Review : Samsung DCB-H380R (HD kabeldecoder)

Started by Snowmaster, May 3, 2009, 18:05:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Snowmaster

TER INLEIDING :

Links en rechts bieden Ziggo abbonees op internet hun nieuwe kabeldecoder aan voor weinig geld.
Nadat ik al een aantal keren de boot net gemist had, werd ik getipt door een forumlid en heb nu voor heel weinig deze nieuwe decoder in huis.
De Humax 5000 kon indertijd mij niet geheel overtuigen en ligt daarom in de kast.
Forumleden die mij kennen weten dat ik in bezit ben van een gemodificeerde Samsung 360. Met dat apparaat ben ik dolgelukkig omdat hij DVD kwaliteit levert. De Humax 5000 haalt natuurlijk het gemodificeerde niveau van de Samsung maar tegenover de standaard Samsung doet hij het niet slecht. De Humax vind ik eigenlijk een decoder voor LCD 's of kleinere schermen. In de Humax 5000 topic ben ik daar uitgebreid op ingegaan.

Mijn gemodificeerde Samsung 360 vertoont hij af en toe kuren en daarom ben ik op zoek naar een waardige opvolger die eventueel modificeerbaar is. Vanmiddag daarom een 380 opgehaald. Regelmatig zal ik in deze review een vergelijk maken met de oude Samsung 360 en de Humax 5000

EERSTE INDRUKKEN :

Het apparaat is mooi klein en compact, voelt degelijk aan, maar is niet echt fraai. De kaart steekt eruit aan de voorkant. De AB is ongewijzigd maar werkt behoorlijk (De Humax reageert iets beter).
Het installeren is een fluitje van een cent en verloopt razendsnel. De favorietenmenu's voor TV en radio direct maar ingesteld.
Probleemloos kun je heen en weer zappen tussen de TVfavorieten en de Radiofavorieten. Dit kan bij Humax niet, want die bug is nog niet opgelost.
Daarnaast kun je bij de Samsung nu ook voor 576i kiezen op HDMI.   De menu's zijn iets verfijnder en geven de informatie beter weer. De kleuren, lettertype en opmaak zijn hetzelfde als bij de 360 alleen gewoon iets strakker en weer iets moderner. 

De eerste beeld- en geluidsindruk :

Toen ik indertijd de Humax aansloot, starte hij ietsje wazig met overdreven kleuren, het geluid was warm en nadrukkelijk.
Bij de Samsung is het beeld misschien iets natuurlijker maar ook ietsje wazig, het geluid is iets meer open.
Het apparaat is merkbaar vers en heeft hooguit 10 uur gespeeld volgens de vorige eigenaar.
Het beeld maakt in ieder geval een rijpere indruk dan de 360, dit geldt ook voor het radiogeluid. Hij geeft het gevoel een doorontwikkelde 360 te zijn.
Maar één zwaluw maakt nog geen zomer......eerst minimaal 40 uur draaien.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

terrebeest

#1
Het Snow,

Super zoals ik al benoemde in de pm!

Zit er een stempel of iets dergelijks van Ziggo in. Ik wil er nml zoals je weet ook 1, maar die gaat gebruikt worden op Delta....kan het me niet voorstellen, maargoed even voor de zekerheid, geeft dit problemen?

Nog 1 vraag, zit er nu helemaal geen display op, ook geen zendernummer zichtbaar?
Pioneer 4280 XA, Pioneer VSX-1015, Pioneer DVR-555H-s, JBL nortridge E80,EC25,E20,E150,  Samsung dcb 380 , PS3, Harmony 555

EdoE

Ietsje wazig beeld? Dit komt mij vreemd voor, ik vind de 360 nog steeds scherper dan de Cisco en begrijp dat ook de Humax 5050 iets zachter is.

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Bengbeng

Quote
Daarnaast kun je bij de Samsung nu ook voor 576i kiezen op HDMI.

Dit gegeven alleen al zou de Samsung 380 bij voorbaat als winnaar uit de bus
moeten doen laten komen, aangezien de-interlacers van veel tv's
als beter beschouwd mogen worden dan die van de receiver zelf (en zéker die van de Pioneer's).

Beeldkwaliteit tussen receivers onderling wordt normaliter voor een groot deel
bepaald door de kwaliteit van de de-interlacer, als je in 576p uitstuurt.
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

RichieB

Quote from: Snowmaster on May  3, 2009, 18:05:16
Forumleden die mij kennen weten dat ik in bezit ben van een gemodificeerde Samsung 360. Met dat apparaat ben ik dolgelukkig omdat hij DVD kwaliteit levert.

Ik dacht dat je bedoelde dat je zelf de DCB-H360R had aangepast. Maar zo te lezen bedoel je gewoon het verbeterde type van de DCB-H360R. Die heb ik zelf ook, en daar is niets mis mee. Ik verwacht van de DCB-H380R dan ook niets minder. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.


Robbert54

Quote from: RichieB on May  4, 2009, 08:19:35
Ik dacht dat je bedoelde dat je zelf de DCB-H360R had aangepast.
heeft ie ook
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

RichieB

Quote from: Robbert54 on May  4, 2009, 14:58:50
heeft ie ook

Kan iemand dan een link posten naar de uitleg van wat er aan de DCB-H360R zelf is aangepast? Ik kan het niet vinden met de zoekfunctie hier. Dit bericht suggereert namelijk dat ze gewoon gemodificeerd verkocht werden.

Snowmaster

Quote from: RichieB on May  4, 2009, 17:06:51
Kan iemand dan een link posten naar de uitleg van wat er aan de DCB-H360R zelf is aangepast? Ik kan het niet vinden met de zoekfunctie hier. Dit bericht suggereert namelijk dat ze gewoon gemodificeerd verkocht werden.

Je trekt het deksel eraf en begint de electronica te vervangen.......dat is met mijn 360 gebeurd en vervolgens de kast gedempt met vibratiegeleiders   ;D ;D ;D
Resultaat : meer detail, scherpte, diepte, nuances, betere bewegingscontrole.  Geen schokkende vooruitgang, maar zeer zeker zichtbaar op een 50" Pioneer.

Het deksel van de 380 is er ook al af geweest en ook deze decoder biedt mogelijkheden, maar of het nodig is ?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

EdoE


RichieB

Quote from: Snowmaster on May  4, 2009, 19:58:46
Je trekt het deksel eraf en begint de electronica te vervangen.......dat is met mijn 360 gebeurd en vervolgens de kast gedempt met vibratiegeleiders 

Electronica vervangen (door betere/duurdere componenten), ok. Ik zie zelf op mijn 50" plasma niet waarom dat nodig zou zijn, maar ik begrijp dat je daarmee wellicht een en ander kan verbeteren. Al zal het voornamelijk de scaler en deinterlacer zijn die de kwaliteit bepalen, en ik vraag me af of je die kan vervangen. (Het is natuurlijk geen analoog apparaat waar de kwaliteit van de analoge componenten rechtstreeks in verhouding staan tot de kwaliteit van het beeld.) Maar waarom heb je de kast gedempt met vibratiegeleiders? Hij maakt toch geen herrie ofzo? Is er al een thread waar je de modificaties precies beschreven hebt?

Snowmaster

#12
Quote from: Bengbeng on May  4, 2009, 02:22:32
Dit gegeven alleen al zou de Samsung 380 bij voorbaat als winnaar uit de bus
moeten doen laten komen, aangezien de-interlacers van veel tv's
als beter beschouwd mogen worden dan die van de receiver zelf (en zéker die van de Pioneer's).

Beeldkwaliteit tussen receivers onderling wordt normaliter voor een groot deel
bepaald door de kwaliteit van de de-interlacer, als je in 576p uitstuurt.

Gisteren alleen de decoder snel aangesloten en door de menu's gezapt.
Vanavond zocht ik naar 576i......maar alleen 1920x1080i, 1280x720p, 720x576p en "TV functie gebruiken" komt voorbij achter het resolutieknopje.
Sorry, ik dacht gisteren 576i te zien, maar dat is dus niet waar  :blush:. Helaas heb ik geen gebruiksaanwijzing met specs want de vorige eigenaar heeft die weggegooid  :-\. (staat binnenkort vast wel op het web ergens)

Het aan- en uitzetten vraagt enige gewenning want er is geen display. Aanzetten TV vormt natuurlijk geen probleem zonder display, maar bij de radiozenders kun je niet zien welke zender je hebt, dan moet je eerst de TV aanzetten of gokken.
Uitzetten is lastiger. Eén keer drukken en de decoder gaat in de standby staat. Er gaat dan ook plotseling een blauw ledje branden. Druk je twee keer dan gaat hij in de diepe standby stand voor energiebesparing. Er brandt dan helemaal niets en er is geen verschil zichtbaar met de ingeschakelde TV stand. Als je je scherm eerder uit zet dan je decoder dan weet je niet wat de status is. Niet handig dus...

Quote from: RichieB on May  4, 2009, 21:53:00
Is er al een thread waar je de modificaties precies beschreven hebt?

Nee, die staat nergens beschreven, maar als je gelooft in schone stroom, netkabels, speciale zekeringen, vibrapods, ceraballs etc. dan stuur maar een PM  ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Om de decoder goed aan te sluiten in fase, heb ik even binnenin gekeken.
De stekker toen direct omgedraaid en wat gebeurde er? Het geluid werd minder fris en fraai en minder luid.
Nu gebeurt dat wel vaker, zeker als een apparaat nieuw is, maar na twee dagen klonk het nog steeds minder fris en fruitig.  Ik twijfelde aan mijn onderzoek voor een correcte fase en heb de stekker vanochtend maar weer omgedraaid. Direct klonk er meer bas en was het geluid warmer/voller. Aha, dacht ik, dus toch een foutje gemaakt.
Vanavond thuisgekomen was het geluid weer minder fris en fruitig.  Vervolgens TV aan.....en ook het beeld miste ietsje detail en diepte.  Toen de stekker maar weer teruggezet en direct was het beeld beter.
Het geluid klonk ook niet verkeerd en na een paar uurtjes was er meer "frisheid en fruitigheid" in beeld en geluid dan de dagen ervoor.  Dit bevestigt opnieuw mijn ervaringen dat ook een decoder moet inspelen.
Aan het beeld en het geluid is nu duidelijk te zien dat de fase goed staat.

Langzaam durf ik nu te zeggen dat Samsung een erg mooi product heeft neergezet. Zowel het beeld als het geluid zijn verbeterd ten opzichte van de van de oude 360 R.  Hoeveel beter de nieuwe decoder is geworden, zal de komende dagen  gaan blijken, maar Samsung heeft zeker niet stilgezeten.   
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

terrebeest

Heb de 380 inmiddels ook staan......hoogst waarschijnlijk ben ik de eerste gebruiker van de 380 onder de delta vlag (zeeland)
Eerste bevindingen komen volledig overeen met Snow, strakkere menu tov de 360, kleinere kastje, geen display enz.
Beeld kwaliteit op het eerste gezicht prima, maar nog te kort opweg om daar goed over te kunnen oordelen.

Zelfs al een update binnen gehaald (duurde 30 minuten) merkte daarna overigens geen verschillen...?

Harmony hoefde ik niet opnieuw te programmeren, werkt allemaal nog! Enige waar ik nog over moet denken is het eventueel instellen van een extra commando voor de "super-standby" stand. (2 maal aan/uit knop achter elkaar indrukken)  Nadeel van de "super-standby" is overigens wel een stuk langere opstart tijd.

afijn, word vervolgd
Pioneer 4280 XA, Pioneer VSX-1015, Pioneer DVR-555H-s, JBL nortridge E80,EC25,E20,E150,  Samsung dcb 380 , PS3, Harmony 555

Marcel_T.

Er schijnt nog een model aan te komen van Samsung, deze is ook geschikt voor interactieve tv. Weet je hier al meer over Snowmaster?
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Snowmaster

Quote from: Marcel_T. on May  7, 2009, 13:36:02
Er schijnt nog een model aan te komen van Samsung, deze is ook geschikt voor interactieve tv. Weet je hier al meer over Snowmaster?

Nee, helaas.  Wel weet ik dat hij in de maak is, maar dit gaat nog even duren. 

Maar voorlopig geniet ik elke avond van de 380, dit wordt een blijvertje.
Hier ligt nog een nieuwe Humax in de kast en die komt er alleen nog uit voor marktplaats.nl. Gelukkig zijn er genoeg mensen die geen waarde hechten aan het verschil in beeld en de Humax ziet er ook nog gelikter uit ;).
Over ca. 20 speeluren en een contratestje zal ik mijn uiteindelijke bevindingen posten over de 380.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

terrebeest

Tot dusver zijn mijn bevindingen over de 380 ook positief tov de samsung 360.

Een aantal dingen zijn ook echt verbeterd en toegevoegd tov de 360, zoals lipsync, en als je nu schakelt van hd kanaal naar gewoon, valt het geluid niet meer weg. Beeld is volgens mij net wat strakker en rustiger dan de 360. Zapsnelheid is beter en tot dusver ook stabiel.

Wat ik wel merk, is dat de opgeslagen instellingen qua taal instellingen voor het menu, na opstarten elke keer weer engels is ipv nederlands. Ook volume staat dan weer terug op eerste instellingen. (snow, heb jij dit ook?) hij lijkt de instellingen niet te onthouden....maar goed, is niet storend verder en zal ongetwijfeld in een update aangepast worden.

wat wel krom blijft is een lampje die aan gaat  in standby stand. In alle andere standen is er geen lampje (mega-standby en aan) Had wat dat betreft liever een lampje in "aan", en nog een echte aan/uit schakelaar ipv 2 maal op on/off drukken.

Verder totaal geen opstart problemen ondervonden zoals ik wel had met de 360. Het werkt allemaal gelijk en goed. Menu en info ziet er beter uit en werkt ook fijner.
Bij de 360 als je op info drukte en vervolgens wou scrollen, moest je de blauwe knop gebruiken. Nu is het gewoon de knop omlaag/omhoog.
Je ziet in de infobalk nu ook meer informatie, dus niet alleen huidige programma, maar ook in dezelfde balk het volgende programma en tijden.

Zo zijn er nog wel een berg verbeteringen op te noemen.
Zoals snow al schreef, samsung heeft netjes zijn huiswerk gedaan.
Pioneer 4280 XA, Pioneer VSX-1015, Pioneer DVR-555H-s, JBL nortridge E80,EC25,E20,E150,  Samsung dcb 380 , PS3, Harmony 555

Snowmaster

Quote from: terrebeest on May  7, 2009, 22:53:08

Wat ik wel merk, is dat de opgeslagen instellingen qua taal instellingen voor het menu, na opstarten elke keer weer engels is ipv nederlands. Ook volume staat dan weer terug op eerste instellingen. (snow, heb jij dit ook?) hij lijkt de instellingen niet te onthouden....maar goed, is niet storend verder en zal ongetwijfeld in een update aangepast worden.


Nee, bij mij werkt alles correct. Staat alles goed in je menu? Bij secundaire taal heb ik Engels staan, bij de overigen Nederlands. 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

pong38

#19
Ik ga ffkes meedoen met vergelijken boys.
Draai hier nu ongeveer 1,5 maand met de Humax IRHD-5000. Deze geeft een erg mooi strak plaatje maar ik ben niet tevreden over het audio gedeelte. Mooi strak laag, erg veel mid en het hoog is absoluut onvoldoende.
Al met al vind ik de 5000 gewoon dof klinken. Spreiding en plaatsing is daarentegen wel aardig in orde.

Ik heb vanavond voor een mooi prijsje een gloednieuwe 380 kunnen scoren en die gaan we morgen eens aan de kabels hangen cq. aan de tand voelen.

terrebeest

#20
Snow: ik heb hetzelfde ingesteld qua taal maar maakt niets uit.
Het is wel wat vreemd, alle overige instellingen zoals lipsync end. onthoud die wel, maar de taal niet?

Verder ben ik vanavond ook aan het klooien geweest met de timer, zodat die op tijd aan en uit gaat voor een opname vanaf mijn hdd recorder, echter dit werkt ook niet. ( nu was ik toch al gewend om de decoder aan te laten staan in de oude 360 situatie)

Nog een vraag: heb jij al een download gedaan voor andere software? Of staat die bij jou op fabrieks instellingen?
(misschien dat daar het verschil inzit?)
Als ik kijk naar eerste scherm in service staat er:
firmware: 3.05/1119
software: 001 001 006

als ik op upgrade druk vraagt die vervolgens of ik wil upgraden naar 1.8? ...wat ik volgens mij al gedaan had...is op dit moment weer aan het downloaden....ben benieuwd....

edit: maakt niets uit, er komt wel te staan "laatste update 08-05-2009" maar firmware en software zijn onveranderd.

Nu is het wel zo dat Delta misschien nog geen juiste updates heeft omdat de 380 nog niet in hun gamma voorkomt?
.... maar weer even genoeg geweest nu, zaterdag weer tijd om verder te rommelen.


Pioneer 4280 XA, Pioneer VSX-1015, Pioneer DVR-555H-s, JBL nortridge E80,EC25,E20,E150,  Samsung dcb 380 , PS3, Harmony 555

Snowmaster

#21
Quote from: pong38 on May  8, 2009, 00:01:52
Ik ga ffkes meedoen met vergelijken boys.
Draai hier nu ongeveer 1,5 maand met de Humax IRHD-5000. Deze geeft een erg mooi strak plaatje maar ik ben niet tevreden over het audio gedeelte. Mooi strak laag, erg veel mid en het hoog is absoluut onvoldoende.
Al met al vind ik de 5000 gewoon dof klinken. Spreiding en plaatsing is daarentegen wel aardig in orde.

