeiend om met een expert als Toine en liefhebbers als Philip en Ad aan tafel te zitten en kennis op te doen over geluid en akoestiek. Al snel werd duidelijk dat deze dag om zou gaan vliegen. Nadat de koffie en Bosse bollen verorbert waren, daalden we af naar de ruimte waar we nog een lange tijd zouden verblijven.. the Chamber of Dreams (TCOD)! Op de achtergrond stond een sacd rustig de set in te spelen. Nadat de verwondering van de aanwezigen plaats begon te maken voor nieuwsgierigheid ging het volume omhoog. Het viel me direct op: wat een fantastische ruimtelijkheid, balans en controle in het geluidsbeeld. Het was niet eens een vraag meer of de upgrades van Philip iets toevoegen.. dat wat goed was aan zijn set is gebleven en dat wat beter kon is duidelijk aangepakt. Absoluut genieten!

Eerst deed Toine zijn Pink Noise test met de 6 aanwezigen. Waar hij zelf het beste meer over kan vertellen. Vervolgens gingen er allerlei cd´s en dvd´s de Marantz van Philip in. Van klassiek tot rap (Toine kwam verrassend met Maxim aanzetten) en van meerstemmige zang tot rock. Tijdens deze luistersessies introduceerde Philip een voor mij nieuw fenomeen: de Nespa. Ik had een CD bij me waar ik de opname nogal ´plat´ van vond: Tom Baxter - Skybound. Prachtige muziek, maar elke keer als ik deze cd luisterde irriteerde de wat ongecontroleerde brij aan geluid me. Weinig definitie, te weinig dynamiek en geen diepte. Na de Nespa behandeling is dit véél beter geworden. Ineens was er wel diepte, was er dynamiek en rust, was het laag gecontroleerder en kwam er micro detail naar voren. Het is me duidelijk dat mijn collectie baat heeft bij een Nespa. Bedankt Philip, weer een upgrade die er eens van zal moeten komen..

Na een korte drinkpauze werd ook de projector aangezet en kwam er allerlei scenes en demos van dvd´s en Blu-Rays voorbij. Natuurlijk Batman The Dark Knight. Maar ook U-571 en Slumdog Millionaire. Hier viel weer op hoeveel beter de controle over het laag nu is in TCOD. Waar we vorig jaar af en toe het gevoel hadden in een oorlog in een zwembad te zijn beland (flinke nagalm op het laag) was alles nu heerlijk onder controle. Het constant aanwezige en dreigende laag in The Dark Knight zorgde voor een onheilspellende sfeer. Wanneer nodig natuurlijk afgewisseld met een flink stuk druk bij de explosievere scenes.

Na de heerlijke avondmaaltijd waar Lasagne op het menu stond - alweer complimenten aan Annet, Philip - keerden we snel weer terug voor een korte muzikale intermezzo met de dvd In The Flesh Live van Roger Waters. Opgevolgd door een live-dvd van Dead can Dance - From Within.

Als slotstuk van de avond werd Children of Men op BluRay opgezet. Een film die ik al diverse keren heb gezien. Onder andere op mijn JVC HD-350, vanaf HD-DVD. Qua beeld kon ik daarom een goed vergelijk trekken en het is me duidelijk dat het Stewart scherm van Philip van erg hoge kwaliteit is. Het beeld was scherp, zonder hard te worden. Integendeel zelfs. Ook de lichtopbrengst en kleuren waren van gelijke hoge kwaliteit over het complete scherm.. het beeld was aangenaam en ´rustig´, maar met veel scherpte en detail. De surroundtrack van deze film, overigens één van mijn favoriete films van de laatste jaren, had ik nog nooit echt op waarde kunnen schatten. Gisteren is dat wel gelukt. Binnen no time zaten we compleet in de film.. wat een waanzinnig gebruik van surround. Bedompte ontploffingen op de achtergrond, vogels die in het bos om je heen kwetteren, inslagen en kogels die je om de oren fluiten. Dat gekoppeld aan de fantastische art-direction, sterk plot en het goede acteerwerk zorgde ervoor dat we compleet in de film zaten.

