Optimale (HD)TV instellingen

Started by jowi, September 15, 2010, 16:17:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jowi

Hier op verzoek een kleine set basisregels en instellingen voor hoofdzakelijk beginners om de (HD)TV/mediaspeler/stb/projector etc. zo goed mogelijk in te stellen. Nu weet ik dat dit op een forum met specialisten heel lastig is, er zullen vast mensen zijn die eea anders oplossen, ik nodig jullie dan ook uit om dit topic uit te breiden met specifieke aandachtspunten. Punt is dat veel mensen die pas met de hobby beginnen, dit soort instellingen niet begrijpen, of 'naar smaak' gaan zitten aanpassen zonder achtergrond en feitelijk meer kwaad doen dan goed.

Nogmaals, het topic is voornamelijk voor de beginnende enthousiast bedoeld. De inhoud heb ik een keer gemaakt voor op een UPC forum, vandaar het gebruik van de UPC stb. Als er op andere populaire merken/types decoders etc. op een andere wijze ingesteld moet worden, graag aanvullen!

En speciaal voor de beginners: wil je je TV optimaal ingesteld hebben, laat dan door een professional een ISF calibratie uitvoeren. Dit gaat véél verder dan we hier bespreken. Het is de moeite waard.

-------------------------------------------------------------------------
De basis
-------------------------------------------------------------------------

Waarom afstellen?
Door je TV zo goed mogelijk af te stellen zul je naar een beter beeld kijken. Het beeld zal rustiger zijn, natuurgetrouwer, zal een betere en echtere kleurbalans hebben, maar ook zal het scherper en gedetailleerder over komen. Door wijs om te gaan met zaken als brightness en contrast kun je zelfs de levensduur van je TV verlengen en zaken als inbranden etc. grotendeels kunnen voorkomen.

Nu kun je met het afstellen van je TV héél ver gaan. De fanatiekelingen, waaronder ik zelf, zullen hun toestel door een professional laten doormeten en calibreren volgens de ISF standaard (Image Science Foundation), maar dit is niet voor iedereen nodig of weggelegd. Ik wil hier dan ook volstaan met echt wat simpele guidelines om in ieder geval de basis goed of beter te krijgen.

Daar gaan we:

1. Ten eerste, om te beginnen, zorg dat het niet al te licht in je kamer is. Pikkedonker hoeft ook niet, maar het moet wel redelijk donker zijn om zometeen met de instellingen bezig te gaan.

2. Zet zaken als 'ambilight' UIT. Ik zou willen zeggen laat ze ook uit, maar dat is persoonlijk. Zet het in ieder geval even uit als je de settings wilt doorlopen zoals ik die later beschrijf.

3. Zorg dat alle 'beeldverbeteraars' en 'dynamische' standen en zaken UIT staan, alsmede zaken als edge enhancement, noise filters, mosquito noise, intel. mode, DRE mode, enhancers, noem het maar op. ALLES UIT. We hebben eigenlijk alleen de standaard zaken nodig als contrast/brightness/color/sharpness. Meer niet. Eventueel kun je later 1 voor 1 alle exotische standjes uit gaan proberen met een testpatroon, om te kijken wat het precies doet en of het daadwerkelijk wat nuttigs toevoegt.

4. Zet zaken als brightness/contrast/color alvast in de middelste stand als dat nog niet zo stond.

5. Zet sharpness helemaal uit of op 0. Feitelijk kun je het beeld niet scherper maken als dat het uitgezonden wordt, denk daar maar eens over na :)

6. Kun je ergens in de menu's een 'kleurtemperatuur' instellen, kies dan voor de 6500 of 65 of 6500K stand of iets wat daar (volgens je handleiding) mee overeen komt.

7. In geval van een settopbox oid zet deze op 16:9 (soms 'BREED' genoemd). Ik neem even aan dat de meeste mensen een 16:9 tv hebben. Anders zet je hem op 4:3. Zorg ook dat de stb in geval van HD box, een HD signaal uitzend (AUTO of 720p of 1080i zijn veel voorkomende settings).

