MaxxMark's bouw van zijn HT - Part Deux - Versterker is er!! Atmos!! YAY! \o/

Started by MaxxMark, September 1, 2010, 18:38:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


RalphH

Interessant, werking vanaf 50Hz. Als ze daar al goed dempen is het een mooi product.
Wel ietwat jammer dat enkel de productinformatie link op de site werkt en de rest niet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bmateijsen

Quote from: RalphH on February 11, 2016, 17:44:50
Interessant, werking vanaf 50Hz. Als ze daar al goed dempen is het een mooi product.
Wel ietwat jammer dat enkel de productinformatie link op de site werkt en de rest niet.

Ze moeten bij Mutrox ook echt de website gaan afmaken....  (vind ik), maar gelukkig hebben wij zelf ook alle productinformatie voor handen.
Chunkz is een waanzinnig mooi product, wij hebben ze zelf ook in de showroom!

MaxxMark

Weer tijd voor een update! Het is vooral een waiting-game aan het zijn. Ene kant jammer, aan de andere kant heb ik genoeg andere dingen te doen.

Ik heb eindelijk een klap gegeven op hoe de inrichting gaat worden in mn HT. De materialen zijn besteld en dat betekent dat ik ook vooruit kan met de verlichting/koof boven in de ruimte.

Na een ingeving heb ik besloten om mijn oude akoestische panelen te gaan hergebruiken in mijn verlichting. Omdat het toch een grote absorber wordt en ik al best wel wat panelen in m'n oude HT had staan ben ik gaan puzzelen of ik die kan hergebruiken. Ze zijn namelijk met Auralex SonoSuede bespannen. En omdat dat best prijzig spul is (en akoestisch transparant) vond ik het het wel waard om te kijken of het te hergebruiken was. En wat blijkt? Dat kan!

De oude panelen zoals ze uit mijn oude HT zijn gekomen:
<snip verkeerd plaatje>

En hoe het er in de nieuwe ruimte uit ziet:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_1625.jpg

De 4 lichte panelen wil ik gaan hergebruiken aan het plafond. Daar moeten uiteindelijk 8 absorbers in komen van 2 hoog. Om dit te bereiken heb ik besloten 4 van mijn oude panelen (die 3 hoog + een beetje zijn) los te halen en te herspannen op 2 hoog + een beetje.

Een oude + nieuwe naast elkaar:


Na een paar uurtjes klussen zijn de panelen vrij snel geresized en zou het er in het geheel als volgt uit komen te zien:



In eerste instantie wilde ik er eigenlijk een gehele koof van maken. Dit heb ik in het geheel in SketchUp gemodeleerd en is te zien in dit filmpje:

http://www.maxxmark.com/dropbox/ht-zolder6-60p.mp4

Het grotoste nadeel? ik kom misschien in de knoop met mn height speakers. En omdat het een koof zou worden van ruim 3 meter is het ook nog een flinke onderneming om het goed en wel aan het plafond te krijgen. Na wat meetwerk heb ik besloten dat het waarschijnlijk handiger is om de panelen individueel op te hangen en te gaan werken met (inbouw)spotjes. Dat scheelt héééél veel gepruts en geeft sneller resultaat.

Het worden dan gewoon 4 panelen hangend aan staaldraad wat er als volgt uit ziet:



En waarschijnlijk komen er aan de buitenkanten per paneel 2 inbouwspots in. Mogelijk dat ik kantelbare in/opbouw spots op de hoge panelen aan de zijkant doe en die richt op de plafondpanelen om op die manier indirecte verlichting te creeëren. Maar daar ben ik nog niet over uit :)


Daarnaast ben ik de zwarte panelen uit elkaar gaan halen. Hier ga ik de stof (als het mogelijk is) hergebruiken om buiten het scherm zwart toe te passen. Hierdoor is het mogelijk om daar ook speakers / subwoofer achter kwijt te kunnen.

