de pareltjes uit de metal

Started by INIURIA, May 14, 2010, 20:40:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

INIURIA

Nu ik hier een paar dagen rondzwerf valt me op dat er tussen de audioliefhebbers een aantal metalliefhebbers zitten, waaronder ikzelf. Ondanks dat er over metaldudes meestal een hoop onnozele vooroordelen bestaan, betrap ik mezelf erop dat ik dacht dat metal op zo'n forum ver te zoeken zou zijn. Niet dus. Overigens wel jammer dat een groot deel van de metalcd's niet echt audiofiele kwaliteiten bezitten. Tja, er zit nu eenmaal ook geen commercie achter.

Ik zal aftrappen... Ik luister nu zo'n 16 jaar overwegend metal (plm. 90%) en dan met name (technische) deathmetal en deathcore. Voorbeelden hiervan zijn o.a. Nile, Opeth, Carcass, Arsis, Decapitated, Fleshgod Apocalypse, Dying Fetus, Necrophagist en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat begon omstreeks mijn 14e met Metallica, Nirvana, Suicidal Tendencies, Fear Factory totdat ik via via cd's hoorde van Brutal Truth en Winter en ik was verkocht. Haar laten groeien, oorbellen in en een flinke stapel metalshirts opgebouwd.  :angel: Overigens zie ik er (met name overdag) ondertussen niet echt meer 'metalwaardig' uit ivm met o.a. mijn werk en haat mijn vrouwtje alles wat met metal te maken heeft. "Aardig potje muziek maar die zang" en "Zingt die zanger ook echt een tekst?"  :D

Overigens speel ik zelf gitaar in een deathmetalband genaamd INIURIA. (Myspacelink onder mijn posts) Voor mij een uitlaatklep om opgekropte woede en energie kwijt te kunnen na een weekje 'in de pas lopen'.  ;D

Wie herkent zich enigszins in bovenstaande? Wellicht kunnen we het hier een beetje over metal hebben.

Groet'n Bryan

:headbanging:


Zie net dat ik deze topic in "Muziek, musical, DVD-A, SACD" had moeten plaatsen. Mijn excuses. Kan iemand dit verplaatsen?


Gianno

#1
Ik heb net bijna 6 jaar en 3 albums Death metal achter de rug met mijn band Apparition. De stijl daarvan was voornamelijk Opeth. We zijn nu doorgestart richting de prog (Porcupine tree en Pain of Salvation).

Over metal: Ik heb vandaag toevallig de MoFi versie (2x180 gr) van Megadeth's Countdown to Extinction gekocht. Heerlijke platen. Ik ben nog steeds een groot aanhanger van Opeth, Katatonia, Porcupine Tree, Pain of Salvation, Megadeth, Mastodon, Ayreon, Dream Theater, Symphony X en vele andere goede bands.. Niet alleen maar metal, al heb ik inmiddels wel een lekkere collectie daarvan.

Ik zie langzamerhand een soort evolutie ontstaan in mijn muzikale voorkeur richting de prog... Best bizar want hoewel ik al mijn Ibanez RG's nog heb, ben ik inmiddels helemaal over naar mijn Les Pauls... maar dat is een ander gespreksonderwerp.

Metalfans unite! ;)

Rock on,

J

(en ja de camo-broeken waren een grapje voor insiders)

J.S.

#2
Bij mij zijn de scherpe randjes er nu wel een beetje vanaf, maar ben sinds '91 actief geweest in de black metal wereld en heb nu dus een kast vol met dat soort cd's (en lp's en democasettes, maar geen tafel of deck). Af en toe draai ik nog wel eens ouwe Mayhem, Darkthrone, Burzum, Hades, Samael of Satyricon, maar de bm sinds '98 kan me niet echt meer boeien. Death metal heb ik nooit heel veel mee gehad, maar bands als Mortician zijn wel vermakelijk; doom vind ik dan wel weer aardig (Skepticism, 1e Katatonia, Candlemass, Thergothon). Heb er overigens (bewust) nooit als een metalhead uitgezien en al helemaal geen corpsepaint gebruikt, zelfs niet in het begin.