Voorbeeld UPC box:


8. Zoek in je TV naar een menu of optie als 'overscan' of 'zoom' en zorg ervoor dat je liefst de 'dot-by-dot' of pixel-by-pixel stand kiest, of in ieder geval een stand waarbij je tv zo weinig mogelijk of NIETS scaled of zoomt, en dat je dus zoveel mogelijk 'beeld' ziet, en ook nog eens zo symmetrisch mogelijk. Tevens moet de cirkel in het midden rond zijn, niet ovaal. Een handige test is om op kanaal 999 het UPC testbeeld op te zetten en te kijken bij welke stand je het testbeeld en de geblokte rand er om heen zo veel mogelijk ziet.

Dus niet zo :o :


Maar zo 8) :


De stand kan ook 'FULL' of Vol of Volledig heten. Probeer in ieder geval de stand te nemen waarbij je dus zoveel mogelijk van het testbeeld ziet.

9. Zorg dat je TV op een goede kijkhoogte staat. Een goede kijkhoogte om aan te houden is dat het midden van het scherm op ooghoogte zit, of op ongeveer 1/3 van de onderkant. Probeer te voorkomen om de tv hoog op een muur of boven de haard ofzo te hangen, omhoog kijken is erg vermoeiend en niet prettig, en bovendien krijg je last van je nek.

10. Zorg ook dat je tv groot genoeg is! Met HD TV's geldt eigenlijk 1 regel, hoe groter hoe beter. Je kunt best op 2,5 meter van een 60" scherm zitten met HD, no problem. Alles natuurlijk ook een beetje afhankelijk van je huiskamer en budget, maar koop niet een te klein HD scherm omdat de verkoper je aanpraat dat je met een 30" scherm er minstens 5 meter vanaf moet zitten. Dat is iets van vroeger.

11. Verder sluit je natuurlijk je HDTV aan met een HDMI verbinding!!!

12. Heb je ergens in je TV een setting als 'videosignal' of 'inputsignal' of 'signaltype' iets dergelijks, zet deze dan voor de UPC box op RGB16-235 of anders 'auto'.


-------------------------------------------------------------------------
Benodigdheden voor het afstellen
-------------------------------------------------------------------------

Het enige wat we redelijk zonder meetapparatuur af kunnen stellen is feitelijk brightness (helderheid) en contrast.  Hiervoor hebben we wel een paar testpatterns nodig. Gelukkig zijn deze goed en gratis te krijgen, en wat naar mijn ervaring het beste te gebruiken zijn hiervoor zijn de AVSHD patterns van het AVS forum.


Directe link hier: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=948496
(het kan zijn dat je je aan moet melden?)

Afhankelijk van wat je voor mediaspeler hebt moet je daar 1 van de downloads vandaan halen. Er staan versies voor op DVD te branden, om op Bluray te branden, maar ook losse files voor mensen die een netwerkspeler hebben.

Het gaat te ver om hier uit te leggen hoe je dat moet branden etc. maar ik mag aannemen dat dit wel redelijk bekend is allemaal :)

Overigens staat op de link uitgebreid beschreven hoe alles werkt, zij het in het Engels.


-------------------------------------------------------------------------
Afstellen brightness/contrast
-------------------------------------------------------------------------

Het enige wat we zonder dure meetapparatuur behoorlijk af kunnen stellen 'op het blote oog' is eigenlijk brightness en contrast. Hiervoor gebruiken we een tweetal testpatronen, die je kunt vinden in de AVSHD dvd/bluray/mp4 hierboven.

Als je AVSHD opstart, kies je in het hoofdmenu voor de onderste optie ' CalMAN fields':


Daar aangekomen kies je voor het kopje 'Brightness & contrast':


Gebruik je de losse files (mp4 versie) dan pak je de 'basic_patterns.mp4' en start je die op. Hier zitten de patronen op dezelfde wijze in.

Afstellen van de brightness

Het eerste testpatroon wat je nu ziet is het brightness afstelpatroon, en bestaat uit een zwart scherm met verticale knipperende balken die van links naar rechts steeds lichter worden. Onder de balken zie je getallen staan. Als je nu op je tv de brightness hoger en lager zet, zul je zien dat de knipperende balken lichter of juist donkerder worden.