Grofweg gedrapeerd rond het scherm:



De speakers staan hier heel ver naar buiten (in de hoek) volgens de dolby guidelines zit het op het uiterste (30 graden). Het alternatief is een heel stuk naar binnen. Dit komt doordat op de ideale plekken ik of direct achter het houtframe van het scherm zit, of mogelijk achter de maskering die over het scherm heen komt bij 16:9.

Omdat ik nog niet 100% zeker weet hoe de 16:9 maskering uiteindelijk gaat worden is het mogelijk dat als deze volledig akoestisch transparant is, ik mogelijk de speakers wel op ideale plek kan zetten.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

denoontje


MaxxMark

Het gaat lekker!

Afgelopen week begonnen met de ophanging voor de panelen aan het plafond. Met staaldraad en draadspanners en de uitdaging om het aan een schuin dak te hangen is de dinsdag middag besteed aan passen, meten, schroeven en testen.

Uiteindelijk een prima resultaat. Één paneel aan het plafond:



Daarna voorbereidingen gedaan en de overige staalkabel + spanners op maat gemaakt. Daar zaten wel wat haken en ogen aan ( ::) )

Verlichting bleef een hekel punt. Zeker omdat de koof niet meer gaat lukken moest er iets anders komen. Na rondgooglen en sketchup gebruiken heb ik besloten om te gaan proberen om de verlichting in de panelen te verwerken in het " + een beetje " stuk naast de vlakken voor de absorbers. Vervolgens opzoek gegaan naar inbouwspotjes en verlichting er voor. Uiteindelijk gegaan voor een eenvoudige inbouwspot met daarin GU10 Philips MasterSpot ledlampen in kleur "extra warm wit" (< 2700k).

Vrijdagmiddag verder gegaan en de ophanging afgemaakt. Vervolgens gekeken of het allemaal recht te krijgen is. En daar lijkt het wel op:



Daarna de nieuwe uitdaging; de verlichting! Omdat de panelen bespannen zijn met doek wordt het lastig om daar zomaar gaten in te maken. Ook is het lastig om het doek glad te houden als er gewicht op staat. We hebben besloten om een dunne MDF plaat (5mm?) op maat te zagen, gaten in te maken, het vast te zetten aan het frame en daarin de spots te plaatsen. Na een vloek en een zucht (sommige stukken moesten opnieuw gespannen worden) was het resultaat zeer netjes!



Hier zie je duidelijk waar de 60cm absorbers moeten komen en waar het "stukje extra" zit.

Vervolgens hebben we twee van deze panelen gemaakt (4 spots) en daarna was de tijd op :). Savonds heb ik de elektra gemaakt en heb ik de panelen weer opgehangen (achteraf niet in de juiste volgorde want nu hangt alles schots en scheef).

Het resultaat mag er zin:

Licht aan:


Licht uit:



Whats next...

Eerst de laatste twee panelen afmaken.
En er was goed nieuws van Bjorn van Beter Beeld & Geluid; in de loop van komende week wordt het akoestisch materiaal door Mutrox geleverd! Ik ben erg benieuwd!  :pompom:
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

pvd_66

lekker bezig zeg, ziet er al goed uit  :clapping:
Een hoop handenarbeid en veel rekenwerk  :worship:
Succes
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

MaxxMark

De akoestische panelen zijn gisteren afgeleverd!  :pompom:

Erg leuk natuurlijk. Dus ook lekker direct er mee aan de slag gegaan:

Alles was netjes ingepakt en kon eenvoudig naar zolder:


De verschillende items uitgepakt:

Links; een absorbtiepaneel. Rechts twee Chunkz (om de staande golven uit de ruimte te halen). De zwarte komen achter het scherm. De taupe kleurige komt in de ruimte zelf

De zwarte (iets goedkopere) stof heeft een soort nylonachtige structuur:


De anderen hebben een vilt structuur:


Achter in de ruimte zijn 4 chunkz ten opzichte van de luisterpositie gelijkmatig verdeeld:



En achter het scherm zijn de overige 6 zwarte chunkz geplaatst. Hier heb ik iets gespeeld met de positie om flexibiliteit te houden mbt speakerplaatsing:



En gemonteerd op de muur ziet het er als volgt uit:


De witte panelen zijn diffusiepanelen (Auralex Metrofusors) die ik nog had liggen van mijn oude HT. Het doel is dat deze in een even diepe behuizing komen als de absorbers (dus 12cm diep) en daarmee dus ook die kleur krijgen. Dat is hier nog niet het geval zoals je ziet :)


Next up;
- Panelen maken waar de zijspeakers in komen
- panelen voor de metrofusors maken
- masking voor het scherm maken


Daarnaast heb ik tevens een keuze gemaakt mbt m'n Atmos versterker. Dat wordt de Arcam AVR 850. In eerste instantie gecombineerd met mijn oude Yamaha RX-v3800 om de heights aan te sturen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

denoontje


Maikel_audionerd

HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

MaxxMark

Het valt me op dat alle werkzaamheden steeds beter behapbaar worden. Het is niet meer een toekomstplaatje, maar je begint écht resultaat te zien en dat motiveert erg goed. Ondanks dat ik veel te veel met werk bezig ben toch wel momenten gevonden om te werken aan mn HT, dus tijd voor een update.

Voor de maskering van het scherm was het puzzelen wat wijsheid is. Zeker omdat ik uiteindelijk ook maskering naar 16:9 wil maken, en ik met de speakers achter het scherm zit (op de ideale hoek zitten die precies achter de stijl van waar het 16:9 scherm komt. En waar ook al een Chunk zit. Dus dat is nog iets om te overdenken. Wel er voor gekozen om verder te gaan met de basismaskering, de 21:9 variant. Hoewel dat als 'straight-forward' aanvoelt moet je natuurlijk wel iets hebben om de maskering op te monteren, en aangezien het schermframe precies op het hout-raamwerk zit, moet er een beetje geprutst en gepriecheld worden.

We hebben er voor gekozen om een extra strip hout bovenop het houtframe te monteren. Daarop komt weer een houten strip (die dus naar voren komt) en die vervolgens nét aan boven het schermoppervlak uitkomt. Hierop willen we uiteindelijk een dunne houtlat zetten (of 4 of 6mm hardhout, of gewoon 4 of 6mm MDF). Deze wordt vervolgens zwart geverfd en daar wordt zwart vilt op geplakt. De omlijsting zit er in ieder geval op, en heeft weinig visueel aantrekkelijks:



Voor wie het zich afvraagt (ik betwijfel het) waarom die speaker boven het scherm zo gemonteerd zit; dat is een test om te kijken of het scharniersysteem van de Fresco's voldoende sterk is om onder een hoek zo te blijven hangen. Als de speakers aan het schuine dak komen moeten ze gedraaid worden. Ik wil weten of ze blijven hangen, of dat ze na verloop van tijd verzakken (en ik ze op op eoa manier moet zekeren)

Daarnaast zijn we de bekistingen gaan uitwerken voor de metrofusors (diffusie panelen; het witte piepschuim ::) ). De Auralex maat is 61cm terwijl de panelen van Mutrox 60cm zijn. Een beetje jammer (en lelijk als je het niet gelijk maakt). Ofwel ook weer uitdenken, meten, verwonderen, en opnieuw beginnen... Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat we een omkisting maken met multiplex (18mm) en de panelen op maat zagen.

Zo gezegd zo gedaan! De eerste behuizing duurde uiteraard het langst, maar daarna ging het vlot:



En vandaag verder gegaan en de resterende 2 "kleine" afgemaakt.

Helaas was niet alles koek en ei. Halverwege de middag na het voorboren van de bekisting was ik niet zo scherp en legde ik mijn arm op de gloeiend hete boor. Dus nu heb ik 3 brandblaren in een leuk spiraalvormpje op mn arm. :P

Daarna de grote omkistingen. Deze komen direct links en rechts van de luisterpositie. Ze moeten er hetzelfde uitzien als de 4 Panelz, en hebben als doel om de speakers te bevatten. Ook die gingen vrij voorspoedig en einde middag waren ze allemaal klaar:



Uiteraard ook nog een keer gekeken of de speakers wel gingen passen in die behuizing. En het toeval wil dat ik 2mm speling heb. Ik zeg; prima!  :pompom:

Dat was het moment dat het hoognodig tijd was om de boel weer aan kant te krijgen. Overal houtzaagsel, houtstukken, gereedschap everywhere en een algemeen gevoel alsof er een oorlog op mn zolder gewoed heeft. Maar... na het opruimen begon het te kriebelen en wilde ik toch weten hoe het zou worden als zo'n bekisting bespannen is met hetzelfde vilt als op de andere panelen.

Gelukkig had ik ondertussen voldoende ervaring met het bespannen van dergelijke panelen, al was het toch wel even klooien met deze eerste...

En het resultaat:



Ik ben er best trots op! Het verschil met de andere panelen is niet zichtbaar. Even diep en even groot. Het enige verschil dat te bemerken valt is dat de door mij bespannen panelen strakker gespannen zijn dan de Mutrox panelen. Maar een kniesoor die daar op let ;)

Voor de duidelijkheid; de andere omkistte metrofusor die je ziet wordt ook bespannen, en de 2 die aan de bovenkant zitten worden in de kleur van de muur geverfd. En direct naast de 2 linker panelen komt de speaker-in-het-paneel.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Toch nog een update! Het ging zaterdag zó lekker met het stofferen, dat ik zondag alle panelen afgestoffeerd heb en 4 van mn metrofusors geverfd heb in de kleur van de muur:





Einde dag de boel wat meer opgeruimd en zo goed en kwaad als het lukte de boel provisorisch opgehangen op de juiste plek en een leuk panoramafototje gemaakt:


voor volledig scherm: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_1926.jpg
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Maikel_audionerd

HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Harry HT

Hi Mark,

Mooi zo, Piet Mondriaan zou het ook zo gemaakt hebben [emoji41]

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Jean Sibelius

Lekker bezig! :) Heb je nu (al) alle panelen in de ruimte hangen?
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

MaxxMark

Quote from: Harry HT on March 22, 2016, 06:42:58
Hi Mark,

Mooi zo, Piet Mondriaan zou het ook zo gemaakt hebben [emoji41]

Gegroet,

Harry

:D Beginnen met het noodzakelijke, daarna wil ik wat meer "huiselijkheid" in de ruimte brengen. In mn woonkamer heb ik teakhouten bijzettafeltjes die ook om en nabij de 60x60 zijn. Ik denk dat dergelijke tafeltjes hier niet zouden misstaan. Door hun kleur maar vooral ook omdat het wat speelser oogt dan 100% strak. Dus het wordt uiteindelijk (hoop ik) wat minder Mondriaan!

Quote from: Jean Sibelius on March 22, 2016, 20:05:20
Lekker bezig! :) Heb je nu (al) alle panelen in de ruimte hangen?

Ja, alle stof beklede panelen hangen er. Daarmee zit eigenlijk alles er in wat berekend is.

Wel heb ik gemerkt dat er een flutter-echo in de ruimte blijft. Zeer waarschijnlijk niet als het uit de speakers komt (de reflectiepunten zijn aangepakt) maar als er andere geluidsbronnen zijn (je staat bijvoorbeeld bij het scherm en praat (of je klapt)) dan hoor je dat er nog wat flutters in de ruimte zitten. Om die reden heb ik de 4 diffusiepanelen geverfd en opgehangen. Nu zijn die punten  zo goed als weg.

