Mediaplayer SD beeldkwaliteit

Started by Zaagstra, April 23, 2010, 23:37:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zaagstra

Een vraag aan de HT goegemeente: ik ben op zoek naar een mediaspeler die qua SD beeldskwaliteit kan wedijveren met mijn Denon DVD-3930 via HDMI op een InFocus IN76 (als de geluidskwaliteit van geripte CD's ook met de Denon mee kan doen is dat leuk meegenomen). Overgaan naar HD/BlueRay staat niet op het menu, a) heb ik geen zin mijn verzameling opnieuw aan te schaffen, b) kan ik bij mijn huidig kijkpatroon (met reservelamp) nog een jaar of 5-6 met mijn InFocusje toe. Het idee is om de films op den PC te rippen, op een externe USB harde schijf te mikken en die in de mediaplayer te prikken. Budget is secundair, dan spaar ik evtl gewoon wat langer.

Jullie suggesties zijn welkom.

Walter
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

mikekiwi

Als het puur om SD-video gaat, zou ik zeggen dat een 2dehands Pixelmagic MB-100 prima gaat voldoen. Goede beeldkwaliteit, speelt iso en ifo af (dvd dus met menu-structuur). Heb er zelf één en ben er zeer tevreden over. Digitale output qua geluid is aardig, de MB200-versie schijnt hier beter in te zijn. Qua gebruiksgemak om muziek af te spelen zou ik zelf eerder voor een Squeezebox gaan kijken, daar blinken de 'beeldmediaplayers'  niet in uit vind ik.

Mijn MB100 is eventueel te koop (wil overgaan naar HD) voor een zacht prijsje, dus als je interesse hebt... ::) Overigens is bovenstaande mening redelijk objectief, niet omdat ik die van mij wil verkopen

Zaagstra

Quote from: mikekiwi on April 24, 2010, 07:53:21
Als het puur om SD-video gaat, zou ik zeggen dat een 2dehands Pixelmagic MB-100 prima gaat voldoen. Goede beeldkwaliteit, speelt iso en ifo af (dvd dus met menu-structuur). Heb er zelf één en ben er zeer tevreden over.

De paar recensies die ik zie zijn er in elk geval erg positief (waaronder van iemand met een IN76). Waar rip jij de DVDs trouwens mee?

QuoteDigitale output qua geluid is aardig, de MB200-versie schijnt hier beter in te zijn.

Ga ik ook es naar zoeken.

QuoteQua gebruiksgemak om muziek af te spelen zou ik zelf eerder voor een Squeezebox gaan kijken, daar blinken de 'beeldmediaplayers'  niet in uit vind ik.

Ik heb 2 audiofiele vrienden die er erg over te spreken zijn, dus de Squeezebox gaat zeker onderzocht worden. Een iPod met hi-end docking station klinkt ook interessant, maar dan blijkt budget toch niet zo secundair te zijn als eerst gedacht.  ::)

QuoteMijn MB100 is eventueel te koop (wil overgaan naar HD) voor een zacht prijsje, dus als je interesse hebt... ::)

Stouterd...  :sly: PM on da way....

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

riwi

Vrijwel alle mediaspeler gebruiken de interne hoofdchip ook om te scalen. Dus de Sigma 8635 / 8642 bv of realtek bij sommige nieuwere spelers. Het probleem is dat deze chip prima HD en SD kan decoderen, maar niet echt goed is in deinterlacen en scalen. Wat je zoekt is er dus niet echt, tenminste niet op het niveau van de scaling van de Denon die je noemt. Een willekeurige mediaspeler die goed 'native' het beeld kan doorzetten naar de uitgang in combinatie met een losse scaler (oudere scaler is genoeg ivm SD) zou dan een oplossing kunnen zijn.
De MB100/200 is kwa geluidskwaliteit in ieder geval een leuke optie.

mikekiwi

Quote from: Zaagstra on April 24, 2010, 10:30:12
De paar recensies die ik zie zijn er in elk geval erg positief (waaronder van iemand met een IN76). Waar rip jij de DVDs trouwens mee?

<...>

Stouterd...  :sly: PM on da way....


Ik rip met wat Mac-programma's (Toast, Mac the Ripper en gebruik Handbrake voor wat en- en transcoding)...

Pm/mail beantwoord!

Zaagstra

#5
Quote from: mikekiwi on April 24, 2010, 12:07:35
Ik rip met wat Mac-programma's (Toast, Mac the Ripper en gebruik Handbrake voor wat en- en transcoding)...

Nou doar heik as WInddoos joeser ook neit veul an...  :dry: Maar ik heb nu net wel uitgevogeld hoe ik met AoA DVD Copy naar 1 map kan rippen zonder te comprimeren.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

Zaagstra

Eerst kiwi en nu riwi, wie volgt? Piwi?  :D

Quote from: riwi on April 24, 2010, 11:40:23
Een willekeurige mediaspeler die goed 'native' het beeld kan doorzetten naar de uitgang in combinatie met een losse scaler (oudere scaler is genoeg ivm SD) zou dan een oplossing kunnen zijn.

Hmmm. Heb je een suggestie qua merk/type? Ik heb net de aankoop van de genoemde box bevestigd. Die is weliswaar een paar generaties achter, maar dat ben ik ook, en voor de afgesproken prijs is het niet erg als het experiment niet zo uitpakt als gehoopt. Een niet al te dure scaler is dan een optie om verder te spelen/verbeteren.

Walter
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

riwi

Die MB100/200 lijkt me een prima optie hoor.

De tvix6500 heeft de mogelijkheid om video materiaal zonder omzetting door te zetten naar de uitgang.
De Dune base en prime 3.0 krijgen die optie misschien ook nog wel. Momenteel hebben ze alleen de optie om de refreshrate ongewijzigd te laten.

De popcorn's heb ik alleen de A100 van gehad en dat was een poos geleden. Die kon het in ieder geval niet toen.

Zaagstra

#8
Hij izzur! Hij izzur!  :pompom: :headbanging: :xmas: Dat wordt een fantasties lang weekeind. :popcorn:

Mijn hartelijke, hartelijke dank aan mikekiwi voor de fantastische deal en zuperznelle afhandeling. Sjappoo etc!  :worship: :worship: Positieve feedback is geplaatst.

Ik heb het dus over de Pixelmagic HD Mediabox 100, voor de goede orde.  :P

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

Zaagstra

Ooookeeeee... Mediaplayer aangesloten, en het blijkt een temperamentvol ettertje te zijn. Het duurde even (paar minuten?) voordat ik een menu zag en weer een paar minuten voor ik het menu doorhad. Toen duurde het even voordat ik doorhad waarom de DAC geen signaal wenste te ontvangen: bij de Denon is aanzetten genoeg, bij de Mediabox moet je echt wat afspelen.

Eerste conclusie: als dit kreng met CD audio hetzelfde doet als met DVD gaat de Denon in de verkoop. Fantasties beeld (meer contrast en detail, en complexe scenes - de vleermuizen in Batman Begins - zijn veel beter te volgen) en geluid is ook een stuk beter, dialogen zijn o.a. veel beter te volgen. En hij reageert ook sneller dan de Deonon - ALS hij reageert... Maar dat later.

Tweede conclusie: bits = bits? Ammehoela. Ik heb Batman Begins dubbel gekocht, en eentje is "gevoodoo'd" (of "geplacebo'd" voor de sceptici  ::) ) door te slijpen (Audiodesk), flitsen (Nespa) en de randjes groen te kleuren (Lumocolor). Even op de Denon gechecked, yep, werkt nog steeds. Toen heb ik de onbehandelde en de behandelde geripped met AoA DVDCopy, en daarna in een opwelling de behandelde DVD nog een keer, maar nu met de externe HD aangesloten met een audiofiele stroomkabel en op vibratiedempers. Dit in het kader van "proberen en kijken wat er gebeurt". Tot mijn verbazing bleek de verschillen heel duidelijk: de originele rip was minder dan de voedoe rip was minder dan de ultrarip. Gewoon bizar, maar wel leuk  :P.

Toen wilde ik Kill Bill 1 kijken, en hier ging het fout, In het "gij zult niet kopieren foei stouterik" scherm bleef de zaak hangen. Geen reactie meer op de afstandsbediening  :crazy:, en nadat ik de Mediaplayer hardwarematig had gereboot (stekker eruit en erin) geen beeld meer en nog steeds geen reactie op de a/b.

Kortom: HELP!!!! Enig idee wat dit kan weez'n?  :unhappy: Het is verder een absoluut tof apparaat, en stukken beter dan ik had durven dromen.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

mikekiwi

Huh? Dit heb ik nooit voorhanden gehad... wel eens een zeer incidentele vastloper, maar stekker eruit en erin en ik kon weer verder... Dat de afstandsbediening niet het sterkste en meest-responsive onderdeel is was bij mij bekend, maar dit is wat overdreven...en dat terwijl ik toch zeer veel materiaal van diverse pluimage er mee heb afgespeeld (vooral zelf geript, maar ook legale downloads en ook van minder koosjere afkomst)
Doe eens opstarten zonder netwerk- of usb-kabel erin, helpt dat?

Zaagstra

Quote from: mikekiwi on April 30, 2010, 07:53:25
Huh? Dit heb ik nooit voorhanden gehad... wel eens een zeer incidentele vastloper, maar stekker eruit en erin en ik kon weer verder... Dat de afstandsbediening niet het sterkste en meest-responsive onderdeel is was bij mij bekend, maar dit is wat overdreven...en dat terwijl ik toch zeer veel materiaal van diverse pluimage er mee heb afgespeeld (vooral zelf geript, maar ook legale downloads en ook van minder koosjere afkomst)
Doe eens opstarten zonder netwerk- of usb-kabel erin, helpt dat?

Steker eruit en er weer in hielp indedaad. Kreng bleef andermaal en op dezelfde plek hangen, dus ik denk det het de film is die moeilijk doet (gelukkig). Ik heb nog wat andere ideetjes om te proberen. EN verder uiteraard een he-le-boel schijven te rrrrrrippen.

Mooi ding Michael, nogmaals bedankt.

Walter
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

Zaagstra

Het probleem lijkt opgelost!  :pompom: Na wat verhexperimenteer bleek de combo AnyDVD en CloneDVD2 de zaak goed op schijf te zetten. Ik merk wel dat het beeld een stuk donkerder is/lijkt dan ik gewend ben (bij Batman Begins) viel me dat niet zo op, omdat ik die nieuw heb en dus niet goed ken. Dat wordt sparen voor een bezoekje van onze gastheer ben ik bang.  :P

Qua audio/CD weergave valt de MB100 me alleszins mee. Het geluid is een stuk gedetailleerder en komt helemaal los van de speakers, en is behoorlijk dynamisch. Het klonk her en der iets te gestoken en "digitaal", maar ik realiseerde me later dat dat bij CD's lijkt te zijn die van CD_R geript zijn en niet van de originele schijf.  Dat behoeft ook verder experimenteren, en vergelijken met de Pioneer. Een groot nadeel is wel dat de Mediabox tussen alle tracks kort pauzeert, wat funest is voor live opnames en opera's, bijvoorbeeld. Als iemand daarvoor een oplossing/workaround weet (in EAC bijvoorbeeld) ben ik bijna helemaal blij. Alleen de display had in veel hogere resolutie gemogen.

Zoals het er nu uitziet is de kans dat het dingetje blijft beter dan fifty-fifty  ;D.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

Zaagstra

Quote from: Zaagstra on May  2, 2010, 19:02:29
Het probleem lijkt opgelost!  :pompom: Na wat verhexperimenteer bleek de combo AnyDVD en CloneDVD2 de zaak goed op schijf te zetten. Ik merk wel dat het beeld een stuk donkerder is/lijkt dan ik gewend ben (bij Batman Begins) viel me dat niet zo op, omdat ik die nieuw heb en dus niet goed ken. Dat wordt sparen voor een bezoekje van onze gastheer ben ik bang.  :P

Bleek dus gewoon de instelling van de MB-100 te zijn. Probleem opgelost. En Any/Clone-DVD werken als een tirelier, vanvond eens de CD versie uitproberen.

Kort samengevat: met wat tweaks (details laat ik voor wat ze zijn, hou het maar op placebo smeren en goedgelovigheid  ::)) is het beeld stukken beter dan van de DVD-3930 en het geluid bij films althans ook prima. CD's klinken me wat te mechanies/digitaal, wel veel detail en spetter maar weinig muziek. Moet ik nog wat verder uitproberen. Maar voor films istie absoluut perfect, hij doet veel meer dan ik durfde hopen. Het beestje heeft nu permanent een nieuw tehuis  :headbanging:.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0