*LET OP!!! doe het volgende in een goed verduisterde kamer of 's avonds met het licht uit, voor een correcte afstelling*

Het afstellen van de correcte brightness is eigenlijk erg simpel, stel de brightness op de tv zodanig in dat de balkjes met de nummers 17 en hoger, zichtbaar zijn, en de balken met de lagere getallen onzichtbaar... kind kan de was doen :)

Als je de brightness te ver terugdraait zul je zien dat ook de balken met 17 en hoger niet meer zichtbaar zijn. Dan moet je een stukje terug. Als je alles goed hebt afgesteld echter heb je uiteindelijk een patroon wat er zo uit ziet:



Afstellen van contrast

Het afstellen van de correcte waarde voor contrast gaat op een gelijksoortige manier. Het patroon wat hier voor nodig is zit iets verderop in het programma, dus je moet even doorspoelen. Dit patroon lijkt erg op het brightness patroon, echter in dit geval is het overwegend wit, met wit knipperende balken die van links naar rechts meer en meer in de achtergrond opgaan.



*LET OP!!! ook deze afstelling doen in een donkere kamer*

Om het contrast af te stellen doen we eigenlijk hetzelfde als met het brightness patroon, echter nu moeten we door de waarde van het contrast te veranderen er voor zorgen dat alleen het linkersetje balken, 230 t/m 234, knipperen, en alles rechts daarvan, dus vanaf 235 en hoger, niet meer:



Voor het mooie zou je nu weer terug moeten naar het brightness patroon, om te zien of dat nog klopt. Zoniet dan kun je die weer een beetje aanpassen, daarna weer het contrast etc. net zolang tot alles niet beter te krijgen is.

Gefeliciteerd! In feite staan de brightness en contrast nu correct afgesteld!

Robiwan

Bedankt Jowi voor deze korte maar duidelijke uitleg.

Toch ben ik het m.b.t. de contrastinstelling (whiteclipping pattern) niet met je eens dat je de balken moet zien knipperen tussen 230 en 234 en de rest van de balken niet, door het verhogen of verlagen van de contrastinstelling in het beeldmenu. De beschrijving bij dit testpatroon spreekt over dat je de balken moet zien knipperen tussen 230-234 en higher! Dus alle balken :D Als ik jouw beschrijving voor contrast zou projecteren op mijn Pana G20 dan moet het contrast op maximaal en dat lijkt me niet de bedoeling.

Graag je reactie.

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

jowi

#2
Mijn beschrijving is correct. Alleen de 5 balken aan de LINKER kant van het scherm mogen knipperen, de rest niet. De werking is dus analoog aan het brightness pattern, maar dan aan de linkerkant. Als je het contrast lager zet gaan er MEER balken meeknipperen. Zet je het hoger, dan gaan er minder meeknipperen. De bedoeling is dus om de balken 230 t/m 234 te laten knipperen, en de balken 235 t/m 253 NIET.

Wat jij vertelt is onmogelijk, je kunt met dit pattern NOOIT de balken met 234 t/m 253 laten knipperen ZONDER de rest mee te laten knipperen. Ik denk dat er ergens in je keten een apparaat oid zit die al een te hoog contrast heeft, zet overal het contrast eens op de middenstand en probeer het dan nog eens.

Robiwan

Quote from: jowi on September 18, 2010, 18:27:06
Mijn beschrijving is correct. Alleen de 5 balken aan de LINKER kant van het scherm mogen knipperen, de rest niet. De werking is dus analoog aan het brightness pattern, maar dan aan de linkerkant. Als je het contrast lager zet gaan er MEER balken meeknipperen. Zet je het hoger, dan gaan er minder meeknipperen. De bedoeling is dus om de balken 230 t/m 234 te laten knipperen, en de balken 235 t/m 253 NIET.

Wat jij vertelt is onmogelijk, je kunt met dit pattern NOOIT de balken met 234 t/m 253 laten knipperen ZONDER de rest mee te laten knipperen. Ik denk dat er ergens in je keten een apparaat oid zit die al een te hoog contrast heeft, zet overal het contrast eens op de middenstand en probeer het dan nog eens.

Er staat "set white level so 230-234 or higher flash". Ik neem aan dat het om de balken gaat die van boven naar beneden worden weergegeven?

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

jowi

#4
Nu begin ik zelf ook te twijfelen ;) Celerontje begon er ook al over dat ik het liet clippen op deze wijze, maar op deze manier heb ik het zeg maar altijd gedaan, en zo heb ik het anderen ook zien doen. De werkwijze is dan hetzelfde als het brightness pattern, en ik heb geen rare contrast instellingen nodig, bij mij staat het contrast van de Dune op 49 (standaard is 50). Wil ik alles mee laten knipperen dan moet ik het contrast terug draaien naar onder de 40 en mis ik duidelijk punch en en heb ik een heel saai levelnloos beeld... Overigens komt de instelling die ik zo maak, ook overeen met andere contrast patterns, dus ik had nooit reden om te twijfelen.

De beschrijving in het pattern is ERG onduidelijk, want dan zou er moeten staan 'regel af zodat ALLES knippert'. Want je kunt niet zodanig afstellen dat 230-234 NIET knipperen... Ik denk dat ze met 'higher' in dit geval dus 'lower' bedoelen, waarschijnlijk te snel gecopieerd van het brightness pattern... daar moeten 17 en hoger knipperen.

Robiwan

Quote from: jowi on September 18, 2010, 19:00:21
Nu begin ik zelf ook te twijfelen ;) Celerontje begon er ook al over dat ik het liet clippen op deze wijze, maar op deze manier heb ik het zeg maar altijd gedaan, en zo heb ik het anderen ook zien doen. De werkwijze is dan hetzelfde als het brightness pattern, en ik heb geen rare contrast instellingen nodig, bij mij staat het contrast van de Dune op 49 (standaard is 50). Wil ik alles mee laten knipperen dan moet ik het contrast terug draaien naar onder de 40 en mis ik duidelijk punch en en heb ik een heel saai levelnloos beeld... Overigens komt de instelling die ik zo maak, ook overeen met andere contrast patterns, dus ik had nooit reden om te twijfelen.

De beschrijving in het pattern is ERG onduidelijk, want dan zou er moeten staan 'regel af zodat ALLES knippert'. Want je kunt niet zodanig afstellen dat 230-234 NIET knipperen... Ik denk dat ze met 'higher' in dit geval dus 'lower' bedoelen, waarschijnlijk te snel gecopieerd van het brightness pattern... daar moeten 17 en hoger knipperen.

:D ja ik vind de beschrijving ook niet echt duidelijk in de handleiding van AVSHD. Ik heb mijn Pana keurig netjes met een eye-pro bij 100IRE op 30 ftl ingesteld. Deze richtwaarde wordt aanbevolen voor het afstellen van een panasonic plasmascherm. Contast staat daarbij keurig netjes op 39 (fabriek THX/Cinema is 36), max is 60. En ik zie alle balken gewoon knipperen. Het beeld oogt helder, contrastrijk en levendig! Verder staat helderheid op 0, zeg maar de middenstand, en ik zie bij het blacklevel pattern 17-25 knipperen (vrij donkere ruimte).

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

jowi

En je speler? Hoe staat het contrast etc daar?

Robiwan

Quote from: jowi on September 18, 2010, 19:36:47
En je speler? Hoe staat het contrast etc daar?

hoe bedoel je? ik heb een samsung blu-ray speler type 1400 o.i.d. uit 2008. Ik heb geen mogelijkheid om het beeld via het beeldmenu van de Samsung af te stellen.

Robin

Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

marconist

Ze zijn duidelijk zat:
"We mention a few white-level items in the Misc. Patterns section, and measurements can give more objective information, but generally the items mentioned above are the most straightforward issues to watch for in setting white-level. If your contrast is at a high setting where at least 230 to 234 flash, and there does not appear to be any discoloration or eye-fatigue watching, then congratulations you are done setting white-level. If you have tried to follow the above items and cannot spot any of the possible detrimental effects mentioned, and would simply like to err on the side of caution, then merely set contrast as high as it can go while you can still see that most all of the bars numbered higher than 235 flash. Some manufacturers seemingly have tried to limit the amount of possible error the white-level control can introduce, so even on the absolute highest contrast setting some digital displays may never clip levels lower than 253 and it could be difficult to clearly spot any of the items discussed."

