Selecteren van muziek: op tags of op muziekmap

Started by rbormans, April 28, 2010, 13:42:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rbormans

Ik vroeg me af hoe jullie je muziek "browsen" op je mediaspeler.

Ik heb zelf een Linux server met Squeezebox server (voor de SB Classic en de SB Touch) en Mediatomb (voor de Linn DS).

Daarop heb ik
- een map met de klassieke CD's met daarin een map per componist (geboortejaar + naam componist, dan staan ze wat gesorteerd op tijdsperiode)
- een map met popmuziek (met daarin een map per artiest).

Momenteel selecteer ik op basis van de muziekmappen ipv op tags omdat de artiesten / albums van de klassieke CD's de ganse database onoverzichtelijk maken.

Mediatomb heeft ook als nadeel dat je voor browsen op mappen gans de linux folder structuur moet doorworstelen (ongeveer 5 lagen voor je echt aan de muziekmap bent). Dat kan natuurlijk ook gewoon een setting zijn die ik mis.

Ik sta open voor tips.

garmtz

Op tags. Met klassiek is dat wel bewerkelijker ja, maar als je die consistent goed zet, dan gaat het prima! Wel veel werk...

rbormans

Quote from: garmtz on April 28, 2010, 13:53:06
Op tags. Met klassiek is dat wel bewerkelijker ja, maar als je die consistent goed zet, dan gaat het prima! Wel veel werk...
Veel werk inderdaad, ik heb het eens voor 1 componist gedaan :)

Zet je dan de componist in "Artist" en de rest in "Album" ?

Hoe doe je het dan bvb met een klassieke CD waar 2 concerto's opstaan van 2 verschillende componisten: ik zou daar zelf opteren om daar het concept "album" op te offeren, en ze te behandelen als 2 albums

is er een manier om je pop artiesten gescheiden te houden van de klassieke muziek componisten



garmtz

Quote from: Raf (B) on April 28, 2010, 14:36:08
Veel werk inderdaad, ik heb het eens voor 1 componist gedaan :)

Zet je dan de componist in "Artist" en de rest in "Album" ?

Nee. Componist in "composer", artiest (bijv. naam van de solist of het orkest) in "artist" en naam van album/compositie in "album".

QuoteHoe doe je het dan bvb met een klassieke CD waar 2 concerto's opstaan van 2 verschillende componisten: ik zou daar zelf opteren om daar het concept "album" op te offeren, en ze te behandelen als 2 albums

Je zou die kunnen splitsen in disc 1 en 2 inderdaad.

Quoteis er een manier om je pop artiesten gescheiden te houden van de klassieke muziek componisten

Tuurlijk, heel simpel: "genre"... ;)

rbormans

Quote from: garmtz on April 28, 2010, 15:14:51
Nee. Componist in "composer", artiest (bijv. naam van de solist of het orkest) in "artist" en naam van album/compositie in "album".
Composer: moet ik checken, dacht dat dit niet mooi meekwam over mediatomb - plugplayer, maar misschien met al de updates sinsdien

Quote from: garmtz on April 28, 2010, 15:14:51
Tuurlijk, heel simpel: "genre"... ;)
Inderdaad, straks op plugplayer en SB touch eens checken wat er komt "na" genre

garmtz

Quote from: Raf (B) on April 28, 2010, 16:17:47
Composer: moet ik checken, dacht dat dit niet mooi meekwam over mediatomb - plugplayer, maar misschien met al de updates sinsdien

Ligt aan de gebruikte media-server. Met Twonky kun je erop sorteren.

QuoteInderdaad, straks op plugplayer en SB touch eens checken wat er komt "na" genre

Check!

rbormans

Quote from: garmtz on April 28, 2010, 16:29:43
Check!
Bij plugplayer (mediatomb) geeft hij na keuze van het genre meteen alle nummers dus dat schiet niet echt op. Misschien eens een alternatief zoeken voor Mediatomb.

Bij de squeezebox geeft hij na genre de artiesten die hieraan voldoen, dus dat is bruikbaar

hifihenk

De media server doet dit voor je (Twonky oid). Deze bepaald de zgn. Music Tree waarin je kunt zoeken.

Bjorn heeft al eens beschreven hoe je dit kunt instellen in Twonky: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=85065.msg1555680#msg1555680

Media tomb zal toch ook wel zoiets hebben?

Edit: Volgens mij moet je bij mediatomb een script aanpassen, ik heb even kort gezocht en je moet dit verhaal maar eens lezen:

Veel succes.  :)

Quote from: Raf (B) on April 28, 2010, 19:33:38
Bij plugplayer (mediatomb) geeft hij na keuze van het genre meteen alle nummers dus dat schiet niet echt op. Misschien eens een alternatief zoeken voor Mediatomb.

Bij de squeezebox geeft hij na genre de artiesten die hieraan voldoen, dus dat is bruikbaar
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

rbormans

Quote from: hifihenk on April 29, 2010, 08:29:18
Media tomb zal toch ook wel zoiets hebben?
Edit: Volgens mij moet je bij mediatomb een script aanpassen, ik heb even kort gezocht en je moet dit verhaal maar eens lezen:
Veel succes.  :)
Txs, ik zal er eens induiken !!

EDIT: Super tip! Scripting was inderdaad de oplossing, en is dermate flexibel dat ik op basis van mijn klassiek / pop folder voor beide totaal verschillende nodes kan aanmaken, zodat ook de klassiek niet meer tussen de popmuziek artiesten verschijnt ... en nu heeft de squeezebox weer een achterstand :)




rbormans

Quote from: hifihenk on April 29, 2010, 08:29:18
Media tomb zal toch ook wel zoiets hebben?
Veel succes.  :)
En het nieuwe script in mediatomb is inmiddels de database volledig opnieuw aan het opbouwen.
Aparte nodes voor pop en klassiek, waarbij ook de genres van de ene niet overlappen met de andere.
En ook de artiesten van compilaties CD's heb ik uit de algemene artiestenlijst gehaald.

Kortom, doel bereikt voor de Linn DS.

Nu even in squeezebox center duiken of eenzelfde flexibiliteit daar ook mogelijk is

rbormans

Quote from: Raf (B) on April 29, 2010, 22:53:57
Nu even in squeezebox center duiken of eenzelfde flexibiliteit daar ook mogelijk is
Heeft iemand in squeezebox center al een mogelijkheid gevonden (eventueel met plugin) om de allocatie van muziekbestanden aan de verschillende nodes aan te passen. Ik wil een andere invulling dan de arties / album / genre logica als die er nu inzit.

hifiman

multilibrary plugin + custom browse plugin

rbormans

Quote from: Audioloog on May  2, 2010, 19:36:06
multilibrary plugin + custom browse plugin
fraai, lijkt het inderdaad te moeten doen !

rbormans

Quote from: garmtz on April 28, 2010, 13:53:06
Op tags. Met klassiek is dat wel bewerkelijker ja, maar als je die consistent goed zet, dan gaat het prima! Wel veel werk...
Ben er toch maar eens ingedoken (in het opnieuw taggen van al de klassieke cd's), en voer nu meteen ook tags in voor elke solist (+instrument), koor, ensemble, dirigent
Het album is nu de compositie (ik heb een apart veld voor de CD omschrijving) en de artiest is een samenstelling van solist, ensemble en dirigent, dan staat er ook op de iphone nog iets zinvol :)
Is best wel leuk browsen nu op de Linn, op basis van bijvoorbeeld een specifieke violist opnieuw "ontdekken" wat voor CD's je er allemaal van had