Arcam AVR500/600/888 en RS232/TCPIP besturing

Started by jowi, August 16, 2010, 18:27:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jowi

Ik ben aan het proberen om met mijn Arcam AVR600 te communiceren via tcp/ip en de commando's zoals in onderstaand document:

http://www.arcam.co.uk/_ugc/file/tor_files/fmj/avr500/avr500600888_rs232.pdf

Ik heb een simpel C# (.NET) programma geschreven waarvan de basis ook gebruikt wordt door mijn Kuro tools, om via tcp/ip sockets asynchroon commando's te versturen en te ontvangen (ik gebruik dus niet de seriele poort). Op zich lijkt het te werken, ik kan simpel contact maken en simpele commando's werken, maar daarmee is ook alles gezegd. Bijv. een volume up command doet het prima, keer op keer, maar doe ik dan een volume down, dan hangt de hele communicatie en moet de AVR600 zelfs gereset worden.

Hetzelfde bijvoorbeeld bij het commando om het formaat van de video input te vragen: {STX, 0x01, 0x42, 0x01, 0xF0, ETX}, soms krijg ik meteen een volledige respons terug, soms moet ik het commando 4 of 5x sturen voor ik iets terug krijg. Ook komt er vaak maar een gedeeltelijke respons terug. Dan mis ik bytes. Nu heb ik een keurig asynchroon receive gedeelte gebouwd wat alles wat de Arcam uitstuurt, zou moeten kunnen onderscheppen, en ik denk dan ook niet dat het daar aan ligt.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe? Zou ik wellicht een 'echte' telnet sessie op moeten bouwen inclusief de "do's don'ts will won'ts"? Of moet er andere initialisatie plaatsvinden voor/na een commando? Is er een protocol wat ik moet volgen? Dit alles staat niet in het document helaas...

Iemand een idee of ervaring met het aansturen van deze serie Arcams? Wellicht via RS232?

dvlz303

ha jowi,

ik heb geen ervaring met de aansturing, maar aangezien ik zelf ook een AVR600 heb + C# programmeur ben en wel geintresseerd ben in hetgeen je aan het doen bent zou ik er wel eens naar willen kijken.
ik ga dit topic in ieder geval ff volgen :-)

jowi

Ik zal mijn codefrutsel hier even neerplempen. Het is puur een testprogje, een proof of concept, dus stel je er niet te veel van voor ;)
(bijlage heet .zip maar is een .rar, kan geen rar's toevoegen blijkbaar)

dvlz303

ok, ik heb hem.. nu moet ik nog ergens een rs232 kabel vandaan zien te toveren. ik heb wel een nulmodem kabel, maar dat lijkt me niet okee. even zoeken.
edit1: zo te zien is het nulmodem kabel volgens de pdf okee.
edit2: pffff, je moet nooit je spullen opruimen. ik kan mijn kabel niet zo snel vinden.

jowi

Dit is een tcpip appje, geen rs232 ;) je moet de Arcam dus even aan je netwerk hangen.

dvlz303

ah... okee. hij hangt al aan het netwerk. dus dan kan ik meteen testen :-)

jowi

Moet je nog wel even het ip adres goedzetten, heb ik even hardcoded ;)

dvlz303

yup, ik zie het.. ik doe het straks ff, mijn vrouw is nu tv aan het kijken en dan is het niet slim om hiermee aan de slag te gaan.  ;)

dvlz303

vreemd. de eerste 2x dat ik hem startte werkte de tool wel (eerst stond het commando CmdVolumeRequest ingesteld en die zette het volume van 20 naar 40).
Daarna heb ik het aangepast dat hij volume up en down knoppen had. Volume up deed het idd. Volume down volgens mij niet.
Maar het gekke is nu dat ik geen connectie meer krijg met de AVR600. Ik heb de AVR600 al in standby gehad (misschien moet hij even helemaal uit).

Ik twijfel wel of de code voor het maken van de verbinding wel helemaal netjes is. Misschien moet bij afsluiten ook de connectie netjes worden verbroken zodat de poort weer vrij komt ofzo.
Dat moet ik eens uitzoeken, aangezien ik nog niet veel met Sockets heb gedaan.