In feite staat er dat je minstens tot 234 de zaak moet zien knipperen, anders heb je te weinig headroom om een beetje fatsoenlijk de grijstinten (en daarmee je kleuren!) weer te geven.
Hoe meer balken met een hoger nummer knipperen, uiteraard bij behoud van fatsoenlijk black-levels, des te beter is het scherm en dus in staat beter de beeldynamiek te volgen. Aangezien de regelingen elkaar altijd beïnvloeden, moet je dus regelmatig "heen-en-weer" checken tussen helderheid en contrast tot je het optimum voor het scherm hebt bereikt.


@Plover: 30 ftL is erg laag voor een modern scherm ...... Je moet normaal gesproken makkelijk naar 40 ftL kunnen voor 100 IRE en met een beetje geluk komt 109 IRE (super-white) er dan ook nog uit! (Dit level vindt je in de 10% gray-scale).

jowi

Ja ik heb het denk ik gewoon verkeerd begrepen al die tijd. Ik zit nu wat rond te lezen en te testen, en contrast moet inderdaad zodanig afgesteld worden dat je ALLE balkjes dus ook de meest rechtse, nog nét ziet knipperen. Zie nu ook op de Spears & Munsil Bluray een dergelijk patroon en daar staat een héél duidelijke uitleg bij :) Ik heb het bij mij dus al die tijd te hoog gehad. Ik ga de tekst aanpassen!

Mijn excuses voor de verwarring.

marconist

Ja, dat is zo: S&M leveren ook goede informatie.

Robiwan

@Plover: 30 ftL is erg laag voor een modern scherm ...... Je moet normaal gesproken makkelijk naar 40 ftL kunnen voor 100 IRE en met een beetje geluk komt 109 IRE (super-white) er dan ook nog uit! (Dit level vindt je in de 10% gray-scale).
[/quote]

109IRE komt er nu ook prima uit. Die 30 ftl wordt echt aanbevolen voor calibratie van een pana plasma. Meer contrast geeft een vermoeiend beeld om naar te kijken.

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Robiwan

Quote from: jowi on September 18, 2010, 21:05:02
Ja ik heb het denk ik gewoon verkeerd begrepen al die tijd. Ik zit nu wat rond te lezen en te testen, en contrast moet inderdaad zodanig afgesteld worden dat je ALLE balkjes dus ook de meest rechtse, nog nét ziet knipperen. Zie nu ook op de Spears & Munsil Bluray een dergelijk patroon en daar staat een héél duidelijke uitleg bij :) Ik heb het bij mij dus al die tijd te hoog gehad. Ik ga de tekst aanpassen!

Mijn excuses voor de verwarring.

Geeft niet de uitleg was verder prima!
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

jowi

Nooit te oud om te leren, zo blijkt maar weer 8)

marconist

Quote from: LPlover on September 18, 2010, 21:53:57

109IRE komt er nu ook prima uit. Die 30 ftl wordt echt aanbevolen voor calibratie van een pana plasma. Meer contrast geeft een vermoeiend beeld om naar te kijken.

Robin


;D  Het zou te gek zijn al ie IRE 109 dan nog niet kon produceren ......


Maarre, die indicaties zijn voor de oude 11 en 12 series. Ook SMPTE adviseert 40 ftL voor "normaal" kijken op moderne professionele monitors, studio gebruik dus. De oude 30 ftL de facto standard wordt alleen nog gezien bij het gebruik als analyse tool bij quality control.

Ik vermoed dat je aan dit oudere pamflet refereert:
http://www.panasonic.com/business/plasma/pdf/calibrationoperation-panasonicplasmamonitors-2009-07.pdf

Robiwan

Quote from: marconist on September 18, 2010, 22:20:59

;D  Het zou te gek zijn al ie IRE 109 dan nog niet kon produceren ......


Maarre, die indicaties zijn voor de oude 11 en 12 series. Ook SMPTE adviseert 40 ftL voor "normaal" kijken op moderne professionele monitors, studio gebruik dus. De oude 30 ftL de facto standard wordt alleen nog gezien bij het gebruik als analyse tool bij quality control.

Ik vermoed dat je aan dit oudere pamflet refereert:
http://www.panasonic.com/business/plasma/pdf/calibrationoperation-panasonicplasmamonitors-2009-07.pdf


zal best maar op 40 ftl oogt het beeld echt vermoeiend zeker in een donkere ruimte. De levensduur wordt ook bekort dus waarom zou je en je gaat qua contrastinstelling dan echt een flink stuk hoger zitten dan de fabrieksinstelling en dat lijkt me echt niet oke!

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

marconist

Quote from: LPlover on September 18, 2010, 23:24:19
zal best maar op 40 ftl oogt het beeld echt vermoeiend zeker in een donkere ruimte. De levensduur wordt ook bekort dus waarom zou je en je gaat qua contrastinstelling dan echt een flink stuk hoger zitten dan de fabrieksinstelling en dat lijkt me echt niet oke!

Robin


Ach, met de moderne "rare earths" om dat licht te genereren valt dat allemaal wel mee; 30 ftL was indertijd  moeilijk te halen met CRT monitors vanwege het blooming-effect. Vandaar die smpte afspraak. Nadeel is trouwens ook dat je contrast-ratio inlevert bij zulke lage niveau's.
En met een verwachtte half-time van 100.000 uur maak  ik mij geen zorgen. Dat haal ik nooit in 5 of desnoods 10 jaar.  ;D  En ik kijk nooit in het donker.
Ik had verderop in dit forum al problemen om iemand te vertellen dat m'n toenmalige plasma na 6000 uur niet noemenswaardig in lichtoutput was veranderd ......

Misschien een verhelderend artikel:
http://www.displaymate.com/LCD_Plasma_ShootOut.htm

Robiwan

#17
Sterker nog mijn pana G20 haalt geen 40 ftl bij 100IRE met vol open contrast, maximaal 38, tenminste volgens de Eye-one display2! :( Uiteraard wel 40 ftl bij IRE109!

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Rob_Dingen

Hoi

Ik heb nooit met de test dvd van AVS gewerkt maar als de lijntjes in de brightness en contrast patronen werkelijk het video bereik weergeven van 16 tot 235 dan wil dat dus zeggen dat er info onder zwart (16) en boven wit (235) zit.
Die info zou je dus niet mogen zien dus alles boven de 235 en onder 16 mogen niet zichtbaar zijn.
Het makelijkste kun je dat testen met de brightness door de balken tot 16 weg te halen en te kijken od de achtergrond niet echt oplicht.
Als dat niet het geval is klopt mijn verhaal dus is de achtergrond grijs dan staat de brightness te hoog.
Doe aub dit restje even en laat dat hier even weten.

Rob

marconist

Quote from: Rob_Dingen on September 19, 2010, 10:04:08

Doe aub dit restje even en laat dat hier even weten.

Rob


Dat geldt alleen voor de analoge ingangen. Digitaal ben je zo vrij als een vogeltje.  :)
Overigens zijn die grenzen niet "hard". Ze zijn bedoeld om voldoende headroom te creëeren en zonder (intensiteits-)vervorming de beelden te kunnen weergeven. 0 - 100 IRE mag (moet dus eigenlijk!) gewoon door een monitor kunnen worden weergegeven. De 16-235 limiet is een technische afspraak. Buiten die range kunnen bepaalde signalen worden ingebed. Dit stamt uit het analoge tijdperk en daar moet je b.v. bij composiet (FBAS) signalen goed rekening mee houden (b.v. verschuivingen in het zwart kunnen hierdoor optreden). In het digitale tijdperk eigenlijk niet meer zo van belang. Je monitor/TV optimaliseren voor 0-100 IRE is dus prima, zolang de bron en eventueel bepaalde ingangscircuits van je monitor/TV e.e.a. maar goed opvangen.

Interessante informatie vindt je hier:
http://www.corporacionvideo.com/pdfdoc/HDTV_Digitation.pdf

marconist

Quote from: LPlover on September 19, 2010, 09:01:33
Sterker nog mijn pana G20 haalt geen 40 ftl bij 100IRE met vol open contrast, maximaal 38, tenminste volgens de Eye-one display2! :( Uiteraard wel 40 ftl bij IRE109!

Robin

Tsja, bij mijn LG kom ik (rekening houdend met HiFi TV) ook niet verder dan 39,3 ftL (134,7 cd/m2) bij een contrastratio van 1374:1 en IRE-100. Hierbij staat contrast op 77% en helderheid op 60.
Ik verkeerde in de veronderstelling dat Panasonic er een hoop meer licht eruit kon blazen gezien het artikel van Displaymate (een paar posts terug)!

