Author Topic: Dubbele aansluiting receiver gebruiker voor speakers  (Read 1563 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JohanH

• full member
  • Trade Count: (0)
    • Joopiesplace.nl
Dubbele aansluiting receiver gebruiker voor speakers
« on: May 14, 2010, 18:35:28 »
Goedenavond,

Ik zit met een vraag waar ik zo een,twee,drie geen antwoord op kon vinden, ik weet eigenlijk niet eens onder welke noemer dit valt.

Mijn receiver is een Yamaha RX-V440 RDS, deze bied de mogelijkheid voor de fronts kanaal A en B, ik ga uit dat dit gemaakt is voor het aansluiten van Bi-Wired speakers.
Ik zou graag het 'tegenovergestelde' willen doen. A en B met elkaar doorlussen en vanaf kanaal A bijvoorbeeld door naar de speakers. Zodat ik die 2 uitgangen gebruik voor 1 speaker. En dus ook 2x 110watt kan gebruik voor mijn 380watt Magnat Monitor 1000's.

Waar ik bang voor ben is dat ik dan de eindtrappen 'opblaas' doordat ik ze kortsluit, of een te hoge spanning aan de speakers aanbied of iets in die trant.

Iemand die mij uitleg hierover kan geven? Zou heel fijn zijn. :)

Offline tiptop

• Highly appreciated member and
  • HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+4)
  • Al mijn uitspraken zijn puur mijn mening!
Re: Dubbele aansluiting receiver gebruiker voor speakers
« Reply #1 on: May 21, 2010, 10:40:20 »
Speaker A en B zijn idd niet bedoeld om door te lussen. En je krijgt idd kortsluiting. Je kan wel, als je speakers die mogelijkheid geven, speaker A op bijv. de hoogterminals aansluiten op de luidsprekers en speaker B op de laagterminals (of andersom, maakt niet uit).
dan ben je in principe bezig met bi-wiring, want je gebruikt daarmee dezelfde versterkermodule in de receiver.

Sommige receivers bieden ook mogelijkheid tot bi-amping. Dan gebruik je dus twee verschillende versterkermodules uit je receiver. 1 voor het laag en 1 voor het hoog.
Of die van jouw die mogelijkheid biedt weet ik niet. Dat staat in de gebruiksaanwijzing. ;)
Jadis DPL2/Audionote K4, Cambridgeaudio 650BD/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion, Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Offline JohanH

• full member
  • Trade Count: (0)
    • Joopiesplace.nl
« Reply #2 on: May 21, 2010, 17:14:54 »
Dankjewel voor je reactie. Ik ben een tijdje aan het zoeken geweest maar ik ben bang dat mijn receiver dit niet ondersteund. Toch bedankt. :)

Offline tiptop

• Highly appreciated member and
  • HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+4)
  • Al mijn uitspraken zijn puur mijn mening!
« Reply #3 on: May 21, 2010, 17:49:42 »
Graag gedaan.

Enne, opgegeven vermogen bij luidsprekers zegt niet zo heel veel hoor.  ;)

Rendement is belangrijker.

Even gegoogled en het rendement is 92 dB. Dat is aardig hoog. Dit wil zeggen dat je luidsprekers makkelijk aan te sturen zijn. Ook door versterkers met weinig vermogen. Mits het filter niet al te moeilijk dipt, maar dat lijkt me niet. Opgegeven belastbaar vermogen is trouwens 170 watt, dus niet 380 watt. Maar dat geeft niet, want is niet erg belangrijk.

Jadis DPL2/Audionote K4, Cambridgeaudio 650BD/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion, Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

ADSLwinkel.nl, klik hier!
POSTCODE HUISNR.
particulier      zakelijk