Voor mij een fantastische afsluiter van een enorm gezellige dag. Ad, Corné en Geert het was leuk om kennis te maken. En Philip nogmaals bedankt voor de gastvrijheid, enthousiasme en goede gastheerschap. Top!

advr

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

celerontje

Heel leuk om te lezen, maar deze dingen vergeef ik je nooit:
Quote from: CoSo on November 14, 2010, 19:36:58
"Band of Brother".
Kom op, met zo'n titel kan je toch geen oorlog voeren?! ???
Je bedoelt zeker ''Band of Brothers''

En:
Quote from: CoSo on November 14, 2010, 19:36:58
Nu waren er 2 DVD versies aanwezig en op de Dune stond de BD met HD-master track, helaas was ik de ab vergeten waardoor het niet mogelijk was om de HD versie te bekijken.
Dat kan niet, he? :crazy: :devil:

Alle gekheid op een stokje, mooi dat jullie 't leuk hebben gehad! :clapping:

Geweldig trouwens dat jullie als hoofdfilm een van mijn favoriete films hebben bekeken! :pompom:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Sonic Circle

Quote from: advr on November 14, 2010, 22:07:40
ook al zo'n mooi stuk van Marius!! :xmas:

Ik zat net met plezier jouw stuk te lezen :).

skoebiedoe

Alléé dat kan nu echt nietmeer héé...
Echt niets negatiefs op te merken?????zoals een tegelke dat niet juist pas ligt of het opstapke dat toch net iets te hoog was..... :angel: ::)


Nee serieus,kan aannemen dat het daar genieten was daarom ben ik nieuwsgierig naar de metingen. ;)
Mooi geschreven teksten hier ook en ben ook verschoten van het effect van de Nespa. ;)
Ben pertang gene gelover op dat gebied maar .....k'zal toch schoorvoetend moeten toegeven dat het iets doet. ;)

Sonic Circle

Ik ben geen believer of nonbeliever. Heb geen hinder van technische kennis. En heb gewoon geluisterd.
De Nespa maakte bij diverse cd's en dvd's echt een flink verschil in het geluidsbeeld. Ten goede.

advr

Quote from: skoebiedoe on November 14, 2010, 22:23:04
Alléé dat kan nu echt nietmeer héé...
Echt niets negatiefs op te merken?????zoals een tegelke dat niet juist pas ligt of het opstapke dat toch net iets te hoog was..... :angel: ::)


Nee serieus,kan aannemen dat het daar genieten was daarom ben ik nieuwsgierig naar de metingen. ;)
Mooi geschreven teksten hier ook en ben ook verschoten van het effect van de Nespa. ;)
Ben pertang gene gelover op dat gebied maar .....k'zal toch schoorvoetend moeten toegeven dat het iets doet. ;)

met de aanpak van Philip kan er niets mis gaan! ;D

de Nespa is eigenlijk een NO Brainer :baaa: :baaa:
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

CoSo

Quote from: celerontje on November 14, 2010, 22:19:21

En:Dat kan niet, he? :crazy: :devil:

Dat krijg je als je een Harmony of Pronto gebruikt  ;D ;D
Nee gewoon stom :) :)


Mooi stukje Ad en Marius net weer iets meer detail  ;D

celerontje

Ik begin me ernstig zorgen te maken, jullie lijken wel te zijn gebrainwashed! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

advr

Quote from: celerontje on November 14, 2010, 22:35:33
Ik begin me ernstig zorgen te maken, jullie lijken wel te zijn gebrainwashed! ;D

vrees niet, ik ben nog steeds een stereoman :withstupid:
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

Quote from: CoSo on November 14, 2010, 22:34:06
Dat krijg je als je een Harmony of Pronto gebruikt  ;D ;D
Nee gewoon stom :) :)


Mooi stukje Ad en Marius net weer iets meer detail  ;D

maakt niet uit, ieder heeft zo zijn eigen aandachtspunten :baaa: :baaa:
het was super gezellig!!
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

HTip

We (Annet ook ;)) hebben net met veel plezier alle verslagen (nu al :o) gelezen. Wat een complimenten allemaal, ik krijg het er warm van. Ik geniet elke keer van een M&G en toch is elke keer anders. Deze was nog specialer door de aanwezigheid van Toine Dingemans (Thingman), die naar mijn mening een autoriteit is op gebied van akoestiek i.c.m. muziek en HT.

Ik heb het eindrapport van Toine reeds ontvangen :o Toine heeft gevraagd om dit integraal in mijn topic te plaatsen, wat ik dus ook graag doe. Op zijn site staat overigens een referentie naar mijn project. Ik ben supertevreden met het resultaat wat we hebben bereikt.