Straks nog even verder kijken.

jowi

Quote from: dvlz303 on August 16, 2010, 23:01:13
vreemd. de eerste 2x dat ik hem startte werkte de tool wel (eerst stond het commando CmdVolumeRequest ingesteld en die zette het volume van 20 naar 40).
Daarna heb ik het aangepast dat hij volume up en down knoppen had. Volume up deed het idd. Volume down volgens mij niet.
Maar het gekke is nu dat ik geen connectie meer krijg met de AVR600. Ik heb de AVR600 al in standby gehad (misschien moet hij even helemaal uit).
Is precies het probleem wat ik dus ook steeds heb...

dvlz303

ik heb het idee dat het toch aan het commando ligt. ik heb power on en power off toegevoegd en die werken gewoon en daarna doet volume up het ook.
als je echter iets met volume down doet, dan raakt hij over de zeik.

wat ik alleen niet snap zijn de response codes van de avr die worden ontvangen. ze komen niet echt overeen met wat in de pdf beschreven staat.

jowi

Yep... bizar he? Heb hier dus hetzelfde. En let ook eens op de output, die wil ook nog wel eens uit de pas lopen of dingen missen (afgezien van mijn foute vertaling van ETX hier en daar). Ik zal eens kijken of ik een soortgelijk proggie kan maken via de seriele poort, eens kijken of dat hetzelfde wispelturige gedrag geeft.

dvlz303

wat me wel verbaast is dat hij in standby nog een netwerkverbinding heeft. dat had ik eigenlijk niet verwacht.

maxtrash

Quote from: dvlz303 on August 17, 2010, 00:43:43
wat me wel verbaast is dat hij in standby nog een netwerkverbinding heeft. dat had ik eigenlijk niet verwacht.
dat lijkt me wel erg nuttig om hem aan te kunnen zetten als tie op standby staat. Heb je geen WOL nodig

jowi

Quote from: maxtrash on August 17, 2010, 01:22:10
dat lijkt me wel erg nuttig om hem aan te kunnen zetten als tie op standby staat. Heb je geen WOL nodig
Als het ook zou werken zou het geweldig zijn... ik kan tot nu toe de unit wel met een commando in standby krijgen, maar niet meer er uit.

gunny

Jowi,

Is het mogelijk om er mijn arcam avr500 mee aan te sturen? ik heb wel geen internetaansluiting op mijn arcam, enkel rs232.
En het is enkel bruikbaar op een windows computer of ook op een mac?

grtz gunny.
Pioneer KRP500M - JVC RS400 - Xtrem screen DBS daylight 0.9 - Trinnov altitude 16 -  Apollon 3x DM 500 front - Ncore 7x surround + heights + VOG - HDFury vertex 2 (dolby vision hack) – Arendal 1723 S THX Tower front - Arendal 1723 S THX center - Arendal 1723 S THX surround - Arendal 1961 height 4x - Arendal 1961 center VOG -  Arendal sub 1723 S1 2x- Panasonic UB9000 - Apple TV 4K- Audioquest Rocket 88 - audioquest powerquest 3

jowi

Ja hoor, mits we alles onder controle krijgen natuurlijk... de commando's zijn hetzelfde voor rs232 als voor tcpip. Ik heb bijv. de Kuro tools ook zowel rs232 als tcpip gemaakt, hetzelfde principe.

Uiteindelijk, als we door hebben waar de problemen liggen en we kunnen het oplossen, wil ik een soort webinterface remote besturing maken of een windows applicatie voor alleen rs232. Zelf wil ik erg graag uit kunnen lezen welke inputs de Arcam verwerkt en wat daar de resoluties/timings van zijn zodat ik daar weer de Kuro mee in kan stellen, dat soort dingen 8) Denk bijv. aan SD materiaal, dat wordt nu door de Arcam ge-upscaled naar 1080p. HD materiaal wat al 1080p is, blijft 1080p. Ik kan daar dus geen verschil meer in 'zien' op de Kuro. Maar in sommige gevallen wil ik upscaled SD materiaal op de Kuro een beetje kunnen zoomen om die hinderlijke streepjes en rommel boven in het scherm weg te kunnen poetsen. Met native HD materiaal wil ik weer op dot-by-dot. Ook zou ik dan bijv. in mijn avatar aan kunnen gaan geven waar ik naar kijk, naar de Dune, of de UPC box. Dat onderscheid kan ik nu niet maken.

gunny

Ik hoop dat je het aan de praat krijgt, je Kuro tool werkt in ieder geval zeer goed bij mij.

grtz.
Pioneer KRP500M - JVC RS400 - Xtrem screen DBS daylight 0.9 - Trinnov altitude 16 -  Apollon 3x DM 500 front - Ncore 7x surround + heights + VOG - HDFury vertex 2 (dolby vision hack) – Arendal 1723 S THX Tower front - Arendal 1723 S THX center - Arendal 1723 S THX surround - Arendal 1961 height 4x - Arendal 1961 center VOG -  Arendal sub 1723 S1 2x- Panasonic UB9000 - Apple TV 4K- Audioquest Rocket 88 - audioquest powerquest 3

dvlz303

Quote from: jowi on August 17, 2010, 09:18:19
Als het ook zou werken zou het geweldig zijn... ik kan tot nu toe de unit wel met een commando in standby krijgen, maar niet meer er uit.
Oh? Ik krijg hem wel weer uit standby met het power on commando.
Waar ik nog wel aan dacht. Ik kon pas weer een connectie met de AVR krijgen nadat ik een harde reset (power knop) had gedaan. Dat komt dan waarschijnlijk omdat hij in standby zijn netwerk verbinding niet uit zet en op de een of andere manier geblokkeerd is.

dvlz303

@jowi: die kuro-tweak-tool werkt alleen bij de krp versies toch? ik heb zelf een pdp-lx5090, daar was hij volgens mij niet voor bedoeld?

jowi

Quote from: dvlz303 on August 17, 2010, 13:18:36
@jowi: die kuro-tweak-tool werkt alleen bij de krp versies toch? ik heb zelf een pdp-lx5090, daar was hij volgens mij niet voor bedoeld?
De 5090 en 6090 series, maar ook de KRP-xxxA series, hebben maar een fractie van de commando's, ben er ooit wel aan begonnen, maar eigenlijk voegt het niets toe...

celerontje

Quote from: jowi on August 17, 2010, 09:40:07
Ja hoor, mits we alles onder controle krijgen natuurlijk... de commando's zijn hetzelfde voor rs232 als voor tcpip. Ik heb bijv. de Kuro tools ook zowel rs232 als tcpip gemaakt, hetzelfde principe.

Uiteindelijk, als we door hebben waar de problemen liggen en we kunnen het oplossen, wil ik een soort webinterface remote besturing maken of een windows applicatie voor alleen rs232. Zelf wil ik erg graag uit kunnen lezen welke inputs de Arcam verwerkt en wat daar de resoluties/timings van zijn zodat ik daar weer de Kuro mee in kan stellen, dat soort dingen 8) Denk bijv. aan SD materiaal, dat wordt nu door de Arcam ge-upscaled naar 1080p. HD materiaal wat al 1080p is, blijft 1080p. Ik kan daar dus geen verschil meer in 'zien' op de Kuro. Maar in sommige gevallen wil ik upscaled SD materiaal op de Kuro een beetje kunnen zoomen om die hinderlijke streepjes en rommel boven in het scherm weg te kunnen poetsen. Met native HD materiaal wil ik weer op dot-by-dot. Ook zou ik dan bijv. in mijn avatar aan kunnen gaan geven waar ik naar kijk, naar de Dune, of de UPC box. Dat onderscheid kan ik nu niet maken.
Ook al heb ik geen verstand van programmeren, ik vind het allemaal reuzeinteressant! :pompom:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

gunny

En hebben jullie al oplossingen gevonden om de arcam te controleren?

grtz. Gunny
Pioneer KRP500M - JVC RS400 - Xtrem screen DBS daylight 0.9 - Trinnov altitude 16 -  Apollon 3x DM 500 front - Ncore 7x surround + heights + VOG - HDFury vertex 2 (dolby vision hack) – Arendal 1723 S THX Tower front - Arendal 1723 S THX center - Arendal 1723 S THX surround - Arendal 1961 height 4x - Arendal 1961 center VOG -  Arendal sub 1723 S1 2x- Panasonic UB9000 - Apple TV 4K- Audioquest Rocket 88 - audioquest powerquest 3

jowi


jowi

Ik heb nu het Arcam tcp/ip (telnet) terminal tooltje even snel aangepast voor de Squeezebox, en dan alleen het vertalen van de respons, dus niets aan de communicatie zelf, en met de Squeezebox werkt het als een speer, no problem. Dus ik vermoed toch dat er iets in de Arcam software niet goed zit. Wat me niet zou verbazen gezien de twijfelachtige reputatie van de firmware... of de Arcam moet over tcp/ip specifieke commando's of protocol willen zien, maar ja daar kom je niet zomaar achter. Misschien maar eens contact opnemen met Arcam zelf...?