instellingen tv voor kijken 3d anaglyph film(hopelijk goed geplaatst hier)

Started by focusR, May 16, 2010, 14:03:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

focusR

Na het zien van enkele trailers op de pc van wat 'anaglyph 3d' spul, met zo'n rood-blauwe brilletje, opgemerkt dat sommige hiervan echt totaal niets lijken te doen dan dubbele lijnen geven rond opjecten, en sommigen toch echt een redelijk mooie diepte ervaring geven! Ik weet dat het niet het beste systeem is, maar na het zien van die bepaalde trailers toch overtuigd van de nodige toffe effecten!

Dus opzoek naar materiaal voor weergave op mijn wat grotere tv. Ik vond vele goede recenties over 3d sea monsters van national geographic, en deze op bly-ray gekocht dan ook gisteren.
Tot mijn spijt kwam ik tot de conclusie dat ik echt niets merk van de 3d weergave, op de 'spook-randen' na. Een tijd met de instellingen van de tv gespeeld, maar ik kom er niet uit, terwijl vele mensen in reviews schrijven dat dit één van de best werkende anaglyph films is en mooie effecten ervaren. Dit wil ik nu ook echt gaan proberen, maar ik krijg echt 0,0...

Mijn tv is een Sharp 52" LC52-XL2E en het blu-ray medium de Playstation 3. Ik denk (en hoop dat jullie dit kunnen bevestigen danwel zeggen wat het anders wél zou kunnen zijn) dat dit puur het probleem is met de tinten blauw en rood in de meegeleverde brilletjes en de tinten die op de tv worden weergegeven. 'k Heb het idee dat deze perfect moeten matchen om het effect werkend te kunnen krijgen?

Wat instellingen betreft ben je beperkt tot de presets (bv normal, game, film, etc.) en het aanpassen van de tint, color, etc daarvan dmv sliders in het menu. Maar omdat waarschijnlijk meerdere van deze instellingen veranderd zouden moeten worden, en ik dit tijdens het kijken aan het proberen ben, kom ik nooit op een mooi resultaat. Hebben jullie enig advies, of idee om dit spul werkend te krijgen, want ik weet dat het kan door de trailers op mijn laptopje, gekeken met zo'n brilletje.

Alvast heel erg bedankt voor elke hulp, want ik zou toch erg graag een leuk resultaat willen zien zoals anderen dat wel hebben mogen ervaren met deze blu-ray...
when everything works like intended, there's nothing left to experiment with...

MaxxMark

Ik zou niet 1 2 3 een echte oplossing weten.

Maar wat je wel zou kunnen proberen om het probleem te lokaliseren is het volgende.

Zet een 3d scene op (uiteraard met de blauwe en rode lijnen) en hou nu het brilletje direct bij de TV met het blauwe glas voor het blauwe lijntje. Als het goed is moet je dan niets meer van het blauw kunnen zien (en het rood juist wel).

Probeer het zelfde met de rode lijntjes.

Als je in 1 van beide situaties wél nog kleur kunt zien (bijvoorbeeld, door het rode glaasje zie je nog steeds rode lijnen), dan is het rood blijkbaar afwijkend en krijg je geen goede scheiding per oog en dus is het 3d effect weg.

Je noemt ook dat het wel werkt op je laptop. Zet dan de laptop eens naast je TV en check eerst op de een en dan op de ander en probeer te kijken of er verschil tussen zit en zo ja, waar dat verschil dan in zit.

Als je hier verschillen kunt vinden heb je in ieder geval een uitgangspunt. Daarna kan je naar oplossingen zoeken :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

focusR

Dankjewel voor je reactie.
De kleuren van de laptop en tv verschillen inderdaad als ik het zo vergelijk. Op de laptop is het beeld ook feller.
Ga ik op de tv naar de stand 'dynamisch' dan is alles ook zo fel, enkel ook veel 'korreliger' waardoor de lijnen meer korrelige oppervlakken zijn dan echt lijnen/vlakken en is het effect (daardoor?) weer helemaal weg.
De kleuren zijn door de glaasjes heen inderdaad nog wel iets zichtbaar, maar in de door mij zelf gefabriceerde stand op de tv echt nog maar nauwelijks. Ik denk inderdaad dat het echt met de kleurinstellingen/helderheidsinstellingen e.d te maken heeft alleen raak ik er gewoon echt niet uit hoer dit nu wel goed te krijgen..
when everything works like intended, there's nothing left to experiment with...

richardfm

Wellicht kan hier een calibratie voor dit probleem helpen.
Moet je even aan Frank vragen.

focusR

Aan Frank vragen? Een member hier die daarin thuis is?
En geloof inderdaad zeker dat het aan de instellingen ligt, enkel heb ik het idee dat films en tv er gewoon netjes uitzien. Puur het 3d anaglyph gedeelte werkt totaal niet..
when everything works like intended, there's nothing left to experiment with...

J.A.F._Doorhof

Hi,
Een calibratie zal het beeld op zich beter maken maar zal aan het 3D effect met de bril denk ik weinig verbeteren.
Wat het probleem zo is kan ik niet 123 zeggen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

focusR

Daar zat ik zelf ook al aan inderdaad. Ik verwacht dat het beste misschien is toch een user preset te maken voor dat 3d gebeuren. Heb het idee dat het meest voor de hand liggende zou zijn dat de rood/cyaan kleuren niet goed genoeg corresponderen met die van de brilletjes, of zou dat niet kunnen dat daardoor het hele effect er niet is?
when everything works like intended, there's nothing left to experiment with...

J.A.F._Doorhof

Lijkt me niet, ik heb demo's gezien op projectoren en TV's waar er echt helemaal niets van klopt.
ECHTER het zou kunnen.
Heeft je TV een color managment system ?
Instellingen voor Rood, Groen, Blauw, Cyaan, Geel, Magenta ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

focusR

Oke, daar zoek ik dus waarschijnlijk niet goed mee..
Ik kan die kleuren niet apart instellen voor zover ik weet, enkel van die schuifbalken voor kleur, en brightness, scherpte, etc.
when everything works like intended, there's nothing left to experiment with...