Na de meting heeft Toine ook nog de ruimte getest met zijn toongenerator, waarbij de projectiewand en DD18 zijn kwaliteiten konden laten zien. Erg indrukwekkend waren de tonen van 30, 20 en zelfs 10Hz, waarbij ik voor het eerst de woofer van de DD18 écht heb zien bewegen :o De ruimte had daar natuurlijk wat moeite mee, maar niet zodanig dat het ondraaglijk was.

Tijdens de kennismaking was "War of the Worlds" ter sprake gekomen en Toine was toch wel erg benieuwd hoe dat zou klinken. De scene met de Tripod die op het kruispunt uit de grond omhoog komt was erg indrukwekkend en i.t.t. de vorige keer dat we deze hebben geluisterd was er geen trilling te bespeuren. Daar had ik de afgelopen weken nog extra aandacht aan besteed.

Ad, Corné, Geert, Marius en Toine: Bedankt voor jullie bezoek. Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad en ben weer een pracht BD rijker en wel "Band of Brothers". Annet vind de bloemen prachtig en deze hebben een mooi plekje in de woonkamer gekregen.

Tot een volgende keer, ergens in het land of weer in The Chamber of Dreams!!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: skoebiedoe on November 14, 2010, 22:23:04
Alléé dat kan nu echt nietmeer héé...
Echt niets negatiefs op te merken?????zoals een tegelke dat niet juist pas ligt of het opstapke dat toch net iets te hoog was..... :angel: ::)
Leuk dat je dat zegt, want de tegelvloer is nog steeds niet af (slijpschijf van de tegelzaag is niet meer leverbaar) en de constructie van de linker diffuser (voor de deur) is nog steeds een beetje knullig :-X

Daarnaast heeft Toine nog een paar aandachtspuntjes opgemerkt, maar die komen in zijn professionele verslag in mijn topic aan de orde. Verder kan ik ook niets verzinnen wat er eventueel mis zou kunnen zijn ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Even een opmerking over Band of Brothers:
Je zei eens dat je Saving Private Ryan niet hebt vanwege het realistische geweld... Nou... bereidt je dan maar voor... ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

skoebiedoe

Ik wil u wel effe mijn tegelzaagske uitlenen hoor....dan geraakt die vloer mischien toch een keer af. ;)

Etiennevh

Mooie verslagen en zoals Jaapie zegt: Bereid je maar voor op een meeslepend levensecht verhaal bij Band of Brothers :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Niet actief

Zintuigstrelend geweld: een meet and greet in the Chamber of Dreams

De "chamber of dreams" van Philip is in veel opzichten een boeiend project voor mij. Het is eerst en vooral een professionele (akoestische) uitdaging geweest om in een relatief kleine ruimte een zo groot geluid correct neer te kunnen zetten. Het grootste deel van deze zondagmiddag heb ik besteed aan het schrijven van een akoestisch eindverslag van een kantje of 9, dat Philip zonder voorbehoud mag publiceren. Plaatsvervangende trots mijnerzijds is wel op zijn plaats, ook al heb ik hier dan geen schroef in de muur gedraaid of kwast gehanteerd. Door 3½ jaar betrokkenheid bij dit project is het toch een beetje als een geesteskindje gaan voelen. Dit is nu een van die projecten waarbij de betrokkenheid verder gaat dan zakelijke verbondenheid. Dat komt niet in de laatste plaats vanwege het persoonlijke karakter van het contact dat in die jaren ontstaat tussen de klant en mezelf. Ter illustratie: het emaildossier rond dit project beslaat intussen bijna 120 berichten. Afgezien van die berichten hebben Philip en Annet mij meermalen gastvrij onthaald, en ook mijn vriendin was eens zeer welkom toen wij een zakelijk bezoek combineerden met een zomerwandeling in de schitterende omgeving waar zij wonen. Projecten zoals deze zijn de slagroom op de taart van het akoestische advieswerk en de grens tussen zakelijke en vriendschappelijke contacten kan niet anders dan vervagen, daar waar sprake is van zulke goedaardige mensen als Philip en zijn vrouw.