Nu wat softere muziek als Porcupine Tree, Tool (super!) en Spock's Beard, maar ook Slayer t/m '90 kan me prima bekoren en voor Iron Maiden heb ik altijd een zwak gehad.

En aangezien iedereen in dit topic tot nu toe ook gitaar speelt: begin jaren '90 woonde ik met mijn ouders in Oslo en heb daar wat meegeragd met bm-bands, maar speel nu voornamelijk jazz en akoestische blues (aardige omslag in zo'n 15 jaar ;)).


reden edit: het is natuurlijk geen Procupine Tree!

INIURIA

Mooi man dit! Leuk om te lezen. Ik heb ook een tijd lang Prog geluisterd. Had alles van Pain of Salvation, Dream Theater e.d. totdat ik bij een concert van Dream Theater was een jaar of 6 geleden. Voorheen kon ik altijd door die verschrikkelijke stem van James Labrie heen luisteren tot toen... Heb alles verkocht. Porcupine Tree (met name Steven Wilson) is nog steeds gaaf vind ik, net zoals the master himself Devin Townsend en natuurlijk Planet X. Gewoon topmuzikanten in alles wat ze doen. Heb ook alles van Vai en Satriani. Virtuositeit! Maar niet voor elke dag.  :D

Iemand de nieuwe Anathema al gehoord? Eerste platen vond ik ruk maar de laatste 4 dan weer top.

Fototje dan maar...


J.S.

Haha, heb precies hetzelfde met Dream Theater, alleen helemaal nooit door z'n stem heen kunnen luisteren.

Anathema ben ik al een tijdje uit het oog (oor) verloren, dus weet niet precies hoever ze nu zijn qua albums, maar Alternative 4, Judgement en a Fine Day to Exit vond ik heel aardig, waarbij ik die laatste zo heel af en toe nog draai. Vorig jaar nog live gezien en dat was leuk.

Valkyrie

Mijn voorkeur gaat meer naar gothicmetal zoals Nightwish, Delain, Epica, After Forever, Leaves' Eyes, Within Temptation en Evanescene.  :worship:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

geba

Quote from: J.S. on May 15, 2010, 01:47:30
Haha, heb precies hetzelfde met Dream Theater, alleen helemaal nooit door z'n stem heen kunnen luisteren.

Anathema ben ik al een tijdje uit het oog (oor) verloren, dus weet niet precies hoever ze nu zijn qua albums, maar Alternative 4, Judgement en a Fine Day to Exit vond ik heel aardig, waarbij ik die laatste zo heel af en toe nog draai. Vorig jaar nog live gezien en dat was leuk.

De nieuwste van Anathema is absoluut geen metal meer, maar wat een FANTASTISCHE plaat (sorry voor het geschreeuw, maar moest het even kwijt). Gewoon downloaden, luisteren en daarna de special edition (met t-shirt) aanschaffen. De laatste tijd regent het overigens weer goede metal releases, om maar wat te noemen: Triptykon (nieuwe band van Tom G. Warrior), Coheed & Cambria, Exodus, John Olivas Pain, Keep of Kalessin, The Ocean (wat alternatiever), Division by Zero en nog veel meer.

Overigens gaan metal en audiofiel best samen, zoek het topic over de set van Martin en Miranda maar eens op. Van zo'n set durf ik geen eens te dromen :headbanging:

Martin_M

#7
Hier ook al zo'n 27 jaar metal-liefhebber. Met z'n tweetjes gelukkig!

Net als de meeste voorgangers heb ik hier ook een gitaar (B.C.Rich warlock bass). Maar die staat alleen maar in een hoek mooi te zijn. Helaas nog nooit aan toegekomen om erop te leren spelen  :(

Favoriete richting is technische death/thrash-metal (Atheist, Augory, Death, Gnostic, Obscura, Sadist, Sadus, e.a.) maar een blackmetalband die wat extra's doet gaat er hier ook goed in (Cradle of Filth, Dimmu Borgir en onze eigen Carach Angren bijvoorbeeld).
Ook de oude Bay-Area thrashers doen hier wel hun rondje.