Doet me er trouwens aan denken dat ik nu maar eens een definitieve calibratie moet inzetten. D'r zitten nu zat uren op.  ;D

Robiwan

Quote from: marconist on September 19, 2010, 10:34:41
Tsja, bij mijn LG kom ik (rekening houdend met HiFi TV) ook niet verder dan 39,3 ftL (134,7 cd/m2) bij een contrastratio van 1374:1 en IRE-100. Hierbij staat contrast op 77% en helderheid op 60.
Ik verkeerde in de veronderstelling dat Panasonic er een hoop meer licht eruit kon blazen gezien het artikel van Displaymate (een paar posts terug)!

Doet me er trouwens aan denken dat ik nu maar eens een definitieve calibratie moet inzetten. D'r zitten nu zat uren op.  ;D

contrastratio is bij mijn pana G20 is 1:6000! ;) De Pana kan er niet meer licht uitblazen maar ik zou niet weten waarom dat wel nodig zou zijn! De boel is nu dusdanig gestabiliseerd dat de grayscaling geen grotere afwijkingen vertoont dan 2% in het kritische 40-80 IRE gebied. Sterker nog DeltaE neemt alleen maar af van 40 tot 100 IRE en is slechts 1% tussen 60-100 IRE. Wellicht is nog wat verdere stabilisatie te verwachten in het gebied 20-40IRE. En toch zijn sommige programma's op bijv. Disc HD, bijv. "Best Festivals of the World", niet vrij van wat wazigheid/fletsigheid zo nu en dat stoort me een beetje.

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

marconist

#22
Ach, bij een contrastratio van 1374:1 spreek je over bijna 63 dB ......
Je mag al blij zijn als je 55 dB binnenkrijgt!

Maarre, natuurlijk wil ik dit ook graag opkrikken  ;D  Een limiet daarbij is kennelijk mijn sensor (Spider 3), want die reageert dus ook op infrarood en in de full power modus genereert die LG toch wel aardig wat warmte. Hij lust dan wel 400 W.  ;)

De % afwijkingen liggen bij mij ook in die grootte-orde, maar dat interesseert mij minder. Wat mij wel interesseert is dat ik nog heel kleine tintafwijkingen (op het oog dus!) constateer bij de weergave van een zwart-wit contrastverloop als je met je neus op het scherm zit. Dat wil ik nog weg hebben, maar vereist dus dat ik zowel meet als kijk bij het afregelen van de 20-punts RGB curve. Vervelend werk, want mijn computer staat 5 meter van het scherm en die ga ik niet verslepen. D'r hangt namelijk een dikke bos (weggewerkte) kabels aan voor andere doeleinden.  ;)

V.w.b scherpte van HDTV: ben je niet in de war met ge-upscale'de beelden. Dat komt (uiteraard) vaak voor op de HD zenders .....



Edit: 55 dB gaat niet eens, vanwege de limiet in het 8-bit systeem: 50 dB ≠ ratio 316:1 !

jowi

Quote from: LPlover on September 19, 2010, 10:55:56
En toch zijn sommige programma's op bijv. Disc HD, bijv. "Best Festivals of the World", niet vrij van wat wazigheid/fletsigheid zo nu en dat stoort me een beetje.
Dat ligt dan ook meer aan de uitzending dan aan je tv natuurlijk. Kwaliteit (compressie, codec, bandbreedte, gebruikte hardware cams etc) varieert enorm op de diverse zenders, zelfs als het niet upscaled maar native is.

Rob_Dingen

Hoi Marconist

Nee hoor de video standaard is 16 - 235 en de pc standaard is van 0 - 255 en dit geld ook voor digitaal.
Afhankelijk hoe je bron uitstuurt moet je dit aanpassen maar laten we even bij blu ray blijven met de juiste instellingen en de juiste patronen moet dat dus niet zichtbaar zijn.
Hoef me verder ook niet echt te verdiepen in de materie calibreer al meer dan 10 jaar projectors en denk dat ik wel een beetje weet hoe het zit.
Enige wat ik niet weet is hoe de test dvd zoals hierboven beschreven in elkaar zit.
Als je je display afstelt dat je alle lijntjes ziet en je hebt je bron op pc uit staan i.p.v video klopt het anders is het zo dat je een stuk zwart detail mist en te weinig licht opbrengst hebt.

Rob