Oktober was een bewogen maand. Na het overlijden van mijn moeder, op 10-10-'10, heb ik weinig gelegenheid voor ontspannende actie gehad, en toen geruchten over deze meet and greet de ronde deden besloot ik om te proberen me ertussen te wurmen, ook al leek de zaal al te zijn volgeboekt. Dan maar een voor Philip onweerstaanbare troef uitspelen: een geheel verzorgde akoestische eindmeting van de ruimte, in ruil voor een plekje bij de meet and greet! Ik wil hierbij het vervoerscomité vanuit Den Bosch hartelijk danken voor het aanbod om mee te rijden; ik meende dat ik via PM eerder al had laten weten dat ik bij mijn Belgische vriendin vandaan zou vertrekken. Dat is de reden dat ik jullie emails omtrent de last-minute communicatie niet heb gezien. Zou ik thuis geweest zijn, dan had ik gereageerd! Toen ik zaterdagochtend om klokslag 10:00u wakker schrok heb ik me enigszins moeten haasten om me tegen elven in de voiture richting Maastricht te kunnen begeven. Niettemin bleek ik de eerste te zijn in het chateau-de-Philippe...

Tegen de tijd dat de Bossche Bollen arriveerden had ik de nagalmmeting van de ruimte al achter me en wist dat het op dat punt goed zat. Echter, ik heb in die 3½ jaar betrokkenheid nog geen noot muziek horen spelen in deze ruimte! Heel mijn referentie aldaar bestond uit roze ruis, C-gewogen, met een geluidsdruk die varieerde tussen 90 en 110dB. Onnodig te zeggen dat mijn grootste interesse toch echt gelegen was in het kunnen beluisteren van wat stukjes muziek, liefst in tweekanaals stereo, en desnoods aangevuld met een DD18. Echter, voordat het zover was voltrok zich Operatie Moorkop. In de tijd dat ik bij Hobo Hifi in Den Bosch werkzaam was wierp ik me altijd graag op om Bossche Bollen te gaan scoren bij Bakkerij de Groot. Ik kon soms een uur 'ontsnappen' uit die benauwde en uit misplaatste zuinigheid van airco verstoken winkel vol electrosmog. Een lange wachtrij bij Bakkerij de Groot kon altijd als smoes worden gebruikt om lekker lang weg te blijven! Operatie Moorkop bij Philip is trouwens geslaagd, maar de patiënten hebben het geen van allen overleefd. Ze waren best snel op, en de kennismaking met de overige forumleden versoepelde aanmerkelijk door deze gedeelde smart.

Toen we uiteindelijk ontspannen en goed gevuld naar de kelder togen bleek muziek nog altijd niet de eerste prioriteit. Ik wilde weleens zien in hoeverre een nagalmmeting met volle bak (zes mensen) zou uitvallen tegenover de eerdere nagalmmeting met slechts één persoon aanwezig in de ruimte. Ik moet zeggen dat ik er weinig logica in kon ontdekken; ter illustratie heb ik die meting hieronder getoond:



De groene balken tonen de meting met 1 persoon in de ruimte; de olijfkleurige de meting met 6 personen.
Je zou verwachten dat de nagalmtijd, met name in het lagetonengebied onder 300Hz, een stukje korter wordt door het absorberend vermogen van 6 volwassenen, maar dat blijkt niet helemaal het geval te zijn. Op 80 en 250Hz blijkt ie juist zo'n 0,1s langer te worden als de ruimte gevuld is met mensen. In alle andere tertsbanden is er wel sprake van logica: de nagalmtijd blijft ofwel gelijk of wordt iets korter bij volle bak. Het zal duidelijk zijn dat het uiteindelijk ook maar weinig uitmaakt, d.w.z. er is geen sprake van beter / slechter, want de nagalmtijd is hoe dan ook lekker kort. Ik wil over de akoestische bevindingen verder geen woorden vuil maken in dit verslagje, omdat dit in de andere evaluatie die ik schreef voldoende naar voren komt.

Na het ruisen-in-roze is de ruimte nog even bestookt met laagfrequente sinustonen vanaf 50Hz omlaag. 40, 30, 20, 16 en 10Hz. Dit om te zien of Philip misschien ergens vergeten was een schroefje vast te draaien. Tot mijn verbazing resoneerde en rammelde er helemaal niks mee. De ruimte is van zichzelf zo rigide als de rots van Gibraltar en dat is een aardige prestatie! Geen gegons, gezoem, gerammel, gesis, getik... niks meer. Zelfs de plafondconstructie hield zich stil. Niks zo irritant als een ongeïdentificeerde resonantie die hoorbaar is als je net lekker zit, en die vervolgens niet te localiseren is als je eenmaal opstaat en op zoek gaat... Ze zijn er gewoon niet en zo konden we dan eindelijk aan het serieuze deel van muziek luisteren beginnen.