Daarnaast helemaal weg van Opeth, O.S.I. en de poolse progrockers Riverside. En ook sommig werk van Porcupine Tree en Pain of Salvation zijn goed te pruimen.

Werk van Pink Floyd, Tool, Supertramp, Seal en Keltische muziek gaan er op zijn tijd ook in als koek.

Leuk zo'n eigen Metal topic. Haha, ik las eerst Bose i.p.v. Boze in de titel  :laugh:
In het verleden werd er al geregeld over metal gesproken op het forum. Wij hebben zelfs eens een HTForum MetalMeeting georganiseerd. Was toen errug gezellig (inclusief pannekoeken met pentagram van stroop  :clapping:)
[edit]
Ik vond het topic na wat zoeken ook nog: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=22560.0



Martin & Miranda
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

INIURIA

Hey Martin en Miranda,

Grappig dat topic over de Metalmeeting. Pentagram van stroop...  :D  Overigens wat een brute poepset hebben jullie staan zeg. Zeer metalverantwoord  ;D

Goede aanraders voor de technische hoek (voor zover nog niet bekend):

Arkaik - Reflections with dissonance http://www.myspace.com/arkaik
Fleshgod Apocalypse - Oracles, Nieuwe EP komt eraan.. http://www.myspace.com/fleshgodapocalypse
Vile - alles http://www.myspace.com/vile

Voor als het allemaal niet zo hard hoeft... Ghost Brigade - Isolation Songs http://www.myspace.com/ghostbrigade
Beetje Anathema, beetje van Katatonia en wat harder.

Tips zijn altijd welkom


Tube-freak

Ik vind metal ook leuk maar is niet perse dat ik dat aleen maar luister.  Gewoon aleen als ik er zin in heb.

Laatst had ik weer de nieuwste Rammstein op 180gr vinyl gekocht bij de media markt.  Echt een goed album.
Maar verder luister ik ook gewoon metallica, Kill switch engage, AC/DC of within temptation.  Gewoon van alles wat.

Maar ik heb ook wel is dagen dat ik gewoon Alela Diane opzet.    Dat is meer het "hallo ik ben raar en ik speel graag akoestische gitaar"-werk.
 
Soort van tegenovergestelde van metal dus.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

)p(

Quote from: Martin_M on May 18, 2010, 13:22:12


Favoriete richting is technische death/thrash-metal (Atheist, Augory, Death, Gnostic, Obscura, Sadist, Sadus, e.a.)


Heel lang geleden was Slayer het je van het voor mij. Daarna wat luide gitraar muziek meer de punk / hardcore / noise / industrial /alto etc gitaarmuziek ingedoken maar altijd zo nu en dan metal blijven draaien. Met dank aan Martin en zijn suggesties de laatste maanden veel technische metal gedraaid waarbij Atheist mijn absolute favoriet is.

jon81

Hier is het ook (heel) vaak Metal wat de klok slaat.

Veelal 'Female Fronted' in de trant van Epica, After Forever e.d.
Maar minstens even vaak, zo niet vaker het hardere werk zoals Soulfly, Exodus en Machine Head.

Het progressieve werk van Bands zoals Opeth en Dream Theater kan mij ook zeer bekoren.

Maar gelukkig blijft er ook nog genoeg plek voor andere soorten muziek.

Ik heb wel het idee dat het vrij moeilijk is om Metal goed te laten klinken, of ligt dat dan meer aan de set of de opname?
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Valkyrie

Quote from: jon81 on June 18, 2010, 13:04:05
Hier is het ook (heel) vaak Metal wat de klok slaat.

Veelal 'Female Fronted' in de trant van Epica, After Forever e.d.
Maar minstens even vaak, zo niet vaker het hardere werk zoals Soulfly, Exodus en Machine Head.

Het progressieve werk van Bands zoals Opeth en Dream Theater kan mij ook zeer bekoren.

Maar gelukkig blijft er ook nog genoeg plek voor andere soorten muziek.

Ik heb wel het idee dat het vrij moeilijk is om Metal goed te laten klinken, of ligt dat dan meer aan de set of de opname?

