Afstellen Grado Prestige Gold element

Gestart door pong38, september 8, 2010, 21:40:55

Vorige topic - Volgende topic

pong38

Na wat geëxperimenteer met Ortofon DJ elementen in m'n Technics SL-1210, heb ik besloten om m'n Grado Prestige Gold element weer te gaan gebruiken.
Voor het correct afstellen van het element gebruik ik de Technics Bearwald arc protractor. Echt tevreden over de weergave kwaliteit van, laten we zeggen, het laatste kwart van een plaat ben ik niet.
Wanneer ik het het element haaks op de headshell afmonteer dan zie ik met de protractor dat er een lichte afwijking naar binnen toe optreedt.
Draai ik het element wat naar binnen dan ben ik in staat om het element van begin tot einde plaat perfect op de lijn te krijgen en ben ik ook van de lichte vervorming af.

Maar goed. Handleidingen, how-to's én de importeur van Grado zelf geven aan dat het (een) element haaks op de shell gemonteerd dient te worden om de tracking niet te verstoren.

Wat is nu wijsheid ? :-)

Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

pong38

Ook namens mij bedankt voor de site. Ik heb al vele sites bekeken maar deze gaat een stap verder in het micro afstellen.
Voor mij is het een openbaring dat je schijnbaar toch je element een tikkie toe-in kan en mag afstellen.

Ik ga er morgen weer eens mee aan de slag.

G73

Heb je al eens overwogen om het afstellen over te laten aan: http://www.audioselectief.nl/? Ik heb ook eerst geprobeerd om het zelf af te regelen, maar nu pas klinkt het zoals het zijn moet.

groeten,
bart

Cyrus·

@pong: heb je de overhang goed ingesteld? Naaldtip dient 52mm van de bajonet af te zitten, zie plaatje (komt uit originele manual).

Het afstellen is helemaal een fluitje van een cent met het originele afstelmalletje:

Als je niet te ver van Amsterdam woont, wil ik je eventueel wel helpen; ik heb zelf lang een Grado Prestige Gold in mijn SL1210 gehad. Nu draai ik met een Dynavector 10x4.
Groeten,
Edwin

Icarus314

Citaat van: B-art op september 19, 2010, 13:38:22
Heb je al eens overwogen om het afstellen over te laten aan: http://www.audioselectief.nl/? Ik heb ook eerst geprobeerd om het zelf af te regelen, maar nu pas klinkt het zoals het zijn moet.

groeten,
bart
Sorry dat ik het zeg maar geloof je nu echt dat je een fractie van een millimeter verkeerd instellen zou kunnen horen? Het allemaal sugestie wat ze je daar aanpraten. Je kunt prima zelf een element inregelen.

Cyrus·

Citaat van: Icarus314 op september 23, 2010, 23:45:13
Sorry dat ik het zeg maar geloof je nu echt dat je een fractie van een millimeter verkeerd instellen zou kunnen horen? Het allemaal sugestie wat ze je daar aanpraten. Je kunt prima zelf een element inregelen.

Zeker op een SL1200! Als je bij een SL1200 de overhang goed instelt en het element goed recht in de headshell zet, dan kan het niet fout gaan.
Groeten,
Edwin

celerontje

Citaat van: Icarus314 op september 23, 2010, 23:45:13
Absoluut, waarom niet?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Sorrie moest me even afreageren. Wat een slice of hell in die andere draad. Ben je leuk met je hobby bezig, zoek je een afstandsbediening en dan loop je tegen zo'n gemankeerde idioot aan. Jammer dat die draad dicht is want het is eigenlijk wel nodig mede audiofielen te waarschuwen tegen deze man.

pong38

Citaat van: CyrusOne op september 23, 2010, 23:17:37
@pong: heb je de overhang goed ingesteld? Naaldtip dient 52mm van de bajonet af te zitten, zie plaatje (komt uit originele manual).

Ik was nog even op vakantie en niet in staat om direct te reageren.
Bedankt voor je aanbod en je bent altijd welkom om een Bossche Bol te komen happen maar ik denk het gehoormatig nu zeer aardig voor elkaar te hebben.

Overigens heeft ook de importeur van Grado mijn afgeraden om de 52mm. regel voor de SL-1200 en z'n varianten toe te passen.
Ik moet het even naspeuren maar er staat ergens op een forum een onderbouwing voor dit.

advr

leuk topic ;D

woon je in de buurt om een Bossche Bol te halen. :o

ik ook. :baaa: :baaa:
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Cyrus·

Citaat van: pong38 op september 24, 2010, 13:15:23
Ik was nog even op vakantie en niet in staat om direct te reageren.
Bedankt voor je aanbod en je bent altijd welkom om een Bossche Bol te komen happen maar ik denk het gehoormatig nu zeer aardig voor elkaar te hebben.

Deal!  ;D

Citaat van: advr op september 24, 2010, 13:34:53
leuk topic ;D

woon je in de buurt om een Bossche Bol te halen. :o

ik ook. :baaa: :baaa:

't Is voor mij iets meer dan een uur rijden, maar dat doe ik dagelijks naar mijn werk ook.
Groeten,
Edwin

Cyrus·

Citaat van: pong38 op september 24, 2010, 13:15:23
Overigens heeft ook de importeur van Grado mijn afgeraden om de 52mm. regel voor de SL-1200 en z'n varianten toe te passen.
Ik moet het even naspeuren maar er staat ergens op een forum een onderbouwing voor dit.

Vreemd... Bij mijn SL1200 (nu ja, SL1210 - ik heb de zwarte uitvoering) heb ik diverse elementen ingesteld op die 52mm en dat was gewoon in 1x goed. Ook met de Grado Gold. Naast de Grado had ik een Denon DL-160 (naald krom  :( ) en nu zit er een Dynavector 10x4 in.

Ben wel benieuwd naar de onderbouwing van de afwijkende montageadviezen van Grado c.q. de importeur. Want (flink) afwijken van de overhang heeft direct gevolgen voor de fouthoek en de uitwerking daarvan op het geluid kan heel drastisch zijn, zowel in positieve als negatieve zin. Dus dat doe je doorgaans niet zomaar, lijkt mij. Maar wie weet, het is de moeite van het experimenteren waard natuurlijk.
Groeten,
Edwin

advr

Citaat van: CyrusOne op september 24, 2010, 13:49:45
Deal!  ;D

't Is voor mij iets meer dan een uur rijden, maar dat doe ik dagelijks naar mijn werk ook.

voor mij 10 min fietsen ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

pong38

Citaat van: CyrusOne op september 24, 2010, 13:50:10
Vreemd... Bij mijn SL1200 (nu ja, SL1210 - ik heb de zwarte uitvoering) heb ik diverse elementen ingesteld op die 52mm en dat was gewoon in 1x goed. Ook met de Grado Gold. Naast de Grado had ik een Denon DL-160 (naald krom  :( ) en nu zit er een Dynavector 10x4 in.

Voor de onderbouwing moet je even in de wachtkamer plaats nemen. Heb net 12 uurtjes sturen achter de kiezen en ik wil nu eerst schone sokken  :P

Anyway... een quick en dirty picshot zoals de Grado er nu in hangt en deze hangt volgens protractor over de gehele loop precies goed.
Sorry voor de stof... macro-ish opname  :confused: IRL ziet het er een stuk beter uit.

Cyrus·

Citaat van: pong38 op september 24, 2010, 14:09:53
Voor de onderbouwing moet je even in de wachtkamer plaats nemen. Heb net 12 uurtjes sturen achter de kiezen en ik wil nu eerst schone sokken  :P

Groot gelijk  :laugh: Geen haast ermee, geduld is een schone zaak. Haast is sowieso nergens goed voor  ;)

Citaat van: pong38 op september 24, 2010, 14:09:53
Anyway... een quick en dirty picshot zoals de Grado er nu in hangt en deze hangt volgens protractor over de gehele loop precies goed.
Sorry voor de stof... macro-ish opname  :confused: IRL ziet het er een stuk beter uit.

Tjsa.... als 'ie precies goed over de hele loop gaat, zou 't goed moeten zijn. Tenzij de protractor afwijkt, maar laten we er maar van uit gaan dat dat niet het geval is. Op 't gehoor is klinkt het goed?
Groeten,
Edwin

pong38

Citaat van: CyrusOne op september 24, 2010, 14:47:08
Tjsa.... als 'ie precies goed over de hele loop gaat, zou 't goed moeten zijn. Tenzij de protractor afwijkt, maar laten we er maar van uit gaan dat dat niet het geval is. Op 't gehoor is klinkt het goed?

Of de protractor afwijkt... Dat is een goede vraag. Die kans is natuurlijk wel aanwezig.
Dit is geen hard pastic super protractor van 100 euro maar een met zorg uitgerprinte (1 picoliter nozzles, zuigvrij papier  :P) versie.
Nog los van de vraag of het papier op de tiende mm. nauwkeurig door het transport gaat.  :blink:

Dus ja, in dat gedeelte valt behoorlijk wat winst te halen maar heb niet zoveel trek om voor die ene keer zoveel geld in een profi-achtig protractor te investeren.
Als jij die wel hebt en mee kan nemen dan krijg je misschien zelfs wel koffie bij de Bossche Bol  :D

Gehoortechnisch moet ik zeggen dat deze afstelling ook erg goed klinkt. Maar wie weet wat ik nog mis...

Cyrus·

Met de huidige printers is zo'n protractor goed genoeg te printen hoor, vooropgesteld dat je de PDF niet qua grootte laat aanpassen aan het papierformaat maar gewoon print zoals de PDF is. Dat is een optie die je bij printen kan kiezen.

Ik heb ooit eens (in mijn Thorens-tijd) een een Pro-Ject Align-it gekocht, universele afstelmal die zich automatisch aanpast aan de overhang:

Werkt op zich heel goed.

Maar die heb ik op de SL1200 nog nooit gebruikt, eerlijk gezegd. Ben uitgegaan van de Technics-voorschriften en dat was klankmatig (in mijn geval) meteen goed. Ik zal van het weekend thuis wel eens de proef op de som nemen met die Pro-Ject, wellicht is er bij mijn tafel nog wel meer uit te halen  :blink:

In het geval dat er bij mijn setup met dat Pro-Ject ding een flinke winst uit komt, dan kom ik een Bossche bol halen  :laugh:
Groeten,
Edwin

pong38

Kan ik die Bossche Bol al ontdooien ?

Cyrus·

;D ik zeg geen "nee"!  ;)

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de Pro-ject tool nog niet op mijn eigen tafel heb ingezet, zal dit weekend eens kijken. Maar: we kunnen allicht binnenkort eens afspraak maken toch?
Groeten,
Edwin

G73

late reactie @ Icarus314 ("Sorry dat ik het zeg maar geloof je nu echt dat je een fractie van een millimeter verkeerd instellen zou kunnen horen? Het allemaal sugestie wat ze je daar aanpraten. Je kunt prima zelf een element inregelen"):
je hebt gelijk, alleen ikzelf niet (mis de ervaring om het zelf te doen).