Ik heb vanavond voor een mooi prijsje een gloednieuwe 380 kunnen scoren en die gaan we morgen eens aan de kabels hangen cq. aan de tand voelen.

Het klopt wat je zegt, maar het is nog erger : de Humax plaatst ook nog slecht. Hij is niet in staat een receiver aan te sturen in PLII. De surrounds doen het dan bijna nooit en stereo komt er ook bijna nooit uit aan de voorkant.
Wel klinkt het geluid vol, warm, nadrukkelijk maar absoluut niet ruimtelijk en detail gaan compleet verloren bij HT aansluiting.

Een paar tips waar je misschien iets aan hebt :  De 380 heeft tijd nodig om een beetje los te komen (net als de HUmax trouwens). In het begin klinkt hij ietswat hoekig, is het volume minder en komt het midden minder uit de verf.
Via HT hoor je wel direct dat hij veel meer effecten creëert dan de Humax. Hij is voor een decoder vrij goed in het neerzetten van een ruimte waarin de film is opgenomen. Stemmen komen uit de center en omgevingsgeluiden uit de rest van je set. De 360 kon dit al veel beter dan de Humax, maar bij de 380 is dit nog verder verbetert.
Zorg dat je decoder in fase staat. Dit scheelt vrij veel in de prestaties.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

#22
Quote from: terrebeest on May  8, 2009, 00:41:43
Snow: ik heb hetzelfde ingesteld qua taal maar maakt niets uit.
Het is wel wat vreemd, alle overige instellingen zoals lipsync end. onthoud die wel, maar de taal niet?

Nog een vraag: heb jij al een download gedaan voor andere software? Of staat die bij jou op fabrieks instellingen?
(misschien dat daar het verschil inzit?)
Als ik kijk naar eerste scherm in service staat er:
firmware: 3.05/1119
software: 001 001 006

Ik heb dezelfde software, maar bij Ziggo is de updateknop grijs en niet benaderbaar.
Met de taal heb ik geen probleem gelukkig, maar de geluidsinstellingen gaan inderdaad terug naar stand 14.
Ik dacht dat mijn vrouw en kinderen de oorzaak waren  :-X.
Verder ben ik eigenlijk nog geen bugs tegengekomen, dat was bij de Humax wel anders.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

RichieB

Quote from: pong38 on May  8, 2009, 00:01:52
Draai hier nu ongeveer 1,5 maand met de Humax IRHD-5000. Deze geeft een erg mooi strak plaatje maar ik ben niet tevreden over het audio gedeelte. Mooi strak laag, erg veel mid en het hoog is absoluut onvoldoende.
Al met al vind ik de 5000 gewoon dof klinken. Spreiding en plaatsing is daarentegen wel aardig in orde.

Hoe heb/had je de Humax aangesloten qua audio? Omdat het een digitale HD ontvanger is ga ik uit van een digitale (HDMI of S/PDIF) aansluiting. De codecs voor audio uitgezonden via DVB-C zijn mp3, AC-3, AAC en HE-AAC. Ontvangers kunnen dit signaal of 1-op-1 (RAW) doorgeven via HDMI of S/PDIF, danwel het lossless hercoderen naar LPCM. In beide gevallen zal de inhoud van het digitale signaal niet veranderen. Niet de ontvanger bepaalt dus de analoge kwaliteit van wat je hoort, maar de encoder (Ziggo) en de decoder (TV/versterker). Tenzij de ontvanger natuurlijk bewerkingen doet op het audio signaal zoals downmixing van 5.1 naar 2 kanalen of equalizing, etc. Dat kan wel degelijk invloed hebben op de geluidkwaliteit.

pong38

Quote from: RichieB on May  8, 2009, 19:48:56
Hoe heb/had je de Humax aangesloten qua audio? Omdat het een digitale HD ontvanger is ga ik uit van een digitale (HDMI of S/PDIF) aansluiting.

Ik heb de Samsung vanvond nog niet aan de tand kunnen voelen.
Kreeg de Harmony One binnen  ;D
Heb wel even de vrouw des huizes even een blinde test laten doen op Humax. Via glas en via cinch.
Ik weet niet wat jullie ervaringen zijn maar, het vrouwtje had dezelfde mening, over cinch klinkt de Humax marginaal beter. Onverwacht eigenlijk. Een ietsepietsje meer hoog en een duidelijk breder stereobeeld.

Sorry voor dit offtopic bericht.  8)