Optimale (HD)TV instellingen

Started by jowi, September 15, 2010, 16:17:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

#50
Hoi Blue-Eyes

Ik doelde op mijn post.
Het beste is mijn bijdrage uit dit topic te halen kan de discussie daarom heen ook verdwijnen Jowi snapt nu wel wat ik bedoel.

Quote from: marconist on September 25, 2010, 09:33:09
Enlighten me.
Zou niet weten waar ik moet beginnen.

Rob

jowi

Quote from: Rob_Dingen on September 25, 2010, 10:45:32
Jowi snapt nu wel wat ik bedoel.
Om eerlijk te zijn; ik weet nu eigenlijk nog steeds niet wat nu de beste manier is om met dit soort patterns (!) dus zonder meetapparatuur etc., correct in te stellen. Op de AVSHD (en jou?) wijze, dus dat je aan de linkerkant alleen de balken 230 t/m 234 ziet knipperen en de balken aan de rechterkant (dus de hogere nummers) niet, of de Spears/Munsil wijze die heel duidelijk aangeven dat het met dit pattern de bedoeling is om juist alle balken te blijven zien..

Rob_Dingen

Hoi Jowi

De manier die bij het patroon hoort is dat er boven de 235 niets meer zichtbaar is.
Maaaaar bij bijv plasma zal dat niet of nauwelijks lukken omdat die niet klippen.
Het enige wat er dan dus gebeurt bij plasma is dat je een s vormige gamma krijgt waardoor vanaf het midden bereik tot aan vol wit de zaak gaat comprimeren.
De lijntjes blijven dus zichtbaar.
Dit gaat helaas bij plasma dus niet zonder meet apparatuur.

Rob

jowi

Quote from: Rob_Dingen on September 25, 2010, 11:38:11
De manier die bij het patroon hoort is dat er boven de 235 niets meer zichtbaar is.
Maaaaar bij bijv plasma zal dat niet of nauwelijks lukken omdat die niet klippen.
Eerst wil ik nu eens PRECIES weten wat je bedoeld met 'boven de 235'. Zijn dat dus de getallen groter dan 235, dus 236 t/m 255? de RECHTERKANT van het patroon dus? RECHTS == BOVEN? Want ik raak helemaal in de war van het door elkaar gebruiken van boven, groter, hoger, links en rechts.

Verder... ik kan beide manieren gewoon instellen, no problem... (Kuro plasma)

Robiwan

Quote from: jowi on September 25, 2010, 11:43:18
Eerst wil ik nu eens PRECIES weten wat je bedoeld met 'boven de 235'. Zijn dat dus de getallen groter dan 235, dus 236 t/m 255? de RECHTERKANT van het patroon dus? RECHTS == BOVEN? Want ik raak helemaal in de war van het door elkaar gebruiken van boven, groter, hoger, links en rechts.

Verder... ik kan beide manieren gewoon instellen, no problem... (Kuro plasma)

getallen groter dan 235! De rechterkant van het patroon!

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Raymen

Ja jowi, hier precies hetzelfde.
Kan gewoon alles laten knipperen, of alles weghalen

Ook een kuro plasma

Mvrg,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Rob_Dingen

Hoi Jowi

Hoger dan 235 (rechts) en lager dan 16 (links).
Ik heb hier 3 plasma's in huis Panasonic Pioneer en LG en op alle 3 blijven patronen boven wit zichtbaar en krijg het niet weg.
Dus dit soort patronen leveren problemen bij plasma ook al kun je het bij jullie displays wel weg regelen.
Je zou het kuro specifiek eens kunnen meten hoe dan de gamma er uit ziet als je het zo afsteld dat alles hoger dan 235 weg is.

Rob

Rob_Dingen

Hoi

Zal proberen uit te leggen hoe het zit.
Om de getallen te gebruiken van de test disc hier omschreven is het makkelijkste maar officieel heeft het digitaal signaal 1024 discrete stapjes.
Dus het video signaal loopt van 0 tot 254 en in het analoge domein van -51mv tot 766mv in de IRE waarde is dat tot 109,5 IRE.
Bij video word het gedeelte onder de 16 en boven de 235 niet gebruikt en in het analoge domein blijft dan 0mv tot 700mv over oftewel tot 100 IRE.
Bij PC levels word de volledige range van 0 tot 254 gebruik waardoor over dit onderwerp vaak veel verwarring ontstaat.
Om weer terug te komen op de schijfjes waar wij naar kijken DVD/Blu-Ray staat dus geen informatie onder de 16 en boven de 235.
Een paar slimme jongens bedachten toen test disc's die wel informatie bevatten onder zwart en boven wit niveau waardoor we een perfecte afstelling konden maken op onze displays.
Helaas weten we ondertussen dat het niet zo makkelijk is.

Rob

riwi

Quote from: Rob_Dingen on September 23, 2010, 21:59:47
Hoi Jowi

Het is jammer dat het inderdaad wat doorgeschoten is maar in de basis hebben we het hier niet over voorkeur maar een calibratie volgens een standaard.
De brightness omschrijving in je stukje is goed de contrast afstelling niet ook daar moeten de bovenste balken ook weg zijn.
Dat er een lichte voorkeur is voor wat headroom is prima maar als je dit te ver doorvoert verlaag je de lichtopbrengst van je display en daardoor ook je contrast ratio.
Ik wou daar alleen mijn bijdrage in leveren.

Rob

Dat is ook wat ik in de andere thread over de brightness/contrast afstelling probeerde te zeggen.
De correcte manier is om brightness zo af te stellen dat je < 16 niet ziet. En contrast zodanig dat je > 235 niet ziet.

Als je afstelt zodat je wel whiter-then-white ziet is dat leuk voor je, maar niet correct. Als er video materiaal is dat btb en wtw gebruikt is dat materiaal gewoon fout. Daar moet je je display niet op afstellen. Gooi liever het materiaal in de prullebak.
Alle andere afwijkingen in deze instelling is compensatie voor 'foute' weergevers. Dat mag ook maar hoort niet thuis in een algemene aanbeveling "hoe stel ik brightness / contrast in".

jowi

Openingspost terug aangepast, zoals het in het begin beschreven stond, was dus goed ;)

Robiwan

Quote from: jowi on September 26, 2010, 11:06:25
Openingspost terug aangepast, zoals het in het begin beschreven stond, was dus goed ;)

nee dus! Wellicht voor jouw scherm maar niet voor mijn G20. Het contrast moet dan op max om een kleiner deel groter dan 235 niet zichtbaar te maken. Max contrast lijkt me niet bevoordelijk voor de levensduur van het scherm!!

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Snowmaster

#61
Quote from: jowi on September 23, 2010, 17:53:53
Ik geloof dat de doelgroep 'de beginnende HT enthousiast' inmiddels afgehaakt is ;)


Ha,ha, precies wat ik dacht toen ik daar aan het lezen was  :D.

Maar het is goed dat je zo'n topic heb geopend.
Kijk maar eens welke discussie er tussen de ervaren gebruikers is ontstaan. Enhanced zorgt altijd weer voor verwarring  ;).
Ook leuk dat je er zelf zo open in staat, want wij zijn inderdaad nooit te oud om te leren.
Ik ga zo ook de DVD ophalen en eens naar mijn instellingen kijken om te zien wat er gebeurd.

De beeldkarakteristiek tussen mijn bronnen is nl. flink verschillend. Als mijn kabelreceiver een harde schijf zou hebben dan ging ik hem vanaf die bron calibreren. Nu heb ik altijd het idee dat de gamma bij TV kijken relatief laag staat.
Daarnaast is wit sowieso regelmatig een probleem. In mijn DVD speler heb ik de wit output en ook het contrast iets teruggeregeld omdat het te hard uitstuurde. Nu zijn de metingen perfect zonder clippen.
Maar ik lees nu eerst weer verder vanaf pagina 2 want misschien steek ik weer iets op  :).

Ondertussen ben ik met lezen aanbeland bij mijn eigen reactie en zie dat Marconist en Rob met elkaar in de clinch zijn gegaan.

@ Rob, je reactie was misschien ietswat heftig en het zou mooi zijn als Marconist weer zou instappen in deze topic want hij heeft ook hele goede dingen gepost. Discussie is goed en daardoor komt langzaam de juiste handelswijze wel naar boven.
Ook ik heb wel eens met professionals in de clinch gelegen en ook ik ga wel eens in de fout. Ondertussen weet ik dat ook de professionals fouten maken alleen sommigen vinden het wel eens lastig om kleur te bekennen.
@Marconist : kom je weer terug?

Zo nu eerst koffie zetten en dan de DVD ophalen  :coffee:.
 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

jowi

Quote from: LPlover on September 26, 2010, 12:55:57
nee dus! Wellicht voor jouw scherm maar niet voor mijn G20. Het contrast moet dan op max om een kleiner deel groter dan 235 niet zichtbaar te maken. Max contrast lijkt me niet bevoordelijk voor de levensduur van het scherm!!
Oh sorrie, dat is waar, het is ook afhankelijk van wat je scherm kan, ik zal de tekst aanpassen... eens kijken hoe ik dat ga omschrijven zodat iedereen het snapt, inclusief mezelf ;)

Snowmaster

Ben weer wakker.....

Inloggend op AVS realiseerde ik mij dat ik bewust voor 601 i.p.v. 709 heb gekozen in mijn instellingen omdat ik bijna uitsluitend SD materiaal of geupscalde HD TV kijk. Haak dus weer af bij het proefje omdat ik 601 gecalibreerd ben.
Waarschijnlijk zal dit nauwelijks iets uitmaken, maar heb dan geen goed vergelijkingsmateriaal.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Rob_Dingen

#64
Quote from: LPlover on September 26, 2010, 12:55:57
nee dus! Wellicht voor jouw scherm maar niet voor mijn G20. Het contrast moet dan op max om een kleiner deel groter dan 235 niet zichtbaar te maken. Max contrast lijkt me niet bevoordelijk voor de levensduur van het scherm!!

Robin

Jawel dus dat is de juiste manier van werken met deze test disc alleen is het zo dat het niet zichtbaar word bij alle types plasma maar dat heeft niets met de disc of wijze van gebruik te maken.

@ Snowmaster
Misschien heb je wel gelijk maar het heeft in ieder geval goed geholpen :D
Zoals de meeste wel weten ben ik niet te beroerd om te helpen maar die gast zegt gewoon dat het niet klopt wat ik zeg en komt vervolgens met het grootst mogelijk onzin verhaal en telkens met quotes van andere die vaak ook nog hetzelfde zeggen als wat ik al omschreef.
Ik heb geen quotes nodig dit is dagelijkse kost voor mij wat overigens niet wil zeggen dat ik alles weet.
Maar stel dat ze zijn opmerkingen gaan quoten op een ander forum >:D

Rob



marconist

Quote from: Rob_Dingen on September 25, 2010, 13:32:51

Bij video word het gedeelte onder de 16 en boven de 235 niet gebruikt


Ja hoor!   ;D ;D ;D

Gezien je wijze van uitdrukken in het berichtje op sep 26 krijg ik  het vermoeden dat je een verkoper bent bij een dozenschuiver?

blue-eyes

Heren,

laten we elkaar leven?

Graag normale reacties, etc. naar elkaar. Je hoeft elkaar niet meer op te zoeken.



p.s. Het maakt mij niet uit WIE er gelijk heeft, WIE er begonnen is, etc. etc.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Rob_Dingen

Hoi Marconist
Quote from: marconist on September 29, 2010, 19:12:52

Ja hoor!   ;D ;D ;D

Gezien je wijze van uitdrukken in het berichtje op sep 26 krijg ik  het vermoeden dat je een verkoper bent bij een dozenschuiver?

Toch leuk om te zien dat je nog ergens verstand van hebt en dat in het doorzien van mensen :clapping:

Rob

marconist

Ja Rob, maar ik hoor net dat je inmiddels je positie hebt verbeterd!   ;)

KillerbeeNL


Alweer wat weken oud deze topic maar als beginnend/lerend calibrateur denk ik dat het zo zit:

BTB en WTW is NIET te zien op video materiaal wat aan de specs voldoet (16-235) ongeacht de instellingen van de bron en weergever.

BTB en WTW is WEL te zien als de volgende voorwaarden ALLEMAAL aanwezig zijn:

ALS de bron (DVD/BD/HTPC) uitstuurd op "PC niveau" 0-255 (de bron is ingesteld op "full-range "of "enhanced" ) EN video materiaal (b.v.AVCHD disk)
"full-range" of "enhanced" informatie bevat EN je weergever in staat is dit te zien (of door de juiste instelling te activeren net zoals de bron).

Brightness instellen gaat dan ongeacht het bovenstaande wel maar contrast instellen met het besproken patroon is als ALLE voorwaarden aanwezig zijn NIET de juiste omdat
plasma (en lcd ) minder of helemaal niet dichtslippen ondanks de veel te hoge contrast instellingen , en dan heb je een meter nodig om de gewenste ftl output te meten EN de
gamma curve niet in een S-vorm te laten lopen want misschien kan je scherm wel niet de gewenste ftl output aan zul je lager moeten gaan met je contrast zodat je GEEN S-vorm in je gamma krijgt.

Let wel op dat een S-vorm of rare gamma bij plasma en/of LCD ook een andere oorzaak kan hebben zoals de electronica die je beeldscherm beveiligd en de boel dicht gooit.
Of "beeldverbeteraars" die je contrast ratio "optimaliseren" (b.v. local Led-dimming bij lcd) en zo een kronkel veroorzaken in je gamma.

groeten,

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Rob_Dingen

Hoi Danny

Het is bijna goed.
BTB eb WTW is te zien op test disks die voldoen aan de video norm dat hebben ze expres gedaan.
BTB en WTW is te zien op dvd spelers die op de video norm staan afgesteld maar ook daar geld dat er uitzonderingen zijn.
Die instelling is belangrijk om de absolute brightness stand te laten kloppen als je hem op PC zet dan moet je namelijk de brightness enorm omhoog schroeven.
Het verhaal van de Gamma klopt dus bij plasma kun je contrast alleen goed instellen met de juiste meet apparatuur.

Rob


KillerbeeNL


bedankt voor de correctie  :)

Quote from: Rob_Dingen on November 18, 2010, 09:58:18
Hoi Danny

Het is bijna goed.
BTB eb WTW is te zien op test disks die voldoen aan de video norm dat hebben ze expres gedaan.
BTB en WTW is te zien op dvd spelers die op de video norm staan afgesteld maar ook daar geld dat er uitzonderingen zijn.
Die instelling is belangrijk om de absolute brightness stand te laten kloppen als je hem op PC zet dan moet je namelijk de brightness enorm omhoog schroeven.
Het verhaal van de Gamma klopt dus bij plasma kun je contrast alleen goed instellen met de juiste meet apparatuur.

Rob


Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Starred

Jowi, misschien kan je aan de openingspost toevoegen wat de gewenste instellingen op bijvoorbeeld een Dune zouden moeten zijn?

jowi

Het topic zou in feite speler-onafhankelijk moeten zijn... eigenlijk het enige wat ik aan de Dune heb aangepast (het is niet toevallig ook mijn enige speler) is een paar tikjes in de brightness erbij en contrast eraf, om de patterns goed te krijgen op de tv. Je ziet dat ook in de openingspost, dat ik de AVS patronen met de Dune afspeel... wel een leuke vraag, ik had ook de dune niet aan kunnen passen, maar de brightness/contrast op de tv... wanneer pas je het op de speler aan, en wanneer op de display?

Starred

Quote from: jowi on January 11, 2011, 08:47:51
wel een leuke vraag, ik had ook de dune niet aan kunnen passen, maar de brightness/contrast op de tv... wanneer pas je het op de speler aan, en wanneer op de display?

Precies, daar loop ik altijd mee te kloten  ;D