iZotope Vinyl: GRATIS Platenspeler sound > de draaitafel kan nu écht de kast in

Started by Raphie, May 18, 2010, 11:23:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

http://www.izotope.com/products/audio/vinyl/

De heren van iZotope hebben een heerlijke plugin gemaakt voor iedereen die graag de "Vinyl Touch" wil horen.
Neem een VST compatible host als mediaspeler en geniet direct van configureerbare vinyl sound.



Voor permanent effect kan je natuurlijk ook de WAV files opnieuw renderen en zo maak je je eigen "Vinyl Remasters"
JBL PRX Power!

ajbeefde

Quote from: Raphie on May 18, 2010, 11:23:57
http://www.izotope.com/products/audio/vinyl/

De heren van iZotope hebben een heerlijke plugin gemaakt voor iedereen die graag de "Vinyl Touch" wil horen.
Neem een VST compatible host als mediaspeler en geniet direct van configureerbare vinyl sound.



Voor permanent effect kan je natuurlijk ook de WAV files opnieuw renderen en zo maak je je eigen "Vinyl Remasters"

;D

Wat ze al niet bedenken om op de markt te zetten.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Raphie

Quote from: ajbeefde on May 18, 2010, 11:26:27
;D

Wat ze al niet bedenken om op de markt te zetten.
dit bestaat al een tijdje. Het leuke is dus dat er niks "magisch" aan vinyl is en alles wat kenmerkerd is, ontrafelt en reproduceerbaar is.
JBL PRX Power!

Peerless Monster

Quote from: Raphie on May 18, 2010, 11:30:31
dit bestaat al een tijdje. Het leuke is dus dat er niks "magisch" aan vinyl is en alles wat kenmerkerd is, ontrafelt en reproduceerbaar is.


Behalve dan het zetten van de naald in de groef... ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Raphie

Quote from: Peerless Monster on May 18, 2010, 12:43:54
Behalve dan het zetten van de naald in de groef... ;)
als handeling an sich, maar zelfs dat hoeft dus niet meer om van rumble, ruis en gereduceerde kanaalscheding te genieten
JBL PRX Power!

celerontje

Je hebt dan wel de CD als bron, en niet een aparte LP mastering. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz


Raphie

Quote from: garmtz on May 18, 2010, 13:05:12
Absolute bullshit natuurlijk, maar leuk gemaakt! ;)

Dat is dus de vraag Garmt, als je kijkt in de Pro wereld (dezelfde wereld waar mensen als Bob Ludwig en Bob Katz een extreem hoog aanzien hebben) zie je dat hardware al op vele gebieden is vervangen door software, van Reverbs tot Tube Emulatie tot compressie. VST (Virtual Studio Technology) is natuurlijk al lang geen speelgoed meer. En opnames waar audiofielen lovend over zijn, heden ten dage nagenoeg allemaal al volledig in het digitale domein getracked, gemixed en gemastered. in alle gevallen op een PC, danwel Apple via Nuendo, Cubase, ProTools of Logic.

Grote spelers als MANLEY, WAVES, SSL komen op dit moment bijna alleen nog maar met producten die cateren voor een digitale DAW (Digital Audio Workstation) omgeving.
Ook de opgepoetste golden oldies die opnieuw geissued worden als LP hebben exact dezelfde mastering ondergaan als de nieuwe CD releases. met als ENIG verschil dat de opnames qua frequentiebereik, signaalscheiding en dynamiek compatible (lees gelimiteerd zijn tot) zijn gemaakt om op vinyl gesneden te worden. aangezien je niet wilt dat je naald overslaat op een groef die 22Hz op -2 DBFS moet doorgeven.

Het masteringproces voor vinyl is puur een technische compatibiliteits stap die niks van doen heeft met het creatieve masteringprocess om een opname zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen en universeel vertaalbaar te doen zijn.
JBL PRX Power!

Raphie

JBL PRX Power!

garmtz

Vinyl is absoluut als medium technisch minder dan CD er ik begrijp dat vrijwel alle moderne opnames in het digitale domein zijn gemaakt en dus op LP moeten worden aangepast.

Echter, ik vind zo'n plug-in een 'grapje', meer niet. Er wordt te snel gezegd dat LP technisch minder is blablabla dan CD, terwijl het luisteren naar een volledig analoog pad met een mooie draaitafel echt een veel beter resultaat oplevert dan CD (mits alle stappen zorgvuldig zijn uitgevoerd).

Idem klinkt een volledig digitaal gemasterde opname het beste op een digitaal afspeelsysteem. Simpel.

Een moderne opname die digitaal gemastered is op een analoog medium afspelen is inderdaad een beetje jezelf voor de gek houden, hoewel ik situaties kan verzinnen dat het nog steeds beter klinkt (buiten de scope van dit topic denk ik... ;)).