Enige wat er nu nog gedaan moet worden is dat er extra absorptie op de panelen die aan het plafond hangen om aan de officiële hoeveelheid absorptie te komen. Ik verwacht alleen niet dat dat impact heeft op mn flutter :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Weer een update! (het gaat hard :) )

Met wat beugels in de weer gegaan en heb de panelen blind aan de muur bevestigd:



Dat ruimt al een heel stuk op en geeft een goed beeld van hoe het er uit komt te zien.

Verder heb ik de maskering voor het scherm in verstek gezaagd en grofweg gemonteerd hoe het moet worden. Dit stuk is 21:9 en is een dunne laag MDF. Hier ga ik zwart vilt op monteren. Effectief is het scherm nu iets groter dan de beoogde 320cm geworden (namelijk 323cm).



Met de maskering op zijn plaats ben ik gaan kijken of mn projector het wel kan projecteren en of de verhouding klopt. Omdat alleen de black backing er op zit is het wat lastig te testen. In 21:9 mode heb ik een stukje StarWars:TheForceAwakens opgezet om te kijken of het past.



Daarna met de ruimte om het scherm aan de slag gegaan. Na veel puzzelen en het maken van extra houtframes heb ik het voor elkaar gekregen om alle oude zwarte panelen met SonoSuede te hergebruiken om zo de resterende vlakken om het scherm ook te kunnen bekleden. Het enige dat jammer is, is dat boven en onder het niet mogelijk was om het geheel uit één stuk te krijgen (338cm breed was net iets te veel van het goede). Je ziet daar dus zowel boven (in het midden) als onder (bijna helemaal rechts) een overlappende naad zitten (op de foto is het bijna niet te zien, maar in het echt wel).



Nog een panoramafoto om het af te maken:


voor volledig scherm: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_2015.jpg

Ik denk dat ik nu voor +- 95% klaar ben. De panelen aan het plafond moeten nog wat extra liefde krijgen en het scherm moet geplaatst worden. Daarna is het wachten op m'n nieuwe versterker en een afspraak inplannen zodat BB&G langs komt om de boel in te regelen.  :pompom:
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

denoontje

schiet goed op

bedenk wel dat dun maf wel eens krom kan gaan trekken.
Zie dat zelfs wat gebeuren met mijn dikke mdf plinten die ik heb gebruikt...ze buiken wat.
En die waren voorzien van een witte folielaag (waarop het vilt zit)

MaxxMark

Woosh... ondertussen bijna 2 maanden verder zie ik! Hoop gebeurd, weinig foto's ;)

Er waren wat issues met het Screen Excellence scherm (wat overigens naar voldoende tevredenheid is opgelost in overleg met de Nederlandse importeur, al had ik nog wat kritische opmerkingen richting de producent zelf). Dus ondertussen hangt het scherm naar behoren en is het gewoonweg super vet om naar een 21:9 film op 3m20 breed te kijken(!)

Daarna was het voornamelijk een beetje een waiting game. Toen Beter Beeld & Geluid de Arcam 850 op demo had staan ben ik daar langs geweest om hem toch eens in het echt te beluisteren evenals te overleggen of ik toch de Arcam zou willen, of eventueel zou gaan voor de Anthem MRX 1120. Na een demo en wat praten was het toch duidelijk... Gezien mijn speakers (die wel wat vermogen lusten) en het "plaatje" van een geluid dat de Arcam met Dirac Live neerzet, was het duidelijk dat ik toch wel de 850 zou willen (ipv de 550 die wat meer bescheiden is uitgerust qua versterker).

Helaas bleek de versterker wat lastig leverbaar en heeft die even op zich laten wachten.. Afgelopen zaterdag was het echter zo ver. Bjorn van BB&G is langsgekomen en we hebben een flinke middag doorgebracht met inregelen, luisteren en opnieuw inregelen.