Ik heb het idee dat het meestal aan de opname ligt. ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

jon81

Quote from: Valkyrie on June 18, 2010, 17:33:13
Ik heb het idee dat het meestal aan de opname ligt. ;)

Nog tips van metal opnames, dus bands of labels die wel goede opnames uitbrengen?
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Poldo

leuk topic,

Ik ben best wel van fan van de Italianen van Novembre. Uiteraard Opeth maar ik moet zeggen dat ik hun laatste 2 cd's niet echt boeiend meer vond. Metallica (ride the lighting etc.) blijft ook geniaal.

Ik luister nu ook veel softere muziek, zeker omdat ik ouder ben geworden en een vrouw en kindje heb. Muse, Editors, Killers en oude garde als The Doors, Stones en stiekem zelfs David Bowie en The Cure. (vroeger vond ik dat muziek voor mietjes :-))

Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

pbrand

#15
Quote from: Valkyrie on June 18, 2010, 17:33:13
Ik heb het idee dat het meestal aan de opname ligt. ;)

Ja dat kan ik wel beamen :) Toen ik toentertijd mijn nieuwe setje wilde aanschaffen, ging ik luisteren met onder andere mijn favoriete album van Dream Theater: Images and Words. Thuis klonk dat wel lekker. Maar in de luisterruimte en later ook thuis met een goede setup, dreunde met name de dubbele bas zowat je speakers uit. Dat was niet fijn :D Latere albums zijn gelukkig wel minder erg :) Symphony X klinkt overigens ook wel goed wat opname betreft vind ik.

Zelf vind ik het concert van Within Temptation met het metropole orkest ook best een goede opname. Jammer is dan wel dat het een beetje gaat vervelen omdat het gothic metal is. En dat is na een paar nummers helaas toch vaak hetzelfde d(r)euntje. Temeer daar Sharon van den Adel in het lage register ook best een mooie stem heeft, maar helaas vaak bovenin zit te piepen  8) Maar dat is natuurlijk smaakgebonden.

Mijn favoriete metal is toch wel van Ayreon denk ik. Ook goed voor het chauvinisme ;) En die weet opnametechnisch gelukkig ook wel waar hij mij bezig is. Tenminste, in mijn smaak dan. Tegenwoordig betrap ik me erop dat ik toch wat meer luister naar rustigere progressieve rock. IQ vind ik daarin nog steeds de beste ook met goed gemixte albums.

geba

#16
Quote from: Poldo on June 24, 2010, 01:34:19
leuk topic,
... en The Cure. (vroeger vond ik dat muziek voor mietjes :-))

Dat vond ik vroeger ook. En nu nog  >:D

Mijn smaak bestond vroeger echt alleen uit metal en hardrock. Gelukkig ben ik er al een tijd geleden achter gekomen dat je dan een hoop moois mist.
Zo draai ik de laatste tijd Rocco DeLuca en Dead Confederate veel, dat zijn toch dingen die niet veel met metal te maken hebben. Hoewel Dead Confederate best metalfans aan zal spreken denk ik. Dat wissel ik dan weer af met Anathema, The Ocean, Mekong Delta en Exodus. Of de nieuwe dvd van Porcupine Tree (oei, wat mooi).

Ik denk nu (ben nu 45) dat ik over 20 jaar nog steeds naar metal luister (tenzij dan alleen nog nu-metal gemaakt wordt, dan switch ik naar boybands).

Martin_M

Quote from: geba on June 24, 2010, 20:07:56
Ik denk nu (ben nu 45) dat ik over 20 jaar nog steeds naar metal luister (tenzij dan alleen nog nu-metal gemaakt wordt, dan switch ik naar boybands).

Haha, nou ik niet. Dan heb ik gelukkig m'n oude CD's nog...(al dan niet over gezet op een moderner medium)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

INIURIA

Kan me ook niet voorstellen dat metal ineens uit het systeem verdwijnt. Slechts sporadisch draait er iets anders. Vind het ook erg moeilijk om andere muziek te 'ontdekken' wat niet na 10x draaien al verveelt. Vind overigens de 'nieuwe' Alice in Chains weer erg goed en ook Anthony and the Johnsons kan ik erg waarderen.


sr7000

Ik luister ook regelmatig naar metal. En dan voornamelijk de technische bands: Te denken aan bands als Opeth, Pain of Salvation, Riverside, Psychotic Waltz, Arcturus, Disillusion enz.

Aan de andere kant luister ik ook vaak naar rustiger werk als Blackfield, Oberon, Anathema , God is an Astonaut enz.

Martin_M

#21
Quote from: sr7000 on June 26, 2010, 19:59:11
Ik luister ook regelmatig naar metal. En dan voornamelijk de technische bands: Te denken aan bands als Opeth, Pain of Salvation, Riverside, Psychotic Waltz, Arcturus, Disillusion enz.

Heeej Jaap,

Riverside was één van de beste acts die je ons liet horen. We hebben inmiddels alle CD's (en DVD) en hebben ze laatst live aan het werk gezien. Een superband  :clapping:
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

J.A.F._Doorhof

#22
Metal/Rock blijft natuurlijk liefde nummer 1, maar heb een hele brede smaak van Queen tot Lady Gaga en Nightwish.

Fav bands:
Queen (absolute nummer 1)
Nightwish
Dream Theater
My Chemical Romance

En heb een voorliefde voor nagenoeg de hele jaren 80 big hair movement, Motley Crue, Whitesnake, poison etc.

Ben gisteren zowaar ZWAAR onder de indruk geraak van de nieuwe Ozzy Osbourne trouwens "Scream".

Goede tip (dankzij Martin) Diablo Swing Orchestra :D


Vroeger zelf HEEL fanatiek met gitaar spelen bezig geweest (ook een paar jaar les gegeven :D)
Gitaren Hamer, zelfbouw squire/Fender, Malmsteen Strat.
Versterking natuurlijk Marshall met een Roland VG8 processor
Kom er jammer genoeg de laatste jaren niet meer aan toe :(
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mandragore

Quote from: Martin_M on May 18, 2010, 13:22:12In het verleden werd er al geregeld over metal gesproken op het forum. Wij hebben zelfs eens een HTForum MetalMeeting georganiseerd. Was toen errug gezellig (inclusief pannekoeken met pentagram van stroop  :clapping:)

Ik vond het topic na wat zoeken ook nog: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=22560.0

Martin & Miranda
Dat was inderdaad gezellig. Muziek, set, gezelschap, allemaal prima. En de pannekoeken natuurlijk ;D
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

haythijs

#24
Quote from: J.A.F._Doorhof on July  3, 2010, 11:43:02
.....
En heb een voorliefde voor nagenoeg de hele jaren 80 big hair movement, Motley Crue, Whitesnake, poison etc.
.......

Ik kwam laatst nog een paar oude bootlegs/vhs opnames tegen van betreffende bands die je noemt. Monsters of Rock met o.a. Motley Crue ( volgens mij 1991) en een jaargang met o.a. Whitesnake en Poison( 1990). Toen zat ik toch wel met een glimlach te kijken en luisteren, dat  gemaakte en opgefokte testorongedoe tijdens Wild Side of Kickstart my hart. Destijds was ik altijd erg onder de indruk van de inmense lichtinstallaties die dit soort acts gebruikten, hele daken vol met spots leken er boven het podium te hangen. En de tijd dat Tommy Lee alleen nog bekend stond om zijn (wan)gedrag en drumact, niet als de ex-man van....

Echte hele boze metalmuziek, ken ik dan weer niet al te goed, ondanks dat ik wel een tijdje in een hardrockkroeg gewerkt heb. Maar wel leuk om via dit een aantal namen en bandjes te leren kennen. Onlangs heb ik wat van Porcupine Tree beluisterd in een surround mix, dit kon mij zeer bekoren. Ik kende de band en muziek erg vaag, maar dit smaakte wel naar meer. Of het echte boze metal muziek genoemd mag worden, dat weet ik niet.
Trouwens, ik vind het jammer dat de 'grote vier' niet in Nederland komen spelen zoals ze elders wel touren. Anthrax,Megadeth,Slayer en Metallica op 1 festival lijkt me geen straf.
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare