Richtlijnen voor afstellen van stereo-/surroundset

Started by HTip, October 3, 2010, 16:33:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

#275
Quote from: LuPo on November 28, 2012, 11:39:39
Ik heb net mijn dB meter ontvangen. Prima apparaat!

Gelijk aan de slag gegaan. Alle speakers in Channel level op 0 gezet. Vervolgens met mastervolume FL afgesteld zodat hij 75dB aangeeft op dB meter. Het mastervolume stond toen op -2,5 dB. Dat laten staan en vervolgens de C afgesteld. Deze moet op +1,0 om ook op 75dB uit te komen. Vervolgens FR die moest op -0,5. Daarna SR welke op +3,5 moest en SL die op +4,5 moest.

Ik heb het idee dat het nu een stuk beter staat afgesteld. De achterspeakers staan hier niet ideaal namelijk en eigenlijk hoorde ik tijdens films meestal alles alleen van voren. De surround speakers moesten gewoon een heel stuk harder. Audyssey deed dat volgens mij niet voldoende.

Hopelijk heb ik het goed gedaan. :D
Heb je zeker goed gedaan! :thumbs-up: Heb je de interne ruisgenerator gebruikt of een testschijf? Over het algemeen is de interne ruisgenerator niet breedbandig genoeg en kan het best zijn dat je met een testschijf andere waarden bereikt. Ik neem aan dat je ook de afstanden en x-over ook goed hebt staan ;)

Veel plezier met je nieuwe geluid...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

LuPo

Quote from: HTip on November 28, 2012, 12:33:09
Heb je zeker goed gedaan! :thumbs-up: Heb je de interne ruisgenerator gebruikt of een testschijf? Over het algemeen is de interne ruisgenerator niet breedbandig genoeg en kan het best zijn dat je met een testschijf andere waarden bereikt. Ik neem aan dat je ook de afstanden en x-over ook goed hebt staan ;)

Veel plezier met je nieuwe geluid...

Allereerst nog bedankt voor de info. Erg fijn om op deze manier geholpen te worden!

Ik heb nu nog de interne test tone van de Marantz gebruikt. Maar ik had laatst een pagina gelezen met een linkje naar een gratis calibratie disc alleen moet ik even terug gaan zoeken waar ik dat gelezen had.

Cross-over had ik eerst op 80 (fronts en rears) en 100 (center) gezet. Maar dan ging de subwoofer naar mijn idee teveel meedoen, ook na de subwoofer zachter gezet te hebben. Hij bleef teveel aanwezig. Dus weer teruggezet op mijn oude instellingen van 60 (fronts en rears) en 80 (center). De opgegeven specificaties van de BA A25 en A225C zijn resp. 55 Hz en 65 Hz.

Afstanden heb ik opgemeten met een rolmaat. Van de voorkant speaker tot de luisterpositie. De rear speakers zijn niet ideaal opgesteld maar ik heb hier weinig ruimte (studentenstudio). De rears staan verder weg dan de fronts dus de rears moeten een stuk harder om op 75dB te komen. De SL heeft ook nog een gordijn voor zich dus vandaar dat die nog iets harder staat dan de SR.

Dit komt er nu uit:

Channel level
FL 0,0
C 0,0
FR -0,5
SL +4,5
SR +3,5

Distance
FL 1,5m
C 1,3m
FR 1,5m
SL 2,1m
SR 2,1m

HTip

Graag gedaan. Dat is het leuke en het goede van dit forum.

De instelling van de x-over is een richtlijn en is ook afhankelijk van je ruimte en, niet onbelangrijk, je persoonlijke smaak. Als jij vindt dat het nu goed klinkt moet je het gewoon zo laten. Het gaat er namelijk om dat jij tevreden bent, niet wij ;)

Waar je denk ik wel voor moet oppassen is de rears te hard zetten. Maar nogmaals, als jij dit goed vind dan is het goed. Misschien wel een keer met een test DVD/BD hetzelfde proberen. Ik ben benieuwd of je dan veel verschil meet.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

victor11

Ik maak zelf gebruik van de handige app speakerangle om te zorgen dat de toe-in voor beide luidsprekers gelijk is. Erg handig en zijn 89 cent wel waard.
Stereo: New Audio Frontiers Supreme 300B Special Edition | Lindemann 820S | Avantgarde Acoustics Uno

HTip

Quote from: victor11 on December 23, 2012, 18:56:55
Ik maak zelf gebruik van de handige app speakerangle om te zorgen dat de toe-in voor beide luidsprekers gelijk is. Erg handig en zijn 89 cent wel waard.
Net even die app bekeken. Ziet er goed uit en lijkt me heel handig. Op dit moment staat alles naar wens, maar ben nieuwsgierig geworden. Bedankt voor de tip!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Omdat er wel eens vragen over worden gesteld de passage over vermogen toch toegevoegd aan de openingspost. Het is een beetje technisch, maar het kan ook verklarend werken. Vragen kun je natuurlijk hier stellen..
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mijavere

Top zeg. dank je wel.

Met een komende verbouwing en een kamer die vrij komt, kan ik me straks ook gaan uitleven met deze informatie.

Spulletjes zijn in de aanschaf en als het zover is ga ik zeker hier mijn verhaal en foto's zetten.

Nogmaals dank je wel voor de super uitleg.

HTip

Dank je voor het compliment! Mocht je tegen die tijd hulp nodig hebben kan je dat hier altijd vragen.

Voor je ruimte en set kan je een topic aanmaken in het "Prive Home Theater" (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=35.0) gedeelte. Daar staan veel mooie ruimtes en kan je ook de nodige inspiratie opdoen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

bazza74

Heb net ook even een meting gadaan met de standaard bijgeleverde Denon regelmicrofoon.
Ik begrijp niet dat hij de fronts op +7DB zet. Lijkt mij wel erg veel na het lezen van dit topic.
Ik ben best wel leek op dit gebied, maar ik probeer toch het optimale uit mijn set te halen.
Heb op marktplaats een bod gedaan op een analoge db-meter en ga dan eens stoeien.
Ook heb ik een test cd van focal   http://avaxhome.cc/n/173404.
Misschien een hele domme vraag, maar heb ik nu de pink noise nodig voor het meten voor HT.

Meting =

Fronts +7db  distance 3,2 meter
Center +4db.      ,,          2,6 meter
L achter +5,5db  ,,         3,4 meter
R achter +5db.    ,,         2,7 meter
SW.          -4db.    ,,         2,6 meter (klopt niet want de afstand is maar 2 meter) cross over stond max. en DB op 0

HTip

Goed dat je probeert om je set af te stellen. Het lijkt moeilijker dan het is. Oefening baart kunst.

Als ik je resultaten zo bekijk wordt alles geboost, dus dan is een paar dB verschil niet vreemd. Waarom alles wordt geboost hangt van je ruimte af. Heb je veel demping, tapijt, gordijnen, stoffen bankstel, e.d. dan zal de versterker meer vermogen moeten leveren om 75dB geluidsdruk te krijgen op de luisterplek. Kan ook zijn dat je Denon 85dB als referentie neemt. Dan is het boosten weer beter te verklaren. Afstand van de sub hangt af of deze DSP heeft. Zonder DSP geldt de voorkant, met DSP de achterkant van de sub.

En geen domme vraag, hoor. Je hebt inderdaad pink-noise (track 2 van je Focal CD) nodig en een dB-meter en dan de eerste post volgen.

Welk type Denonreceiver heb je?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

bazza74

Thnx voor je antwoord.
Ik heb een wat ouder beessie staan, de Denon 3805 i.c.m. elac 207.2 als fronts, Monitor audio radius 225 als center (past mooi onder de tv)
Elac cinema pipes als rears, en de elac ESP 101 als sub (welke Tzt vervangen gaat worden door een BK xxls400 df)
Muziek/filmverhouding is 90/10
Surround staat meer aan met gewoon TV kijken.
Het verhaal dsp voorkant/achterkant snap ik niet?
De woonkamer is 11 meter lang en 3.3 meter breed. (Niet echt ideaal)
Het zitgedeelte waar de set staat is ongeveer 5 x 3.3 meter en voorzien van een super hoogpolig vloerkleed en stoffen zitmeubelen.
Rest van de vloer is massief eiken en we hebben vitrage als gordijnen.
De sub staat achter de bank (ook niet echt ideaal) maar hij speelt wel mooi synchroon mee. (Dat denk ik)
Ik ben niet echt een audiofiel maar het wekt mijn interesse wel.
Zonder vergelijkingsmateriaal is het toch altijd moeilijk om te kijken wat er beter kan/moet.

HTip

Mag dan een wat oudere receiver zijn, is wel een goede. Mijn receiver is ook niet meer de jongste, maar dat betekent niet dat ze niet meer meekunnen met de huidige receivers. Natuurlijk wel minder mogelijkheden, maar geluidskwaliteit van mijn Marantz SR9600 is nog altijd top!

Jouw speakers hebben allemaal ongeveer dezelfde gevoeligheid, wat betekent dat het vermogen gelijk zou moeten zijn. Denk dat je met een handmatige instelling een ander resultaat haalt. Mijn ervaring is dat automatische instelling niet altijd het beste uit een set haalt.

Een sub met EQ/DSP zorgt voor vertraging van het signaal, omdat het verwerkt moet worden. Dat moet je compenseren door de sub virtueel naar achteren te plaatsen. Hierdoor wordt het signaal vanuit de receiver eerder gestuurd en komt het allemaal tegelijk aan op de luisterplek, wat de voorwaarde is voor een goede bubble. Heb je geen EQ/DSP, dan kan je gewoon de echte afstand nemen...

Plaats van de sub is een richtlijn. Kan heel goed zijn dat je achter de bank een prima integratie hebt. Het gaat erom dat jij het goed vind klinken. En je afmetingen zijn niet verkeerd hoor, mijn ruimte is iets breder, maar bijna even lang als jouw luistergedeelte. Hoogpolig tapijt is goed voor de akoestiek en zorgt voor demping die ook weer gecompenseerd wordt met meer vermogen. Elk dempend oppervlak levert ca. 5 dB minder geluidsdruk op de luisterplek. Ik moet door mijn akoestische maatregelen zelfs 15dB overbruggen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

bazza74

OK, ik ga er vanuit dat mijn sub geen dsp heeft.
Met het virtueel naar achter plaatsen bedoel je zeker de afstand aanpassen in de receiver?
Al met al krijg ik van de week de DB meter binnen en ga ik met de pink noise gewoon lekker links voor beginnen met de waardes die in de OP staan.
Ik zal de waardes dan wel weer even posten.
Misschien ga ik er nog wel eens verstand van krijgen!  :pompom:
Thnx!!

Witalik

Even een misschien wat domme vraag tussendoor. Heb het ook nog niet getest dus heb nog niet echt praktijk ervaring.

Ik zat nog eens de manual te lezen van me receiver en daar zag ik even een optie Center Width voorbij komen. Op sommige andere sites lees ik dat het alleen met Dolby ProLogic II(x) stand iets doet ? Geen idee of dat alleen met bepaalde receivers is maar in de manual van Sherbourn is het nogal beknopt.

Op zich ook wel iets om mee te expirimenteren denk ik. Als je het ook een beetje op de fronts kan krijgen. Maar niet als het alleen op die bepaalde dolby stand werkt. Dan is het weer een beetje nutteloos in mijn geval.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

HTip

Quote from: bazza74 on February 16, 2014, 23:50:40
OK, ik ga er vanuit dat mijn sub geen dsp heeft.
Met het virtueel naar achter plaatsen bedoel je zeker de afstand aanpassen in de receiver?
Al met al krijg ik van de week de DB meter binnen en ga ik met de pink noise gewoon lekker links voor beginnen met de waardes die in de OP staan.
Ik zal de waardes dan wel weer even posten.
Misschien ga ik er nog wel eens verstand van krijgen!  :pompom:
Thnx!!

Klopt dat je sub geen DSP heeft, dus dan heb je het makkelijk. Gewoon de afstand tot de sub zou goed moeten zijn. En dan experimenteren of het subsignaal gelijk uitkomt met het laag uit de fronts. Met muziek is dit het eenvoudigst om te doen.

Virtueel naar achteren is inderdaad de afstand in de receiver vergroten. Iedere 30cm komt overeen met 1ms vertraging.

Dus je begint het al aardig te begrijpen. Gaat helemaal goed komen... :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Witalik on February 17, 2014, 02:10:57
Even een misschien wat domme vraag tussendoor. Heb het ook nog niet getest dus heb nog niet echt praktijk ervaring.

Ik zat nog eens de manual te lezen van me receiver en daar zag ik even een optie Center Width voorbij komen. Op sommige andere sites lees ik dat het alleen met Dolby ProLogic II(x) stand iets doet ? Geen idee of dat alleen met bepaalde receivers is maar in de manual van Sherbourn is het nogal beknopt.

Op zich ook wel iets om mee te expirimenteren denk ik. Als je het ook een beetje op de fronts kan krijgen. Maar niet als het alleen op die bepaalde dolby stand werkt. Dan is het weer een beetje nutteloos in mijn geval.
Zeker geen domme vraag! De optie center width is inderdaad alleen instelbaar bij gebruik van Dolby Pro-Logic in de Music stand en dus alleen actief bij een stereosignaal wat je wil omzetten in surround. Het zorgt ervoor dat het geluid in het centerkanaal alleen uit de center komt of ook uit de fronts. Hoe hoger het getal hoe meer het geluid uit de fronts komt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Witalik

Opzich wel jammer dat je het niet kan gebruiken voor surround geluid dan, als de stage stukje wijder wordt kan het geheel soms best opknappen heb ik het idee.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

HTip

Hangt ook van de mix af en het afstraalgedrag van de centerspeaker. Wat je zou kunnen doen is down-mix naar 2.1 en dan de receiver het weer laten omzetten naar 5.1, maar dat is wel een beetje gekunsteld natuurlijk ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

PRJK

Dank je voor de tips. Misschien verkeerde topic voor deze vraag, maar als ik een externe dsp aansluit, moet ik dan eerst EQ toepassen en daarna levels goed zetten of eerst levels en dan EQ?

jvanhambelgium

Quote from: PRJK on April 11, 2015, 09:19:49
Dank je voor de tips. Misschien verkeerde topic voor deze vraag, maar als ik een externe dsp aansluit, moet ik dan eerst EQ toepassen en daarna levels goed zetten of eerst levels en dan EQ?

Een goede DSP zou dit voor jouw moeten doen als deel van het calibratie-proces ?

dus "levels" en "distance" zijn mijn inziens alvast 2 elementaire zaken...

Strikt genomen doen de levels niets aan de EQ, je zou na EQ de levels kunnen aanpassen "naar eigen smaak" zonder dat je aan het filter-gedrag raakt, zo althans bij Audyssey.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Mischien enigzins afwijkend in dit topic post ik hier wat informatie voor mensen specifiek met WG (waveguide) en hoorn-speakers. (vb Klipsch)
Ik heb thuis m'n RF7-II's op 45° "toe-in" staan, dus  recht gemikt op de primaire luisterplaats zeg maar.

Echter, dit geeft bij stereo-luisteren een smalle sweetspot, waardoor eigenlijk maar 1 persoon eigenlijk echt een top stereo beeld krijgt.

Klein PDF document met wat uitleg hoe het precies ook nog anders kan : www.vanham-franck.be/books/Setup_Of_WG_Speakers.pdf

Ik ga dit zelf zeker eens proberen!
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Quote from: jvanhambelgium on April 11, 2015, 09:53:58
Een goede DSP zou dit voor jouw moeten doen als deel van het calibratie-proces ?

dus "levels" en "distance" zijn mijn inziens alvast 2 elementaire zaken...

Strikt genomen doen de levels niets aan de EQ, je zou na EQ de levels kunnen aanpassen "naar eigen smaak" zonder dat je aan het filter-gedrag raakt, zo althans bij Audyssey.
Externe dsp is even de vraag...
als je zelf gaat stellen aan de PEQ ....hoe dat dan zit met de level,s
Want die aanpassingen aan de PEQ maak je en daarna zou je de levels pas moeten stellen met een DB meter.
Welke dsp gaat het over?

PRJK

Quote from: morca on April 11, 2015, 11:09:30
Externe dsp is even de vraag...
als je zelf gaat stellen aan de PEQ ....hoe dat dan zit met de level,s
Want die aanpassingen aan de PEQ maak je en daarna zou je de levels pas moeten stellen met een DB meter.
Welke dsp gaat het over?

Minidsp Nanoavr HD

morca

Mooi ding ,ik lees wel over auto eq maar zie zo snel niet staan hoe het zit met de levels van elk kanaal.
Als er auto eq opzit zou jij ook auto de kanalen moeten levelen zou je zeggen.
Nu even druk met klusjes ,hier vast wat leesvoer.
http://www.minidsp.com/applications/home-theater-tuning/equalization-with-nanoavr

RicooCardoo

#299
Stel je hier nou verder ook de eq mee in of doe je daar niks mee? Daar lees ik niks over terug. Ben namelijk ook van plan een db meter aan te schaffen voor handmatig afstellen