Toen kwamen helaas ook vrij snel een paar nare zaken aan het licht. Ten eerste bleek één van m'n fresco's een kapotte tweeter te hebben.... Dit was een height speaker en is niet eerder aangesloten geweest. Gelukkig had ik een 'reserve' fresco. Maar na controle bleek ook die een kapotte tweeter te hebben. :( Of ze uit een 2e hands gekochte batch waren, of dat ze bij mij in het verleden als rears hebben gedraaid (en het niet direct is opgevallen omdat "beide speakers achterin de ruimte gelijkwaardig klinken") weet ik niet. Feit blijft dat ik in ieder geval een kapotte tweeter heb..

Verder kwam bij het meten naar voren dat mijn center speaker (aldus de grafieken) onder de maat presteert. Met name in het laag. Dit duidt mogelijk op dat een van beide woofers van die Fresco mogelijk stuk is. Een alternatief is (en daar hoop ik op) dat, omdat deze fresco tussen 2 chunks zit, deze zich akoestisch anders gedraagt. Dit moet ik nog verder onderzoeken.


Terug naar het inregelen! Nadat alles was aangesloten (en dus mn oude yamaha als eindversterker fungeerde voor de height speakers) zijn we gaan meten en luisteren. Het meten kon ik goed meedoen, maar het luisteren is vooral iets waar ervaring bij komt kijken. Iedere keer (ofwel de 2e keer, de vorige keer was met mn oude HT) verbaas ik me er over hoe een getraind oor meer doet dan pure kennis. Bjorn wist heel goed te pinpointen waar iets 'verkeerd' zat. Dan wel het hoog, dan wel het laag. Dit ongeacht (of eigenlijk in aanvulling op) wat de meetresultaten weergaven. Aan het eind van de dag stond er een lekker (nog niet perfect) ingeregeld geheel!

En... damn... wat klinkt dat lekker zeg! Je merkte dat het gewoon klopte! Arcam heeft met de 850 een prachtversterker neergezet! Het is een hoop geld, maar het geluidsbeeld en detail dat ie neerzet is gewoon vele stappen omhoog in vergelijking met waar ik vandaan kwam.


Uiteraard ben ik me meer gaan verdiepen in Dirac - dat had ik al, maar op het moment dat je het werkend voor je neus hebt is het toch anders! - en dan ga je toch proberen wat meer uit je systeem te krijgen. En dat is het moment dat 'ervaring' naar voren komt en de boventoon gaat voeren tov 'kennis'. Ik heb me een paar dagen boos gemaakt Dirac Live. Target Curves, house curves, ski-slope curves, etc. etc. En het is ontzettend leerzaam (je leert met name de fijne kneepjes van 'hoe' Dirac werkt). Maar je (ik) mist de fijne kneepjes en nuances om het geheel ook écht levendig te laten klinken. Dan merk je toch echt de meerwaarde die Beter Beeld & Geluid levert.


Voor nu is het in ieder geval volop genieten!

Daarnaast nog even wachten op de laatste dingetjes (maskering voor mn scherm (poedercoated aluminium frame) moet nog komen,  mn fresco's moeten gefixed worden, en er komt nog nieuwe bekabeling naar mn speakers en tussen de versterkers). Als dit alles rond is komt BB&G nog een keer langs en doen we de Dirac Live sessie nog een keertje over.


Ondanks dat alles kan ik al zeggen dat wat er nu staat een geweldige ervaring neerzet! De kwaliteit van de versterker, de toevoeging van Atmos, het scherm van 320 breed, en het feit dat het geluid kan 'ademen' (de ruimte is groter dan mn vorige ht) levert zó veel dat elke film en serie een belevenis op zich is geworden! Ik begin nu al te vervloeken dat series in 16:9 worden uitgezonden ipv 21:9 ;)

Binnenkort zal ik wat nieuwe foto's maken! Voor nu ben ik aan het genieten ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

denoontje

Mooi verhaal....ja dirac is wel wat....ben ook aan het spelen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

astonmartin

Inderdaad mooi verhaal.

Vandaag de Arcam avr 550 besteld (budget.....)  ben ook zeer benieuwd hoe Dirac gaat werken en wat daar allemaal mee mogelijk is.
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

MaxxMark

Nog maar een keertje een update plaatsen, want dat had ik beloofd (maar niet gedaan).

Ondertussen is mijn rear-height-right speaker gerepareerd en hangt hij netjes aan het plafond. Daarnaast heb ik een meevallertje en heb een Velodyne DD15 op de kop getikt als vervanging van mijn Peerless XLS10 zelfbouw-sub. Daar bovenop is  2 weken terug een  Dirac Live update uitgekomen die nu ook de height speakers kan equalizen. Ook heb ik het gepoedercoatte frame geleverd gekregen en heb die gemonteerd.

Ofwel vorige week heb ik weer een dagje besteed aan het opnieuw meten en inregelen van mijn speakers. Daarbij kwam veel positiefs naar voren. De integratie van de heights is echt vele malen beter dan voorheen (het was duidelijk hoorbaar da de heights niet meegenomen werden, en dan met name in de timing. Speelde je over alle speakers een stereo signaal, dan hoorde je dat de heights een flink aantal ms achter liepen en dus heel naar klonken).

Ik moet nu nog 2 kabels van mijn rear-height speakers vervangen. Die hebben nu no-name speakerkabel. En met het vervangen van de Wirewyzard Spellbinder kabels voor mn basis speakers (7) naar Linn K10 heb ik wat spellbinder kabel over die ik daarvoor wil gebruiken.

Ook heb ik nog drie diffusor panelen die nog geverfd moeten worden. Maar omdat ze hoofdzakelijk achter de luisterpositie hangen heb ik er weinig zin in en kijk ik liever films/series dan dat ik die ga verven ;)

Dan naar de leukere zaken, 2 fotootjes van de huidige situatie :D


full: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_3472.jpg


full: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_3474.jpg
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Harry HT

Hi,

Mooi zo, gaaf dat dirac live [emoji41]
Kan ik me inschrijven voor een m&g ? [emoji3] Dan trakteer ik op je taart van http://www.coffeelicious.nl [emoji1]

Geniet van je HT [emoji7]

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

denoontje

Nice hoor, dirac met heights heeft hier ook veel gedaan.
Kun je je curves een posten. Ben benieuwd hoe jij die ingeregeld hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MaxxMark

Ik was op avforums (https://www.avforums.com/threads/arcam-av550-inc-dirac-live.1985785/page-114#post-23950523) er wat dieper op in gegaan (mijn ervaring sinds de laatste update).

Het komt er eigenlijk op neer dat ik de auto curves heb gebruikt als uitgangspunt en alleen heel licht de subwoofer-crossover range (70 tot 100Hz) getweakt heb op alle speakers en de sub, zodat ze daar zo goed als vlak blijven.

In het verleden heb ik gespeeld met de house-curve, skislope-curve en variaties er op (in intensiteit en bereik) maar ik werd er niet zo enthousiast van (of te boomy of te leeg).

Sinds de update is het dus gewoon de auto-curve met een lichte tweak voor subwoofer geworden, waar ik zeer content mee ben. Helaas heeft afgelopen week de meegeleverd USB geluidskaart het al begeven, dus ik kan nu niets meer meten. Sowieso wilde ik eigenlijk een UMIK kopen omdat die toch wat beter schijnt te zijn (of in ieder geval iets zekerder werkt).

Ook komt BB&G nog een keertje langs om de hele calibratie nog een keer te doorlopen en hun expertise toe te passen, dus ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen. Zeker gezien de laatste update bij mij heel veel positiefs heeft gebracht.


@Harry HT; M&G kan zeker wel een keertje! Wil er nog wel even mee wachten tot BB&G ook nog is langsgeweest en alles tip-top in orde is :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com