Audia : Mijn stereo setje

Started by Audia, May 20, 2010, 12:50:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audia

Ik ben hier nu al sinds 2006 dus is het wel eens tijd om een eigen topic te openen.
Mijn naam is Emile. Ik ben sinds 2006 getrouwd met Sanne en we hebben samen twee zoons Vince en Jake.

Historie
Sinds mijn jeugd ben ik altijd al gefascineerd geweest door muziek en op mijn 9e heb ik mijn eerste stereo aangeschaft van mijn eigen zakgeld :)).  Dit was een Philips 984 Home Stereo Center. Foto geleend van het Internet.



Nadat ik tussentijds nog wat oude apparatuur van mijn vader kreeg wilde ik toch graag wat beter.
Op mijn 16e kreeg ik een Sharp System 7700 (het was dat of een brommer). Ging lekker hard en klonk goed, vond ik toen. Hieronder nog wat foto's geleend van Internet.





Voor de verdere historie raad ik aan om het dit artikel even door te lezen.

Zoals je hebt kunnen lezen in dit artikel ben ik na het System 7700 eerst stereo gegaan met het volgende:

  • KEF Model Three – zwart
  • Harman Kardon 6950R
  • Harman Kardon HD7710 (getoonde speler is een HD7500. Hij lijkt erop.)

Foto's geleend van het Internet, behalve KEF Model Three.



Daarbij kwam nog een CDI speler en een laserdiscspeler voor het home entertainment gedeelte.
Ik had mijn zinnen gezet op HT en op mijn 24e ging ik terug naar mijn toenmalig hifi-dealer Hobo in Haarlem voor een upgrade naar HT. Na eerst mijn cd-speler vervangen te hebben voor een Duson CD-100 heb ik mijn set geupgrade met KEF Model One achter, KEF Model 200C, REL Stadium II subwoofer, Denon AVC-A1 versterker, Denon DVD-2000 en diverse bekabeling van AudioQuest. Voor die tijd had ik ook een mooie 82cm CRT van Philips.  De Duson heb ik toen weer verkocht (STOM!!!) en na vele bronnen te hebben gehad, waaronder Harman Kardon HD970, Pioneer DV-717, Onkyo DV-S939 etc, was ik nooit echt tevreden met de bron.










Zo kwam ik in 2003 bij De Hifiwinkel in Eindhoven terecht. Deze hadden de AH! Njoe Tjoeb. Na mijn eigen speler mee te hebben genomen, de HK HD970, was al snel duidelijk dat de Super Tjoeb stukken beter was. Nadat ik een Reference Tjoeb had beluisterd was ik verkocht. Deze speler heb ik een jaartje of twee gehad, tot volle tevredenheid, maar toch wilde ik beter. Zo kwam ik op het Internet een Krell KAV-300cd tegen bij de Hifiwinkel in Beek. Deze wilde ik wel eens proberen en zo heb ik de Reference Tjoeb weer ingeruild. Zo heb ik tot eind 2007 gedraaid, maar wel nog even de Pioneer 508XD gekocht want de TV was nu toch echt te klein.

Eind 2007 begon het toch te kriebelen en nu wilde ik toch echt wat serieuzer te werk gaan.
Mijn Denon AVC-A1 werd verruild voor een Classé CAV-75 en ik kocht van een forumgenoot de Acurus ACT3 met ABM.



Dit was toch wel een hele serieuze verbetering t.o.v. de Denon echter ik miste nog verfijning bij het luisteren van muziek aangezien ik in de loop der tijd ook andere muziek ben gaan luisteren met artiesten als Diana Krall, Aimee Mann, Pink Floyd, Steely Dan, John Coltrane, Miles Davis, Porcupine Tree, James Taylor, etc.  
Al snel stond er een Classé CA-200 bij voor de Model Three. De Krell cd-speler is geupgrade naar een nieuwe Audia Flight CD One met Super Tube Clock. De Acurus werd omgeruild voor een nieuwe Krell Showcase in het zwart en bekabeling werd rondom van Transparent.





De Classé CA-200 was hier al weg.


Gedurende 2008/2009 merkte ik dat ik veel meer muziek ging luisteren en dat het filmgeweld me niet meer zoveel deed als vroeger. Ik besloot dan ook voor mezelf om richting stereo te gaan, maar dan wel met een upgrade van mijn luidsprekers en akoestiek. Aangezien ik er met mijn luidsprekers wel goed op vooruit wilde gaan heb ik vele luidsprekers beluisterd, waaronder de Revel Studio, B&W 802D en 800D, Sonus Faber Cremona en Amati, KEF Reference 207/2  en de Martin Logan Summit. Uiteindelijk was het geluid van Sonus Faber wat mij het meest beviel en dan specifiek dat van de Amati Anniversario.  Ook mijn apparatuur moest erop aangepast worden mijn keus viel al snel op Audia. Dit matcht gewoon erg goed met Sonus Faber. De cd-speler van Audia had ik al, dus dat was geen probleem. Gelukkig kwam er een jong exemplaar van een Audia Flight 50 beschikbaar en deze heb ik onmiddelijk gekocht. De Classé CA-200 moest hiervoor het veld ruimen.



De akoestiek heb ik aangepakt met Acoustic System Resonators.
Een systeem wat ik, na een demo thuis, gelijk heb aangeschaft. Voor mij een aanzienlijke verbetering op punten die ik wilde.



Ergens eind 2009 was het dan zover dat ik de Sonus Faber Amati Anniversario kon gaan bestellen. Blij als een kind ging eind januari 2010 het HT gedeelte de verkoop in. Gezien de redelijk scherpe prijzen was alles snel verkocht.
Dan zijn we in het heden en de Amati's staan op hun plek op de nieuwe granieten platen.




Tenslotte nog een overzichtsfoto van de huidige situatie.



Voor de netstroom gebruik ik kabels De Hifiwinkel, namelijk de AH! TRIAC. Deze kabel vind ik beter klinken dan de duurdere Transparent kabels. Absoluut het proberen waard.
Filtering wordt nu gedaan door een PS Audio Quintet.


Toekomst
Op het lijstje staan nog wel wat dingen:

  • Power Plant Premier (wacht op zwarte kleur)
  • Audia voorversterker (misschien de Audia Strumento voorversterker, of de Audia Flight Pre)
  • Bekabeling upgrade van RCA naar XLR, liefst alles naar Transparent Reference lijn (of Yter :unsure:)
  • Wellicht van Audia Flight 50 naar Audia Strumento eindversterker
  • Draaitafel - Marantz TT15-S1? met Audia Flight Phono


Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

stone56

Een mooie weg naar een prachtige set.
It's only rock 'n roll (but I like it)

Audia

Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

Roger Black

Prachtig!

Gefeliciteerd met de Amati's, voor mij de mooiste speaker die er is.  :wub:

Alex Groningen

Wat een geweldig mooie set. M'n complimenten.

Audia


Allemaal bedankt. Ik ben er ook erg blij mee en de keus voor de Amati's heeft ook op zich laten wachten.
Uiteindelijk keerde ik toch steeds bij deze luidsprekers terug.
Ze maken gewoon muziek en het maakt ook niet uit wat je erop speelt. Alles klinkt lekker.
Ook in het laag gaan ze veel verder dan mijn voormalige KEF Model Three.
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

Deleted member

Kijk! Alweer een echte high-end stereoset op 't HTForum, dat er nog vele mogen volgen!  :clapping:

Zeer mooie set Audia en een leuk en herkenbaar verhaal over 'de wording'!  O0

Audia

#7
Dank je Antoine.
Zag in jouw topic ook een hele mooi upgrade naar de VR 5 SE. Ook gefeliciteerd daarmee.

Hebben jullie dit artikel nog gelezen?
Dat stond dus allemaal op een bovenverdieping in Heemstede centrum met houten vloeren, dunne wandjes etc.  
Dat was echt heel gehorig. Gelukkig kwamen buren meestal meekijken.


Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Sjaudio

Prachtig!! Vooral die Sonus Faber!  :inlove: :inlove:

R

Mooi Mooi!! altijd leuk weer een mede SF liefhebber.

Sol

Valt veel over te zeggen, maar ik hou het eens lekker kort: wat een super set! :headbanging:
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Audia


Bedankt voor de leuke reacties !   :headbanging:
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

Xander32

Wat een werkelijk prachtige speakers zijn dit :inlove:.
Betreffen dit geen speciale uitgave/serie?


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Audia

#14
Dank je.
Nee, het is een standaard kleur Violin Red.
Je hebt ook nog een Palladio versie, maar die vind ik minder mooi.
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

Maximus_Aurelius

Leuk je geschiedenis pictures erbij.Kun je zien hoe snel de tijd gaat in upgrades en helemaal qua looks. :wub:
Heel mooi  :thumbs-up: set die je hebt. Audia apparatuur ziet er altijd beeldschoon uit.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

sr7000


Sjaudio

#17
Nog een leuk draadje over hoe de Sonus Faber Amati Anniversario worden gemaakt.

http://www.hifi-notes.com/sonusfaberamatifabrikage-nl.htm

:inlove:

Audia

Quote from: Sjaudio on May 27, 2010, 00:07:59
Nog een leuk draadje over hoe de Sonus Faber Amati Anniversario worden gemaakt.

http://www.hifi-notes.com/sonusfaberamatifabrikage-nl.htm

:inlove:

Die link ken ik. Is echt heel mooi om te zien.
Dat zijn nog wel de Homage en niet de Homage Anniversario modellen.
Dat kun je o.a. zien aan de hoek waaronder ze staan. De Homage staan recht, de Homage Anniversario staan licht achterover geleund.
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

B.

Mooi hoor. Maar wat is dat houten plaatje met miniatuur schaaltje aan de muur??

jslaman

Quote from: B. on May 27, 2010, 10:54:16
Mooi hoor. Maar wat is dat houten plaatje met miniatuur schaaltje aan de muur??
:google: is your friend:

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2646


MarkD

Quote from: B. on May 27, 2010, 12:22:31
:-X Hier haak ik af...

Waarom? Het lijkt voodoo, maar deze dingen doen echt wat met het geluid. Ik ben zelf nu ook aan het experimenteren met twee basic resonators, maar ben er nog niet helemaal uit of de (subtiele) veranderingen ook echt een verbetering zijn.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Audia

#23
Quote from: MarkD on May 27, 2010, 13:14:27
Waarom? Het lijkt voodoo, maar deze dingen doen echt wat met het geluid. Ik ben zelf nu ook aan het experimenteren met twee basic resonators, maar ben er nog niet helemaal uit of de (subtiele) veranderingen ook echt een verbetering zijn.

Voor mij was het een duidelijke verbetering. Het heeft het het laag strakker gemaakt, het geluidsbeeld rustiger en veel ruimtelijker.
Ook de plaatsing is beter geworden. Dit alles resulteert in een grotere betrokkenheid bij de muziek.
Ik raad iedereen aan om er eens een beetje mee te stoeien.
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

B.

Quote from: Audia on May 27, 2010, 15:17:34
Voor mij was het een duidelijke verbetering. Het heeft het het laag strakker gemaakt, het geluidsbeeld rustiger en veel ruimtelijker.
Ook de plaatsing is beter geworden. Dit alles resulteert in een grotere betrokkenheid bij de muziek.
Ik raad iedereen aan om er eens een beetje mee te stoeien.


Ik zie een prjiskaartje van 300- en 900 euro (gold versie). Waar zitten de kosten eigenlijk in?