Metrum NOS dac

Started by Alco, November 10, 2010, 19:34:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

drevox

Had de wolle deken nog (positief) invloed op het geluid Isflicka?

Gaat Metrum nog iets nieuws uitbrengen op dac gebied of laten ze de gaten in de markt? Ik doel hier op een 6 of 12 dacs pcb zodat ze het gat onder de octave en het enorme gat tussen de hex en de octave kunnen dichten. Iets als een hexa en een dodeca met usb module.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Bergsman

 Kijk eerst maar eens bij de OEM pages en ga dan eens naar facebook. Het zou me verbazen als ze de nieuwe technologie voor  OEM niet gaan gebruiken voor de Metrum producten.

drevox

Mmmm bende nie zo into facebook en van die oem site  snap ik gene ret van. Maar je zou eens gelijk kunnen hebben al betwijfel ik da.... :D
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Bergsman

#1578
Mijn vak is elektronica dus heb ik mogelijk wat meer inzicht. Gaat om modules om een dac te bouwen. Eigenlijk een soort Lego die je met elkaar verbindt. Maar doelde vooral op die Dac One module, dat lijkt mij toch een nieuwe weg die ze zijn ingeslagen. Op facebook staat een "teaser" die de komst van een nieuw product verraadt dus ben wel benieuwd waar ze mee komen.

drevox

Ah ok dat het modulairbaar was, was me wel duidelijk. Dus dan kun je een dac bouwen met zoveel chips als je wilt. Zijn dat dan ook mono chips of zijn die net zoals tda chips stereo?
Ben benieuwd waar ze dan mee gaan uitkomen.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Bergsman

Op de site zie je de DAC One module die als mono module wordt aangeduidt. Die modules staan weer op een moeder board ( stereo of mono ) Hier een link naar een gedeelte wat twee systemen laat zien. Gewoon op de plaatjes klikken dan kun je zien hoe het is opgebouwd. http://www.transient-audio.nl/Back_ground_info.html

drevox

Dat maakt het al wat duidelijker. Bedankt voor de uitleg.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

drevox

#1582
Nog ff een "kleine" update over de octave km2 hier.

De dac en/of set moest na het installeren van jplay weer helemaal inspelen. Het geluid is in de afgelopen weken aardig veranderd. De eerste week zat ik in een cathedral, zoveel (on)echte ruimtelijke informatie was er en bas om bang van te worden dreigend zwaar en heel veel.
Het donkere geluid heeft zich langzaam maar zeker onpopt in het geluid dat ik nu heb.

In een paar woorden:
fris, rustig, dynamisch, energierijk, organisch, snel en toch rustig langzaam relaxed, gedetaileerd, klei-achtig en toch liquid, geweldige stemmen, strakke gecontroleerde dreigende bas met detail, beetje warmte , iets donker in het mid laag, diepe bas,  gebalanceerd midden gebied, zeer dik midden gebied, heerlijk zacht krachtig snel en beetje warm hoog met klankleur en octavisch detail, crach cymbals rules! , ruimtelijkheid en microdetail, lichtelijk upfront zoals het hoort met genoeg diepte, emotioneel en meeslepend.

Dit is natuurlijk wel zoals ik de set gestemd heb met stenen en stof. Zonder dat klinkt het totaal anders. In princiepe zoek ik gewoon meer genot op, dat is het enigste wat telt.

Kortom een genot om naar te luisteren. Stemmen blijven me verbazen. Bas is weer binnen proporties want die was echf enorm en overheersend. Alle instrumenten klinken gewoon lekker vooral stem maar dat zal ook aan de speakers liggen. Deze zijn niet bepaald hi end. Gitaar gilt om je horen. Akoestisch klinkt fris en snel helder. Fluiten en blaasinstrus blazen om je oren, veel ruimtelijke info. Krachtige strakke drums. Bassen zijn nog steeds zeer massive en vet impulsief en zweepslag kracht in muziek zoals; Massive attack, The prodigy, Younger brother en Afro celt soud system.

Alle muziek stijlen klinken. Alle opnames vooral mindere opnames klinken veel beter. Bij klassiek vallen mijn speakers helaas wel aardig door de mand. Daar zijn ze niet zo goed in.

Ik kan niet wachten totdat ik het loopwerk verder kan upgraden en nieuwe weergevers heb. Echt wel een chille DAK. Kan het niet helpen om elke keer te giegelen wanneer ik een nieuwe cd op zet. Geen muziek is bijna hell.... :D
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Rudy1968

#1583
Quote from: RCduck7 on October 28, 2014, 00:53:24
Ik ben geneigd om 2dehands een Octave MKI aan te kopen als ik die vind maar zit verveeld dat er geen balanced uitgangen op zitten.

Sorry, late to the party.

RC, ik heb vroeger de Octave MkI gehad, dus met RCA aan de gebalanceerde pre/power.
(Toen nog een AR LS-25MkII.) Dat was echt wel mooi.
Ook een hele duidelijke stap beter tov de Quad die ik ook heb gehad.
IMO zou dat geen reden moeten zijn om een wissel naar de Octave I niet te maken, integendeel.
Je loopt mi ook weinig risico met een MkI, mocht die je niet bevallen, zou je die voor hetzelfde geld weer kunnen verkopen.

Verder heb ik het idee dat de kabel ook wat uit kan maken.
Ik wil hier geen off topic kabel discussie van maken, maar in mijn ervaring was de wissel van Tara Air2 naar Supra Sword (RCA) ook een verbetering.

Ik denk te begrijpen wat je met frisheid bedoelt.
(Zeker als ook jij zo van de bekkens van Dave Brubeck/Time Out geniet, zoals ik doe.)
Daar ik van Quad via Octave bij Hex ben beland, is wellicht een indicatie dat de 'huisstijl' van Metrum redelijk in de productlijn voor mijn oren behouden blijft.

Succes met jouw keuze!

Isflicka

Quote from: drevox on November 20, 2014, 21:00:03
Kan het niet helpen om elke keer te giegelen wanneer ik een nieuwe cd op zet. Geen muziek is bijna hell.... :D
Ik begin spontaan te giegelen na het lezen van je stukje. Leuk om te lezen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

norman

Je zou bijna op de markt kijken om er 1 te kopen [emoji4]
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

drevox

#1586
Isflicka bedankt voor je reactie. :)

Norman, ach er js best veel leuks te koop als je ervaringen en reviews leest. Zo lijken me de Ami en Chord degelijke tegenstanders. Als ik van Ami had geweten toen ik de octave 2 kocht had ik mogelijk die gehaald ipv de octave. Ook een stuk goedkoper aangezien metrum nu niks heeft onder de 1000 €.

Rudy1968, Volgens mij is balanced tegenwoordig een beetje overgewaardeerd of niet? Kabels kunnen naar mij  idee ook echt wel  verschil maken. Alles maakt verschil als je het mij vraagt. Zo kon een sansa clip zip met batterij voeding best wel klinken.

Overigens heb ik het idee dat we nog een beetje moeten inspelen. Heeft ongeveer 5 tot 10 uur per dag gedraaid.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Rudy1968

Drevox, bij mij is het min of meer toeval dat alles gebalanceerd is.
Ik had oorspronkelijk een US/Canadese pre/power volledig gebalanceerd.
De Hex is per definitie gebalanceerd opgebouwd en heeft trafo's nodig om naar RCA om te zetten.
Dus dan is ook hier gebalanceerd het handigst om te kiezen.
Maar de Hex had ik in het begin met RCA gespeeld.

Ik heb nooit gelijktijdig identieke XLR en RCA kabels gehad om een A/B vergelijk te maken, dus kan niet bevestigen dat de verschillen uitsluitend door de XLR kabels komen.
Maar ik ben tevreden met wat ik heb  :smile:

drevox

#1588
Volgens mij zijn jou HT set speakers een stuk beter dan infinity ref 81mk2 main speakers. Laat ik maar niet over de Von Schweikerts spreken.
Maaf daar gaan we wat aan veranderen.

Heb ik gisteren een andere videokaart ingebouwd in de audio/game/work pc. Wat heeft dat nu met audio te maken denk je dan. Ja dat vraag ik me ook af maar het klinkt meteen weer anders/beter.
Mogelijk, meer massa (r9 290), veel stiller (oude kaart had versleten lagers geluid was hel), minder energieverbruik (oud 40 a 50 watt nieuw minder dan 10 watt met amd zerocore tech).
Weer meer rust, meer organisch en kleiachtiger, meer dimensies diepte en upfront, beter timbre en microdetail, kortom alles weer iets beter. Geen hele grote sprong maar toch ook geen kleine. Helaas weer inspelen ben ik bang.

Nu is het me wel duidelijk dat de pc aardig noisy is een audio pc als loopwerk wel essentieel is, dus ook hardware.... €€€  :nopompom:
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Rudy1968

Ik ben ca 30 jaar bezig met muziek luisteren.
De set die ik heb, is niet van de ene op de andere dag in huis gevallen.
Geduld is een schone zaak, en in de tussentijd moet je vooral genieten van wat je hebt.  :pompom:

drevox

#1590
Dat klopt. Meestal mis je niet veel / niks tot dat je weer op een hoger niveau komt. Terug gaan is zeker geen optie.

Even wat Iron Maiden live!
*Dre heft zijn vuist in de lucht*
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Isflicka

Vanmiddag even kijken of ik een mooie oer-Metrum Octave MK1 kan overnemen. Leuk voor het museum..... :pompom:
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Rudy1968

Quote from: Isflicka on November 23, 2014, 12:34:38
Vanmiddag even kijken of ik een mooie oer-Metrum Octave MK1 kan overnemen. Leuk voor het museum..... :pompom:

Museum?

Isflicka

Quote from: Rudy1968 on November 23, 2014, 16:08:34
Museum?
Ja, bij wijze van spreken. Waarschijnlijk ga ik deze niet meer zelf gebruiken en blijft hij netje in de doos. De verkoper had ook een SOTM sms-100 met batterijvoeding in de verkoop. Deze heb ik ook maar meegenomen want je komt ze niet vaak 2ehands tegen. Eens kijken hoe noisy deze mini streamer is t.o.v. de SBT.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Rudy1968

Quote from: Isflicka on November 24, 2014, 13:01:54
Ja, bij wijze van spreken. Waarschijnlijk ga ik deze niet meer zelf gebruiken en blijft hij netje in de doos. De verkoper had ook een SOTM sms-100 met batterijvoeding in de verkoop. Deze heb ik ook maar meegenomen want je komt ze niet vaak 2ehands tegen. Eens kijken hoe noisy deze mini streamer is t.o.v. de SBT.

:clapping:

Dat denk ik soms ook, of ik wil iets voor onze meisjes (6,5 en 10 jaar), maar meestal is mijn vrouw daar niet zo blij mee.

Bergsman

Ik kon al ternauwernood een Hex kopen. Maar oude spullen kopen om ze in de vitrine kast te zetten gaat me al te ver, ik focus me dan liever op toekomstige producten die erg goed zijn

Pjotr27

Quote from: Bergsman on November 24, 2014, 20:05:33
Ik kon al ternauwernood een Hex kopen. Maar oude spullen kopen om ze in de vitrine kast te zetten gaat me al te ver, ik focus me dan liever op toekomstige producten die erg goed zijn

Mooi hé die Hex.... ik speel er nu een paar maanden mee en het is iedere dag weer genieten.... ;)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Bergsman

Inderdaad de Hex speelt de sterren van de hemel. Ik beluister hem ook regelmatig via de Aurix. Op zich een andere beleving dan speakers maar hoor je dan pas echt wat de Hex klaarspeelt.

drevox

Met welke hoofdtelefoon als ik vragen mag?
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Isflicka

Quote from: Bergsman on November 24, 2014, 20:05:33
Ik kon al ternauwernood een Hex kopen. Maar oude spullen kopen om ze in de vitrine kast te zetten gaat me al te ver, ik focus me dan liever op toekomstige producten die erg goed zijn
Ach, ik doe beide. Overigens is het wel heel leuk om de verschillen tussen ogenschijnlijk dezelfde kastjes te horen. Ik ben erg blij met deze aankoop want zo'n vroeg exemplaar kom je maar zelden tegen. Waarschijnlijk is dit er een uit de eerste batch want er is pas later een zwarte behuizing bijgekocht.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff