Hoe goede kleuren met gecalibreerde TW5000 via laptop verbonden???

Started by sandervg, May 15, 2010, 22:09:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Heb me proberen in te lezen in de complexe wereld van color management bij PC's, wide gamut monitoren, ICC profielen, spyder 3 calibraties etc. Maar kom er nog niet helemaal uit.

Ik heb via ITC een gecalibreerde Epson TW5000 projector en wil deze met een laptop verbinden met HDMI. Nu wil ik vanaf deze laptop foto's en film projecteren.

Normaal gesproken (bij computer monitor), wordt er door een calibratie programma (bv. Spyder 3) een ICC profiel aangemaakt dat door color management applicaties wordt gebruikt. Echter, voor de projector heb ik geen ICC profiel. Wat nu?

Voor film DENK IK dat het wel los loopt, omdat de programma's om DVD/Bluray af te spelen geen color mgt hebben, hebben ze ook geen profiel nodig. Dus wordt alles gewoon onbewerkt over de HDMI gestuurd en door de gecalibreerde Epson goed weergegeven. Althans, dat hoop ik.

Voor foto is het lastiger: ik zou voornamelijk werken met Adobe Lighroom. Deze gebruikt normaliter dus een kleuren profiel. Wat nu?

En voor windows 7 wordt het nog iets lastiger, want deze lijkt (in bepaalde mate) ook color mgt te ondersteunen. Gaat de software voor het afspelen van films nu ook op zoek naar een ICC profiel?

Dus: hoe krijg ik gecalibreerde kleuren te zien als ik de Epson met de laptop verbind en Foto's en film afspeel?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

J.A.F._Doorhof

Door hem te laten calibreren met die software.
ECHTER dit is prijzig, en je moet je realiseren dat je een ander geheugen krijgt.

MEESTAL is mijn advies om de laptop op de standaard HDTV output te zetten en daar de projector op te gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

sandervg

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 16, 2010, 10:57:31
Door hem te laten calibreren met die software.
ECHTER dit is prijzig, en je moet je realiseren dat je een ander geheugen krijgt.

MEESTAL is mijn advies om de laptop op de standaard HDTV output te zetten en daar de projector op te gebruiken.
Ik snap je antwoord helaas niet.

Bedoel je dat je dan de projector apart nog moet calibreren, naast de gewone calibratie die je uitgevoerd hebt?
Geldt je antwoord voor alleen voor foto's vanuit lightroom of ook voor film? Immers: de film software gebruikt het profiel waarschijnlijk uberhaupt niet.

En wat bedoel je met de standaard HDTV output? Bedoel je de HDMI uitgang? Wat heeft dat te maken met de calibratie?

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

J.A.F._Doorhof

Als je geen profiel laadt zou feitelijk het beeld van de laptop redelijk overeen moeten komen.
Heb je dat wel al geprobeerd ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

sandervg

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 16, 2010, 19:10:41
Als je geen profiel laadt zou feitelijk het beeld van de laptop redelijk overeen moeten komen.
Heb je dat wel al geprobeerd ?
Neen. Zoals je vroeg, heb ik Annewiek gevraagd voor advies welke laptop ik het beste bij ITC kan aanschaffen. Wil wel graag weten of het allemaal gaat werken zoals ik het in gedachten heb.

En wat bedoel je nu met die HDTV output?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

J.A.F._Doorhof

Er zijn HD profielen. Maar meestal draait men met gewoon het Epson profiel of heat standaard toegewezen profiel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview