de pareltjes uit de metal

Started by INIURIA, May 14, 2010, 20:40:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PHiX

Ik ben erg selectief wat betreft metal, maar ik kan erg veel waardering opbrengen voor Moonchild Trio en Opeth.
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

INIURIA

Tip voor de mensen die deathcore kunnen waarderen.

Martyr Defiled - Collusion  :headbanging:

modde239

#27
Tja Hard Rock/Heavy Metal begon er in 1978 mee eerst met AC/DC (met Bon Scott natuurlijk) de Franse band Trust, Van Halen....en toen ging ik vaak naar de Jaap Edenhal en Paradiso in Amsterdam naar Judas Priest, Saxon, Iron Maiden, Metallica (piepjong), Loudness en nog veel meer.....top tijd was dat....
En nu Slipknot, Bullet For My Valentine, Trivium, Shadow Falls, Yngwie Malmsteen, The Very End, Disturbed, Lamb Of God, Torture Squad, All That Remains, 36 Crazyfits, Killswitch Engage, enz....... :headbanging:

Heavy Metal forever.....

GPO

 O0

ongelooflijk dat ik nu pas deze topic zie....

Ik ben al metal fan sinds m'n 17e. Daarvoor luisterde ik altijd naar gabber/hardcore (niet de metal versie dus... hahaha). Aangezien ik nu 35 ben, draai ik dus al weer 18 jaar metal in mijn huis. Elke dag.....

Heb altijd een voorkeur gehad voor brute en duistere vormen van metal: voornamelijk black metal (Mayhem/Emperor/Dissection), Death Metal (Death/Morbid Angel/Suffocation) en een beetje doom (oude Anathema, My Dying Bride, Novembers Doom, maar ook iets meer traditioneel als het latere Candlemass -wat een goeie zanger!-). Thrash doet het ook altijd goed: Slayer natuurlijk, maar ook The Haunted, Machine Head en Metallica draaien regelmatig rondjes ergens in mijn buurt.

Mijn vriendin vind het niet erg; ze heeft een brede smaak en luistert daarom zelf ook gerust naar wat metal-achtige muziek. Mijn kinderen zijn het ook gewend (met de paplepel ingegoten); mijn zoon (10 jaar) vind Rammstein en Linkin Park leuk.... mijn dochter (6 jaar) is nog wat meer van de K3..... moet nog wat bijgeschaafd worden...  :D

Ik heb ook wat gitaar gespeeld tussen mijn 19e en 22e, had het idee om een BM band op te richten ala Satyricon en Dissection.... helaas haakten een aantal mensen af en door het ietwat vroege gezinsleven heb ook ik de gitaar links laten liggen.... tot 3 maanden terug! Ik heb ondertussen een Ibanez RG gekocht en ben weer driftig aan het riffen geslagen..... erg leuk om weer over die hals heen te razen!

Overigens iemand al die laatste CD van Obscura gehoord (Omnivium)... erg gave technische Death Metal band met een geweldige instrument-beheersing en gevoel voor melodie.

Metal rulez.  :headbanging: :headbanging: :headbanging:


Quote from: Martin_M on May 18, 2010, 13:22:12
...
In het verleden werd er al geregeld over metal gesproken op het forum. Wij hebben zelfs eens een HTForum MetalMeeting georganiseerd. Was toen errug gezellig (inclusief pannekoeken met pentagram van stroop  :clapping:)
...

Die pannenkoek was van mij.... was erg leuk toen ja, moeten we weer eens doen....

O0 O0 O0

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Kingpin

#29
Vanaf m'n 14e denk ik dat ik met m'n eerste AC/DC plaat thuis kwam.
Weet nog goed hoe m'n ouders naar de hoes keken.



Tja .. als ze toen eens wisten wat voor hoezen er nog volgden  :D M'n hele studietijd voornamelijk Death/Doom/Black en beetje Speed Metal gedraaid.
Tot ongeveer m'n 20e levensjaar waarin alles wat serieuzer wordt en je je muziekkennis gaat verbreden.
De stap van Metal naar Fusion/JazzRock was eigenlijk niet eens zo groot vond ik.
Tegenwoordig draai ik veel Prog.Rock, Blues af en toe Jazzrock en goede EasyListenings, maar zo af en toe moet je je set weer ff de sporen geven  :police: heerlijk.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Miracle.

Quote from: INIURIA on May 14, 2010, 20:40:57
Overigens wel jammer dat een groot deel van de metalcd's niet echt audiofiele kwaliteiten bezitten. Tja, er zit nu eenmaal ook geen commercie achter.
Dit vind ik nog steeds een algemene misvatting over metal.
Volgens mij zijn de meeste metal CD/LP's juist heel goed opgenomen, maar kunnen de meeste high-spend installaties het gewoon niet aan om die kracht en dynamiek weer te geven.

Ik heb hier nu Symbol of Salvation van Armored Saint op staan, wat op een Mark Levinson 512+326+532 met Avalon Time combinatie, welke ik zondag heb mogen beluisteren, voor geen meter klonk, maar hier staat als een huis.

De Mark Levinson/Avalon combinatie was samengesteld om klassiek te beluisteren, wat er geweldig op klinkt, maar is absoluut ongeschikt voor het ruigere werk.

Wat mij tot nu toe opgevallen is is dat een installatie die is opgebouwd voor klassiek, jazz of welke andere muzieksoort danook vaak eenkennig is, maar een installatie die is opgebouwd om het ruigere werk goed weer te kunnen geven die andere muzieksoorten vaak nog veel mooier en levens-echter weergeeft.
Mijn woonkamer installatie is danook opgebouwd om rock en metal goed en levensecht weer te geven, en ondanks/mede daardoor klinkt ook jazz, klassiek, pop fusion enz. daar erg goed op.

Mijn slaapkamer-installatie is opgebouwd op rust, rust en nog eens rust. Zeer geschikt voor een mooi stuk jazz of softrock.
Heerlijk nog even tot rust komen voor het slapen gaan, of een lekker stukje muziek tijdens het ......  :-X :D ..... of voor die luie zondagochtend.......

Hier klinkt hardrock en metal ook idd of het vreselijk slecht is opgenomen. Veel compressie, geen dynamiek, overstuurd, en ga zo nog maar even verder met wat er mis kan gaan met dit soort muziek.

Ligt dat dan aan de opname? Ik denk van niet.
Ik denk dat het veel meer aan de installatie ligt dan aan de opname.

Mvg. Miracle.
(Nog steeds wel een metalhead met lang haar tot over de schouderbladen en veel zwarte/lederen kleding. Helaas niet meer zelf spelend door een permanente blessure.)

AbZ

#31
Quote from: Miracle. on April  5, 2011, 23:38:41
Dit vind ik nog steeds een algemene misvatting over metal.
Volgens mij zijn de meeste metal CD/LP's juist heel goed opgenomen, maar kunnen de meeste high-spend installaties het gewoon niet aan om die kracht en dynamiek weer te geven.

Ik heb hier nu Symbol of Salvation van Armored Saint op staan, wat op een Mark Levinson 512+326+532 met Avalon Time combinatie, welke ik zondag heb mogen beluisteren, voor geen meter klonk, maar hier staat als een huis.

De Mark Levinson/Avalon combinatie was samengesteld om klassiek te beluisteren, wat er geweldig op klinkt, maar is absoluut ongeschikt voor het ruigere werk.

Wat mij tot nu toe opgevallen is is dat een installatie die is opgebouwd voor klassiek, jazz of welke andere muzieksoort danook vaak eenkennig is, maar een installatie die is opgebouwd om het ruigere werk goed weer te kunnen geven die andere muzieksoorten vaak nog veel mooier en levens-echter weergeeft.
Mijn woonkamer installatie is danook opgebouwd om rock en metal goed en levensecht weer te geven, en ondanks/mede daardoor klinkt ook jazz, klassiek, pop fusion enz. daar erg goed op.

Een setup die klassiek aankan, die is niet goed genoeg voor metal, maar andersom wel?   :blink: 
Het is niet omdat ik toevallig een meer klassieke smaak heb,
maar op puur technisch-muzikale gronden snap ik hier echt helemaal niets van. 
Metal meer dan dynamiek dan klassiek?    :wacko:
Hoeveel afwisseling heeft metal tussen ppp en fff, tussen solo en tutti, tussen verschillende instrumenten, enz?

sr7000

Vind ik ook merkwaardig: Hangt nog een beetje af van welke klassiek en welke metal natuurlijk. Maar over het algemeen zou ik verwachten dat een set die klassiek goed kan weergeven, ook goed zou moeten zijn in metal. Bij beide wil je een set die veel dynamiek aankan, zonder het ook voor detail te verliezen.

AbZ

#33
Verschil in dynamisch bereik is enorm, en de reden is heel simpel:  klassiek publiek kan stil zijn.
Bij een metalconcert kost het wild geraas van je metalmakkers daarentegen al (gokje) 80 dB van je SNR.
Tel daarbij op dat de opnamen ook geschikt moeten zijn voor op je Harley D...

