Author Topic: Must see: interview met Peter Qvortrup van Audio Note  (Read 1672 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline reMC

• Highly esteemed member group
  • Trade Count: (0)
Must see: interview met Peter Qvortrup van Audio Note
« on: July 13, 2010, 22:24:56 »
Cool eerlijk interview met veel leuke en leerzame informatie, net ontdekt met dank aan een klant 8)

En als je dit hebt gehad moet je nog even terug naar 1993(!). Een MUST read voor alle audiofielen: Are You On The Road To Audio Hell? Artikel is bijna 20 jaar oud maar staat nog als een huis. Audiofielen veranderen niet ;)
« Last Edit: July 13, 2010, 22:40:14 by reMC »

Offline Arno P

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+4)
  • "Obviously you're not a golfer"
Re: Must see: interview met Peter Qvortrup van Audio Note
« Reply #1 on: September 19, 2010, 13:13:09 »
Hm, Boeiende gedachtengang:
The way to sort out which system or component is more accurate is to invert the test. Instead of comparing a handful of recordings - presumed to be definitive - on two different systems to determine which one coincides with our present feeling about the way that music ought to sound, play a larger number of recordings of vastly different styles and recording technique on two different systems to hear which system reveals more differences between the recordings. This is a procedure which anyone with ears can make use of, but requires letting go of some of our favoured practices and prejudices.

The more accurate system is the one which reproduces more differences - more contrast between the various program sources.

Dus zoveel mogelijk verschillen in opnamekwaliteit kunnen horen....oftewel...als elke LP/CD goed begint te klinken heb je een crappy systeem... ^-^

Offline Arno P

• HT forum donateur
« Reply #2 on: September 19, 2010, 13:22:41 »
En dit doet mij denken aan het feit dat een LP veel completer naar muziek klinkt dan een analystische CD...

"Resolution" on the other hand is the effect produced when these micro-events are connected ... in other words, when the events are so small that detail is unperceivable. When these events are correctly connected, we experience a more accurate sense of a musical performance.

Offline chansig

• Trade Count: (+58)
  • I love the HTforum
« Reply #3 on: September 22, 2010, 07:53:00 »
...als elke LP/CD goed begint te klinken heb je een crappy systeem... ^-^

OP zicht wel logisch toch ?

Gr Hans
http://rateyourmusic.com/collection/Chansig/visual/ en leuke spulletjes om dit af te spelen...

Offline Arno P

• HT forum donateur
« Reply #4 on: September 22, 2010, 11:23:42 »
OP zicht wel logisch toch ?

Gr Hans

Heel logisch...maar tegengesteld tot de gedachtengang van menige audiofiel.....heerst er onbewust niet de gedachte dat op een goede installatie alle muziek goed moet klinken (maar dan ook weer: de eerste teleurstelling krijgt iedereen als er na een upgrade bepaalde opnamen toch wel erg beroerd blijken te zijn..)

Offline LPlover

• HT forum legend group
« Reply #5 on: October 5, 2010, 23:54:49 »
Er wordt vrijwel altijd geklaagd over de geluidskwaliteit van een audio note set tijdens een show. Gek genoeg zijn er 2 groepen te bespeuren zonder tussenweg. 1 groep vind de sound juist geweldig en de andere groep vind het pure bagger. Ik behoor tot de 1e groep. Ik vind het live gehalte en het pure middengebied altijd een sterk punt van audio note. Ik kan mezelf derhalve erg vinden in de overtuiging en filosofie van Peter.

Robin
Versterking:Naim Nait XS
Bronnen: Naim CD5x, Naim NAT05, Audio Note TT1, Dynavector 10x5 HOMC, phonoversterker ?
Speakers: Neat Motive 2

Offline Zee

• senior member
  • Leve de techniek!
« Reply #6 on: October 6, 2010, 06:56:25 »
Inderdaad lijkt Audio Note een merk te zijn waarover de meningen nogal gepolariseerd zijn (ik ken eigenlijk weinig andere merken waarbij de meningen zo gepolariseerd zijn).  Ik heb 2x zo'n set gehoord en in beide gevallen stond het voor mij erg ver van de realiteit zoals ik die tijdens en (klassiek) concert ervaar. Daar wil ik direct bij aantekenen dat hetgeen je van zo'n set hoort voor >90% wordt bepaald door de akoestiek waarin deze staat opgesteld tezamen met de gebruikte speakers (was ook Audio Note).
Andere mensen kunnen (zullen) allicht een heel andere ervaring hebben.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Offline reMC

« Reply #7 on: October 12, 2010, 23:25:30 »
Dat is heel bekend van Audio Note: you hate it or love it ;)

Online Alco

• Trade Count: (+2)
« Reply #8 on: October 13, 2010, 19:08:53 »
I love it!  :wub:

De mooiste set die ik ooit in m'n leven heb gehoord (ongeacht prijs) was een Audio Note set, die stond bij een kennis van mij, op een slaapkamer van circa 3 x 4 meter.
Het was zo verslavend mooi, zo echt, zo open en direkt. Veel mensen zal 't wellicht niet aanspreken omdat 't voor hen (in tegenstelling tot de reputatie die buizen over 't algemeen hebben/hadden) wellicht te helder klinkt. Te uitgesproken.

Ik hou er wel van. Als ik een dergelijke set thuis zou hebben staan zou ik waarschijnlijk regelmatig te laat op m'n werk verschijnen, omdat ik de avond ervoor weer niet op tijd m'n bed in dook.  :D
Naim ND5xs - Naim Nait XS - Diapason Micra 3.

Offline LPlover

• HT forum legend group
« Reply #9 on: October 13, 2010, 20:10:50 »
I love it!  :wub:

De mooiste set die ik ooit in m'n leven heb gehoord (ongeacht prijs) was een Audio Note set, die stond bij een kennis van mij, op een slaapkamer van circa 3 x 4 meter.
Het was zo verslavend mooi, zo echt, zo open en direkt. Veel mensen zal 't wellicht niet aanspreken omdat 't voor hen (in tegenstelling tot de reputatie die buizen over 't algemeen hebben/hadden) wellicht te helder klinkt. Te uitgesproken.

Ik hou er wel van. Als ik een dergelijke set thuis zou hebben staan zou ik waarschijnlijk regelmatig te laat op m'n werk verschijnen, omdat ik de avond ervoor weer niet op tijd m'n bed in dook.  :D

:D :D 3x4 m serieus?

Robin
Versterking:Naim Nait XS
Bronnen: Naim CD5x, Naim NAT05, Audio Note TT1, Dynavector 10x5 HOMC, phonoversterker ?
Speakers: Neat Motive 2

Online Alco

• Trade Count: (+2)
« Reply #10 on: October 13, 2010, 20:19:22 »
:D :D 3x4 m serieus?

Yep, serieus.  Toen ik voor 't eerst (in z'n huidige woning althans) bij 'm kwam en hij me vertelde dat ie z'n Audio Note set boven, op 1 van de slaapkamers had staan keek ik ook nogal raar op, maar toch...

De Audio Note speakers klinken optimaal in de hoeken van een kamer. (in tegenstelling tot 99% van de speakers)
Daardoor kon die set daar toch nog vrij goed opgesteld worden. De versterker + CD-speler & DAC stonden op de grond, op marmerplaten. Verder stond er in de kamer niets meer, dan 1 bank.
« Last Edit: October 13, 2010, 20:20:04 by Alco »
Naim ND5xs - Naim Nait XS - Diapason Micra 3.

ADSLwinkel.nl, klik hier!
POSTCODE HUISNR.
particulier      zakelijk