Metrum NOS dac

Started by Alco, November 10, 2010, 19:34:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Buell

ik niet, gebruik al jaren WonderWood op verschillende plaatsen in de set, ben er erg happy mee. Net wat je zegt, het kan op de goede plek wat  extra brengen.

O.a Harmonix snapt dit ook al jaren.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Pjotr27

#2101
Wat een rust in dit topic over Metrum Nos Dac, niemand die een nieuwe dac heeft van Metrum?
Ben wel een beetje nieuwsgierig als voormalige gebruiker. Erg blij geweest met o.a. mijn Hex en Pavane.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Fred Mulder


Buell

#2103
Amethist vergeleken met de Audio GD R2R7 ladder DAC , het is de laatste geworden.
De R2R had meer autoriteit, meer mogelijkheden en klonk super via i2s. Mijn bron de Mano is het best via i2s en deze aansluiting was niet mogelijk bij de Metrum.
Geen idee of de Metrum Amethist dan beter was geweest, voor nu happy met deze geweldige DAC.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

StereoMike

Moet erg wennen aan de moderne metrum dacs.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

chansig

#2105
Quote from: lukas on October 24, 2017, 13:38:57
Blokjes proberen of stilhouden lijkt mij.

Koop een hond of blaf zelf....lijkt mij.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Fred Mulder

Quote from: PrimaLuna on October 24, 2017, 19:20:31
Amethist vergeleken met de Audio GD R2R7 ladder DAC , het is de laatste geworden.
De R2R had meer autoriteit, meer mogelijkheden en klonk super via i2s. Mijn bron de Mano is het best via i2s en deze aansluiting was niet mogelijk bij de Metrum.
Geen idee of de Metrum Amethist dan beter was geweest, voor nu happy met deze geweldige DAC.

Gefeliciteerd met je aanwinst, super! Een 1op1 vergelijk met Onyx (ik denk dat je die bedoeld) kan later pas, deze hebben een vergelijkbare prijs (tussen de Amethist en R2R7 zit zo'n 1500 prijsverschil meen ik). Er zullen de komende tijd vast verschillende 'reviews' / vergelijkingen opduiken, ook in vergelijking met de Yggy. Weer wat leesvoer  :coffee: Maar veel belangrijker: lekker van je muziek kunnen genieten  :pompom: (Ik mag nog zo'n 4 weken wachten).

De metrums krijgen een optionele I2S module. Hier was ik ook op gebrand (mn ivm de Mano streamer), maar nu de SoTM 200 Ultra (met USB-uit) zoveel indruk maakt kijk ik het nog even aan.

StereoMike

Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Fred Mulder

Op de XFI heb ik de Jade vrij lang gehoord, ook naast de Adagio. Dit gaf voldoende vertrouwen (en anders is een cash back policy). De echte beoordeling is straks thuis,  ben heel benieuwd!

Contour

Als ik significant beter wil dan mijn Metrum HEX, welke huidige Metrum dacs komen dan in aanmerking?

Fred Mulder

#2110
Ik meen dat de Menuet de opvolger van de HEX was? In de nieuwe line-up is de Onyx de vervanger van de Menuet. Dan kom je uit bij de Onyx. (Of natuurlijk de Pavane, maar dan zit je in een andere prijsklasse)

Contour

Ja, maar klinkt deze Onyx dan ook echt beter dan de HEX, of is het gewoon een opvolger?

Gr. Walter

Fred Mulder

Ik neem aan dat een opvolger een verbetering is? Maar dat blijft subjectief. Er zijn nog weinig ervaringen met de Onyx, je zult nog even moeten wachten. Thuis weet je het pas echt.

lukas

Hier kun je ze over een week allemaal zelf horen:
https://www.audiomaat.nl/blogs/nieuws/metrum-weekend-bij-audiomaat/
(Incl houtblokjes ;D)

the limp man

Quote from: Contour on October 25, 2017, 17:33:40
Als ik significant beter wil dan mijn Metrum HEX, welke huidige Metrum dacs komen dan in aanmerking?
Ik ben van een Hex  naar en Amethyst gegaan en ik ben erg tevreden.  Vooral tonaal mooier.  Beter 3d beeld ook.  Ik vind wel dat de Hex beter is op het gebied van ruimtelijke weergave.  Met de Hex staan er echt muzikanten op een podium, dat heeft de Amethyst niet zo. 

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk


Bergsman


the limp man

Quote from: Contour on October 25, 2017, 17:51:43
Ja, maar klinkt deze Onyx dan ook echt beter dan de HEX, of is het gewoon een opvolger?

Gr. Walter
Jade gehoord en klinkt zeker beter dan de Hex.

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Mordante

Quote from: Kjelt on May  7, 2016, 23:02:21
Mijn mening, in een serieuze high end audio set is geen plaats voor RCA interconnects.

Onzin.

Bijna geen enkel apparaat in de hifi is van voor tot achter symmetrisch opgebouwd.

StereoMike

Quote from: Mordante on November 26, 2017, 22:45:12
Onzin.

Bijna geen enkel apparaat in de hifi is van voor tot achter symmetrisch opgebouwd.
Zo, daar heb je lang over gedaan  ;D
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Mordante

Quote from: StereoMike on November 26, 2017, 22:49:25
Zo, daar heb je lang over gedaan  ;D

De laatste paar pagina`s van dit topic doorgenomen.

Wel grappig om te lezen. Van die mensen die roepen dat we naar alles in 1 doosjes terug gaan etc.

Kjelt

Quote from: Mordante on November 26, 2017, 22:45:12
Onzin.
Bijna geen enkel apparaat in de hifi is van voor tot achter symmetrisch opgebouwd.
Dat is ook niet nodig om toch een grote verbetering te krijgen:
- in S/N verhouding (want 6Vtt ipv 0,75Vtt)
-  storingsonderdrukking (want gebalanceerd)
- afscherming connector en bevestiging: XLR is superieur aan RCA
Misschien wel de goede redenen waarom proffesionele audiotoepassingen alleen gebalanceerde XLR verbindingen voor hun LV analoge interconnects  gebruiken  :tounge:

Mordante

Quote from: Kjelt on November 27, 2017, 00:48:41
Dat is ook niet nodig om toch een grote verbetering te krijgen:
- in S/N verhouding (want 6Vtt ipv 0,75Vtt)
-  storingsonderdrukking (want gebalanceerd)
- afscherming connector en bevestiging: XLR is superieur aan RCA
Misschien wel de goede redenen waarom proffesionele audiotoepassingen alleen gebalanceerde XLR verbindingen voor hun LV analoge interconnects  gebruiken  :tounge:

Je laatste opmerking heeft te maken met afstanden. Die liggen in de pro-audio heel anders.

Fred Mulder

Goed om ook hier mijn eerste ervaring met de Onyx DAC te delen:
Cold out of the box: gobsmacked, from the first song and on: Wider and deeper stage, better separation, highs are clear (without being annoying), bass tighter, new details, dynamic (fast with grip), voices natural. To sum it up: Flow of individually instruments/voices making music, much more live/being there experience.

Now I really can't wait to get the NAA sorted (I'm still playing with a PC/USB out). Primaluna Dialogue HP, Harbeth Compact7, acoustic treatments.

Erg onder de indruk. De set is er flink op vooruit gegaan. Hij staat nog aan, zondag kan ik weer luisteren.ben benieuwd :-)

Rijder

Van harte Fred, ben benieuwd naar je bevindingen.
Wat was de dac die voor de Onyx gebruikte?

Grt Tom

Fred Mulder

Bedankt Tom, hiervoor speelde ik met een Schiit Modi Multibit. Ondanks dat dat een goede DAC is -zeker gezien z'n prijs- speelt de Onyx op een compleet ander niveau.

Voor aanvang was ik erg benieuwd naar het verschil tussen beide. En ik heb de Onyx bewust kritisch beluisterd, om evt vooringenomenheid van een nieuwe aankoop de kop in te drukken (het is natuurlijk erg leuk, zo'n nieuw speeltje, maar hoe pakt het uit en is het het geld ook waard?). Maar dit was vanaf het eerste nummer al duidelijk, poef!

Dus ik kan inderdaad niet wachten wat me de komende periode te wachten staat. Door het inspelen kan alleen maar beter worden lijkt me (de kans dat ik gebruik maak van de 14 dagen retourmogelijkheid lijkt me dan ook klein :-) Hiernaast zal dat nog 'maar' het voorproefje zijn, een betere bron (nu een standaard desktop PC) zal nog een sprong zijn.