Raphie

Eens, zaken als "betrokkenheid" "nostalgie" etc...
Maar puur technisch is de draaitafel inferieur.

lees het artikel maar eens goed door, zaken als het niet kunnen omgaan met hoge en lage frequenties, de buitenkant van een LP die een véél betere kwaliteit levert dan de binnenkant
de beperkingen qua kanaalscheiding, een stereobass past bijv geeneens in een groef en onder de 200hz moet alles MONO om het skippen van de naald te voorkomen.

er staan nog VEEL meer weetjes in, leuk leesvoer.....
JBL PRX Power!

garmtz


Raphie

klopt, het Pre CD tijdperk opnames komen vaak het best tot hun recht op Vinyl.
JBL PRX Power!

celerontje

Een DSD of 192/24 opname heeft toch wel baat bij een LP t.o.v. een normale CD?

Btw, allles is tegenwoordig digitaal reproduceerbaar, maar een LP draaien is wel iets heel leuks in deze ''klikker-de-klak'' tijd. :pompom:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Quote from: celerontje on May 18, 2010, 13:50:03
Een DSD of 192/24 opname heeft toch wel baat bij een LP t.o.v. een normale CD?

Btw, allles is tegenwoordig digitaal reproduceerbaar, maar een LP draaien is wel iets heel leuks in deze ''klikker-de-klak'' tijd. :pompom:

CD is zooooo '90-er jaren... ;)  Tegenwoordig kun je gewoon 24/192 flac afspelen en naar de real deal luisteren... ;)   DSD is ook seriously flawed t.o.v. PCM, vooral in het hoog.

celerontje

Quote from: garmtz on May 18, 2010, 13:51:52
CD is zooooo '90-er jaren... ;)  Tegenwoordig kun je gewoon 24/192 flac afspelen en naar de real deal luisteren... ;)
Maak dat die grote mediaconglomeraten maar eens wijs! :dry:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Het gaat natuurlijk niet alleen om de productie waar een lp inferieur zou zijn (wel tot 192khz) maar vooral om de reproductie thuis. Overigens luister ik ook met steeds meer plezier naar cd. Het is toch ook gewenning omdat ik ben opgegroeid met vinyl.

garmtz

Quote from: Icarus314 on May 18, 2010, 13:59:18
Het gaat natuurlijk niet alleen om de productie waar een lp inferieur zou zijn (wel tot 192khz) maar vooral om de reproductie thuis. Overigens luister ik ook met steeds meer plezier naar cd. Het is toch ook gewenning omdat ik ben opgegroeid met vinyl.

Ja, je went op den duur wel aan een inferieur medium... ;D

celerontje

Quote from: garmtz on May 18, 2010, 14:00:17
Ja, je went op den duur wel aan een inferieur medium... ;D
Dit staat wel compleet haaks op je ervaringen bij Erik van Voorst waarbij 't elke weer ''jawdropping'' is. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Raphie

Klopt en ik vind een mooie LP óók mooier
Maar het is een beetje als sex in een latex pakje in een darkroom, t.o.v gewoon naakt met het licht aan. Er is minder waarneembaar, maar toch voor sommigen is het spannender.
JBL PRX Power!

Icarus314

Ik heb book wel eens gelezen dat iemand luisterde naar de master tape en de vinyl reproductie en concludeerde dat de vinyl reproductie behoorlijk afweek maar dat het wel een heel prettige toevoeging of vervorming is die de platenspeler doet. Ik houd het nog steeds op mechanische resonanties die natuurlijke boventonen en ondertonen toevoegen aan het geluid. Net zoals klankasten resonanties toevoegen maar wel goed kunnen klinken. Het is een hypothese, ik heb geen harde data.

Raphie

Quote from: Icarus314 on May 18, 2010, 14:08:35
Ik heb book wel eens gelezen dat iemand luisterde naar de master tape en de vinyl reproductie en concludeerde dat de vinyl reproductie behoorlijk afweek maar dat het wel een heel prettige toevoeging of vervorming is die de platenspeler doet. Ik houd het nog steeds op mechanische resonanties die natuurlijke boventonen en ondertonen toevoegen aan het geluid. Net zoals klankasten resonanties toevoegen maar wel goed kunnen klinken. Het is een hypothese, ik heb geen harde data.
klopt: er valt iets af (technische beperking) en er komt iets bij (mechanische overdracht)... dit hoeft niet per definitie als vervelend te worden ervaren.  ;)

terug ON TOPIC, bovenstaande plugin emuleert dit met tweakabillity voor een aantal van deze kenmerken.

Alle gekheid op een stokje:
NATUURLIJK is deze plug niet bedoelt voor Audiofielen om deze in hun chain op te nemen om de "LoFi" van een draaitafel te benaderen
Het doel van deze plug is om bijv samples of loops van een "vintage touch" te voorzien zoals bijvoorbeeld gebruikt in HipHop platen.

Je dacht bijv toch niet dat Jay-Z met authentieke samples werkt in zijn producties? die worden gewoon keurig nagespeeld in de studio en smerig gemaakt totdat het op een slecht geknipte sample lijkt....
JBL PRX Power!

garmtz

Inderdaad, daar is de plug-in voor en niet meer dan dat. Prima tp
Quote from: celerontje on May 18, 2010, 14:02:01
Dit staat wel compleet haaks op je ervaringen bij Erik van Voorst waarbij 't elke weer ''jawdropping'' is. ;)

Zie de ;D