Metrum NOS dac

Started by Alco, November 10, 2010, 19:34:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Isflicka

Quote from: Rudy1968 on July 28, 2015, 18:21:01
Ben wel nog steeds benieuwd wat de ervaringen van de anderen zijn.
Dat ben ik ook nog steeds.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Mordante

Quote from: lynch1979 on July 28, 2015, 15:26:34
Een nieuwe DAC:

De Musette

Hoort de trafo niet afgeschermd te zijn?

Bergsman

Quote from: Mordante on July 29, 2015, 13:15:44
Hoort de trafo niet afgeschermd te zijn?

Trafos zijn nooit afgeschermd geweest bij Metrum omdat ringkernen vrijwel geen strooiveld hebben. Dit zie je terug in ruiscijfers

martin778

#1803
Quote from: Bergsman on July 29, 2015, 06:08:50
Je geeft de indruk dat alles mis is met dat ding terwijl je het nog niet in je handen hebt gehad. Ik ben eens dat de vorige connectors beter waren maar denk ik dat dit gevoed wordt door de behoefte van gebruikers die de mogelijkheden te beperkt vonden. De overige looks bevestigen dat er niets bespaard is. Overigens is het gebruik van ''tuinslangen'' in deze prijs range wellicht wat over de top

Niet alles maar er wordt degelijk ingeleverd op bouwkwaliteit terwijl dat in de prijs nog niet te zien is!
De Octave '1.5' had het ook al - 1 trafo ipv. 2 en meer SMD werk.
Ik heb die aansluitingen vaker gezien en helaas ook stukgemaakt. :-X

Ik vind dat Metrum een goede springplank had opgebouwd met de Octave en de Hex en dat het daarbij gebleven is, zeker niet slecht maar de nieuwe DAC's geven imo minder bang voor buck.
Maargoed, ik ben iemand die altijd een negatieve uitstraling heeft en liever positief wordt verrast dan dat je met hoge verwichtingen begint en later teleurgesteld wordt  :tounge2:

Bergsman

Quote from: martin778 on July 29, 2015, 15:56:29
Niet alles maar er wordt degelijk ingeleverd op bouwkwaliteit terwijl dat in de prijs nog niet te zien is!
De Octave '1.5' had het ook al - 1 trafo ipv. 2 en meer SMD werk.
Ik heb die aansluitingen vaker gezien en helaas ook stukgemaakt. :-X

Ik vind dat Metrum een goede springplank had opgebouwd met de Octave en de Hex en dat het daarbij gebleven is, zeker niet slecht maar de nieuwe DAC's geven imo minder bang voor buck.
Maargoed, ik ben iemand die altijd een negatieve uitstraling heeft en liever positief wordt verrast dan dat je met hoge verwichtingen begint en later teleurgesteld wordt  :tounge2:

Nu ben ik natuurlijk een elektronicus maar valt mij op dat er altijd als het om upgrades gaat het niet verder komt dan stekkertjes en verbindingen. Niet dat dit niet belangrijk is maar zitten er mogelijk wel 500 componenten in zo'n apparaat waar je nooit iemand over hoort, alsof dat niet belangrijk is. En wat is er mis met smd? Om maar eens met weerstanden te beginnen , die hebben aanmerkelijk minder inductie dan de oude ( met draadjes ) versies dus dat een zeer groot voordeel. Ik denk dat we maar eens moet afwachten tot iemand zijn oren heeft gebruikt en kunnen we geen van allen iets zinnigs zeggen tot dat heeft plaats gevonden.

Verder los van of je het mooi vindt of niet , die Pavane met zijn 13 kg is een compromisloos apparaat waar je inderdaad tuinslangen aan kan hangen.

Ik moet ineens denken aan de Volkswagen reclame waar een trotse eigenaar van een nieuwe Polo zijn aluminium velgen aan het poetsen is. Een toekijker met zijn jaloerse kop laat dan even weten dat die velgen zo makkelijk kunnen beschadigen.

martin778

#1805
SMD zal waarschijnlijk sneller en makkelijker te produceren zijn.

Het gaat me ook totaal niet om het geluidverbetering met betere aansluitingen want dure stekkertjes/zekeringen etc. vind ik allemaal flauwekul maar als ik €1000 aan een DAC uitgeef, wil ik het natuurlijk horen maar ook voelen en zien waar mijn geld naartoe is gegaan  ;)

sebassie

Ik ben op zoek naar een 2e hands Metrum Octave. Maar al zoekende zie ik dat er een versie 1, 1.5 en 2 is. En dat sommige Octaves wel met 24/192 kunnen omgaan en andere weer niet. Kan iemand mij een tip geven waar ik bij mijn zoektocht op moet letten? Mijn huidige Naim streamer gaat er binnenkort uit, dus dat wordt niet het apparaat waar de Octave straks op wordt aangesloten. Welke dat dan wel wordt, weet ik nog niet. Auralic misschien?

Gr
Sebas
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Bergsman

Quote from: sebassie on August  1, 2015, 06:52:05
Ik ben op zoek naar een 2e hands Metrum Octave. Maar al zoekende zie ik dat er een versie 1, 1.5 en 2 is. En dat sommige Octaves wel met 24/192 kunnen omgaan en andere weer niet. Kan iemand mij een tip geven waar ik bij mijn zoektocht op moet letten? Mijn huidige Naim streamer gaat er binnenkort uit, dus dat wordt niet het apparaat waar de Octave straks op wordt aangesloten. Welke dat dan wel wordt, weet ik nog niet. Auralic misschien?

Gr
Sebas

versie 1 ging tot 176 kHz sampling en soms 192kHz Deze versie had blauwe printen
versie 1.5 ging tot 192 kHz Waarschijnlijk werd deze versie uitgebracht met groene printen
versie 2 Nieuwe behuizing zoals nu wordt verkocht ,gaat tot 192 kHz en heeft USB

Denk ook eens aan de Bluenote streamers , een soort Sonos oplossing maar geschikt voor hoge sampling rates



sebassie

Dank voor de info.

Je schrijft dat v1 soms 192kHz gaat. Waar is dat van afhankelijk? En is dat te zien aan de typeaanduiding? Welke dan? Verder: hoe belangrijk is USB? Klinkt de Octave beter als je via USB (ipv RCA) aansluit met bijvoorbeeld een Auralic, Moon MIND of - de door jou genoemde - Bluenote? Of is dat meer een kwestie van smaak?
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Bergsman

Ik ben niet de ontwerper natuurlijk maar heb wel een elektronische achtergrond. Ik vermoed dat de ingangschip in sommige gevallen de 192 wel haalde maar er niet voor bedoeld was. De officiele specs waren dan ook 176kHz. Persoonlijk vind USB geen harde optie als je een streamer gebruikt met spdif uit. Betreffende USB lopen de meningen uiteen maar zorgt de USB voor asynchrone data transfer wat betekent dat de data eerst gebufferd wordt en leidt mogelijk tot lagere jitter. Echter klankverschillen treden ook op door foute instellingen zoals bufferlengtes en komen daar vaak de klankverschillen vandaan.

YamahaRXV

Quote from: Isflicka on July 29, 2015, 10:21:13
Hoewel ik nog steeds erg trots ben op dit mooie nederlandse merk lijkt er wel nu wel (zichtbaar) te worden ingeleverd op kwaliteit. Wat betreft de overige looks kan ik niet oordelen of er niet op is bespaard want wat je in huis krijgt is niet altijd gelijk aan de folder (helaas). Als klant zit ik dan niet te wachten op verhalen over toeleveranciers en klankmatig is er echt geen verschil.

Dit sluit precies aan op hetgeen ik onlangs van mijn dealer hoorde; deze kreeg als één van de eersten van Metrum een pre production Pavane aangeboden om te testen. De klankmatige bevindingen van de dealer in kwestie betreffende de Pavane waren goed, erg goed zelfs, maar waar vanuit de dealer wel stevige negatieve feedback op naar voren kwam was de belabberde bouwkwaliteit (met name zichtbare afwijkingen in de behuizing, en slecht gemonteerde connectoren)  t.o.v. de toch wel stevige prijs voor de Pavane.
Nadat door Metrum aangegeven werd dat dit probleem enkel bij de demo versie aanwezig was zijn er twee nieuwe Pavane,s besteld voor de verkoop, maar ook deze kampten met een aantal uiterlijke problemen zoals slecht passende (asymmetrische) behuizingen, zichtbare naden, etc.
Na dit geconstateerd te hebben zijn beide Pavane,s retour gestuurd. Bij Metrum gaf men aan dat de marges vandaag de dag minder groot zijn en dat er daardoor ''slimmer'' (lees goedkoper) gebouwd moet worden om de productiekosten zo laag mogelijk te houden en daardoor een grotere marge te kunnen genereren.
De behuizingen van sowieso de Pavane worden daardoor ook niet (meer) bij Metrum zelf geproduceerd, maar naar verluidt in het buitenland (heb horen zeggen in Polen ?)
Ook zou men achteraf gezien niet blij zijn met de tussenkomst van een importeur omdat dat ook weer ten koste van de marge gaat...
De keuze van een importeur was puur berust op het feit dat Metrum te veel tijd en energie moet steken in sales en daardoor teveel kostbare tijd op R&D verloor wat natuurlijk ook niet wenselijk is.

Ben zelf klankmatig gezien helaas nooit gelukkig geworden van Metrum dac,s in mijn set (waarschijnlijk door pure ''mismatch''), maar dat neemt niet weg dat ik wel degelijk bewondering heb voor dit mooie Nederlandse merk wat ook internationaal gezien zo veel lovende kritieken krijgt.
Ik ben het wel eens met de meningen die ik hier lees betreffende ''bang for the buck'' v.w.b. de huidige generatie dac,s van Metrum; waar andere fabrikanten van (gelijkwaardig klinkende) dac,s voor hetzelfde geld al standaard bijv. een goede USB ingang, gebalanceerde analoge XLR uitgangen, AES/EBU, en zelfs een voorversterker functie leveren daar blijft Metrum i.m.o achter door karig uitgeruste dac,s te produceren.
Als daarbij de bouwkwaliteit ook nog eens aan het inboeten is dan ben ik bang dat de credits die behaald zijn door het grote succes van de Octave mkI mogelijk wel eens verspeeld kunnen gaan worden...
   
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bergsman

Mijn demo die ik drie weken heb gehad was perfect , ondanks dat deze door veel handen is gegaan. Als het zou kloppen wat hierboven beweert wordt had ik beslist de aankoop niet overwogen. Metrum heeft ook in alle eerlijkheid aangegeven dat de eerste kasten niet goed waren en zijn door hen terug genomen , je kun dit op alle internationale websites lezen .Wat mij betreft dus  een broodje aap. Ook naar aanleiding van mijn gesprek wat ik had naar aanleiding van de proefperiode wordt het product 100% in Nederland vervaardigd. Binnen een paar weken heb ik mijn exemplaar binnen en laat ik met plezier hier een paar foto's zien van de afwerking, immers voor minder doe ik het niet.

Deleted Member 2

Quote from: Bergsman on August  1, 2015, 16:02:36
Mijn demo die ik drie weken heb gehad was perfect , ondanks dat deze door veel handen is gegaan. Als het zou kloppen wat hierboven beweert wordt had ik beslist de aankoop niet overwogen. Metrum heeft ook in alle eerlijkheid aangegeven dat de eerste kasten niet goed waren en zijn door hen terug genomen , je kun dit op alle internationale websites lezen .Wat mij betreft dus  een broodje aap. Ook naar aanleiding van mijn gesprek wat ik had naar aanleiding van de proefperiode wordt het product 100% in Nederland vervaardigd. Binnen een paar weken heb ik mijn exemplaar binnen en laat ik met plezier hier een paar foto's zien van de afwerking, immers voor minder doe ik het niet.

Ik kijk uit naar je foto's en vooral naar je indrukken van de fysieke kant en de muzikale kant van de zaak.

Bergsman

Doe ik.....heb mijn centjes bijna bij elkaar om hem te bestellen.

YamahaRXV

Quote from: Bergsman on August  1, 2015, 16:02:36
Mijn demo die ik drie weken heb gehad was perfect , ondanks dat deze door veel handen is gegaan. Als het zou kloppen wat hierboven beweert wordt had ik beslist de aankoop niet overwogen. Metrum heeft ook in alle eerlijkheid aangegeven dat de eerste kasten niet goed waren en zijn door hen terug genomen , je kun dit op alle internationale websites lezen .Wat mij betreft dus  een broodje aap. Ook naar aanleiding van mijn gesprek wat ik had naar aanleiding van de proefperiode wordt het product 100% in Nederland vervaardigd. Binnen een paar weken heb ik mijn exemplaar binnen en laat ik met plezier hier een paar foto's zien van de afwerking, immers voor minder doe ik het niet.

Je hoort mij ook niet zeggen dat de actuele exemplaren die nu uitgeleverd worden ook allemaal een mindere mate van afwerking hebben, maar de eerdere exemplaren hadden wel degelijk de aangegeven constructieve manco,s (zoals je zelf dus ook al aangaf) dus in die zin toch geen broodje aap verhaal.
Voor de rest zou ik zeggen: bel de dealer in kwestie (Audiofile) anders even als je het fijne er van wil weten  ;)
Mij maakt het overigens allemaal niet zo veel uit, heb er verder totaal geen belang bij hoor.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bergsman

Quote from: YamahaRXV on August  1, 2015, 17:00:09
Je hoort mij ook niet zeggen dat de actuele exemplaren die nu uitgeleverd worden ook allemaal een mindere mate van afwerking hebben, maar de eerdere exemplaren hadden wel degelijk de aangegeven constructieve manco,s (zoals je zelf dus ook al aangaf) dus in die zin toch geen broodje aap verhaal.
Voor de rest zou ik zeggen: bel de dealer in kwestie (Audiofile) anders even als je het fijne er van wil weten  ;)
Mij maakt het overigens allemaal niet zo veel uit, heb er verder totaal geen belang bij hoor.

Dan zal je dealer ook vast bevestigen dat de dac is omgewisseld. Ik zie ook dat hij het merk nog steeds voert dus lijkt mij de lucht geklaard , anders was hij er mee gestopt zo lijkt me. Het geeft gelijk aan dat Metrum de zaak serieus neemt. Een broodje aap omdat de situatie niet meer zo is zoals dat je eerder aangaf en gaf dus een verkeerd beeld. Ik begreep dat het maanden geduurd heeft voor dat hun toeleverancier het productieproces onder controle had en dat lijkt me dodelijk want je staat met je rug tegen de muur.

Deleted Member 2

Quote from: Bergsman on August  1, 2015, 18:11:54
Dan zal je dealer ook vast bevestigen dat de dac is omgewisseld. Ik zie ook dat hij het merk nog steeds voert dus lijkt mij de lucht geklaard , anders was hij er mee gestopt zo lijkt me. Het geeft gelijk aan dat Metrum de zaak serieus neemt. Een broodje aap omdat de situatie niet meer zo is zoals dat je eerder aangaf en gaf dus een verkeerd beeld. Ik begreep dat het maanden geduurd heeft voor dat hun toeleverancier het productieproces onder controle had en dat lijkt me dodelijk want je staat met je rug tegen de muur.

Goed doorsparen, dan weten we het snel. :happy:
Voor zo ver ik kees ken neemt hij absoluut geen genoegen met iets dat niet binnen de specs is.

YamahaRXV

Quote from: Bergsman on August  1, 2015, 18:11:54
Ik begreep dat het maanden geduurd heeft voor dat hun toeleverancier het productieproces onder controle had en dat lijkt me dodelijk want je staat met je rug tegen de muur.

Dat klopt helemaal, het heeft na het retourneren van de twee nieuwe Pavane,s een paar maanden geduurd voordat er twee nette exemplaren binnenkwamen.
Het merk wordt nog gevoerd, maar dat heeft echt aan een zijden draadje gehangen hoor. De klankmatige bevindingen van de dealer in kwestie over de Pavane hebben de doorslag gegeven om toch maar door te gaan met het merk  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Quote from: YamahaRXV on August  1, 2015, 18:45:42
Dat klopt helemaal, het heeft na het retourneren van de twee nieuwe Pavane,s een paar maanden geduurd voordat er twee nette exemplaren binnenkwamen.


Dat bedoel ik maar.

YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Quote from: YamahaRXV on August  1, 2015, 19:52:32
???

Dat ik absoluut niet verwacht dat cees ruijtenberg van metrum regulier iets aflevert dat niet voldoet aan zijn hoge eisen.

YamahaRXV

Quote from: Onder013 on August  1, 2015, 19:55:46
Dat ik absoluut niet verwacht dat cees ruijtenberg van metrum regulier iets aflevert dat niet voldoet aan zijn hoge eisen.

Lijkt mij ook niet dat dat zijn intentie zou kunnen zijn... ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Mordante

Persoonlijk denk ik dat ze er niet goed aan gedaan hebben om via dealers te gaan werken. Metrum lijkt in een aantal gevallen op Schiit. Allebei eigenzinnige merken. Beide begonnen met uitsluitend directe verkoop.

Helaas is Metrum wat mij betreft deels de verkeerde kant op gegaan. Hoofdzakelijk wegens twee punten:

1) gestopt met directe verkoop.
2) Het laten vallen van de goedkopere modellen (Quad) en meer DACs maken voor het top segment (Hex, Pavanne).

Bergsman

#1823
In afwachting tot ik de Pavane kan bestellen draai ik met hun EVA module, als je een beetje handig ben met elektronica . Transformatortje eraan en spelen maar  ;D ;D ;D Speelt een Octave en Quad er met glans  uit maar je moet wel van knutselen houden.

http://www.transient-audio.nl/EVA_evaluation_module.html



martin778

#1824
Quote from: Bergsman on August  1, 2015, 07:51:12
versie 1 ging tot 176 kHz sampling en soms 192kHz Deze versie had blauwe printen
versie 1.5 ging tot 192 kHz Waarschijnlijk werd deze versie uitgebracht met groene printen
versie 2 Nieuwe behuizing zoals nu wordt verkocht ,gaat tot 192 kHz en heeft USB

Denk ook eens aan de Bluenote streamers , een soort Sonos oplossing maar geschikt voor hoge sampling rates

Ik heb zo'n Mk1,5 gehad en intern was het de helft van de HEX dus inderdaad met groene printen en ook de componenten zijn ietsje anders.
De 1,5 heeft ook 1 trafo ipv. 2 bij de eerste generatie.