Zo zijn er nog wel meer verschillen.

Miracle.

Quote from: AbZ on April  6, 2011, 11:03:18
Een setup die klassiek aankan, die is niet goed genoeg voor metal, maar andersom wel?   :blink: 
Het is niet omdat ik toevallig een meer klassieke smaak heb,
maar op puur technisch-muzikale gronden snap ik hier echt helemaal niets van. 
Metal meer dan dynamiek dan klassiek?    :wacko:
Hoeveel afwisseling heeft metal tussen ppp en fff, tussen solo en tutti, tussen verschillende instrumenten, enz?
Kom gerust eens luisteren naar een setup die gebaseerd is op bigband en jazz. Deze is ook zeer geschikt voor klassiek, ook het grotere werk, en dus niet alleen licht klassiek. Mijn slaapkamerinstallatie.
Hierop is hardrock en metal echter ook niet om te beluisteren. Alles loopt dicht, dynamiek is ver te zoeken en kracht lijkt het al helemaal niet meer te hebben.

Metal heeft absoluut niet meer dynamiek dan klassiek (al ken ik metal die meer dynamiek heeft dan bepaalde klassieke stukken, maar uiteraard is dat ook andersom), maar de dynamiek van metal is vaak sneller en krachtiger dan bij klassiek.
Bij klassieke muziek bouwt het vaak op in dynamiek, bij metal kan het in enkele tienden en soms zelfs honderdsten van een seconde ineens zo uithalen dat de stijgtijd van de versterkers of de massatraagheid van de speakers het gewoon niet bij kunnen houden.

Ik ben tot nu toe nog geen enkele installatie tegen gekomen die gebouwd is voor klassiek, jazz, fusion, pop of wat dan ook die metal écht goed weer kan geven, en neem van mij aan dat ik al heelwat gehoord heb.
Installaties die bedoeld zijn om metal goed weer te geven ken ik er echter wel een aantal van die de andere muzieksoorten erg goed weergeven, en vaak zelfs beter dan de installaties die uitgezocht zijn om die andere muzieksoorten weer te geven.

Metal lijkt heel makkelijk, en dynamiekloos, maar ga maar eens naar een live concert, en neem liefst een DB-meter mee met een max/min functie, dan piep je wel anders.
Ik heb dit vorig jaar eens bij AC/DC gedaan.
Midden in de zaal, tijdens het nummer "War Machine" heb ik de minimale en maximale DB-waarde gemeten. Min was 83,3Db, max was 127,6Db, en dat met een luidruchtige menigte om me heen.
Het mengpaneel liet zelfs een verschil van nog 12Db meer zien.

Hier heb ik het dan alleen over de met een DB-meter gemeten dynamiek. Dynamiek is uiteraard meer dan DB's. Het is:
Quotede leer der sterkteverhoudingen. Dynamiek is een bouwsteen voor de componist om het wezen van het melos te bepalen, door regulering van de toonsterkten. Wanneer een melodie eenmaal sterk en eenmaal zacht gespeeld wordt ervaren we een verschil in karakter. Bovendien kan de toonsterkte binnen een melodie veranderen, waarbij toenemende sterkte een toenemende spanning veroorzaakt, terwijl afnemende toonsterkte aflopende spanning geeft.

Dynamiek is meer dan wat we meten in DB's, het is vooral het verschil in kracht wat we ervaren tussen het zwakste en sterkste in de muziek.
Beter dan een gewone DB-meting zou nog zijn een SPL (Sound Pressure Level) meting, wat ik binnekort ook nog eens wil gaan doen bij een liveconcert (moet alleen even de tijd en toestemming voor komen). Deze meet geen kille DB's, maar vooral de kracht waarmee de geluidsgolven zich verplaatsen.
Die metingen heb ik al wel meerdere keren gedaan op installaties, zowel in huiskamers als in auto's met een goed dynamische installatie, en daaruit is mij al gebleken dat metal minstens net zoveel dynamiek bevat als klassiek, alleen dan veel sneller op elkaar volgend en met meer kracht, en dat is volgens mij de moeilijkheid voor veel installaties.

Mvg. Miracle.

sr7000

Met alle respect, maar ik ervaar dat anders. Bij bigband en jazz licht het accent voornamelijk in het midden gebied. (in de zin van minder sublaag en extreem hoge tonen). Ook heb je qua dynamiek minder uitschieters. Oftewel relatief makkelijk voor een set om weer te geven. Ik heb sets gehoord, die jazz prima konden weergeven, maar hopeloos onderuit gingen bij Klassiek omdat de speakers niet diep genoeg konden, en de dynamiek niet aankonden.

In mijn beleving is klassieke muziek het moeilijks weer te geven door een set, op de voet gevolgd door de complexere metal.

AbZ

#36
Quote from: Miracle. on April  6, 2011, 22:57:05
Bij klassieke muziek bouwt het vaak op in dynamiek, bij metal kan het in enkele tienden en soms zelfs honderdsten van een seconde ineens zo uithalen dat de stijgtijd van de versterkers of de massatraagheid van de speakers het gewoon niet bij kunnen houden.
Dan heb je het over het niveau vd golfvorm.  Daar kan electronisch idd meer mee dan met akoestische instrumenten. 
Quote from: Miracle. on April  6, 2011, 22:57:05
Midden in de zaal, tijdens het nummer "War Machine" heb ik de minimale en maximale DB-waarde gemeten. Min was 83,3Db, max was 127,6Db, en dat met een luidruchtige menigte om me heen.  Het mengpaneel liet zelfs een verschil van nog 12Db meer zien.
Verschil van <60dB?  maar hier heb je het niet meer over de golfvorm.  Klassiek orkest kan makkelijk van bijna 0 tot over de 100 dB SPL gaan met één inzet.  Dwz ook in een fractie van een seconde.

Ik denk niet dat je het verhaal ook maar enigzins rond kunt krijgen.  Je noemt namelijk geen redenen die specifiek zijn voor het metal-genre, en je laat mbt klassiek wel heel veel buiten beschouwing.  Akoestische muziek is altijd het moeilijkste om weer te geven.  Dat verschil begint al bij de opname.  Just my two cents...

Verder niets tegen metal hoor.  Was gewoon nieuwsgierig hoe je erbij kwam om zoiets te beweren.

J.S.

Ik geloof wel dat het moeilijker is om akoestische muziek natuurgetrouw weer te geven, simpelweg omdat er een directe referentie in de werkelijkheid is (niet electrisch uitversterkt), en ook dat het dynamisch bereik velen malen groter is. Daarentegen denk ik dat zowat alle metal ritmisch meer van een set vereist dan het overgrote deel klassiek: als een set er bij Messhuggah net naast zit qua timing of iets versmeert dan klinkt het een factor tien minder, terwijl dat bij bijv. de pianoconcerten van huppeldepup net wat minder impact heeft.

modde239

Volgens mij ging deze topic over metal nu wordt het technisch even terug bij de bands graag..... :headbanging:

GPO

Quote from: modde239 on April  7, 2011, 12:47:27
Volgens mij ging deze topic over metal nu wordt het technisch even terug bij de bands graag..... :headbanging:

mee eens!!!

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

LocoJ

Damn, nog helemaal niet gezien dit topic!

Ook al metalfan sinds m'n 15e. Net een nieuwe EP gelanceerd met m'n band Treatment (http://www.myspace.com/needsometreatment).

Zit net in iets ander genre dan de hierboven genoemde bands al blijft Opeth natuurlijk wel heel lekker!
Bands: Parkway Drive, Bullet for my Valentine, Bleed the Sky, Mudvayne, Sikth en natuurlijk het Nederlandse Textures, maar ook oudere bands zoals KoRn, Deftones, Soulfly en Rammstein

Iemand ooit eens vergelijkend warenonderzoek gedaan naar speakers waar metal lekker op klinkt? Ik had hiervoor hele oude gare JBL mk1000 speakers, maar die klonken toch wel lekker bombastisch al liep het bij hogere volumes wel helemaal dicht. Nu heb ik ook niet echt toppers (KEF Q5) maar het mid-hoog is wel meer gedefinieerd. Nu mis ik alleen het mid-laag waardoor er veel minder body lijkt te zijn.

Cheers, Johan
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

sr7000


J.S.

Quote from: LocoJ on April  8, 2011, 16:34:48
Iemand ooit eens vergelijkend warenonderzoek gedaan naar speakers waar metal lekker op klinkt?

Van wat ik hier op het forum gelezen heb, heeft Martin_M toch wel een ultiem metal 'setje'.

GPO

#43
Quote from: J.S. on April  8, 2011, 17:58:00
Van wat ik hier op het forum gelezen heb, heeft Martin_M toch wel een ultiem metal 'setje'.

ja, maar wel met een behoorlijk prijskaartje... :)

Quote from: LocoJ on April  8, 2011, 16:34:48
...
Iemand ooit eens vergelijkend warenonderzoek gedaan naar speakers waar metal lekker op klinkt?
...

Ik en Berserker van dit forum hebben heel veel speakers vergeleken voor metal in de afgelopen jaren. Ik weet niet zo welke merken en types allemaal (moet ik ff thuis uitzoeken), maar dit zijn uit mijn hoofd toch voor ons wel de merken die het goed doen met metal:

- Infinity Kappa 8.2/7.2/6.2 (zeer goede allrounders.. dit zijn al jaren mijn favoriete speakers voor metal, maar ook andere muziek klinkt hier heel mooi)
- JBL ti1000/3000 (mooie mid, wel gevoeliger voor slechtere opnames)
- Onix RS850 (veel laag, wat teruggetrokken mid, erg bombastisch... prima voor metal en vergevingsgezind voor minder geproduceerde platen.. iets minder voor vocalen/klassiek/'tingel tangel')
- Quadral Aurum (ook prima allrounders)
- ....

De meeste 'engelse' speakers zijn niet zo geschikt/minder geschikt: B&W, Kef (behalve de reference dan misschien), Mission.... tja, allemaal merken die mij niet zo konden bekoren met een stevig stukje muziek. Dieptepunt vond ik dan ook echt de B&W 800 serie... :blink:

Maar dit is allemaal persoonlijk, luisteren naar verschillende speakers is toch het beste. Wat de 1 niet mooi vind, vind de ander weer geweldig.... ;)


Keep on headbanging ....  :headbanging: :headbanging:

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Valkyrie

Op mijn KEF Reference vind ik het aardig lekker klinken! :) :headbanging:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

PHiX

Over het algemeen wil je voor metal geen geraffineerde luidspreker hebben omdat de opnames meestal ook niet over naar huis te schrijven zijn. Vaak is de productie gericht op zo luid mogelijk en is het oog (of oor) voor detail en dynamisch bereik verloren gegaan. Zo zijn er natuurlijk uitzonderingen qua opnames, maar voor de bulk van producties wil je denk ik een amerikaanse luidspreker.

Ik moet zeggen dat ik ze zelf niet heb beluisterd, maar waar ik zelf eerst zou gaan kijken is bij de wat duurdere uitgaven van Paradigm en Klipsch.
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

Zaagstra

Hangt het er ook niet van af hoe luid je speelt? Bij metal en zo (iets waar ik 0,0 mee heb overigens) lijkt me dat de kraan veel eerder en veel verder open wordt gedraaid dan bij klassiek. Maar daar kan ik me uiteraard in vergissen.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

jurrien1962

Nog maar even wat muziek dan:

Novembers Doom, Amorphis, (oude) Paradise Lost, Penumbra, Therion, Todesbonden, My Dying Bride, Nightwish, Die Krupps en Axamenta kunnen naast reeds veel genoemde (of waren deze allemaal al genoemd?) en geroemde acts op mijn belangstelling rekenen.
Buitenaards mooi vind ik The 3rd and the Mortal.
Voor mij zelf blijf Testament ook nog altijd een topper in het thrash-genre waarmee het allemaal wat begon: Practise what you preach.
En tenslotte niet te vergeten Sacred Reich.

Ik zal niet de hele lijst langs gaan die in de kast staat, want naast veel metal staat er ook veel niet-metal; (een hele) brede smaak dus.

Valkyrie

#48
ReVamp ben ik nog niet tegengekomen in dit topic? 8)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Worstebrood

Probeer Katatonia eens. Vriendjes van Opeth, maar veel melodieuzer. Vooral de laatste 2 CD's.  :headbanging:
Live Long and Prosper
Beeld: Samsung 55Q95, 46ES8000.
7.1.2 Setup: Marantz SR6011, CD 5005, Sony UBP x800Mk2, Technics SL-10
Speakers: MA RS-6, R360, Kef Cresta Center, 6xHTS 2001.
5.1 Setup: Denon AVR-3805, POA-T2, DVD-2910. Draaitafel: Pro-ject Debut III, Technics SL-j2/SL-L3, CD: TEAC CD-Z5000, Oppo BDP-93, LD: Pioneer, DVL-909, Sony SP-90es, MD: Sony MDS-JD 930, Tape: Denon DRS-810, Yamaha KX-800, Speakers: B&W DM683, KEF Cresta rear, Reference M100 center, Klipsch KSW-10s.