Arcam AVR500/600/888 en RS232/TCPIP besturing

Started by jowi, August 16, 2010, 18:27:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jowi

Maar dat is dus wat ik min of meer ga doen... maar dat, of een webinterface, is toch echt iets anders dan het osd van een apparaat nabootsen op je device of pc...

denoontje


evilniek

Quote from: denoontje on September 15, 2011, 20:54:49
nope

al had denon wel zoiets, ik kon in het menu komen van mijn denon 3808a via een webinterface.
Iemand had daarover een schil heengezet

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107360.0

Klopt, dit was/is standaard al mogelijk met Denon receiver's, niet alle functies, vooral setup parameters. Maargoed, dit gaat over Arcam, dus daar schiet je niks mee op,  ;D
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

evilniek

Quote from: jowi on September 15, 2011, 21:07:16
Maar dat is dus wat ik min of meer ga doen... maar dat, of een webinterface, is toch echt iets anders dan het osd van een apparaat nabootsen op je device of pc...

Ja, op de 3808 zag dit er wel errug rudimentair uit. Yukk!
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

jowi

Nou het was even een beetje prutsen, en de software die er bij zit is nogal eeh... industrieel en spartaans om het netjes te houden, maar het lijkt wel te werken :) Nu heb ik dus feitelijk via dit kastje tóch een echte, goed werkende IP control, maar dan via de RS232 poort hehe :D ik bedoel, als Arcam het niet oplost dan verzin ik zelf wel een workaround :devil:

Links zie je de RS232 kabel die naar de seriele poort op de Arcam 600 gaat, rechts de CAT5 kabel. Het kastje ertussen vertaalt dus de IP commando's naar RS232 commando's en vertaalt de RS232 response weer terug naar IP :)

Netjes wegwerken komt nog wel een keer ;)

dvlz303

beter! zou je kunnen vertellen welke adapter / kabels je precies gekocht hebt?
als dit idd werkt wil ik ook wel eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

jowi

Het is een Roline RS232 over ethernet adapter. Er zijn wel meer van dit soort dingen te koop, maar dat zijn vaak kastjes. Ik heb deze genomen met het idee dat deze direct achterop de Arcam geschroefd kan worden... echter, er moet nog een RS232 crossverbinding tussen het ding en de Arcam, dus er komt toch een extra kabel tussen. Had ik net zo goed een kastje kunnen nemen... nou ja.

dvlz303

Bedankt voor de tip. Ik ga nog even zoeken naar andere opties dan (als ik wat meer tijd heb).

Volgens mij voldoet de Moxa NPort 5110 ook wel.

jowi

Absoluut. Is ook een veel netter en wat moderner ding, met ingebouwde webserver etc. Zoals ik al zei, ik dacht handig te zijn door de roline te nemen omdat deze direct achterop de arcam zou komen, achteraf had ik beter iets als dit kunnen kopen... jammer genoeg zijn de dingen best prijzig dus om er nu nog 1 te kopen gaat me iets te ver, misschien later.

jowi

Nog even wat verder getest, het werkt perfect :) krijg nu eindelijk geen corrupte data meer terug over IP, omdat ik feitelijk gewoon de RS232 poort aanstuur :headbanging: Volgende stap is om nu eindelijk mijn remote ip control software voor de Arcam uit te gaan bouwen, daar is nu weer alle reden voor :)

dvlz303

Het is toch eigenlijk waanzin dat we nu gedwongen worden een extra kastje te kopen omdat de IP control het niet goed doet.. Misschien toch maar weer eens klagen bij Arcam?

jowi

Tsja... ik heb het al eens aangegeven bij BB&G, maar ook direct aan de TD van Arcam gemeld. Van de laatste nooit meer iets gehoord...
Overigens doen over RS232 ook niet alle commando's het even goed... 0x42 om de input/resolutie op te vragen, doet het 1x op 10 ofzo :wacko:

bmateijsen

Quote from: dvlz303 on October  6, 2011, 13:49:30
Het is toch eigenlijk waanzin dat we nu gedwongen worden een extra kastje te kopen omdat de IP control het niet goed doet.. Misschien toch maar weer eens klagen bij Arcam?

Het is geen waanzin, want Arcam zegt letterlijk dat de besturing alleen kan via IR of RS232. ;)

Natuurlijk zijn ze er wel van bewust dat bepaalde besturingsitems via IP kan, maar daar is het niet voor ontwikkeld.

Groet,

Bjorn

dvlz303

Sorry dat ik je tegen moet spreken Bjorn.. maar wat Arcam zegt is b*sh!t.

Bij Technical Specifications van de AVR600 op de website van Arcam staat onder 'Custom install features': Ethernet connection for IP control.
Ook heb ik vorig jaar contact gehad met een medewerker van Arcam die aangeeft dat er inderdaad een probleem is:
QuoteThere is a known issue with IP control which is that the AVR600 response is often corrupted. Unfortunately this is due to the third-party firmware of the network module which seems to not pass on the data correctly; we have tested our system and the correct data is fed into the network module. There is nothing our engineers can do to fix this, we are waiting for a fix from our supplier.

Overigens komt onderstaande uit de documentatie:
Controlling theAVR500/AVR600/AV888 via Telnet
It is possible to control theAVR500/AVR600/AV888 via a Telnet session on port 50001 of the IP address of the unit (this can be found in the network
section of the menu). All commands and responses are the same as for RS232 control.


Ik snap best dat Arcam niet voor een paar mensen die alles uit de AVR600 willen halen tijd / geld wil steken in het (laten) fixen van dit probleem. Maar ik vind het zwak om nu ineens te stellen dat het daar niet voor bedoeld is.


bmateijsen

Do not shoot the messenger ;), want dit is wat ik destijds gehoord heb.

Maar het staat je vrij natuurlijk om Arcam te mailen ;). Ik heb een paar maanden terug nog gehoord dat het geen prioriteit heeft omdat via RS232 de AVR600 functioneel te bedienen is.

Groet,

Bjorn

Quote from: dvlz303 on October  6, 2011, 16:12:39
Sorry dat ik je tegen moet spreken Bjorn.. maar wat Arcam zegt is b*sh!t.

Bij Technical Specifications van de AVR600 op de website van Arcam staat onder 'Custom install features': Ethernet connection for IP control.
Ook heb ik vorig jaar contact gehad met een medewerker van Arcam die aangeeft dat er inderdaad een probleem is:
Overigens komt onderstaande uit de documentatie:
Controlling theAVR500/AVR600/AV888 via Telnet
It is possible to control theAVR500/AVR600/AV888 via a Telnet session on port 50001 of the IP address of the unit (this can be found in the network
section of the menu). All commands and responses are the same as for RS232 control.


Ik snap best dat Arcam niet voor een paar mensen die alles uit de AVR600 willen halen tijd / geld wil steken in het (laten) fixen van dit probleem. Maar ik vind het zwak om nu ineens te stellen dat het daar niet voor bedoeld is.



jowi

Ze zullen van een externe partij foutieve netwerkhardware oid hebben ingekocht waar ze achteraf niets meer aan firmware voor kunnen doen, zoiets zal het wel zijn. Anders is dit een fluitje van een cent om in een volgende firmware mee te nemen. Maar laat Arcam er dan niet zo geheimzinnig over doen, zeg dan gewoon wat er aan de hand is.

dvlz303

Quote from: bmateijsen on October  6, 2011, 19:30:03
Do not shoot the messenger ;), want dit is wat ik destijds gehoord heb.
Nee, ik neem jou niks kwalijk (hooguit dat je dat je dat b*sh!t verhaal van Arcam gelooft  ;))

Quote from: bmateijsen on October  6, 2011, 19:30:03
Maar het staat je vrij natuurlijk om Arcam te mailen ;). Ik heb een paar maanden terug nog gehoord dat het geen prioriteit heeft omdat via RS232 de AVR600 functioneel te bedienen is.
Doe ik het een keer via de juiste route (probleem melden bij BB&G) in plaats van zelf contact opnemen met Arcam is het weer niet goed. ;D


Maargoed, ik zal weer eens proberen wat informatie los te peuteren bij Arcam. Ik denk alleen dat het mij nu ook niet meer lukt om antwoord te krijgen. Die keer dat ik antwoord van een techneut kreeg was 'een foutje', omdat de persoon die mijn vraag kreeg niet zo technisch was aangelegd dat hij hem had geforward naar de persoon die meer wist. Dat hij vervolgens 'eerlijk' antwoord aan mij gaf is waarschijnlijk niet helemaal de bedoeling geweest.

jowi

Klein voorproefje... uiteindelijk moet er natuurlijk zoiets op een iPhone/iPad komen. Ben nu druk aan het proefdraaien, kijken welke commando's het wel/niet doen etc. Oh ja al die getallenreeksen zijn testmateriaal voor mij, dat is het berichtenverkeer wat over en weer gaat ;) en ja die display werkt echt, en veranderd óók mee als je de echte IR remote gebruikt :D

dvlz303

Ziet er strak uit Jowi!

Net nog een e-mail gestuurd naar Arcam met nogmaals de vraag wanneer / of ze het probleem op gaan lossen. Hopelijk komt hier een (eerlijk) antwoord op.
Ik kreeg in ieder geval wel een out of office reply van Matthew Neighbour (de persoon waar ik vorige keer contact mee had). Die is (helaas?) sinds 1 augustus 2011 niet meer werkzaam bij Arcam.



jowi

Ja grappig he? Er gaat nog wel eea mis, je wilt niet weten wat voor shitload aan commando's je terugkrijgt als je bijv. van input wisselt. Verder verlies ik na zoveel tijd de verbinding, maar dat kan ook aan de tcp/rs232 converter liggen. Genoeg te doen dus...

dvlz303

Ik heb netjes antwoord gekregen van Arcam op mijn vraag en helaas geen leuk antwoord (maar wel eerlijk):

Quote
Sadly this is something that cannot be fixed and I am in the process of removing all mentions of IP control from our specifications and website.

The 600 was never originally designed to feature IP control but it was found that we might be able to add the feature in the future but sadly it is was not possible and there was no way for us to have this fully functioning.  Rs232 is the preferred control format as it works perfectly.

My apologies for any inconvenience this may have caused, but please note that Arcam is free to change the specifications of any product at anytime without any prior notification or justification as per our warranty terms and conditions.

Komt er op neer dat er toch een adapter nodig is..

jowi

Yep... het is niet anders. Nu je toch contact hebt, ze claimen dat met RS232 alles perfect werkt, zou je eens willen vragen waarom commando 0x42 "request incoming video parameters" ook met RS232 niet altijd werkt?

dvlz303


jowi

Zonet even de RoLine tcp/rs232 converter getweakt :) er moest tussen de converter en de Arcam een null-modem verbinding zitten om het ding werkend te krijgen, en die kabel zorgt meteen voor een male/female stekkerverloop. Ik heb nu de Roline converter even opengemaakt, in eerste instantie hoopte ik dat ik de DB9 stekker gewoon kon vervangen door een female, maar helaas zat deze op de print gesoldeerd, dus dan maar wat van die iele printbaantjes doorgekrast en zelf de nulmodem op de print gemaakt door pin 2 en 3 om te wisselen met kleine draadjes :D Een mini DB9 gender changer, en klaar :) Het is geen mooie oplossing, maar het werkt, en ik ben van al die lange snoeren achter de Arcam af. Uiteindelijk moet ik toch een andere oplossing verzinnen denk ik, want het geheel is toch erg lang en fragiel achterop de Arcam, en door de gender changer kan ik het niet vastschroeven. Maar goed, het werkt :)

PKfotografie

Quote from: jowi on October  4, 2011, 07:06:13
Het is een Roline RS232 over ethernet adapter. Er zijn wel meer van dit soort dingen te koop, maar dat zijn vaak kastjes. Ik heb deze genomen met het idee dat deze direct achterop de Arcam geschroefd kan worden... echter, er moet nog een RS232 crossverbinding tussen het ding en de Arcam, dus er komt toch een extra kabel tussen. Had ik net zo goed een kastje kunnen nemen... nou ja.

cross gender

wel stuk duurder als wat ik even zou gokken. maar het is iig een nettere optie.
zijn vast ook veeeeeel goedkoper te vinden. dit was beetje eerste linkje