Ad had Mighty Sam mcHoeheetieookweer bij zich. Een tamelijk compromis- en compressieloze opname uit de tijd dat ze scherpte nog niet goed uit digitale opnames konden houden. Zonder subwoofer lag de klankbalans wat mij betreft teveel op het middenregister en je kon goed horen dat technici zo goed mogelijk haden geprobeerd om zoveel mogelijk detailinformatie in de opname te proppen. Audiofiele digitale opnames uit de late jaren 80 zijn nog geen schoolvoorbeeld van wat er later mogelijk bleek met digitaal, zoals vroege digitale foto's dat evenmin waren. Veel geschreeuw en weinig wol. Met subwoofer viel het mij in elk geval niet tegen, maar toen op een gegeven moment het begrip Nespa in de groep werd gegooid werd het pas echt interessant. Uit eigen ervaring ken ik de cd-flitser al enkele jaren als een nuttig accessoire. Nieuwe cd's gaan bij mij standaard tweezijdig onder de hoogtezon en klinken dan in de meeste gevallen wat overtuigender. Ik had al gemerkt dat juist die oudere audiofiele opnames er veel baat bij hadden en Mighty Sam bleek daar geen uitzondering op te zijn. Na de flitsbehandeling werd luisteren naar dit hoogstandje ineens veel interessanter, met name vanwege de toegenomen dieptewerking en betere instrumentenscheiding. Ook klankmatig verandert er het een en ander en dat blijf ik verbazingwekkend vinden. Zo verbazingwekkend dat ik mezelf weleens heb beschuldigd van zelfmisleiding en autosuggestie, maar nu -- ten overstaan van een aantal medeluisteraars die feitelijk geen verwachtingen hadden -- bleek zulks onterecht. Mighty Sam werd driedimensionaler en klankmatig aangenamer zonder aan detail in te boeten.

Mijn plekje op de voorste rij wilde ik nog even uitbuiten door een eigen verzoekje te laten opzetten: het debuutalbum van Signe Tollefsen. Een ogenschijnlijk vrij onschuldig muziekje, waarbij het bepaald niet om grootse muzikale prestaties gaat, maar eerder om de intensiteit van beleving die met name track 5 (voor mij) oproept. Miss Tollefsen heeft de neiging om haar liedjes rustig en schijnbaar naïef op te starten, om uiteindelijk te ontaarden in het opzetten van een keel die de meeste sets door de mand doet vallen. De set van Philip had daar ook moeite mee; ik kom daar aanstonds nog op terug.
Interessant was het om te horen dat de subwoofer soms wel en soms niet iets bruikbaars toevoegt aan de muzikale presentatie. Soms ook doet de subwoofer afbreuk, en dat was met Tollefsen zeker zo. Het hoofdsysteem is simpelweg fullrange en hoewel een subwoofer voor film en muziek-dvd weleens een aanwinst kan zijn, is het dat mijns inziens zelden voor verfijnde muziekopnames, zoals deze.
Voordat ik naar de tweede rij zou willen verhuizen om mijn plek af te staan aan een andere gegadigde, wilde ik daarom het laatste nummer van Maxim's album "fallen angel" horen. Dat is dan juist een track waarbij de subwoofer wèl iets toe te voegen heeft en dat had ie wat mij betreft ook. Verfijning speelt bij deze muziek een minder grote rol, alhoewel de (kunstmatige) ruimtelijkheid van dit album nogal spectaculair is. Wat ik hoorde bevestigde wat ik had gemeten: het laagste laag blijft nog altijd te lang hangen in de ruimte. Het klinkt te lang door, JUIST OMDAT al het andere zo geweldig goed in balans is gekomen met de akoestische maatregelen. De meting die hierboven is afgebeeld laat tot 80Hz zien hoe de nagalmtijd is samengesteld, maar je mag gerust ervan uitgaan dat deze bij lagere frequenties (in dit geval) niet korter zal worden. Dat komt omdat er in deze ruimte (nog) geen echte maatregelen voor het sublaag zijn genomen, zoals ik in het akoestische verslag verder uitleg. Niettemin is het zo dat het al wel heel goed is zoals het nu is -- beter dan wat het ongetwijfeld was met het bass-management dat met de oorspronkelijke projectiewand kon worden gerealiseerd. Toch, als er een akoestische tekortkoming benoemd moet worden, dan is het zeker deze: dat de nagalmtijd op 63Hz waarschijnlijk net iets te lang is (0,7s), op 50Hz zeker te lang (rond 0,8s) en op 40Hz nog wat langer. Juist nu al het andere zo in orde is, kan ik daar niet omheen, en de eerlijkheid gebied me ook om dit te melden. Ik zou ook mooi weer kunnen spelen, maar ik denk dat ik Philip lang en goed genoeg ken om te weten dat hij dat niet zou willen.

Verrassend was de oude Decca opname van Shostakovich, ik meen wederom van Ad. Ook ongeflitst heel goed te beluisteren, maar na het flitsen was de ruimtelijkheid grootser en liet meer horen van de grote zaal waarin het ooit werd opgenomen. Hier was wat mij betreft geen enkel probleem merkbaar en ondanks de onbekendheid met deze muziek merkte ik naar Ad toe op dat het wel heel meeslepend klonk zo.

Het is mijn ervaring dat een zeer goede HT-geluidsinstallatie nooit het niveau van een dedicated en zeer goed gematchte tweekanaals audioset kan evenaren. Ik heb geen vaste mening waarom dit zo is; enkel merk ik dàt het zo is. Dat komt vooral tot uiting in het beluisteren van de verfijnde geluidsopnames. Dus niet in zoiets basaals als de opname van Maxim, maar wel in de opname van Signe Tollefsen -- twee willekeurige voorbeelden van een contrast waarvan ik nog wel 100 exponenten zou kunnen benoemen. Een dedicated en werkelijk uitgewogen tweekanaalsset haalt meer uit een tweekanaalsopname dan de beste surroundinstallatie, zelfs als deze op "source direct" of "pure direct" gezet wordt en via de twee hoofdspeakers speelt zonder inzet van de sub. Ik ben ooit één keer een uitzondering op deze regel tegengekomen, maar dat was dan ook een uitzondering die budgettair nogal ver ging. Ik sta niet alleen in deze bevinding, die overigens in het geheel geen kritiek is, maar eerder een vaststelling. Deze mening wordt gedeeld door eenieder die het beste van beide werelden zelf heeft horen spelen en je mag het wat dat betreft vergelijken met de prestaties van een sportwagen en die van een terreinwagen. Prestatievergelijkingen tussen die twee hebben iets van appels en peren. Ze zijn voor verschillende doeleinden gebouwd en kunnen nooit van beide werelden het beste bieden in één concept. Niemand staat daar dan van te kijken. Ik denk dat dit bij tweekanaals muziekinstallaties en meerkanaals surroundinstallaties ook opgaat. Ze zijn voor verschillende doeleinden ontwikkeld en hoewel er raakvlakken zijn, zijn er ook cruciale verschillen.

Ik heb zelf een heel bescheiden surroundset -- waarschijnlijk te bescheiden voor woorden voor de meeste echte filmliefhebbers. Als ik cd's draai op die set wordt ik altijd heel treurig. Het klinkt ingehouden, vlak, mat. Maar dan zet ik een DVD op, met een geluidsspoor dat in theorie inferieur is aan de cd die ik er net uit haalde, en dan speelt het me toch goed! Veel beter en overtuigender dan met cd. Dan denk ik: dat is waar de set voor is gemaakt en dat doet ie dan ook geweldig goed. Goed genoeg voor mijn HT-eisen in elk geval. Zo extreem is de situatie bij Philip natuurlijk niet. Ik realiseer mij dat er heel veel muziekliefhebbers 'jaloers' kunnen zijn op de weergave die hij in tweekanaals weet neer te zetten en rightly so! Maar voor een echte puristische tweekanaalsman zoals ik gaat het niet ver genoeg. 't Is net waar de prioriteit ligt.

Op naar film dus... op welks gebied ik totaal niks gewend ben. "Philip, mag ik ajb iets van "War of the Worlds" zien?" Had ik niet moeten vragen... Nu wil ik ook zo'n HT-set... Allemachtig! Over overweldigend gesproken.
U-571 bleek volgens de verzamelde kenners ook de moeite waard te zijn. Vooruit maar, doe ook maar dan! Holy shit... De kwaliteit in "The Chamber of Dreams" staat op eenzame hoogte. Ik denk dat het voor mijn inlevingsvermogen nogal gevaarlijk zou zijn om zo'n set te bezitten, en da's geen grapje. Ik heb vannacht over The Dark Knight gedroomd; de scènes die ik heb gezien hadden nogal een impact en omdat ik die film kort geleden voor het eerst had gezien moest het in dromen blijkbaar nog even dunnetjes over worden gedaan. Slum dog millionaire (was het toch?) zou ik graag willen zien; het voorproefje was erg veelbelovend.

Als amateurfotograaf werk ik sinds een paar maanden mijn fotowerk thuis uit op een gecalibreerde monitor die de volledige Adobe-RGB kleurruimte omvat. Daarvoor had ik een tft-scherm dat vooral heel spectaculair leek, maar weinig genuanceerde kleuren vertoont, want sRGB. Ook mijn plasmascherm calibreer ik thuis en realiseer me dan hoeveel meer eruit gehaald kan worden t.o.v. de standaard fabrieksinstellingen. Ik heb verder niet met een technisch oog naar de filmbeelden gekeken, maar was zonder erbij stil te staan wel heel erg onder de indruk van de kracht van het beeld. Niet overdreven verzadigd, zoals ik weleens tegenkom op locaties. Geen uitgebleekte hooglichten, maar een aangenaam ogend en rustig beeld. Als het beter kan, scherper, dieper, geloof ik dat zonder meer, maar wat je daar dan allemaal nog voor moet doen wil ik niet weten... Indrukwekkend en als je geen filmliefhebber bent zou je het gewoon zomaar worden als je een dergelijke ruimte ter beschikking had!

De tijd is achteraf bezien voorbij gevlogen en ergens op de achtergrond ging op een gegeven moment iets aan het piepen. Het bleek de lasagne te zijn.
Na de oor- en oogstrelingen en de sonische massage van lichaamsholten bleek het zintuiglijk geweld nog altijd niet voorbij te zijn! Als groot liefhebber van pasta's was de recensie van de lasagne uit de eerdere meet and greets me niet ontgaan. "Of ik ook lasagne lustte", had Philip een tijdje geleden nog gevraagd... Mwoah, best wel... Mijn vrees dat er niet voldoende zou zijn om zes hongerige monden te voeden was gelukkig geheel ongegrond! Er bleken bovendien twee varianten te zijn voorbereid door 'invisible Annet'. Aangezien ze dit alles toch wel zal lezen: voortreffelijk! Fatsoen en valse bescheidenheid weerhielden me ervan om een derde stuk te vragen...

Voor de hoofdfilm heb ik bedankt. 't Was niet dat ik er geen zin meer in had, maar het zou te laat voor me zijn geworden, dat kon ik wel aan zien komen. Bij deze een groot dank jullie wel voor Annet en Philip. Ik hoop jullie ooit nog eens te kunnen uitnodigen in mijn muziektempel-met-lasagne-na. Dat zal dan in betere tijden zijn, als ik weer een eigen plek heb en terug ben van m'n reis. Maar wat in het vat zit verzuurt niet.
Het was me ook een waar genoegen om met de andere forummers kennis te maken. Ik heb veel geleerd van jullie over beeldweergave en wat er allemaal komt kijken bij de kwaliteit die jullie nastreven. Hartelijk bedankt voor het fijne gezelschap!

celerontje

Leuk en leerzaam verslag! :pompom:

Jammer dat je de hoofdfilm gemist hebt, da's echt een perfecte film voor een goed HT, ongelooflijk beklemmende ervaring! :o
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Niet actief

Quote from: celerontje on November 15, 2010, 02:53:58Leuk en leerzaam verslag! :pompom:
Jammer dat je de hoofdfilm gemist hebt, da's echt een perfecte film voor een goed HT, ongelooflijk beklemmende ervaring! :o

Thanx! Maar ik zat aan m'n tax, Jaap. De dingen zijn voor mij niet altijd wat ze lijken.
Soms krijg ik teveel indrukken en dan is het beter om er tijdig uit te stappen, anders krijg ik er last van.
Ik ken mezelf inmiddels, vandaar dat ik kan zeggen dat ik erg genoten heb van wat ik heb meegekregen!

Etiennevh

Mooi verslag Toine! Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen die je Philip hebt toegezonden (mede omdat we een maand geleden ongeveer een M&G hebben gehad :) ).
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto