Sparda's Woonkamer-HT

Started by sparda, October 3, 2010, 14:34:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mace_be

Ja, zou ik ook doen. En eigenlijk klinkt een goede ontworpen gepoorte ook strak en 'snel'! 

sparda

Een gepoorte sub leek me ook het meest gepast voor mijn situatie. Het enige waar ik wat schrik voor heb, is dat deze op muzikaal vlak niet helemaal mee zou kunnen. Daarmede de vraag voor luistersessies dus :) Iig al bedankt voor de input!!
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

sparda

Net te horen gekregen dat dienadel mijn center kabel een week geleden met DHL (zonder tracking, why...) verstuurd heeft maar dat het pakket nog altijd niet is aangekomen... Nu heeft DHL blijkbaar nog tijd tot dinsdag om het pakket te traceren voor dienadel iets gaat doen... Te hopen dat het nog terecht komt.  :mad:
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

sparda

#103
Zo, nu ik terug ben van skivakantie kan ik me er weer eens toe zetten. Nog even enkele nieuwe foto's van het salon met de opstelling toegevoegd, evenals het luikje HT-ruimte ingevuld. Nu proberen morgen de frontspeakers aan te sluiten en mijn speakerstands voor de rears te bestellen, evenals de filters te vervangen voor deze speakers.

Best wel nog wat werk:




(Een speaker staat tijdelijk in de slaapkamer te wachten)

Hoe ik mijn center ga plaatsen is me tot nu toe wel nog een raadsel  :confused:


Voor de sub lijkt een gepoorte sub me, gezien mijn wensen, het meeste aangewezen. Het vinden van luistersessies lijkt echter wat moeilijker te lopen en veel Klipsch-verdelers heb je hier ook niet in de buurt. Zodadelijk eens een adviestopic openen om nog wat bijkomende feedback te krijgen.
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

sparda

Zowel wat goed nieuws als minder goed nieuws te melden;

Het goede nieuws is dat de punten van mijn tandheelkunde examens binnen zijn en het over het algemeen best vlot verlopen is (gemiddeld 16/20 en die ene prof heeft me dan uiteindelijk een 10 gegeven. Ik zou het kunnen aanvechten, maar dat levert me op termijn meer problemen dan iets anders op.)

Het minder goede nieuws is dat ik vandaag een mailtje gekregen heb van dienadel om me op de hoogte te brengen dat DHL het pakketje met mijn LS1202 voor de center speaker ergens bij de grens verloren is... Vraag je je toch af hoe zo iets mogelijk is. Ze gaan morgen kijken of er nog een reststuk te vinden is, maar ze achten de kans niet al te groot. Opnieuw op zoek dus  :hmmm:

(En door de drukte van het werk nog altijd niet tot de installatie van mijn kabels gekomen -_- )
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

erik s.

Ik heb onlangs een NorStone Stylum 1 verkocht om een center op hoogte te krijgen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

sparda

Hartelijk bedankt! :) Blijkbaar heeft die prof mijn collega's trouwens ook soortgelijke scores gegeven, dus het valt best wel op dat hij het niet zo heeft op ons. Nuja, niets aan te doen en het is nu toch finaal achter de rug!

Voor de center heb ik ook al zitten denken aan een lage speaker stand maar de vriendin ziet dat niet direct zitten en de bedoeling zou ook zijn de pio op te hangen zodra we verhuisd zijn, zodat de center op de TV-kast kan komen. Misschien tijdelijk op isomo blokken dan maar?
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

sparda

#108
Vergelijkende luistersessie Inakustik LS502 - LS1202

De opstelling:



De tracklist:

  • Diana Krall - Cry me a River
  • Dire Straits - Sultans of Swing
  • Eagles - Hotel California
  • Red hot Chilli Peppers - Under The Bridge
  • Ed Sheeran - I See Fire
  • Jeff Buckley - Hallelujah
  • Uncle Jed - Brother
  • Nneka - Shining star
  • Stellar - Incubus
  • Clean Bandit - Rather Be
  • Florence & The Machine - You've Got The Love
  • Peter Bruce - Time

Ik heb geprobeerd de lijst wat te diversifiëren betreffende muziekgenres, maar toch ook de klassiekers mee op te nemen in de luistersessie. Ik ben sowieso enkele nummers vergeten, maar mijn browser besloot te crashen op het moment dat mijn verslag nagenoeg af was.

Verslag:

Het eerste wat me opviel aan de LS1202 tegenover zijn kleine broertje, is het verschil in dynamiek en ruimtelijke weergave. Waar de LS502 voorheen goed klonk, naar mijn mening, werd het verschil in capaciteit tussen beiden erg snel duidelijk. Nummers zoals 'Time' van Peter Bruce en 'I See Fire' van Ed Sheeran, waren duidelijk beter onder controle met de LS1202. De verschillende toonhoogten die gelijkertijd weergegeven moesten worden, klonken bij de LS1202 een stuk helderder en 'ordelijker' tegenover bij de LS502. Het hoog werd wat minder scherp, het laag kwam iets meer naar voor maar bleef wel strak... Allemaal kleine veranderingen die samen wel een aanzienlijk effect hadden. Ook kwamen bij 'I See Fire' bepaalde klanken naar de voorgrond, die bij de LS502 nagenoeg verdrongen waren. De dynamiek van de muziek leek met de LS1202 veel beter onder controle te zijn, waar de LS502 de nummers wat... wanordelijker(?) leek weer te geven.

Nummers zoals 'Hallelujah' van Jeff Buckley en 'You've Got The Love' van Florence lieten dan weer een duidelijk verschil in controle over het hoog merken. Waar ik voor deze luistersessie weinig tot geen bemerkingen had over de weergave van het hoog door de LS502, leek dit nu met momenten scherp tegenover de LS1202. Zeker bij 'Hallelujah' waren er bepaalde passages, waar het verschil bijzonder merkbaar werd en het beluisteren op de LS502 zelfs onaangenaam werd.

Het verschil in controle over het laag werd dan weer duidelijk dankzij nummers zoals 'Rather Be' en 'Hotel California'. Waar de bas bij de LS502 wat meer naar de achtergrond verdrongen werd en wat minder gecontroleerd leek, liet de LS1202 een zeer strakke en heldere bas opmerken. Ook hier een verbetering dus.

Maar de grote sterkte van de LS1202 blijft, in mijn ogen, het vermogen om de dynamiek van de muziek meer onder controle te hebben. Er zijn geen tonen die uitspringen, daar waar ze dat niet horen te doen. Alles lijkt wat beter ruimtelijk weergegeven. Bij de LS502 had ik regelmatig ook het gevoel dat er een doek over de speakers lag, waar de LS1202 zeer helder klonk.

Is het verschil tussen de kabels van diezelfde marge als de verandering in de filters van mijn speakers (zie pag 4)? Nee, dat zeker niet. Maar dat had ik ook niet verwacht en dat lijkt me wat veel van het goede. Wel brengt de LS1202 een duidelijke betere controle over de muziek in de set en dus is het, in mijn ogen, een mooie aankoop geweest! :)
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

sparda

#109
Er eindelijk toe geraakt de filters in 2 van de speakers te vervangen. Even een reeks aan opstellingen geprobeerd, maar gezien de vorm van de kamer (zie eerste post) zal ik me er even bij moeten neerleggen dat de akoestiek en plaatsing van de speakers suboptimaal zal zijn, tot ik verhuis.

Nu morgen nog een kastje voor mijn Blu-Rays etc halen en de center even in de TV-kast zetten. Beetje te gek op de TV voor die drie resterende maanden op te hangen aan de muur.

Eens alles goed en wel is aangesloten volgen nog enkele beelden.
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

sparda

#110
Ondertussen is ook de subwoofer in huis gehaald. Na enig wikken en wegen en enkele luistersessies
ben ik bij de Klipsch R-115SW uitgekomen. Gezien de scherpe prijs waar Marcel ze voor kan aanbieden
is er echt niets op de markt dat beter doet (voor film). Jammer genoeg wel een fout in de power panel,
dus deze moet in omruil, maar dat komt wel goed. Eens ik verhuis ben (normaal begin juni), ga ik de
boel eens goed afmeten en volgen er ook enkele nieuwe beelden. :)

Tot dan ga ik nog eens nadenken over mijn volgende investering. Zijnde of ik verder ga met een
klassieke beeldweergever (OLED), of me waag in het wereldje van de projectie (die X5000 is toch
best knap :D). Nog iets om wat over na te denken... Mocht iemand hier al wat wijze raad omtrent
hebben, I'm all ears. ;)
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

sparda

Berichtje van Marcel gehad. Volgende zaterdag kan de sub ingewisseld worden voor een nieuw exemplaar. :)

Zoals gepland zal de eerst komende update er dan eentje worden van de receiver, eventueel met simultane aanschaf van een BDP/UDP. Voor de receiver hanteer ik het motto 'stick with the winning team.'. Ik ben altijd tevreden geweest van de sr6004, dus de sr7010 zal vast niet teleurstellen. Alle reviews voor deze receiver zijn ook bijzonder lovend en qua power denk ik dat ie er normaal wel zal komen voor mijn huidige set. Zo zijn direct ook de eerste stappen in het 4K-compatible maken van de HT gezet.

Voor de BDP heb ik een topic bij advies opgestart, gezien ik het daar heel wat minder clear-cut vind;
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=157659.0


PS: Ondertussen nog wat met de wederhelft gediscussieerd over al dan niet over te stappen naar projectie en daar lijkt wel beweging in te komen, al zal zich dat nog laten wachten tot januari-februari. Zo heb ik ook wel de mogelijkheid om het budget wat aan te dikken en te kijken wat er nog van projectoren op de markt gelost wordt... Ook eens bij Home@TheMovies mijn licht gaan opsteken en een hoop interessante info en advies gekregen. Volgende keer de vriendin eens tot daar meenemen. (Nu zit ze nog in Parijs, wat het ietwat moeilijk maakt. :p )
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

sparda

Hoewel er de laatste tijd veel grote veranderingen zijn gepasseerd, waaronder een nieuw appartement voor de komende 3j, geraak ik er nog niet aan toe om het topic up to date te brengen tot volgende week.

Ik weet niet of het tegen de forumregels is (zowel delete ik het wel), maar ik had al graag even reclame gemaakt voor een cyclo-event en benefietdiner dat georganiseerd wordt door mijn ziekenhuisafdeling (en mezelf dus). Ten voordele van kindercraniofonds, dat zich inzet voor kinderen met aangeboren schedel- en kaakafwijkingen zulke als schisis (lip- en verhemeltespleet) en hemifaciale microsomie.

Meer info kan je op de volgende site vinden;
http://www.ridetosmile.net/
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

sparda

Binnenkort nog eens een verslagje schrijven :clapping:

WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

HTip

#114
Wat heb je dit keer allemaal vegeleken? Ik zag dat je dit jaar ook de inakustik-kabels met elkaar hebt vergeleken. Heel herkenbaar verslag en precies de reden waarom ik voor de 1202 voor mijn fronts heb gekozen. Mijn center en rears hebben de 1002 en de match is erg goed.

Mooie kabel waar je veel plezier van zult hebben :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

LuPo

Mooie set :thumbs-up: en herkenbaar proces. Je maakt mooie stappen.

Ik heb zelf ongeveer vergelijkbare componenten zoals de Marantz SR7007 en de SVS PB1000. Heel veel plezier van! :clapping:

sparda

@LuPo: Thanks, de sr7010 bevalt zéér goed tot nu toe. :D

@HTip: Welkom terug! :)

Ik ben een tijdje geleden verhuist naar een nieuw appartement met de vriendin, waar we wat meer ruimte hebben en waar het mogelijk zou zijn om een bescheiden dedicated HT uit te bouwen. :pompom: Het zit nog wat in de conceptuele fase, maar ik ben al eens gaan luisteren voor een potentiële speakerset. Daarbij kwamen de volgende in het vizier;
- Klipsch RP-260F
- Klipsch RP-280F
- B&W 684 S2
- Monitor Audio Bronze 6
- Kef Q500

Daarbij vond ik de Klipsch 280-reeks voor filmisch gebruik de beste prijs-kwaliteit verhouding hebben, zeker wanneer het voornaamste gebruik gericht zal zijn naar film en gaming. Zodoende direct een setje besteld bij een van de forumsponsors en ook direct een 4k-capable versterker besteld onder de vorm van een Marantz SR7010. Nu is het kijken of ik eerst gradueel verder ga met speakers aan te schaffen en dan voor een projector ga, dan wel eerst de projector en dan de rest. Zal een beetje van de financiën afhangen, zeker nu  ik de pioneer binnenkort nog ga vervangen met een LG OLED. :D

Binnenkort volgt er wel een uitgebreider verslagje op deze post, nu jammer genoeg niet echt de tijd voor.
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

HTip

Dat zijn mooie plannen. Een dedicated HT, hoe klein of groot dan ook, is gewoon altijd gaaf! Je behoort dan tot het kleine groepje mensen die kan zeggen dat ze een eigen bioscoop thuis hebben. Op feestjes komt het wel eens ter sprake en als er dan iemand is die ook bij mij is geweest of mijn filmpje heeft gezien, dan wordt er bijna altijd op gereageerd met, "eigen bioscoop? cool, vet, gaaf" en meer van dat soort termen ;)

Succes met je zoektocht. Je basis is al goed met de Marantz. Ga je nog iets aan akoestiek doen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

sparda

Als het van mij afhangt wel, maar daar zal de vriendin ook een rol in spelen, evenals ook de  eigenaars (we huren momenteel nog). Indien die er geen graten in zien/als ik de akoestische panelen nadien zou kunnen meenemen naar de volgende woonst (welke wellicht kopen ipv huren zal worden), dan zeker
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

sparda

#119
En ondertussen is de LG OLED 55C6 ook aangeschaft, samen met de Klipsch 450C. :D Hopelijk zijn ze zaterdag reeds bij de shop binnen, kan ik er nog snel in het weekend om. En dan wordt het kijken of ik de pioneer in de leefkamer laat staan en de LG tijdelijk in de (toekomstige) HT-ruimte zet tot ik een projector kan aanschaffen, of de pioneer op stal zet.

@HTip: Dit weekend zag ik de XTZ Room Analyzer II voor een echte spotprijs passeren op marktplaats, dus die heb ik ook maar gelijk aangeschaft om de akoestiek al wat in te kunnen schatten. :)
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

sparda

Binnenkort misschien nog een grote update :D Hopelijk meer duidelijkheid in de komende 3 weken :D
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

sparda

#121
De kogel is door de kerk! Besloten om iets te kopen met datum van intrek/oplevering zomer 2018!  :pompom:

Zo hebben we rustig de tijd om wat rond te kijken en eventueel een nieuwbouw te laten plaatsen. Uiteraard is er ook al afgesproken dat er een ruimte vrijgemaakt zal worden voor een dedicated HT, dus gaan we ook zoeken naar huizen waar dat mogelijk zou zijn. :D Misschien al even een vraagje naar jullie toe: Wat voor een budget moet je ongeveer uitrekken om je ruimte ietwat op orde te krijgen? Ik denk hierbij aan het plaatsen van tapijt, donkere verf, geluidsdiffusers, eventueel vals plafond, sfeerverlichting,... Stoelen, hardware etc hoeven dus niet in rekening gebracht te worden.

Wat betreft de dedicated HT in het huidige appartement staan de plannen even on hold. De ruimte die normaal dienst zou doen, presenteert zich met een probleem zijnde dat de maximale projectieafstand ongeveer 2m70 is, wat betekent dat we beperkt zitten in maximale beeldgrootte.  :nopompom:

Verder de OP wat aangepast, in de loop van de week nog wat schrijven.
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

sparda

WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

MLCinema

#124
Vet! Gefeliciteerd. Mooie set ook, lekker veel Klipsch!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |